Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin18071982
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-09-2021
Hallo iedereen,

Ik heb een MSI GF75 gamelaptop (i7 10 gen)
Ik gebruik de MSi dragon center op normaal gebruik op balance en tijdens gamen op user (CPU op hoog)
Daarnaast staat game mode op aan.
En paar dingen aangepast in Nvidea configuratie scherm.

Op normaal gebruik zijn de temperaturen prima maar tijdens gamen (FM2021 of FIFA 21 met alles details op max) zijn de temperaturen gem 85 graden, minimaal 75 en max dat gebeurd soms even over de 90 graden.

Dat lijkt me te warm.
Wat kan ik eraan doen? En welke dingen hebben daar invloed op?
De laptop is nog geen 6 weken oud dus vuil is het probleem niet.
Daarnaast heb ik ook nog een laptop cooler.

alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:15
Je kan een laptop cooler eronder doen :
https://www.megekko.nl/Co...lair_pp-50_p-1_d-list_cf-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 20:19
Laptops zijn doorgaans vrij warm. De temperaturen die je beschrijft komen ook overeen met wat ik hier in deze review lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin18071982
Ja ik gebruik al een laptop cooler.
bedankt voor de tip.
In hoevere heeft de instellingen van de Nvidia configuratie scherm met name de 3d beeldinstellingen invloed op de temperatuur van de CPU?

Sorry voor de late reactie, ik dacht dat er nog niemand gereageerd had want kreeg ook geen melding :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:15
martin18071982 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:19:
[...]

In hoevere heeft de instellingen van de Nvidia configuratie scherm met name de 3d beeldinstellingen invloed op de temperatuur van de CPU?
Tja het zit allemaal in een kleine behuizing met net voldoende cooling, het zal wel enige invloed hebben, probeer het uit zou ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:35
Tsja, als jij alles op MAX zet moet de CPU hard werken en daar wordt ie warm van. Een laptop is nu eenmaal niet gebouwd op ideale warmteafvoer. Alles nog OK met de ventilator, niet vol met stof waardoor ie minder effectief draait??

[ Voor 23% gewijzigd door bregweb op 04-07-2021 08:59 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:59

Croga

The Unreasonable Man

martin18071982 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:32:
Op normaal gebruik zijn de temperaturen prima maar tijdens gamen (FM2021 of FIFA 21 met alles details op max) zijn de temperaturen gem 85 graden, minimaal 75 en max dat gebeurd soms even over de 90 graden.
Voor een laptop zijn dat gewoon normale temperaturen. Daar ga je weinig aan veranderen.

Alles wat je doet om te zorgen dat CPU of GPU minder hard hoeven te werken zal hier invloed op hebben. De koeling zal beiden bedienen en een lagere GPU temperatuur zal ook meteen invloed hebben op de CPU temperatuur.

VSync aanzetten is het eerste wat ik zou doen. Daarmee limiteer je het aantal frames wat de GPU genereerd zonder dat je daar zelf iets van merkt. Grafisch detail verminderen is een optie. Maar in the end heb je het nogsteeds over een laptop met beperkte koelingsmogelijkheden.

90 graden is echt geen probleem voor deze hardware. Daar is het gewoon op gemaakt. Als het nou boven de 100 uit gaat komen moet je je zorgen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:15
Ik heb jaren al gaming laptops, en in het begin was het altijd 'eng' om die temperaturen te zien. Het is te verwachten en normaal (80-95 met extreem verbruik).

Laptop coolers kan een paar graden schelen, maar ben er persoon van afgestapt, die laptop mag gewoon z'n best doen om te koelen ;) Ik doe wel 1 x per jaar nieuwe pasta er op.

Throttlestop kan ook wonderen verrichten trouwens, scheelt bij mij soms 5 a 10 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin18071982
bregweb schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:58:
Tsja, als jij alles op MAX zet moet de CPU hard werken en daar wordt ie warm van. Een laptop is nu eenmaal niet gebouwd op ideale warmteafvoer. Alles nog OK met de ventilator, niet vol met stof waardoor ie minder effectief draait??
Laptop is nog geen 2 maanden oud dat was het probleem niet.
Ik heb aantal dingen gedaan, vraag me niet hoe maar nu heb ik voor elkaar gekregen dat ik alles op max kan spelen en CPU op gemiddeld 65 graden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin18071982
sderooij schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:11:
Ik heb jaren al gaming laptops, en in het begin was het altijd 'eng' om die temperaturen te zien. Het is te verwachten en normaal (80-95 met extreem verbruik).

Laptop coolers kan een paar graden schelen, maar ben er persoon van afgestapt, die laptop mag gewoon z'n best doen om te koelen ;) Ik doe wel 1 x per jaar nieuwe pasta er op.

Throttlestop kan ook wonderen verrichten trouwens, scheelt bij mij soms 5 a 10 graden :)
Ja dit is voor ook de eerste keer dat ik een gamelaptop heb. Voorheen altijd game pc en toen begon ik al te zweten als de temperaturen boven de 60 graden kwam :P
Laptop coolers was ik nooit zo fan van, had er recentelijk 1 gekocht daar was ik niet tevreden over. Toen besloten om nog 1 keer een poging te wagen. Na veel onderzoek voornamelijk reviews besloten om er nog 1 keer 1 aan te schaffen. Dit keer betaalde ik wel wat meer zo 40 euro. Maar was het zeker waard, deze werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:15
martin18071982 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 03:58:
[...]

Laptop is nog geen 2 maanden oud dat was het probleem niet.
Ik heb aantal dingen gedaan, vraag me niet hoe maar nu heb ik voor elkaar gekregen dat ik alles op max kan spelen en CPU op gemiddeld 65 graden :-)
Welke heb je aangeschaft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin18071982
sderooij schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 07:47:
[...]

de MSi GF75
een i7 10e generatie CPU met 16 GB ram en een Geforce GTX 1660 TI 6 GB videokaart.
Met een 17 inch. scherm

Nu verloop alles prima, tijdens gamen rond de 60 a 65 graden :-)
Soms nog tijdens Windows update wilt ie weleens oplopen tot 85 graden maar dat is niet continu.

Welke heb je aangeschaft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin18071982
sderooij schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:11:

Ik snap je wel de temperaturen normaal is voor een game laptop, maar gezond is het niet.
Op langere termijn is het schadelijk voor de onderdelen. Ze zeggen niet voor niks hoe koeler hoe beter voor de componenten.

Vandaar mijn zorgen hierover en was van mening dat er een manier moest zijn om de temperaturen te verlagen. Nu zijn de temperaturen goed zonder dat ik daar voor hoef in te leveren betreft prestaties.
Pagina: 1