Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade advies voor Game PC / NAS hybride

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deathspike
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-05 19:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit gaat om een game en ontwikkel PC die tevens als server dient voor verschillende Dockers (zoals Plex). Er gaan 5 HDDs mee uit mijn huidige systeem. Ik moet comfortabel op het nieuwe systeem kunnen gamen (1080p@60hz) terwijl mijn server processen moeten op de achtergrond actief blijven. Plex is niet toegestaan om te transcoden, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Stroomverbruik is een tweede aandachtspunt; het systeem kan via WOL aangezet worden om als server te fungeren, maar gaat wel automatisch uit zodra er niemand meer verbonden is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de nieuwe componenten, wil ik niet meer dan € 700 tot € 800 uitgeven. Dit is geen harde grens; als er een grote sprong gemaakt word door bijvoorbeeld € 900 euro neer te leggen, wil ik dat nog overwegen. Maar dat is zeker niet het geval voor een marginale verbetering.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 0€ 0
1ProcessorsInno3D Geforce GTX 1660 Super Compact€ 0€ 0
2Harde schijvenWD Red Plus, 6TB€ 0€ 0
2Harde schijvenHGST Deskstar NAS v2, 6TB€ 0€ 0
1Harde schijvenSeagate Desktop HDD, 3TB€ 0€ 0

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 189,00€ 189,00
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,00€ 34,00
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 125,00€ 125,00
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 166,90€ 166,90
1Solid state driveKingston A2000 1TB € 99,90€ 99,90
1VoedingFractal Design ION+ 660W Platinum€ 106,00€ 106,00
€ 724,75€ 724,75

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het geluidsniveau is zeer belangrijk. Deze machine staat in de woonkamer. Hij moet stil zijn!
- Het energieverbruik is belangrijk. Deze machine staat ongeveer 16u/dag aan.
- Componenten met RGB kleurtjes wil ik niet in de nieuwe machine.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben voornamelijk op zoek naar advies en bevestiging. De hardware markt heb ik niet bijgehouden en ik weet dat ook niet goed meer waar ik op moet letten. Wat is de beste combinatie hardware voor mijn eisen en bestaande hardware, en werkt het allemaal met elkaar? En is de voeding ook wel sterk genoeg voor een eventuele upgrade naar 6 HDDs? Bedankt voor al jullie hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door Deathspike op 27-06-2021 14:20 . Reden: Meer werkgeheugen; 16->32GB ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Je kan ook makkelijk toe met 550w, gezien de 1660s niet zoveel zuipt.

• Deathspike
99ruud99 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:57:
Je kan ook makkelijk toe met 550w, gezien de 1660s niet zoveel zuipt.
Bedankt voor je feedback! Ik zie eigenlijk nu pas dat de 560w maar 6 SATA aansluiting heeft, in tegenstelling tot de 660w die er maar liefst 10 heeft. Dat vind ik wel een fijne optie voor de eventuele toekomst. Zou de 660w genoeg voltage leveren voor deze opstelling met wel 10 SATA schijven?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Als geluidsniveau zo belangrijk is, waarom zet je dan zo’n machine in de woonkamer? Een NAS hoort wat mij betreft in een kelder, zolder of meterkast. Bovendien maakt het toch niet uit welke componenten je pakt, want een Seagate HDD maakt meer geluid dan alle overige componenten.

Stroomgebruik is wel een goed criterium
10x HDD = 20W idle
Rest van het systeem = 50W idle
24/7 idle betekent dus ongeveer €140 per jaar aan stroomkosten.

Nu kun je hem inderdaad uitzetten met WOL, maar zo’n systeem staat niet alleen idle, maar ook in gebruik. Dan tik je 150W tot 200W zo aan.

Een behoorlijke kostenpost dus. Zie
random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server voor een zuinige NAS.

• Deathspike
Djarune schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:32:
Als geluidsniveau zo belangrijk is, waarom zet je dan zo’n machine in de woonkamer? Een NAS hoort wat mij betreft in een kelder, zolder of meterkast. Bovendien maakt het toch niet uit welke componenten je pakt, want een Seagate HDD maakt meer geluid dan alle overige componenten.
Omdat het niet alleen een NAS is; het is ook mijn ontwikkel machine en game machine. Vooralsnog heb ik dezelfde opzet, dan wel met oudere hardware, en heb ik noodgedwongen een 20m HDMI kabel door mijn huis getrokken om de machine met kabaal niet in de woonkamer te hebben staan. Dat is een optie, maar ik wil daar eigenlijk vanaf, zeker omdat het vervelend is om naar een andere verdieping te gaan bij problemen. Dit is ook direct de reden voor een veel betere kast met betere geluidsisolatie.
Djarune schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:32:
Stroomgebruik is wel een goed criterium
10x HDD = 20W idle
Rest van het systeem = 50W idle
24/7 idle betekent dus ongeveer €140 per jaar aan stroomkosten.
Deze machine is een vervanging voor mijn huidige opstelling; aan kosten veranderd er vrij weinig. Mijn huidige kosten zijn € 70/jaar (~18u/dag met 5 HDDs en sporadisch gamen). Ik verwacht een soortgelijke kostenplaatje met de vervanging. Daarbij vind ik het geen enkel probleem om een € 10/maand af te tikken voor die enkele machine die ik in huis heb staan. Energie is daarom ook een secundaire wens; als het niet anders kan betaal ik gewoon.