Voordeur jaren 50, wel/geen nieuw glas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-04 09:59
Hieronder de context, mijn vraag is: heeft het zin om in een houten deur uit de karen 50 enkel-glas ruitjes te vervangen door dubbel of HR glas?

In onze jaren 50 woning zit nog de originele deur, met daarin 4 ruitjes. Een hele tijd geleden heb ik er 1 stuk moeten maken omdat ik mezelf buitengesloten had.

Het leek een goed moment om de deur op te knappen:
Op 1 plek is de verf een beetje beschadigd, een van de andere 4 ruitjes is een keer lelijk vervangen en met slechte kit die nu uitgedroogd is zodat die ruit rammelt, en de vorige bewoners hebben aan de binnenkant van de deur twee ijzeren latten geplaatst als inbraakbeveiliging, maar die zijn lelijk en roestig.

We hebben bij de glaszetter een offerte laten maken:
* kosten goed isolerend dubbel glas 1k
* kosten hele nieuwe deur 2k

Ik vind beide nogal duur en de laatste optie te duur.
En ik vraag me nu af heeft het zin? Het wordt niet heel koud binnen, want er is ook nog een tussendeur. Het hou zelf zal ook wel slecht isoleren.
En kan het eigenlijk wel, want als ik nu met twee vingers tegen de boven- of onderkant van de gesloten deur duw, dan buigt de deur een heel stuk door. Dus kan dat hout uberhaubt wel isolatie dragen?

Ik neig ernaar al het glas te laten vervangen maar er dan 6 ipv 4 ruitjes in te laten zetten. Dan kunnen die lelijke ijzeren stangen eruit, en het verder zo te laten.
Daar heb ik nog geen offerte voor aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfJRn5ziNJQLYF1O3AQIL1herfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ulks91rSNsorgWKxmrbUbv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:15
Deze deur aanpassen voor dubbel glas zal niet heel simpel zijn ivm vormglas, diepte sponning aanpassen en het moet ook nog een beetje lijken op de bestaande deur/ uitstraling.
Dit verklaart mede de hoge prijs want een vierkante meter dubbel glas kost normaal ongeveer 70 euro maar dat is dan vierkant glas zonder de ronde kant. Ik vermoed dat dit ongeveer 75 euro per ruitje gaat kosten.
Een timmerman is hier een goeie dag mee bezig a 50,- per uur, een beetje meerpuntsluiting kost algauw 250,-, deurbeslag 120,- en de nieuwe roedes zijn maatwerk.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om er een ruit uit 1 stuk in te zetten en de roedes hierop plakken.

https://www.glaskoning.nl/dubbel-glas/hr-isolatieglas/

Een nieuwe voordeur gaat incl afhangen en fatsoenlijk hang en sluitwerk algauw richting de 2000,- dus die offerte is ook zo gek nog niet.
Een tweedehands voordeur met de gewenste specificaties dan wel aanbiedingen zoeken is een optie maar dat kost waarschijnlijk meer tijd dan gewenst.
https://www.vanhakdeuren.nl/aanbiedingen?start=0

[ Voor 27% gewijzigd door D.deJong op 27-06-2021 06:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19
Niet wat je wilt horen, maar de huidige deur isoleren wordt niks. Dus toch die nieuwe deur?

De huidige is ook uiterst inbraakgevoelig.

Wij hadden een hele serie ruiten laten vervangen en die in de voordeur kostte dan €100 om ook mee te nemen inclusief arbeid (melkglas HR++). Maar is 1 smalle hoge ruit.

Die €1000 is dus gewoon omdat het eigenlijk niet gaat.

[ Voor 46% gewijzigd door Wilke op 27-06-2021 07:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:33
Gezien het formaat van het glas, vraag ik mij af of deze deur niet ontzettend gaat doorhangen (en dus klemmen) als gevolg van het extra gewicht.

Dubbel glas is tenslotte al snel 2x zo zwaar als enkel glas. Bovendien moet hier met de huidige eisen gelaagd glas, ivm veiligheid en dat is nog wat zwaarder. Als er iemand tegenaan valt, wil je niet dat die er doorheen valt.

En dan is met het nieuwe glas de deur nog steeds niet inbraak veilig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:06
PomPomPom schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:30:
En ik vraag me nu af heeft het zin? Het wordt niet heel koud binnen, want er is ook nog een tussendeur. Het hou zelf zal ook wel slecht isoleren.
Sommige timmermannen kunnen ook ruitjes zetten, en misschien dat zij meer ervaring hebben met dit soort klusjes dan een glaszetter. Kunnen ze gelijk de tochtstrips vervangen en een valdorpel infrezen.

Omdat je deur grotendeels glas is, gaat het isolatieeffect in verhouding tot het oppervlak trouwens best groot zijn. Het staat alleen niet in verhouding tot de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nieuwe deur lijkt me de 'way to go'.
uitgaande dat je voordeur een drempel voor ongewenste toegang moet vormen.

kan je voortaan ook in de blote bips de trap af zonder dat de buurt meekijkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:44

Amphiebietje

In de blubber

...en puur een idee, de oude deur hergebruiken als tussendeur naar de entree (als dat past). Dan ben je hem niet kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:18
Hangt er natuurlijk ook vanaf of je de deur van de hal naar de gang consequent dicht houdt in de koude maanden. Dat dempt het warmteverlies vanuit het huis ook weer voor een klein deel.

En natuurlijk in de vraag meenemen, hoe staat het met de isolatie in de rest van het huis?

Persoonlijk vind ik een deur met veel glas wel fraai, komt er veel natuurlijk licht de hal in.

Voor 2000 € kan je op dit moment nog 2600 m³ gas kopen. En de vraag is of je dat gaat besparen in de komende jaren. Als ik het zou zeggen, nu alleen de ruit repareren, en dan rustig de tijd nemen om de na te denken over een lange termijn oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door The_Vice op 27-06-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:03
Off-topic: Arme postbode met zo'n lage brievenbus :P Die zal een nieuwe deur met de postbus op de huidige hoogtes een stuk meer waarderen :+

Alle gekheid op een stokje, als je hier serieus geld aan uit wil gaan geven zou ik voor een nieuwe deur gaan. Aan deze deur 1000 euro uitgegeven komt op bij toch een beetje over als een korte termijn oplossing die over 5-10 jaar wel eens meer kan gaan kosten dan door te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
!mark schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:17:
Off-topic: Arme postbode met zo'n lage brievenbus :P Die zal een nieuwe deur met de postbus op de huidige hoogtes een stuk meer waarderen :+
Iets minder off-topic. Als je een dure nieuwe deur koopt die goed isoleert, ga je er natuurlijk geen tochtgat in maken voor die viereneenhalve brief die je per jaar nog krijgt. ;) En een buitenbrievenbus is nóg fijner voor de postbode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor een andere deur gaan zoek naar iets passend uit die tijd. 2K voor een deur lijkt mij wat overdreven maar is ook maar net met wat voor slot etc. Misschien een vreemde optie maar zou ook kijken naar vervanging van het kozijn en deur voor kunststof/aluminium.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36
de praxis heeft een goede aanbieding op dit moment:

https://www.praxis.nl/bad...-all-incl-ml-850/10041559

Isolerende voordeur inclusief afhangen voor €761.
Ik kan niet goed zien of je nog bij moet betalen voor 3 puntssluitingen en dergelijk+schanieren maar het is wel een mooie aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
!mark schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:17:
Er hangt een brievenbus op grote-mensen hoogte naast de deur :-D
En daar komt in ieder geval elke week een Donald Duck in, dus we zitten zeker op meer post dan 4x per jaar.

Bedankt voor alle goede adviezen en de ook de link naar Praxis.
De deur heeft een iets afwijkende maat, daarom zijn nieuwe deuren ook zo duur.
En ik vind al dat glas wel mooi ook als is het daardoor wat ongepast om im mijn blote bibs naar beneden te lopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou er lekker 4 nieuwe ruitjes in zetten zodat alles hetzelfde is. Likje verf erover en voor 100 euro ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou lekker gaan voor een nieuwe deur. Veiliger, beter isolerend. En misschien ook wat meer privacy met melkglas?
Ik zou het zelf niet fijn vinden zo'n deur... Iedereen kijkt naar binnen, en volgens mij is deze deur kinderspel voor inbrekers.
Bovendien is het niet de mooiste deur (zacht uitgedrukt, en natuurlijk slechts mijn mening). Ik weet uit ervaring dat een mooie voordeur echt wel wat doet voor het aanzicht van de woning :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
Ivow85 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:34:
Gezien het formaat van het glas, vraag ik mij af of deze deur niet ontzettend gaat doorhangen (en dus klemmen) als gevolg van het extra gewicht.
Enig idee of het mogelijk is dat risico van te voren te bepalen/door te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nyarlathotep schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:10:
Bovendien is het niet de mooiste deur (zacht uitgedrukt, en natuurlijk slechts mijn mening). Ik weet uit ervaring dat een mooie voordeur echt wel wat doet voor het aanzicht van de woning :)
Als het mooi moet zijn kom je helaas snel boven die 2000 euro uit, en dan hangt de deur nog niet. Ik vind het idee van glas vervangen niet eens zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:57:
Ik zou er lekker 4 nieuwe ruitjes in zetten zodat alles hetzelfde is. Likje verf erover en voor 100 euro ben je klaar.
Kan nog wel eens tegenvallen door de aparte vorm van de ruitjes.

Wat je ook kunt doen (en wat ik ook heb laten doen) is een glaszetter zoeken die boogjes eruit zaagt/vreest zodat er een rechthoek ontstaat waar ze 1 ruit in kunnen zetten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-05 14:14
Je kunt ook kijken naar een kunststofdeur met kozijn, zit je ook meteen goed met je hang en sluitwerk.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook de hele deur vervangen. Heb je meteen zo'n driepuntsslot, betere isolatie, melkglas tegen de inkijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:23
bazzzzzz schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:14:
de praxis heeft een goede aanbieding op dit moment:

https://www.praxis.nl/bad...-all-incl-ml-850/10041559

Isolerende voordeur inclusief afhangen voor €761.
Ik kan niet goed zien of je nog bij moet betalen voor 3 puntssluitingen en dergelijk+schanieren maar het is wel een mooie aanbieding.
Dat is enkel de deur. Voor monteren, aflakken etc komt daar vast een aardig bedrag bovenop.
Ik zou een nieuwe deur bestellen, die is ook meteen minder inbraakgevoelig en goed geisoleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Onno ! schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:15:
[...]

Dat is enkel de deur. Voor monteren, aflakken etc komt daar vast een aardig bedrag bovenop.
Ik zou een nieuwe deur bestellen, die is ook meteen minder inbraakgevoelig en goed geisoleerd.
Het is juist een all inclusive aanbieding :P
Dit betekent:
✓ De voordeur inmeten
✓ Het op maat maken van de deur
✓ Aflakken in een RAL kleur naar keuze
✓ Monteren van het isolatieglas
✓ Monteren van hang- en sluitwerk
✓ Afhangen van de voordeur bij jou thuis
✓ Afvoeren van de oude deur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ZeRoC00L schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Kan nog wel eens tegenvallen door de aparte vorm van de ruitjes.

Wat je ook kunt doen (en wat ik ook heb laten doen) is een glaszetter zoeken die boogjes eruit zaagt/vreest zodat er een rechthoek ontstaat waar ze 1 ruit in kunnen zetten.
Als daar gewoon enkelglas ingaat snijden ze dat gewoon en dat is fluitje van een cent, zeker met de oude ruit als mal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Wat zonde zeg! Het lijkt wel of het oude gebobbelde enkelglas van vroeger nog in de deur zit. Ik weet de stijl van de woning verder niet, maar ik vind het een kenmerkende deur en zou deze niet zomaar vervanger voor een 'modern' model.

Als je de kans hebt, dubbel glas er in en de stijl van de deur hetzelfde laten. Wat je ook kunt doen is een timmerman een nieuwe geisoleerde deur laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Als daar gewoon enkelglas ingaat snijden ze dat gewoon en dat is fluitje van een cent, zeker met de oude ruit als mal
Ik bedoel dus als je het een rechthoek maakt, je makkelijk(er) dubbelglas erin kunt laten zetten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het karakter van deze deur houden met bijv. dubbel glas, zal niet heel simpel zijn gok ik. Het is veel en in dubbelglas wordt dat toch wel pittig zwaar. Denk dat een handige timmerman er wel wat mee kan, maar heel goedkoop gaat het niet worden.

Een nieuwe voordeur gaat je overigens ook een lieve duit kosten. Krengen zijn duur.
Pagina: 1