Aspire E1 V5We2 traag en beschadigd; oplappen of een nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste lezers,

Het hoeft geen gaming laptop te zijn. Wel moet die een tijd mee gaan. Onze vorige doet al 7 jaar trouw dienst maar is nu wel af. Ik vond deze laptop opvallen vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Met het kleine beetje kennis dat ik heb althans, veel is het niet. Maar toen zag ik dat er geen I5 in zit maar een Ryzen.

Kunnen jullie er iets zinvols over zeggen? Hoe verhoud deze zicht tot een moderne I5? onder andere.

https://www.mediamarkt.nl...-15-eh1812nd-1689491.html

https://nanoreview.net/en...35g7-vs-amd-ryzen-5-5500u

Volgens mij is het om het even. In deze laptop zit wel zo'n snell hardeschrijf toch? eentje die niet draait maar in enkele seconden opstart?

Mijn idee is dat een HP laptop van goede kwaliteit is. Maar ik heb verder geen idee. Wij hebben nu een ACER.

Ik ben dankbaar voor alle input. Ik geloof dat ik vandaag al moet kopen ivm die btw weg ermee actie.

8)7

oja. Ik begreep dat Windows 11 op korte termijn zijn intrede doet. Is het zinvol daar op te wachten? Of kan ik die, net als destijds met windows 10, updaten als ik nu windows 10 home koop?

De aansluitingen op deze laptop lijken mij allemaal modern en de nieuwste standaard, toch? Of mist er iets?

Kan ik deze laptop ook gewoon schoon installeren? Zoals ik dat met mijn desktop doe? Alles eraf en een kale windows erop.

[ Voor 22% gewijzigd door paper towel op 27-06-2021 10:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Z'n ryzen 5 i.c.m. 16GB RAM en een 512GB SSD is zeer geschikt voor huis-, tuin- en keukentaken. Wat dat betreft kun je er dus lang plezier aan hebben.

Ik durf alleen niks over de bouwkwaliteit, het toetsenbord en het LCD te zeggen. Maar je kunt natuurlijk eerst in een winkel kijken of retour sturen als het niks is.

Wat is er trouwens mis met de oude laptop? Een laptop van 7 jaar geleden, is meestal met een upgrade nog snel te maken. Kleine SSD er in, misschien iets meer RAM en je bent al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
dankjewel voor je reactie

de oude is ook echt beschadigd. Het plastic bedoel ik dan. En hij is gewoon traag. Ondanks dat ik alles schoon installeer. Omdat deze dus ook beschadigd is ga ik deze niet upgraden.

Ja ik heb ook geen idee hoe ik moet beoordelen of de hardware en het materiaal in orde is, uberhaupt waar ik op moet letten. het is gewoon teveel.

[ Voor 8% gewijzigd door paper towel op 27-06-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ja ik heb ook geen idee hoe ik moet beoordelen of de hardware en het materiaal in orde is, uberhaupt waar ik op moet letten. het is gewoon teveel.
Zolang je voor een laptop gaat met een i3 of een i5, of in het geval van AMD ryzen 3 of een ryzen 5, met 8GB RAM en een SSD van 256GB zit je goed. Het is wel prettig als het RAM-geheugen uitgebreid kan worden naar 16GB.

De bouwkwaliteit is lastig te beoordelen. Het gaat daar denk ik vooral om je eerste indruk. LCD moet je even kijken of de kijkhoeken goed zijn, het LCD voldoende helder kan en of de kleuren een beetje kloppen. Maar het gaat er vooral om, dat jij er weer 7+ jaar op kan werken. Dus doe niet te moeilijk. Als jij het idee hebt, dat je 7+ jaar met plezier naar het LCD kan kijken is het goed.

Als je in het donker werkt, hoeft je LCD minder fel te kunnen dan in een situatie dat je buiten in de zon werkt. Bedenk voor jezelf een beetje of het LCD voor jouw gebruik voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Oja, Windows 11 is gewoon weer gratis te installeren. Je hebt dan wel TPM 2.0 nodig of een implementatie van TPM in de processor. Geen idee of Windows 11 op de genoemde laptop gaat werken dus.

Laptop kun je ook schoon installeren. Je moet tijdens het installatieproces aangeven dat je geen licentie hebt. Dan wordt Windows automatisch geactiveerd. Naderhand moet je dan wel de drivers installeren. Die kun je op de site van HP vinden.

[ Voor 76% gewijzigd door hoi1234 op 27-06-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@paper towel Wat gebruik je nu, en zit daar al een SSD in ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
zit er nu een SSD in?

Aspire E1 V5We2 (volgens mij een HDD)

Oww, een I3 is Ryzen 3 en een I5 een Ryzen 5? dat zijn elkaars concurenten. Dan valt het sowieso in dezelfde categorie dus. Dat wist ik niet eens.

Ja de LCD inderdaad. Dan zou ik die inderdaad nog eens goed moeten bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door paper towel op 27-06-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-10 17:17
paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:48:Ja de LCD inderdaad. Dan zou ik die inderdaad nog eens goed moeten bekijken.
Volgens https://www8.hp.com/nl/nl...-details/2100656740?r=pdp zijn dit de specificaties van het scherm:

39,6 cm (15,6 inch) FHD (1920 x 1080), IPS, microranden, ontspiegeld, 250 nits, 45% NTSC [17]

IPS betekent meestal vrij goede kijkhoeken, 250 nits helderheid is niet geweldig maar (net) voldoende voor binnenshuis. Het scherm zal kleuren niet nauwkeurig weergeven, maar dat kan je in dit segment ook niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:48:
zit er nu een SSD in?

Aspire E1 V5We2 (volgens mij een HDD)

Oww, een I3 is Ryzen 3 en een I5 een Ryzen 5? dat zijn elkaars concurenten. Dan valt het sowieso in dezelfde categorie dus. Dat wist ik niet eens.

Ja de LCD inderdaad. Dan zou ik die inderdaad nog eens goed moeten bekijken.
Nee, Ryzen 3-5-7 is van AMD en i3-i5-i7 is van Intel. niet gelijk directe concurrent van elkaar.

Maar het zou handig zijn als je eerst kijkt wat er nu in je laptop zit. Zo kun je vergelijken of je upgrade überhaupt wel nut heeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Hackus schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Nee, Ryzen 3-5-7 is van AMD en i3-i5-i7 is van Intel. niet gelijk directe concurrent van elkaar.

Maar het zou handig zijn als je eerst kijkt wat er nu in je laptop zit. Zo kun je vergelijken of je upgrade überhaupt wel nut heeft.
I5 4200u + 6GB RAM + 750GB HDD.

Maar @paper towel geeft aan dat de behuizing beschadigt is en hij daarom geen upgrade gaat uitvoeren.

@paper towel om wat voor beschadigingen gaat het eigenlijk? afgebroken toetsen, gaten in de behuizing, afgebroken scharnieren? Zolang de laptop niet letterlijk uit elkaar valt is het toch prima? Een SSD heb je vanaf 30 euro. Daarmee gaat de laptop weer als de brandweer. Een HDD icm Windows 10 heeft bij mij nog nooit gewerkt. Het RAM-geheugen zou je ook nog naar 16GB kunnen uitbreiden, maar dat is niet per se nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
de linker onderkant zit los, ik kan zo de bovenkant optillen van de onderkant. De kopteleffoon heeft daar ook zijn aansluiting en die werkt niet goed meer. Verder is een scharnier gescheurd maar dat draait nog gewoon.

Ik zou even langs somcom kunnen gaan om te vragen wat zij er mee kunnen, wellicht is er inderdaad nog wat mee te doen.

Ik zou ook graag mijn huidige scherms specs willen vergelijken met die van die HP. Dat is voor mij makkelijker om dan te weten wat het betekent. Maar mijn model is niet te vinden op tweakers.

[ Voor 4% gewijzigd door paper towel op 27-06-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:31:
de linker onderkant zit los, ik kan zo de bovenkant optillen van de onderkant. De kopteleffoon heeft daar ook zijn aansluiting en die werkt niet goed meer. Verder is een scharnier gescheurd maar dat draait nog gewoon.

Ik zou even langs somcom kunnen gaan om te vragen wat zij er mee kunnen, wellicht is er inderdaad nog wat mee te doen.

Ik zou ook graag mijn huidige scherms specs willen vergelijken met die van die HP. Dat is voor mij makkelijker om dan te weten wat het betekent.
Maak anders eens foto's? Een vriend van mij had een vergelijkbaar model en daar lagen de schroeven op z'n bureau soms. Misschien dat de schroeven losgekomen zijn? Dan is het met een setje schroeven zo weer te fixen. Tenminste als het schroefdraad nog oké is.

Ik zou de laptop niet wegbrengen, hoewel je niet voorkomt als iemand met verstand van zaken, kost wegbrengen zo weer 100-150 euro. Je kunt het ook als project zien. Als het kapot gaat, jammer dan, als het werkt, kun je nog 3-5 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
jemig, je hebt gelijk, daar missen schroeven, nooit gezien, nooit aan gedacht. Zijn die ook te koop? want dat is al heel lang zo.

Is het voor mij als leek realistisch om er een SSD in te zetten? en wellicht 8 GB?

YouTube: SSD in je laptop plaatsen - How To (Consumentenbond)

[ Voor 22% gewijzigd door paper towel op 27-06-2021 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Tuurlijk, HDD en RAM zijn zeer eenvoudig toegankelijk: YouTube: Acer Aspire E1-V5WE2 SSD Upgrade

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
ja ik zit net filmpjes te kijken.

zorgt zo'n SSD voor een verhoging in snelheid bij alle processen? Of enkel alleen het opstarten van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:41:
jemig, je hebt gelijk, daar missen schroeven, nooit gezien, nooit aan gedacht. Zijn die ook te koop? want dat is al heel lang zo.

Is het voor mij als leek realistisch om er een SSD in te zetten? en wellicht 8 GB?

YouTube: SSD in je laptop plaatsen - How To (Consumentenbond)
Ik zou sowieso eerst even een schroef uit een ander schroefgat draaien en controleren of die in de gaten met missende schroeven past. Het moet een reden hebben dat de schroeven loskomen. Misschien is het "pootje" waar het schroefje doorheen moet om contact te maken met de bovenkant wel kapot. Dan heeft de schroef geen houvast meer. Koop je nieuwe schroeven, maar is het probleem nog niet opgelost.

Wat je daarna nog kunt doen is proberen om schroeven van andere plekken te "lenen". Als je aan 1 kant alle schroeven mist, is het logisch dat de behuizing los komt. Als je genoeg schroeven hebt, om bijvoorbeeld 50% te schroeven, zit het misschien vast genoeg. Ik denk dat je vooral de schroefgaten aan de zijkanten wilt gebruiken. Dan zit het misschien al vast genoeg.

Schroeven heb ik toen voor een tientje bij replacedirect gekocht. Is een setje met 10x10 schroeven. 10 van ieder en dan 10 verschillende maten.

SSD en RAM plaatsen, moet niet heel moeilijk zijn. Kijk even op YouTube. Als je wat sloopt, kun je nog altijd een nieuwe laptop kopen. Maar ik zou niet direct 100-150 euro uitgeven om de laptop te laten upgraden.

Een SSD is 99,9% zeker voldoende. Het zorgt niet alleen dat je PC snel opstart, maar zorgt er ook voor dat die snel reageert. Een HDD heeft de neiging om bijvb. een word-bestand of bijvb. de browser heel langzaam te laten starten. Met een SSD is dat weer vrijwel direct.

Ik heb oudere laptops met mindere hardware waar een SSD de computer echt weer bruikbaar maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 27-06-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:45:
ja ik zit net filmpjes te kijken.

zorgt zo'n SSD voor een verhoging in snelheid bij alle processen? Of enkel alleen het opstarten van Windows?
Het opstarten en openen van alles wordt (veel) sneller.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
bedankt voor alle input tot dusver!

schroefgaatjes zijn nog prima.

een 2,5 inch interne SSD past gewoon? dat is wat ik vind als ik google op SSD laptop. begint rond de 40 euro. Kingston of Samsung voor 240 GB. Dan zit ik altijd goed? Of is er nog een specificatie waar ik echt even naar moet kijken?

Een kaartje van 8 GB geheugen erbij? Kun je me daar een advies over geven?

[ Voor 9% gewijzigd door paper towel op 27-06-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:58:
bedankt voor alle input tot dusver!

schroefgaatjes zijn nog prima.

een 2,5 inch interne SSD past gewoon? dat is wat ik vind als ik google op SSD laptop. begint rond de 40 euro. Kingston of Samsung voor 240 GB. Dan zit ik altijd goed? Of is er nog een specificatie waar ik echt even naar moet kijken?

Een kaartje van 8 GB geheugen erbij? Kun je me daar een advies over geven?
Crucial BX kan prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Oja, die zag ik ook. hier staat bij:

Let op: Deze 2,5 inch SSD heeft een SATA interface en werkt alleen als je systeem SATA ondersteunt. Controleer dit in de handleiding van je laptop of moederbord.

ik heb nog even bij vraag en aanbod gekeken. Maar wellicht beter een nieuwe SSD te kopen. Ik heb vorig jaar wel geheugen bij vraag en aanbod gekocht, dat was prima. Lijkt nu ook wel veel geld te kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Crucial mx500 kan ook. Zit meteen een spacer bij voor 7mm -> 9,5mm HDD. Oudere hdd's zijn soms 9,5mm hoog, waardoor een 7mm SSD niet goed past. Dan zit de aansluiting in de laptop te hoog.

Maar eigenlijk voldoet iedere SSD gewoon. Zolang je maar geen Chinese troep koopt. Die zijn soms nog trager dan een HDD.

Voor RAM kun je de tool van Cruciaal gebruiken. https://www.crucial.com/c...ade-for/acer/aspire-v5we2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:04:
Oja, die zag ik ook. hier staat bij:

Let op: Deze 2,5 inch SSD heeft een SATA interface en werkt alleen als je systeem SATA ondersteunt. Controleer dit in de handleiding van je laptop of moederbord.

ik heb nog even bij vraag en aanbod gekeken. Maar wellicht beter een nieuwe SSD te kopen. Ik heb vorig jaar wel geheugen bij vraag en aanbod gekocht, dat was prima. Lijkt nu ook wel veel geld te kunnen schelen.
Heb je toen voor je desktop of laptop RAM-geheugen gekocht? Volgens de specificaties zit er 6GB in je laptop. Maar als je er al meer ingestopt hebt, dan is het niet nodig om nieuwe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
gekocht voor mijn desktop, goeie ;-) Is het plaatsen in de laptop net zo makkelijk? ik heb net gekeken, lijkt wel eenvoudig.

Ik vroeg mij al af wat allemaal wel en niet kon. twee opties volgens die tool:

https://www.crucial.com/c...ade-for/acer/aspire-v5we2

[ Voor 30% gewijzigd door paper towel op 27-06-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:10:
gekocht voor mijn desktop, goeie ;-) Is het plaatsen in de laptop net zo makkelijk? ik heb net gekeken, lijkt wel eenvoudig.

Ik vroeg mij al af wat allemaal wel en niet kon. twee opties volgens die tool:

https://www.crucial.com/c...ade-for/acer/aspire-v5we2
99,9% kans dat ieder reepje het doet hoor. Zolang het maar 1.35V en DDR3L is. 1600Mhz is voldoende, maar volgens mij maakt dat geen eens heel veel uit.

Maar zo duur is dat spul nou ook weer niet. Kun je beter je oude geheugen op V&A gooien en geheugen terugkopen dat gegarandeerd werkt.

pricewatch: Crucial CT2KIT102464BF160B enige verschil is de capaciteit van de geheugenchips. Maar daar kan het volgens mij al in het allerergste geval fout gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door hoi1234 op 27-06-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Ik dacht zelf aan een kaartje van 8GB of misschien zelfs maar 4 GB. Is 16 niet wat overkill? het is in ieder geval wel wat boven mijn voorgenomen budget voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:36:
Ik dacht zelf aan een kaartje van 8GB of misschien zelfs maar 4 GB. Is 16 niet wat overkill? het is in ieder geval wel wat boven mijn voorgenomen budget voor een upgrade.
16GB is niet noodzakelijk, nee. Je kunt natuurlijk ook bij de 6GB blijven. 4GB of 8GB is ook prima. Je moet dan wel een reepje bijplaatsen, omdat je maximaal 2 kunt plaatsen.

Trouwens, die laptop is te oud voor Windows 11. Je hebt minimaal een 8th gen Intel nodig. Jij hebt 4th gen. Kun je ook niet vervangen. Aan de andere kant kun je nog tot 2025 Windows 10 gebruiken. Tegen die tijd kun je ongetwijfeld veel meer waar voor je geld kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door hoi1234 op 27-06-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Ik vergeet helemaal de storing te benoemen.

Vorige week had ik drie keer dat de laptop er mee stopte met een enorm kabaal. Dat was tijdens een youtube filmpje. Beeld stopt en staat stil en dan keihard schreeuwen. Toen dacht ik wel dat het niet in orde was. Ik heb tien seconden op de aan/uit knop moeten drukken om alles te laten uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 10-10 21:51
Dat is ook 'niet in orde' en weer een probleem van een andere orde. Klinkt voor mij alsof mogelijk de koeling van de cpu niet meer afdoende is. Zou je kunnen controleren door met hwinfo te temperatuur van de CPU in de gaten te houden terwijl je youtube kijkt.

Oplossing zou dan zijn om te zien of de fans het nog goed doen, ze te ontstoffen, of als dat het niet is, de koelpasta van de cpu te vervangen. Dat laatste is nogal bewerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Okay, ga ik doen. Als ik er een SSD in zet zal de temperatuur ook minder snel oplopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:36:
Okay, ga ik doen. Als ik er een SSD in zet zal de temperatuur ook minder snel oplopen?
Nee, een SSD heeft geen invloed op de temperatuur van de processor. Een SSD zorgt immers niet dat de processor minder werk hoeft te verzetten, maar zorgt er voor dat de benodigde data sneller wordt ingeladen.

Ik zou eerst de laptop stofvrij maken. Dat kan door een busje perslucht in de koelopening te spuiten. Ik zou de laptop echter open maken. Dan kun je ook de ventilator schoonmaken en heb je meer controle. Ik ontlaad me altijd eerst aan een metalen voorwerp (verwarmingsbuis o.i.d). Ik gebruik altijd een fietspomp, maar een compressor (het liefst met water- en olieafscheider) of een busje spuitlucht kan ook. Zorg er trouwens wel voor dat je de ventilator even tegenhoudt. Het lager kan kapotdraaien, als de ventilator te hard draait. Een stofzuiger of een kwast o.i.d. kan ook. Houd deze alleen ver verwijderd van printplaten i.v.m. statische elektriciteit. Oja, maak alleen de ventilator en de heatsink schoon. Haal de heatsink (koperkleurig geval) niet los. Dan moet je de koelpasta vervangen en de heatsink weer kruislings vastzetten met een bepaalde kracht.Dan zou ik gaan testen. Als alles weer werkt, zet je er een SSD in en eventueel wat extra RAM.

Als je het helemaal goed wil doen, check je eerst de temperaturen. Maar ik weet eigenlijk wel zeker, dat de laptop stofvrij gemaakt moet worden.

Als de temperaturen na het ontstoffen nog niet goed zijn, kun je nog altijd proberen om de koelpasta te vervangen. Maar dat zou ik pas doen, als de temperatuur anders te hoog is. Als het niet kapot is, moet je het ook niet repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 10-10 21:51
@hoi1234 heeft het uitgebreider opgeschreven. Hopelijk werkt het stofvrij krijgen van de laptop voor je :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Ik heb hem open, maar ik kan de bovenkant er niet echt afpakken vanwege drie draden/ snoeren. Dat is normaal? Dan wordt het gewoon voorzichtig met perslucht er onderdoor blazenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s_xq-qdecjEB56ZTOoHq59AGYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPM7Ero84XVX2nASoBL7v5UQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou ook wel de toetsen willen schoonmaken maar dat lukt zo niet toch?

[ Voor 6% gewijzigd door paper towel op 30-06-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Die flatcables moeten los. Die linker met "MB" er op. Maak je los door het witte clipje naar boven te wippen. Daarna kun je de kabel er zo uit trekken. De rechter kun je er volgens mij zo uittrekken. Maar dat kan ik niet echt goed zien. Maak anders even een betere foto, waar de connector waar die kabel in gaat beter te zien is.

De ventilator is in ieder geval behoorlijk smerig. De ventilator kun je er ook helemaal uitpakken. Dan kun je hem goed schoonmaken. Het is de bedoeling dat je niet alleen de vinnen schoonmaakt, maar ook dat stuk dat tegen dat zilverkleurige aanzit. Daar hoopt zich altijd alle stof op. Dan krijg je zogezegd een stofmatje. Door dat stofmatje wordt de luchtstroom geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tbjLvjyzNnXg7lkUgscneHKiJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRoNG1KenV4GsGLWVKlAASDz.jpg?f=fotoalbum_large

Die kleine is wel gelukt. Alleen die grote nog niet

[ Voor 6% gewijzigd door paper towel op 30-06-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vB8ovM0o_r3S15vRbQcrfTRN-jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN6BlRurfAqmOYqbK54W8QGr.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om die achterste. Die voorste gaat over de HDD heen

[ Voor 7% gewijzigd door paper towel op 30-06-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Die kun je er gewoon voorzichtig uit trekken.

Oja, vergeten te zeggen, maar soms zit de ventilator aan de heatsink vast. Dan zou ik alles zo goed mogelijk schoonmaken, maar niks loshalen. Als achteraf blijkt dat de laptop nog steeds te heet wordt, kun je nog altijd de heatsink loshalen, alles grondig schoonmaken en koelpasta vervangen. Maar als het werkt, waarom zou je dus iets veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Welke kant moet ik op trekken? Ik kom ermaarnet bij dus is lastig om gewoon uit te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Gelukt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqmLZRHyetAdcUdGr7xPTVIgKDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgtqMyDR7R16QXMQ8sehlZuP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:46:
Welke kant moet ik op trekken? Ik kom ermaarnet bij dus is lastig om gewoon uit te proberen
Je moet de flatcables zo dicht mogelijk bij de aansluiting beetpakken. Dan gewoon recht naar achteren trekken. Die met MB erop moet eerst het clipje los. Anders sloop je de aansluiting. Maar waarom kom je er niet bij? Het lijkt alsof je er prima met je handen tussen past.

Kijk anders even een paar filmpjes. Het liefste van de desbetreffende laptop. Maar andere laptops zijn oom goed. Het werkt allemaal hetzelfde.

Als het niet lukt, moet je anders maar proberen om alles zo goed mogelijk schoon te maken. Als je de computer schoongeneog krijgt zonder kabels los te maken is het ook goed. Beter dat de laptop iets minder schoon is, maar niet meer vastloopt, dan dat je iets sloopt en het helemaal niet meer werkt.

EDIT, al gelukt dus. Ik laat deze post maar bestaan, voor iemand die in de toekomst tegen dezelfde problemen aanloopt. Hoe heb je het uiteindelijk voor elkaar gekregen?

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 30-06-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Bedankt voor de hulp. Alles al schoon. Zat een prop stof bij het roostertje en een klein laagje stof. Ik heb met een kwastje gewerkt en de stofzuiger. Moet ik de printplaat schoon lazen? Ik heb geen perslucht. Maar erg vies is het niet toch?

Oja, het toetsenbord. Kan ik dat ook veilig losmaken?of zit hier meer risico in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cAiuHJcav05M-pvfw7_JE9sRDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPmiw7KSQOQ0i98M8xEYaVzG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door paper towel op 30-06-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
hoi1234 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:08:
Crucial mx500 kan ook. Zit meteen een spacer bij voor 7mm -> 9,5mm HDD. Oudere hdd's zijn soms 9,5mm hoog, waardoor een 7mm SSD niet goed past. Dan zit de aansluiting in de laptop te hoog.

Maar eigenlijk voldoet iedere SSD gewoon. Zolang je maar geen Chinese troep koopt. Die zijn soms nog trager dan een HDD.

Voor RAM kun je de tool van Cruciaal gebruiken. https://www.crucial.com/c...ade-for/acer/aspire-v5we2
Ik kijk ondertussen naar een SSD. De computerzaak in de regio wist niet waar ik het over had toen ik begon over een spacer vanwege het verschil tussen 9mm en 7mm. Zij vertelde dat het gewoon past omdat je een bracket hebt... Wat dat dan weer is weet ik niet.

Kan hier nog iets meer over verteld worden?

Ik kijk nu naar deze:
CRUCIAL BX500 240GB SATA 2,5 inch SSD (prima prijsje en is voldoende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:00:
Bedankt voor de hulp. Alles al schoon. Zat een prop stof bij het roostertje en een klein laagje stof. Ik heb met een kwastje gewerkt en de stofzuiger. Moet ik de printplaat schoon lazen? Ik heb geen perslucht. Maar erg vies is het niet toch?

Oja, het toetsenbord. Kan ik dat ook veilig losmaken?of zit hier meer risico in?
[Afbeelding]
Printplaat gewoon lekker zo laten. Vies is die niet en je geeft aan niet de juiste spullen te hebben.

Waarom wil je het toetsenbord loshalen? Het lijkt er trouwens op dat het toetsenbord met popnagels aan de topcase zit. Het kan wel hoor, maar het is wel flink wat werk.

Ik zou er gewoon de stofzuiger op zetten als je het toetsenbord schoon wilt maken. Laptop weer in elkaar, en schoonmaken vanaf de buitenkant. Maar z'n toetsenbord blijft gewoon smerig. Toetsen loshalen zou ik niet aan beginnen. Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is het best veel werk en ook nog eens een lastig werkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Okay, dan ga ik de boel terug in elkaar zetten.

Ik had nog een vraag over de SSD maar zag dat ik die in mijn vorige post had gezet. bij deze hier onder: En bedankt hoi1234!!
hoi1234 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:08:

Ik kijk ondertussen naar een SSD. De computerzaak in de regio wist niet waar ik het over had toen ik begon over een spacer vanwege het verschil tussen 9mm en 7mm. Zij vertelde dat het gewoon past omdat je een bracket hebt... Wat dat dan weer is weet ik niet.

Ik kijk nu naar deze:

Ik las ergens het volgende:

[ Voor 7% gewijzigd door paper towel op 30-06-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:24:
Okay, dan ga ik de boel terug in elkaar zetten.

Ik had nog een vraag over de SSD maar zag dat ik die in mijn vorige post had gezet. bij deze hier onder: En bedankt hoi1234!!

[...]

Ik kijk nu naar deze:

Ik las ergens het volgende:
Ik lees op het internet ook dat het met een bracket (stuk metaal waar je de SSD in schroeft) niet uitmaakt. Ik had toen geen bracket dus toen maakte het wel wat uit. Desnoods duw je er wat karton onder of zo. Als je maar de juiste hoogte hebt...

Als je een HDD hebt, heb je een SATA-aansluiting. Die waarschuwing is bedoeld voor nieuwere laptops. Je kunt die SSD dus gewoon bestellen. RAM-geheugen kun je nee wachten. Je kunt natuurlijk ook eerst proberen of het met 6GB RAM werkt. Waarschijnlijk werkt dat al geweldig.

Als je het typrnr van de HDD hebt, kun je ook even kijken of het een 9.5mm of 7mm HDD is. Of je legt er even een meetlatje naast. Ben je je er trouwens wel van bewust, dat je de oude HDD niet kunt gebruiken? Dus IPV 750GB heb je nog maar 250GB.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 30-06-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Ja weet ik, maar ik gebruik weinig dus dat is geen probleem

deze kan ik zo uit de winkel ophalen. maar deze heeft geen eens schroefjes waarmee ik hem aan de laptop schroef zoals mijn hdd.

KINGSTON A400 SSD 240 GB (7mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
paper towel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:11:
Ja weet ik, maar ik gebruik weinig dus dat is geen probleem

deze kan ik zo uit de winkel ophalen. maar deze heeft geen eens schroefjes waarmee ik hem aan de laptop schroef zoals mijn hdd.

KINGSTON A400 SSD 240 GB (7mm)
De schroefjes zijn volgens mij gewoon universeel. Dus je kunt de schroefjes van je HDD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Schroefgaatjes en een plaatje waarmee je hem aan de laptop schroeft bedoel ik, sorry ik was niet duidelijk

Maar dat hebben ze allemaal niet zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt gewoon het zgn bracket van de HDD afschroeven, en je SSD daar in plaatsen. Schroefjes leg ik altijd in apart bakje. Als je geen bakje hebt op stukje plakband

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Oww zo, goed dat je het zegt. Nu begrijp ik het haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door paper towel op 30-06-2021 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 13:46
Top dat je overweegt gewoon te upgraden en schoonmaken ipv nieuwe te kopen! Met een SSD zul je waarschijnlijk voor normale taken weinig verschil gaan merken met een nieuwe en betere processor.

Check of hij het nog doet voordat je je SSD besteld ;) En vergeet niet dat je dan wel even alles opnieuw moet installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paper towel
Al geregeld 😉

Alles schoon en de nieuwe SSD zit er in. Ik ben al aan het updaten 👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reeging
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:29
Ik stap net in, toch mooi om te zien hoe een vraag voor aankoop advies veranderd in een topic om iemand een hoop geld te besparen omdat hetgeen wat beschikbaar is waarschijnlijk met een kleine ingreep nog kan voorzien in de benodigde behoefte!!

Kudos @hoi1234 voor de heldere uitleg in begrijpbare taal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Even een kleine titelfix gedaan, nu is duidelijker waar het topic over gaat. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:17
reeging schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:32:
Ik stap net in, toch mooi om te zien hoe een vraag voor aankoop advies veranderd in een topic om iemand een hoop geld te besparen omdat hetgeen wat beschikbaar is waarschijnlijk met een kleine ingreep nog kan voorzien in de benodigde behoefte!!

Dit dus idd, gaat met windows 10 nog n jaartje of veilig 4 mee, mischien nog langer afhankelijk van hoe lek t OS zal blijken.. (grootste risico is nog altijd de gebruiker) of eventuele overstap naar linux.

Kleine aanvulling betreft de ram, je had nu 6, een 4 en 2 gb stick?
Zelf kom ik met n beetje standaard webbrowsen uit op ~5gb gebruik terwijl ik 'r 16 tot mn beschikking heb,
voor t simpelere werk zal t dus voldoen, maar mocht je toch upgraden kan je kijken of je n zelfde 4gb stick kan vinden, dan hoef je enkel je 2gb maar van de hand te doen. (als je niet een zelfde stick kan vinden is een nieuw setje wel makkelijker om gezeur te voorkomen) meer dan 8 lijkt me voor n laoptop als deze overkill, tenzij je een extreem ram hongerig programma draaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
reeging schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:32:

Ik vind het ook heel mooi om te zien dat iemand die zegt geen verstand van computers te hebben toch de uitdaging aangaat. Veel mensen zouden de laptop weggegooid hebben, alleen al omdat die traag is, terwijl je de meeste computers en laptops met een SSD weer snel en bruikbaar krijgt. Het is allemaal niet heel moeilijk, maar je moet het wel aandurven om er aan te beginnen. Met een paar nieuwe schroeven, zit de behuizing ook weer goed vast en heb je weer een prima laptop.

Als je dit soort dingen niet probeert, leer je nooit wat bij. Soms zal er eens wat kapot gaan, maar zo groot is die kans nou ook weer niet en zolang je oude computers gebruikt, valt de schade ook mee. Als je nu nog eens een SSD moet installeren, heb je al ervaring en gaat het veel makkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 30-06-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Zo is het maar net. Ik had al wel eens geheugen van de desktop vervangen en op zichzelf steeds meer een doe het zelver op ieder gebied. Ik ben er ook erg blij mee.

Ja ik had al bedacht de 2GB te vervangen met een nieuwe 4GB, dit kan later nog wel.

Allen bedankt!
Pagina: 1