Goede stevige vlizotrap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Heren, en Damens uiteraard.

Voor de garage ben ik zoekende naar een zo breed en stevig mogelijke vlizotrap.
Online word je uiteraard doodgegooid als je googled met van alles en nogwat.

Punt is we zullen er regelmatig mee naar boven gaan met spullen, dan wil je niet op een wiebelding staan.

Mag best wat kosten.

Wat is jullie ervaring of bouw je er beter zelf 1?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Eentje uit één deel. De meeste vlizo trappen die je tegenwoordig kan kan kopen, worden opgevouwen of ingeschoven op het luik gelegd. Elk scharnierpunt is een zwak punt.

Er bestaan ook vlizo trappen uit één geheel. Deze schuiven naar boven to en liggen dan dus deels boven de zolder vloer. Nadeel is dat je een aanzienlijk deel van je zoldervloertje vrij moet houden voor de ingeschoven trap, dus je kan minder spullen kwijt op je zoldertje. Voordeel is dat je altijd een deel van je zoldervloertje vrij moet houden, zodat je daadwerkelijk ergens je voeten kan neerzetten wanneer je met die grote of zware doos boven komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Ruimte zal er genoeg zijn.

Je hebt ze in hout en aluminium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die echt oude wiebeltrappen bestaan volgens mij niet meer. Het is wel belangrijk dat de lengte juist is.

Ik heb in de garage gewoon een standaard houten vlizotrap van Novoferm die in 3 delen uitklapt zodat deze op de zolder niet uitsteekt. Loop gewoon met 2 volle handen met spullen naar boven. Werkt voor mij perfect.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 27-06-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 10:43
Ik heb gewoon een vlizotrap van hout in drie delen, nieuwbouwhuis uit 2018, maar wiebelig is die echt niet. Werkt prima, staat stevig, alleen jammer dat de katten er ook over naar boven klauteren 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 11:32
Standaard vlizotrappen en stevig… lastig.

De norm EN14975 stelt draagvermogen 150 kg met een eenmalige testlast van 260 kg.
Nog geen duurtest eis (om weerstand tegen vermoeiing te onderzoeken) zoals bij EN131-2 wel nu geeist wordt.

Zo is maar weer duidelijk dat “voldoen aan een norm” nog niet wil zeggen dat iets kwalitatief goed is.

(Ik ben beroepshalve dagelijks bezig met productveiligheid waaronder ladders/trappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
Sethro schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:50:
Die echt oude wiebeltrappen bestaan volgens mij niet meer. Het is wel belangrijk dat de lengte juist is.
Dit, dat maakt echt een wereld van verschil. De lengte moet juist zijn en bovenin heb je waarschijnlijk boutjes zitten waar een schoor tegenaan ligt. Als dat niet goed op elkaar is afgestemd heb je een gammel/gevaarlijk ding ongeacht de kwaliteit.

Ik had desalniettemin liever een trap uit 1 geheel gehad want dat is een stuk makkelijker stevig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
MOmax schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:04:

Zo is maar weer duidelijk dat “voldoen aan een norm” nog niet wil zeggen dat iets kwalitatief goed is.

(Ik ben beroepshalve dagelijks bezig met productveiligheid waaronder ladders/trappen).
Welke types vallen dan wel onder kwalitatief goed.
Nogmaals ik betaal liever wat meer voor kwaliteit.
Maar vaak is het ook zo dat je voor een "merk" meer betaald en minder kwaliteit krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19
Ivow85 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:32:
Er bestaan ook vlizo trappen uit één geheel. Deze schuiven naar boven to en liggen dan dus deels boven de zolder vloer. Nadeel is dat je een aanzienlijk deel van je zoldervloertje vrij moet houden voor de ingeschoven trap, dus je kan minder spullen kwijt op je zoldertje.
Ook een nadeel is het gewicht (indien hout) en dat je niet te kort moet zijn om 'm goed omhoog te kunnen duwen.

M'n ouders hebben zo'n ding in 3 delen van hout, en dat is echt niet wankel. En veel lichter om uit en in te klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:14

Smurf

Detri

Afhankelijk van waar de doorgang is is een (uitschuifbare) molenaarstrap misschien wel wat. Die hoef je niet naar boven te tillen/duwen maar zet je verticaal als je hem niet gebruikt. Gewicht is dan minder een issue, dus deze kan je een stuk steviger (laten) maken.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En gewoon een luik met aan de nok een katrol en daarnaast / daarachter een wenteltrap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:29
@BakkerBolletje

Wij hadden eerst een standaard vlisotrap.
Deze was een tikje te lang omdat de onderste trede op de grond lag, dat wegzagen maakte hem weer te kort.
Daardoor klapperde hij wel als je erop liep.
Het sluitmechanisme was zo'n typische vlisotrap klemsluiting.

Maar de grootste ergernis was dat het luik na een aantal jaar begon door te hangen.

Sinds 1,5 jaaar nu een geisoleerde vlisotrap van de hornbach, deze was wel goed op maat in te korten.
En doordat het luik geisoleerd is is het luik veel stijver, hij blijft mooi vlak.
Ook het sluitmechanisme is met een soort 2punts-sluiting wat je ook wel in ramen ziet hierdoor blijft hij goed dicht en in de rubbers getrokken.

Door de isolatie hoor ik de wtw en ketel boven ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:51
Mijn vorige werkgever had in zijn nieuwbouw kantoorunits een soort harmonica trappen laten plaatsen die je naar beneden kon trekken. Zullen vast niet goedkoop zijn geweest maar die waren echt bijzonder stevig en vele malen stabieler dan de schuifladders die mijn ouders en ik hadden. Dat waren respectievelijk een zware eikenhouten en alumnium.

Dan heb ik het over zoiets: https://www.prijzentrappen.nl/product/zoom-vlieringtrap/
Niet diezelfde, want hij was een stuk smalle, maar dat idee. Het verbaasde mij eigenlijk dat ze zo stevig aanvoelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Smurf schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:44:
Afhankelijk van waar de doorgang is is een (uitschuifbare) molenaarstrap misschien wel wat. Die hoef je niet naar boven te tillen/duwen maar zet je verticaal als je hem niet gebruikt. Gewicht is dan minder een issue, dus deze kan je een stuk steviger (laten) maken.
Hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:14

Smurf

Detri

@BakkerBolletje
Deze webshop heeft wat voorbeeldplaatjes staan.

Andere zoekterm die ik tegenkwam voor hetzelfde is "pivot steektrap".

Ik heb zelf een soortgelijke oplossing voor onze vliering thuis. "Het washok" is hier de enige ruimte zonder plafond op zolder, en daar zit dus ook de toegang tot de vliering. Vorige bewoners hadden een losse ladder staan. (Denk ik tenminste, want meegenomen :P )

)

Pagina: 1