Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnoe93
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-04 13:00
Ik heb een stomme fypfout gemaakt bij het opstellen van een verkoopfactuur waarbij ik bij de prijs incl. BTW €0.50 te veel gerekend heb (vraag me niet hoe).

Bedrag excl. BTW = €1700
BTW verschuldigd (21%) = €357
Bedrag incl. BTW = €2057.50 => €0.50 te veel

In mijn boekhouding (en BTW aangifte) zit het juiste bedrag, maar op de factuur staat dus €0.50 te veel. De klant heeft dit foutieve bedrag reeds betaald, waardoor op mijn rekening nu ook €0.50 te veel staat. Ik heb de klant reeds op mijn fout gewezen, maar krijg hier (zoals te verwachten voor dit bedrag) geen reactie op.

Hoe kan ik deze situatie in dit geval best rechtzetten zodat ik bij belastingscontrole geen problemen krijg? Het is misschien maar 50 cent, maar je weet nooit of ze er lastig over gaan doen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05:12
BTW-aangifte wordt sowieso op de hele euro afgerond ;-)

Als je twijfelt kun je bijv. 0,50 cent als betalingsverschil boeken met 21% btw afdracht. Of berekende totaalbedrag van factuur gewoon aanhouden en een hoger netto én btw bedrag aanhouden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ik zou me niet al teveel druk maken. Moet nog de eerste inspecteur tegenkomen die over €0,50 iets gaat roepen.

Wat je ook zou kunnen doen een creditfactuur opmaken en de €0,50 terugstorten aan de klant.
Foutje kan iedereen maken toch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 07:35
Geen expert, maar mag toch aannemen dat mijn belastingcenten niet naar een belastinginspecteur gaan die achter 50 cent aan gaat zitten? Gezien de achterstanden op dit gebied..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:37

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Hulde dat je het goed wilt oplossen. Maar we hebben het over 50 cent. Wegboeken onder betalingsverschil en niet meer over nadenken. Ik denk dat je klant niet reageert omdat een credit factuur inboeken en de betaling verwerken in de boeken teveel werk is voor 50 cent. En terecht :)

Ik heb elk jaar een paar euro aan betalingsverschillen op de balans staan, daar gaat geen belastingdienst over vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Aangezien de klant gewoon het bedrag op de factuur betaald heeft kun je toch ook gewoon het bedrag in je boekhouding corrigeren naar het daadwerkelijke bedrag?

Anders inderdaad een credit-factuur en/of betalingsverschil. Niemand die hier over zal vallen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:54

Matis

Rubber Rocket

Waar ik me over verbaas: hoe heeft deze fout überhaupt op kunnen treden?
Je geeft zelf aan niet te vragen hoe, maar ik vind het toch een kwalijke zaak.

Nu is het redelijk onschuldig met €0,50 maar de kans bestaat natuurlijk dat dit veel grotere verschillen gaat opleveren. In het nadeel van de klant of jou.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22
gnoe93 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 06:04:
In mijn boekhouding (en BTW aangifte) zit het juiste bedrag, maar op de factuur staat dus €0.50 te veel. De klant heeft dit foutieve bedrag reeds betaald, waardoor op mijn rekening nu ook €0.50 te veel staat. Ik heb de klant reeds op mijn fout gewezen, maar krijg hier (zoals te verwachten voor dit bedrag) geen reactie op.
Creditfactuur maken voor die 0.50 en gewoon terugstorten. Is een kwartiertje werk ofzo.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Hydra schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Creditfactuur maken voor die 0.50 en gewoon terugstorten. Is een kwartiertje werk ofzo.
Klant heeft niet gereageerd.
Dus creditfactuur maken, niet versturen en 50 cent weg boeken op betalingsverschil lijkt me logischer :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Laatst online: 06-07 22:57
Voor de klant kan het ook veel te duur zijn om die creditfactuur in te boeken en die betaling te verwerken. Je bent zo weer 5 telefoontjes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 14:38
Geef de klant 50 cent korting (in vorm van creditnota) op de volgende factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
gnoe93 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 06:04:
Ik heb een stomme fypfout gemaakt bij het opstellen van een verkoopfactuur waarbij ik bij de prijs incl. BTW €0.50 te veel gerekend heb (vraag me niet hoe).

Bedrag excl. BTW = €1700
BTW verschuldigd (21%) = €357
Bedrag incl. BTW = €2057.50 => €0.50 te veel

Hoe kan ik deze situatie in dit geval best rechtzetten zodat ik bij belastingscontrole geen problemen krijg? Het is misschien maar 50 cent, maar je weet nooit of ze er lastig over gaan doen.
Soms maak je fouten in het leven die dusdanig marginaal zijn, dat er over nadenken al verspilling is van energie. Ga uit van een boekhouder met een kostprijs van 50 Euro per uur (is 0,83 cent per minuut), dan zie je al dat de boel herstellen veel duurder gaat zijn dan de schade die is veroorzaakt.

Fijn weekend!

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MaltheseFalcon schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Soms maak je fouten in het leven die dusdanig marginaal zijn, dat er over nadenken al verspilling is van energie. Ga uit van een boekhouder met een kostprijs van 50 Euro per uur (is 0,83 cent per minuut), dan zie je al dat de boel herstellen veel duurder gaat zijn dan de schade die is veroorzaakt.

Fijn weekend!
Maak genoeg van die foutjes van een 10-25 euro (ja maar herstellen kost het dubbele) en je krijgt toch echt wel gezeik bij een controle. Kosten van herstel is dus echt geen beslissende factor bij dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnoe93
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-04 13:00
Bedankt voor alle reacties. Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen, dus ik heb niet veel ervaring met controleurs of hoe streng ze zijn :).
Matis schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:41:
Waar ik me over verbaas: hoe heeft deze fout überhaupt op kunnen treden?
Je geeft zelf aan niet te vragen hoe, maar ik vind het toch een kwalijke zaak.

Nu is het redelijk onschuldig met €0,50 maar de kans bestaat natuurlijk dat dit veel grotere verschillen gaat opleveren. In het nadeel van de klant of jou.
Ik vermoed dat dit gebeurd is door de template van een bestaande factuur te kopieren omdat het over een bijna identieke factuur ging. Het lijkt me mogelijk dat ik het totaalcijfer achter de komma ben vergeten aanpassen.

Ik zie hier veel suggesties i.v.m. een betalingsverschil inboeken. Misschien had ik het er moeten bijzeggen, maar ik heb een Belgisch bedrijf. Hoewel het logisch is, kan ik niet echt iets vinden over dit begrip in België, en mijn boekhoudprogramma geeft mij hier ook geen optie voor (enkel credietnota).

Een betere optie in dit geval is waarschijnlijk het totaalbedrag van de factuur aanhouden en de BTW aanpassen. Probleem hierbij is dat dit gaat over de BTW uit kwartaal 1, die dus reeds aangegeven is. Ik denk dat ik hier dan 21% van 50 cent cent aangeef in rooster 49 voor kwartaal 2? https://www.zelfstandige....ters-bij-de-btw-aangifte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-07 16:24
gnoe93 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:50:
Bedankt voor alle reacties. Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen, dus ik heb niet veel ervaring met controleurs of hoe streng ze zijn :).

[...]

Ik vermoed dat dit gebeurd is door de template van een bestaande factuur te kopieren omdat het over een bijna identieke factuur ging. Het lijkt me mogelijk dat ik het totaalcijfer achter de komma ben vergeten aanpassen.

Ik zie hier veel suggesties i.v.m. een betalingsverschil inboeken. Misschien had ik het er moeten bijzeggen, maar ik heb een Belgisch bedrijf. Hoewel het logisch is, kan ik niet echt iets vinden over dit begrip in België, en mijn boekhoudprogramma geeft mij hier ook geen optie voor (enkel credietnota).

Een betere optie in dit geval is waarschijnlijk het totaalbedrag van de factuur aanhouden en de BTW aanpassen. Probleem hierbij is dat dit gaat over de BTW uit kwartaal 1, die dus reeds aangegeven is. Ik denk dat ik hier dan 21% van 50 cent cent aangeef in rooster 49 voor kwartaal 2? https://www.zelfstandige....ters-bij-de-btw-aangifte/
Niets doen. Je maakt het alleen maar onnodig complex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:16
Boek als betalingsverschil, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In Nederland is de factuur altijd leidend dus de BTW niet herberekenen dat mag de klant ook niet dus gewoon het bedrag ex BTW met € 0,50 verhogen.
BTW moet in de keten kloppen en daarvoor is het BTW bedrag op de factuur leidend ook als daar bijvoorbeeld een verkeerd percentage is berekend. Dit kan alleen gecorrigeerd worden met een credit factuur en een nieuwe debet factuur.
TIP gebruik een boekhoudprogramma bij voorkeur online, voor € 15 per maand kan je het echt niet zelf doen, jouw tijd kost ook geld.

[ Voor 15% gewijzigd door Frogmen op 28-06-2021 10:45 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

Reinier

\o/

Op de man spelen is niet nodig.

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 03-07-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13

Lordy79

Vastberaden

Hier kijkt een belasting inspecteur niet eens naar.

Maar als je het wilt oplossen moet je de foute factuur crediteren en een nieuwe maken met het juiste bedrag. De 50 cent kun je dan terugstorten naar klant of boeken op "overige baten" ofzo.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1