Buren willen flinke verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyrie6
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-04-2024
Modbreak:OP hersteld:

Onze nieuwe buren willen hun huis flink gaan verbouwen.

We hebben ons huis (twee-onder-een-kap, schuine kap vanaf eerste verdieping) zelf ongeveer zes jaar geleden gekocht en van binnen flink aangepakt. Plus, net als de voorgaande buren, een aanbouw op de begane grond met overkapping aan de achterzijde van de woning.

Nieuwe buren willen nu hun volledige kap 5 meter gaan verdiepen én twee meter gaan verhogen. Beneden zullen we daar geen last van hebben maar onze slaapkamer (met klein dakkapel) en de slaapkamer op zolder (met velux dakraam) zullen dan uitkijken op een 5 meter diepe en zeer hoge (vanaf de eerste verdieping 7 meter hoog) blinde muur. Van de voorkant ziet het er ook niet uit.

Allereerst de vraag aan jullie of wij ons aanstellen als wij dit niet wenselijk vinden en niet willen tekenen voor akkoord?

[ Voor 250% gewijzigd door Señor Sjon op 28-06-2021 13:39 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 20:57
Vindt niet dat je je aanstelt, ik zou hier bezwaar tegen maken. Is wel heel een heel drastische uitbouw zo te horen.

Bovendien moet er dan ook wel wat bij jullie in huis gaan gebeuren om de kap en alles weer stevig te maken lijkt mij. Zitten jullie evengoed in de rotzooi van huj verbouwing. Ik zou met de buren in overleg gaan dat jullie de uitbouw te drastisch vinden.

[ Voor 52% gewijzigd door CrazyOne op 26-06-2021 23:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Los van jouw situatie merk ik wel dat er een soort van extreme verbouwingskoorts lijkt te heersen.... Klussers hebben gouden tijden nu iedereen blijkbaar veel geld over heeft.
Overal zie je (voor)tuinen bestraat worden, dakkapellen geplaatst worden en soort van zoals jij nu hebt, uitbouwen waar het maar kan...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 20:52
fm77 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:38:
Los van jouw situatie merk ik wel dat er een soort van extreme verbouwingskoorts lijkt te heersen.... Klussers hebben gouden tijden nu iedereen blijkbaar veel geld over heeft.
Overal zie je (voor)tuinen bestraat worden, dakkapellen geplaatst worden en soort van zoals jij nu hebt, uitbouwen waar het maar kan...
Logisch, vrijwel alle woningen zijn de laatste 2 jaar 100.000 of meer in waarde gestegen. Daarbovenop is 25.000 tot 50.000 overbieden tegenwoordig geen uitzondering meer. Gevolg: een woning kopen is voor Jan Modaal niet meer mogelijk. Als een andere woning kopen niet meer mogelijk is, dan ga je jouw eigen woning meer aanpakken.

Maar om op de vraag van de TS terug te komen: dit soort verbouwingen zijn, volgens mij, niet vergunningsvrij. Als jullie er tegen zijn, dan kunnen jullie toch met de genoemde argumenten bezwaar aantekenen teken de aangevraagde vergunning? Dat is immers jullie goed recht. Een goede buur zijn betekent niet dat je maar akkoord moet gaan met alle wilde plannen van jouw buren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:35
Betwijfel of ze überhaupt een vergunning krijgen om de kap hoger te maken dan hij nu is. Maar er zijn talloze voorbeelden te vinden bij 2 onder 1 kappers waarbij de buren niet willen verbouwen en dus alleen de ene helft wordt vergroot en doorgetrokken. Maar samen de kap doortrekken blijft het mooiste.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Je kan je er verschrikkelijk over gaan opwinden.
Maar die uitbouw komt er toch wel.
En je verziekt de relatie met de buren erg snel.

Gun het ze gewoon.

(Zegt een ervaringsdeskundige die aan beide kanten van de verbouwing/erfgrens gestaan heeft)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valkyrie6
.......

[ Voor 97% gewijzigd door Valkyrie6 op 28-06-2021 11:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11
Los van het feit of jij tekent voor akkoord of niet, hoezeer heb jij hier iets over te zeggen?

Zie ook het volgende:
https://www.eigenhuis.nl/...n-wil-een-uitbouw-en-nu#/

Je kunt bezwaar aantekenen, maar dit betekend doorgaans dus niet dat de gemeente het daadwerkelijk zal doen tegenhouden. En via burgerlijk recht spelen is natuurlijk een optie zoals ze ook op eigenhuis.nl aangeven, maar duur, komt de relatie al helemaal niet ten goede en laten we wel wezen, zelfs dat is natuurlijk geen garantie op succes.

Primair is natuurlijk sowieso de vraag of de vergunning door de gemeente verleend wordt, maar ook hierin zie je eigenlijk wel dat gemeenten best veel toe staan. Dus kans is niet onaannemelijk dat hier akkoord voor zal komen.
fm77 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:38:
Om eerlijk te zijn niet echt nieuw, ziet het al langer gebeuren. TS zelf bijvoorbeeld ook, al meerdere jaren geleden.

De tendens voor veel mensen is gewoon al langer meer binnenruimte, minder tuin, minder buiten onderhoud. En daar kan ik zelf volledig inkomen. Nederlandse woningen zijn doorgaans standaard namelijk gewoon vrij klein zonder uitbouw.

En laten we wel wezen, we brengen tegenwoordig toch meer tijd binnen door dan misschien vroeger het geval was. Dan is enige ruimte om niet continu op elkaars lip te zitten, en om gewoon bepaalde spullen kwijt te kunnen, wel zo prettig. Zeker nu gezinsleden ook tot op steeds hogere leeftijd thuiswonend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:04:

Om eerlijk te zijn niet echt nieuw, ziet het al langer gebeuren. TS zelf bijvoorbeeld ook, al meerdere jaren geleden.

De tendens voor veel mensen is gewoon al langer meer binnenruimte, minder tuin, minder buiten onderhoud. En daar kan ik zelf volledig inkomen. Nederlandse woningen zijn doorgaans standaard namelijk gewoon vrij klein zonder uitbouw.
offtopic:
Ik geef er verder ook geen waardeoordeel over, maar het is wel iets wat behoorlijk opvalt de laatste jaren....
In mijn rustige buurtje waar normaal gesproken weinig gebeurde is het nu overal een semi-bouwput.
En dus het gevolg dat er veel meer conflicten ontstaan....

Iedereen is bezig met z'n eigen paar vierkante meters zo luxe mogelijk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:38
Hoewel ik de uitspraak "de rest van ons leven" wel heel overtrokken vind snap ik je punt wel.
Dit heeft een forse impact op jullie woongenot, los daarvan kan ik me ook voorstellen dat dit ook een impact gaat hebben op jouw woningwaarde. Je zal immers niet de enige zijn die niet op een blinde muur wil kijken.

Ik zou in dit geval niet direct nee zeggen. Vraag eerst om een uitgewerkte tekening om op basis daarvan een oordeel te vellen, Ga het gesprek aan om te zien of dat er punten zijn waarop je buren een concessie willen doen (minder hoog/diep) en informeer bij de gemeente wat wel en niet mag (en of het bij een welstandscommissie moet passeren.)

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
Valkyrie6 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:02:
Franq, het betekent wel dat wij de rest van ons leven behoorlijk minder licht in onze slaapkamers zullen hebben en niet meer volledig naar buiten kunnen kijken...

Dit zal zo ongeveer de situatie worden. Zonder de ramen in de zijkant van de gevel. [Afbeelding]
Nog een paar voorbeelden.

https://www.funda.nl/koop...itbroekstraat-42/#foto-28

Of

https://www.funda.nl/koop...2-zanderijweg-35/#foto-13
https://www.funda.nl/koop...2-zanderijweg-35/#foto-18

Het eerste zou eigenlijk het mooiste zijn mocht je tzt zelf willen uitbouwen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Morpheusk op 27-06-2021 00:32 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Als jij de buurman was, zou je dan zitten wachten op een bemoeizuchtige buurman die je komt vertellen wat hij wel of niet mag doen met zijn eigen huis van zijn eigen geld op zijn eigen grond? Ik bedoel, dat is natuurlijk wel hoe het over kan komen.

Misschien kan je beter eerst een kop koffie gaan drinken en zeggen van, ' joh, wij maken ons eigenlijk een beetje zorgen over de lichtinval, is er niet iets wat ontwerpmatig gedaan kan worden zodat het effect verminderd wordt?'
Dat komt denk ik net even wat minder 'koud' over dan simpelweg niet tekenen.

Hypocrites must die

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 06:51

krvabo

MATERIALISE!

Heb je al gekeken in het bestemmingsplan van de gemeente? Er zijn vaak strikte maximale hoogtes voor hele woonwijken. Al is de hoogte wel vastgesteld per kadestraal vlak.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het past binnen het bestemmingsplan dan ben je te laat. Bij koop was dat plan er al of het is na koop gewijzigd, in beide gevallen had je jezelf erover kunnen inlezen.

Zoek dat plan dus op en kijk of hun plan mogelijk is. Zoja dan is het zaak om je strategie te bepalen, meewerken en er iets uitslepen wat acceptabel is of tegenwerken met een ongewisse uitkomst en waarschijnlijk beschadigde relatie met je nieuwe buren.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• psychodude
Helgie schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:43:
Als jij de buurman was, zou je dan zitten wachten op een bemoeizuchtige buurman die je komt vertellen wat hij wel of niet mag doen met zijn eigen huis van zijn eigen geld op zijn eigen grond? Ik bedoel, dat is natuurlijk wel hoe het over kan komen.

Misschien kan je beter eerst een kop koffie gaan drinken en zeggen van, ' joh, wij maken ons eigenlijk een beetje zorgen over de lichtinval, is er niet iets wat ontwerpmatig gedaan kan worden zodat het effect verminderd wordt?'
Verder voor wat betreft licht inval en uitzicht hoeft een blinde muur echt niet het einde van de wereld te betekenen.

Met bijvoorbeeld een tuinspiegel kun je de illusie van uitzicht door een raam binnen de muur creëren:
Afbeeldingslocatie: https://plexiglas.nl/media/webp/media/wysiwyg/Plexiglas/toepassingen/Tuinspiegel.webp

Je kunt het bekleden met beplanting:
Afbeeldingslocatie: https://butong.eu/wp-content/uploads/2020/01/Pa%CC%8Avel-snickare-outdoor-greenwall-3.jpg

Je kunt het bekleden met een steenstrip met meer natuurlijke look, bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.natuursteenstrips.nl/wp-content/uploads/2018/buitenmuur-steenstrips-woning.jpg

Je kunt een combinatie van bovenstaande gebruiken.

Het is zeker niet zo dat de blinde muur per definitie direct een lelijke, rode, bakstenen muur hoeft te zijn. En in plaats van aansturen op een waarschijnlijke ruzie, kun je indien de buren toestemming vanuit de gemeente krijgen er natuurlijk ook voor kiezen om te komen tot een scenario waarin het ook voor jou een behaaglijke situatie blijft.

Juist door hun plan niet in de weg te staan en de buren te vriend te houden zijn de kansen vermoedelijk groter dat zij in ieder geval een deel daarvan voor rekening zullen willen nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valkyrie6
FRANQ schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:51:
Je kan je er verschrikkelijk over gaan opwinden.
Maar die uitbouw komt er toch wel.
En je verziekt de relatie met de buren erg snel.

Gun het ze gewoon.
Ik wind me niet op en gun het ze zeker maar ik gun onszelf ook een fijn woongenot. Geen lucht en bomen door de ramen meer kunnen zien zodra je een kamer binnenloopt geeft geen prettig gevoel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Meedoen is geen optie? Het is alweer zes jaar geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie6
Helgie schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:43:

Wij bemoeien ons eigenlijk niet met met hun. En we hebben op zijn verzoek ook gewoon bij elkaar gezeten en daarbij hebben wij echt heel veel overwogen en meegedacht, maar hij wil/kan niet afwijken van zijn plan.

[ Voor 8% gewijzigd door Valkyrie6 op 28-06-2021 11:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valkyrie6
NielsFL schreef op zondag 27 juni 2021 @ 03:03:
Meedoen is geen optie? Het is alweer zes jaar geleden ;)
Haha nee wij zijn heel tevreden zo.

[ Voor 30% gewijzigd door Valkyrie6 op 28-06-2021 11:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 09:37
Dan had hij beter geen 2 onder 1 kap moeten kopen inderdaad. Als de verbouwing jouw instemming/handtekening moet hebben en jij wilt die niet geven omdat je het er niet mee eens bent lijkt mij de zaak gesloten. Als het wel mag heb je gewoon pech, maar ik denk (en hoop, is toch belachelijk dit, overal regels voor aangezichten etc maar mensen bouwen bijv. massaal gedrochten van houten tuinhuizen op hun betonnen daken als extra verdieping en dat mag gewoon) het niet, en daarom ben ik het met je eens en zou ik het zo bekijken. Ik zou mijn eigen huis echt niet gaan aanpassen vanwege de nieuwe bouw van de buurman, dan begrijpt de buurman een van de weinige fundamentele limitaties van 2 onder 1 kap niet IMHO. Al kreeg ik geld toe. Dat gaat om principes en belangen die niet gelijk zijn en te groot zijn om maar even te 'gunnen' aan een wildvreemde, tja 'de buurman' (is niet hetzelfde als vroeger, zie maar, je moet al een verbouwing van een wildvreemde slikken/mee gaan doen), die je niet kent, er wonen hier in de stad duizenden mensen binnen een straal van x, nee ik zou liever wat meer leefruimte/minder mensen hebben, het is hier in NL net een megastal soms, kapitalistische gouden kooi, en met deze huizenprijzen/rentebeleid moeten we wel tot de dood aan de leg blijven in competitie met elkaar voor huizen, etc, maar /offtopic. Kom op zeg.

[ Voor 36% gewijzigd door KleineJoop op 27-06-2021 03:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:04
Valkyrie6 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:02:
Franq, het betekent wel dat wij de rest van ons leven behoorlijk minder licht in onze slaapkamers zullen hebben en niet meer volledig naar buiten kunnen kijken...
Uhm, ik slaap zelf ook in een slaapkamer en moet toegeven dat ik dat altijd met de rolluiken naar beneden doe... Nooit overdag met de ramen en gordijnen open. Sterker nog, ik kijk alleen naar buiten door mijn slaapkamer als ik de rolluiken omhoog doe. Geen idee waarom ik minuten of uren achter elkaar een vrij uitzicht uit het raam moeten hebben?

Op slapen en aankleden na is mijn vrouw soms in de slaapkamer om de was op te ruimen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-09 18:05
@President niet iedereen gebruikt een slaapkamer voor hetzelfde. Genoeg mensen combineren het gebruik van hun slaapkamer met een werkplek, sportruimte, meditatieruimte etc. En dan is natuurlijk licht wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:52
Ik zou bij je buren vooral beginnen met welkom heten en even de tekeningen/het ontwerp opvragen met schetsen inclusief jullie zorgen bespreken. Je kan ook vragen of ze er al een vergunning voor hebben aangevraagd waarin de details staan.

Je kan ook altijd even informeren bij de gemeente over de criteria. Bij ons waren ze daar hartstikke open over. Ik zie hier ook wat staan waar je mogelijk wat aan hebt: https://www.uitbouw.com/vergunning/. Als je een extra verdieping erop krijgt naast je, zal de hoogte al gauw boven de 5 meter uitkomen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-09 21:32
Ik dacht dat Tweakers altijd zo assertief waren - verbaasd me hoeveel mensen hier zeggen dat het ‘niet jouw zaak is’ en je er effectief ‘niets van mag vinden’. Ik zou keihard voor deze verbouwplannen gaan liggen. Uiteraard op een legale manier, en een waarop je de relatie zo goed mogelijk houdt. Dus netjes uitleggen waarom je het er niet mee eens bent, en zo transparant mogelijk blijven. Aanvechten kan (hopelijk) via meerdere legale middelen, maar daar weet ik weinig van.

Bovenstaande is op basis van de foto die je deelt met die potentiele muur. Het is persoonlijk natuurlijk, maar ik vind dit veel afbreuk doen aan woongenoot en potentieel waarde huis, en zou het daarom proberen te voorkomen. Van buiten en binnen ziet het er slecht uit, je verliest veel licht en ‘gevoel van vrijheid’ vanuit je dakkapel (en vanuit zicht tuin?), en ik kan me niet voorstellen dat je huis hierdoor niet in waarde daalt. Absoluut gun ik mijn buren veel vrijheid en het allerbeste om aan hun huis te klussen, maar niet als het significante impact heeft op mijn woongenot. Je kunt de stelling ook omdraaien: jij hebt dit huis gekocht en bent verliefd op de indeling en het woongenoot: waarom denkt je buurman dat het wel fair is dat hij hier afbreuk aan doet? Hij heeft geen kavel gekocht om vrij op te bouwen, en als je een bestaand huis koopt zijn er grenzen aan welke veranderingen je kunt vragen (van de buren) en welke je bij wet mag maken.

Een familielid woont ook in een twee-onder-een kap met zo’n groot schuin dak, en heeft veel verbouwd. O.a. een airco unit op zijn dakkapel. Een buurman zuurde daarover omdat hij deze airco kon zien van het raam van zijn werkkamer.. dàt vind ik onredelijk gemekker. Idem voor een klein muurtje in de tuin waar een garage kwam. Klimop ertegen en klaar. Maar jouw situatie, compleet ‘overschaduwd’ worden door een ineens veel groter ander huis, zie ik als een buitencategorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:04
Milo85 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:59:
@President niet iedereen gebruikt een slaapkamer voor hetzelfde. Genoeg mensen combineren het gebruik van hun slaapkamer met een werkplek, sportruimte, meditatieruimte etc. En dan is natuurlijk licht wel prettig.
Dat klopt, maar dat haal ik niet uit de topic start.

Ik ben van het leef en laat leven. Mijn enige punt van bezwaar zou zijn als een dergelijke verbouwing een negatieve invloed heeft op mijn woningwaarde.

En hier en daar zou ik misschien kijken of ik niet goedkoop kan mee bouwen. Totaalprijs voor buren is X, als er tegelijkertijd ook een uitbreiding aan mijn huis zal plaatsvinden dan wordt het Y. Doe ik vervolgens Y-X dan ben ik goedkoop uit en doe ik op die voorwaarde mee :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
De eerste vraag blijft wat mij betreft of er een vergunning nodig is en wat de kans is dat de buurman die krijgt. Het kan best zo zijn dat hij zijn plannen nog moet voorleggen aan de gemeente voor een vergunning en dat hij graag daarbij tegen de gemeente wil kunnen zeggen dat de buurman al akkoord is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Die handtekening ga je natuurlijk niet zetten. Die levert jou in positieve zin 0,0 op

Als de hoogte volgens het bestemmingsplan geen probleem is en het achtererf groot genoeg is, zie ik nog niet direct zaken die de plannen van de buren onhaalbaar maken. Ja, misschien heeft de welstandscommissie nog wat te klagen over de uitstraling, maar daar wordt dan vaak wel een mouw aan gepast.

Maar voor zo'n kolossale uitbouw mag de buurman natuurlijk wel op zijn eigen grond blijven. Dus niet ook nog eens de muur over de erfgrens zetten. Afstand zo groot mogelijk houden. Dat zou ik wel even heel duidelijk aangeven voor ze beginnen met bouwen. Ook verder niet discussieerbaar maken. Als dat "niet kan", dan gaat het niet door. Dit is geen standaard aangeboden uitbouw, dus eventuele clausules over het toestaan van bouwen over de erfgrens zullen hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Wat hier al is gezegd; bestemmingsplan en regelgeving. Mijn ouders hebben eenzelfde soort probleem gehad met een buurman die een gigantische uitbouw wilde. Heel simpel; daar waren regels voor en dit mocht dus niet. Die uitbouw is een heel stuk kleiner uitgevallen dus.

Verder, in gesprek gaan is ook niet verkeerd. Enig begrip moet er toch ook zijn voor je woongenot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:34
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:08:
Die handtekening ga je natuurlijk niet zetten. Die levert jou in positieve zin 0,0 op

Als de hoogte volgens het bestemmingsplan geen probleem is en het achtererf groot genoeg is, zie ik nog niet direct zaken die de plannen van de buren onhaalbaar maken. Ja, misschien heeft de welstandscommissie nog wat te klagen over de uitstraling, maar daar wordt dan vaak wel een mouw aan gepast.
Als de buurman aan handtekening wil, dan zal hij dus een vergunning moeten aanvragen. Voor meldingsplichtige of vergunningvrije bouwwerkzaamheden heb je geen handtekening van betrokkenen nodig. Sterker : ik vermoed dat de actviiteit "wijziging bestemmingsplan" in de omgevingsvergunning nodig is want voor alleen de activiteit "bouwen" heb je normaal ook geen handtekening nodig van de buren.

Voor een wijziging bestemming is een ruimtelijke onderbouwing nodig, daarin dient, naast bijvoorbeeld stedebouwkundige aspecten, ook aandacht te worden besteed aan de schade die derden leiden. De vermindering van de woningwaarde van TS valt dan onder planschade, daar zijn dingen voor geregeld.

Ik zou even in overleg gaan met de gemeente over de procedure die de buurman volgt en over de planschadevergoeding. .
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:08:
Maar voor zo'n kolossale uitbouw mag de buurman natuurlijk wel op zijn eigen grond blijven. Dus niet ook nog eens de muur over de erfgrens zetten. Afstand zo groot mogelijk houden. Dat zou ik wel even heel duidelijk aangeven voor ze beginnen met bouwen. Ook verder niet discussieerbaar maken. Als dat "niet kan", dan gaat het niet door. Dit is geen standaard aangeboden uitbouw, dus eventuele clausules over het toestaan van bouwen over de erfgrens zullen hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing zijn.
Dat is toch een no-brainer? Hij moet op zijn eigen grond bouwen, als hij op grond van TS wil bouwen dan moet hij die grond maar kopen? Hij moet wel toestaan dat de buurman tijdelijk gebruik maakt van zijn grond, daarover moeten we afspraken gemaakt worden (ladderrecht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

Als je die uitbouw de diepte in al niet wil dan is het misschien alsnog een idee om wel die in de hoogte mee te pikken. Dan heb je gelijk up to date isolatie en ik zou niet verbaasd zijn dat het erop uit draait dat de woningwaarde 1:1 mee stijgt met de kosten. Misschien nog wel meer dan dat aangezien huizen met extra kamers tegenwoordig hoger gewaardeerd worden vanwege het thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:57

thof

FP ProMod
Een paar huizen verderop hebben ze het ook bont gemaakt met een gigantische uitbouw. Vast een hoop extra ruimte, maar past wat mij betreft niet zo goed bij de bouwstijl van de andere huizen :>
https://goo.gl/maps/36Qcd5iRfJG7jZwo6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA-7Hvx_lPDpQpTxHYr2a3x9Dd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMdueL717nUPq4vK1GUjLAHN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door thof op 27-06-2021 08:36 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

thof schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Een paar huizen verderop hebben ze het ook bont gemaakt met een gigantische uitbouw. Vast een hoop extra ruimte, maar past wat mij betreft niet zo goed bij de bouwstijl van de andere huizen :>
toch om het even in perspectief te zetten; ik vind zowel deze als die met dat blauwe isolatiemateriaal (als het af is dan) nou niet echt hinderlijk vreemd. Het is een uitbouw, ok. Maar dit zie je zo vaak. Zeker bij wat oudere huizen vind ik het wel wat toevoegen aan het karakter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou op voorhand de gemeente wijzen op de plannen èn afdeling 6.1 van de Wro. Kijken hoeveel vergunningen/ontheffingen dan nog worden verleend.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
@Valkyrie6

De grap is dat hij die handtekening helemaal niet nodig heeft.

Als de gemeente de vergunning geeft mag hij bouwen, of jij dat nou leuk vindt of niet.

Je kan bij de gemeente bezwaar maken, maar dat wil niet zeggen dat ze iets moeten aanpassen.

Alleen wanneer er delen in het ontwerp zitten wat tegen de regelgeving in gaat zullen ze die dingen moeten aanpassen.

Zo zou jij kunnen laten berekenen dat je daglicht intreding onvoldoende wordt.
Maar in het geval van een schuin dak bij de buren lijkt het me sterk dat er dan veel lichtinval verdwijnt.

Je kan hier echter wel je zorgen over uitspreken.

Wat betreft uitzicht is er denk ik ook weinig te winnen.
Dat zou betekenen dat vrijwel niemand in een woonwijk kan uitbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
FRANQ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:15:
@Valkyrie6

De grap is dat hij die handtekening helemaal niet nodig heeft.

Als de gemeente de vergunning geeft mag hij bouwen, of jij dat nou leuk vindt of niet.

Je kan bij de gemeente bezwaar maken, maar dat wil niet zeggen dat ze iets moeten aanpassen.

Alleen wanneer er delen in het ontwerp zitten wat tegen de regelgeving in gaat zullen ze die dingen moeten aanpassen.

Zo zou jij kunnen laten berekenen dat je daglicht intreding onvoldoende wordt.
Maar in het geval van een schuin dak bij de buren lijkt het me sterk dat er dan veel lichtinval verdwijnt.

Je kan hier echter wel je zorgen over uitspreken.

Wat betreft uitzicht is er denk ik ook weinig te winnen.
Dat zou betekenen dat vrijwel niemand in een woonwijk kan uitbouwen.
Een aanpassing van een bestemmingsplan (is uiteindelijk ook een vergunning) vereist bijna altijd een handtekening van de betrokkenen in een omgevingsdialoog. En er zal een plaschade betaald moeten worden. Als dit niet zo is dan zou de RvS overspoeld met zaken als deze, er zijn altijd mensen die nadeel ondervinden van een ontwikkeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Thijsmans schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:08:
Ik zou op voorhand de gemeente wijzen op de plannen èn afdeling 6.1 van de Wro. Kijken hoeveel vergunningen/ontheffingen dan nog worden verleend.
Je hoeft de gemeente niet op het artikel te wijzen, planschade's zijn dagelijkse kost bij gemeentes... Ze weten precies wat je bedoeld als je die term gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik snap niet zo goed het doel van het topic.
TS wilt het niet, de buurman is blijkbaar al op gesprek geweest en wenst 0 wijzigingen van zijn plan, maar wel een handtekening van TS (waarvoor?).

TS niet tekenen en het lokale krantje in de gaten houden mbt vergunningen en bezwaar maken indien nodig.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor degenen die zeggen dat de TS de relatie met de buren verziekt: de buurman geeft het startschot met zijn verbouwplannen en het niets willen wijzigen (en daardoor de relatie met de TS goed te houden). Een goede relatie is de verantwoordelijkheid van beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Klinkt als een typische wijk in Apeldoorn West :-) Hier worden de uit- en dakopbouwen ook uit de grond gestampt. Lijkt mij inderdaad erg rot als je er naast woont.

Maar in goed overleg zijn er misschien wel zaken te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Rostares schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Klinkt als een typische wijk in Apeldoorn West :-) Hier worden de uit- en dakopbouwen ook uit de grond gestampt. Lijkt mij inderdaad erg rot als je er naast woont.

Maar in goed overleg zijn er misschien wel zaken te regelen?
Beetje inherent aan een tweekapper kopen. Maar als ze het doen dan graag zoals in het eerste voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Woon toevallig ook in een vergelijkbare woning, waarbij de buren ook de uitbouw op de BG en 1e verdieping verder hebben doorgetrokken. Op zich geen last van, maar moet ook wel zeggen dat het qua zon e.d. allemaal wel weer ideaal ligt dus geen last van extra schaduw e.d. Daarnaast hebben wij ook de kap doorgetrokken over de 1e verdieping zodat het minder opvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-09 15:13
Dat je het niet wenselijk vind lijkt me vrij normaal, dat is geen aanstellen. Dat is wel mens-eigen. Maar of de hele opdracht van jouw goedkeuring afhangt, dat lijkt me niet. Waarvoor specifiek is jouw handtekening nodig?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 23:40
Roenie schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:19:
Voor degenen die zeggen dat de TS de relatie met de buren verziekt: de buurman geeft het startschot met zijn verbouwplannen en het niets willen wijzigen (en daardoor de relatie met de TS goed te houden). Een goede relatie is de verantwoordelijkheid van beiden.
Het "leven en laten leven" en "relatie met de buren niet verpesten" lijkt hier regelmatig aan de kant van degene met bezwaren neergelegd te worden. Als je bezwaren hebt tegen wat een ander wil doen ben je maar een zeur die in een hutje op de hei moet gaan wonen.

Ja, het is andermans erf, andermans geld andermans bezit. Maar een uitzicht deel je nu eenmaal. Er mag best van beide kanten wat meebewogen worden. Maar de tendens in dit land lijkt te zijn accepteer het nu maar gewoon want <insert drogreden x>.

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:53

TheDudez

Usenet stofzuiger!

https://www.officielebekendmakingen.nl/

Volgens mij is dit voldoende. Kranten zijn wel erg ouderwets.
Martinusz schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:54:
Ik snap niet zo goed het doel van het topic.
TS wilt het niet, de buurman is blijkbaar al op gesprek geweest en wenst 0 wijzigingen van zijn plan, maar wel een handtekening van TS (waarvoor?).

TS niet tekenen en het lokale krantje in de gaten houden mbt vergunningen en bezwaar maken indien nodig.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:12
Waar is die handtekening precies voor nodig?

Wanneer de buurman een bouwvergunning heeft om op zijn eigen erf te bouwen, is jouw handtekening nergens voor nodig. Dan mag hij gewoon bouwen conform die vergunning, hoe vervelend jij dat ook vindt.

Je kan natuurlijk wel in de vergunning-procedure bij de gemeente je bezwaren kenbaar maken. En het kan dan best zijn dat buurman dan aanvullend onderzoek moet laten doen naar de invloed op de lichtinval op jouw perceel. En/of zijn plannen moet aanpassen naar aanleiding van jouw bezwaar.

De handtekening waar nu om gevraagd wordt, daarvan krijg ik het idee dat de buren hun nieuwe buitenmuur deels op/boven jouw perceel willen plaatsen, en daarvoor is natuurlijk wel jouw toestemming nodig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

eric.1 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:02:
Dat je het niet wenselijk vind lijkt me vrij normaal, dat is geen aanstellen. Dat is wel mens-eigen. Maar of de hele opdracht van jouw goedkeuring afhangt, dat lijkt me niet. Waarvoor specifiek is jouw handtekening nodig?
Ik kan alleen maar gissen waar die handtekening voor nodig is. Iemand anders hierboven heeft het al aangekaart: met die handtekening kan de buurman aantonen dat hij e.e.a. in overleg met de omwonenden heeft uitgewerkt. Dat is inderdaad nodig, als hij bijvoorbeeld hoger wil bouwen dan nu toegestaan in het bestemmingsplan, of aan de achterkant een afwijkende goothoogte wil die nu misschien niet toegestaan is.

Daarom dus ook zeker niets tekenen, als je er niet achter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie6
.......

[ Voor 102% gewijzigd door Valkyrie6 op 28-06-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
gezien de grootte van de aan/opbouw mag ik toch aannemen dat dit vergunningsplichtig is.. daar kan je tegen in bezwaar gaan, dus in bezwaar gaan. Dit is al eerder in de krant geweest als hij er al even mee bezig is .. Buurman kan dit niet met alleen een handtekening van jou gaan bouwen

[ Voor 40% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 27-06-2021 11:35 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

mevrouwKees_1 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:34:
gezien de grootte van de aan/opbouw mag ik toch aannemen dat dit vergunningsplichtig is.. daar kan je tegen in bezwaar gaan, dus in bezwaar gaan. Dit is al eerder in de krant geweest als hij er al even mee bezig is .. Buurman kan dit niet met alleen een handtekening van jou gaan bouwen
Kan even duren voor je in overleg met de gemeente tot het punt komt dat er een definitieve aanvraag ligt, welke gepubliceerd wordt. Zeker als je iets anders wil dan de standaard. Je kunt plannen vaak al informeel laten beoordelen voor je echt een aanvraag doet.

Eerst wordt de aanvraag gepubliceerd. Een paar weken daarna het besluit van de gemeente. Pas dan kun je bezwaar maken. Wel zou het goed zijn om gewoon contact op te nemen met de gemeente en om uitleg vragen. Gewoon uitleggen dat de buurman je om een handtekening vraagt voor een enorme verbouwing en dat hij aangeeft dat "het met de gemeente al rond is". Vervolgens aangeven dat je dat niet begrijpt en bezwaren hebt. Laat ze maar uitleggen wat in hun ogen de status is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:25

timovd

Voorsprong door techniek

TheDudez schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:21:
https://www.officielebekendmakingen.nl/

Volgens mij is dit voldoende. Kranten zijn wel erg ouderwets.

[...]
Of deze: overheid.nl/overuwbuurt

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Wat @Verwijderd zegt: gewoon even de gemeente bellen om te vragen of er al een aanvraag ligt. Of een besluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:15

Amphiebietje

In de blubber

Valkyrie6 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:34:
Bedankt voor al jullie reacties!

Het gaat om de eerste én tweede verdieping. Vanaf de eerste verdieping dus 5 meter naar achter en vanaf daar nog 7 meter schuin omhoog.

Buurman heeft inderdaad een vergunning nodig. Hij is al een half jaar met de gemeente aan het stoeien hierover. Maar hij 'zegt' nu dat het rond is (er staat nog niets gepubliceerd op officielebekendmakingen) en ik geloof dat het er om te doen is dat als wij tekenen hij eerder mag beginnen. Maar ik denk dat wij in plaats van een handtekening zetten toch maar bezwaar gaan maken.

Met een aantal van zijn plannen (ook rigoureuze plannen, maar niet direct tegen onze woning aan) hadden wij geen bezwaar maar die zijn door de gemeente afgekeurd. En nu ligt dit plan er.
Het klinkt alsof zijn plan (al zijn plannen?) boven de maximaal toegestane bouwhoogte voor de wijk uitkomen. Zeker in oudere buurten zijn de huizen vaak al gemaximeerd op de maximale bouwhoogte*, dus kan je niet verder omhoog.

* Bij veel woningen met een zolder waar je niet kan staan wordt dat door die maximale bouwhoogte veroorzaakt. Mijn opa was architect en die heeft bij een project (jaren '50, al lang verjaard ;) ) gesjoemeld bij de bouw om de eigen woning net 20 cm hoger te krijgen zodat de zolder wel bruikbaar was... :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:18
Amphiebietje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:15:
[...]

Het klinkt alsof zijn plan (al zijn plannen?) boven de maximaal toegestane bouwhoogte voor de wijk uitkomen. Zeker in oudere buurten zijn de huizen vaak al gemaximeerd op de maximale bouwhoogte*, dus kan je niet verder omhoog.

* Bij veel woningen met een zolder waar je niet kan staan wordt dat door die maximale bouwhoogte veroorzaakt. Mijn opa was architect en die heeft bij een project (jaren '50, al lang verjaard ;) ) gesjoemeld bij de bouw om de eigen woning net 20 cm hoger te krijgen zodat de zolder wel bruikbaar was... :o
Die informatie is meestal terug te vinden op https://www.ruimtelijkeplannen.nl/
Maximale bouwhoogte en bouwvlak afwijking betekent dat je niet alleen een vergunning nodig hebt, maar een wijziging van het bestemmingsplan. De meeste bestemmingsplannen staan wel een uitbouw toe. Maar die is dan bijna altijd beperkt tot een enkele verdieping.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:15:
[...]

Dat zou best eens zo kunnen zijn. Volgens mij is 9 meter voor een normale woonwijk heel gangbaar. Als je dan al BG + 1e verdieping + flinke zolder hebt, dan zit je al snel richting die 9 meter. Wij hebben een huis met een erg hoge kap en vrij hoge plafonds. Dateert van voor het bestemmingsplan en is gelegaliseerd: 11 meter bijna, dus bijna 2 meter te hoog. Weet je meteen waar je aan toe bent. 2 cm hoger? Nein!

Wel een gigantische zolder met nog een vliering met vide erboven waar je nog gewoon kunt staan. Zit een groot dakraam in en daardoor zie je heel goed dat het huis fors hoger is dan de rest. Veel van de rest is jaren 50/60 wederopbouw.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Roenie schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:19:
Lastige daarin is natuurlijk wel, wij hebben niet met TS en de buren aan tafel gezeten. De buren willen niets wijzigen, naar wat ons wordt verteld. Maar TS wil zelf ook niets toestemmen, naar wat wij kunnen lezen.

En om heel eerlijk te zijn, de argumentatie van TS is hierin niet heel sterk. Sentimenteel gezien begrijp ik het wel hoor, maar lichtinval en uitzicht zijn binnen dit soort discussies gewoonweg veelal slechte argumenten waarmee de strijd niet gewonnen gaat worden. Dus indien de gemeente toestemming verleend, komt het er. En daarin staat het de TS vrij om bezwaar te maken met als motivatie lichtinval en uitzicht, maar dat is iets dat in de praktijk de vergunning en bouw niet snel in de weg zal staan.

Dus @Valkyrie6 zal met andere beweegredenen moeten komen waarom dit niet zou mogen, of zal toch echt met de buren om de tafel moeten gaan om te komen tot een besluit hierin dat voor beide partijen werkbaar is. En dan denk ik persoonlijk dat je de relatie met de buren beter zo optimaal mogelijk kan houden en hiermee mogelijk met de buren inspelen op een oplossing waarbij de blinde muur decoratie verkrijgt naar jouw wensen, waar mogelijk binnen het budget van de buren omdat de muur op dit moment toch nog vorm moet gaan krijgen. Dan om hard op hard in te gaan in een strijd die je A) uiterst onwaarschijnlijk zal gaan winnen en B) dan toch ook echt het maximale zelf gedaan hebt om de relatie met de buren wederzijds te verpesten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:27
Ik zou zeggen dat de buurman zich gewoon aan het bestemmingsplan en de welstandseisen moet houden. Waar heb je ze anders voor? Concessies richting buurman bouwer zijn pas aan de orde als er daadwerkelijk iets te onderhandelen valt. Of als het jouw niets kost, maar dat is hier niet aan de hand. Er is niks mis met het opkomen voor je eigen belang, dat doet de buurman ook. Dat je er rekening mee zou moeten houden dat hij gaat stampvoeten als een boos kind wanneer je hem zijn zin niet geeft is te gek voor woorden. Heb je hem wel eens op de man af gevraagd wat voor jou het voordeel is om akkoord te gaan en wat hij zou doen in jouw situatie? De buurman lijkt mij hier degene die moeite heeft om zich in anderen te verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:10
Bouwplan is sowieso vergunningsplichtig, > 2 bouwlagen en hoogte > 5 meter.

Het feit dat de buurman al een half jaar met de gemeente in overleg is, zegt m.i. genoeg. Die komen er samen niet uit. Bestemmingsplan ligt voor de hand, welstand zou ook kunnen.

Een akkoord van een buurman wordt door gemeenten wel eens misbruikt (of gebruikt). Zo van als de buurman er geen bezwaar tegen heeft, waarom moet de gemeente dan zo vasthouden aan het bestemmingsplan...
Persoonlijk vind ik een zwaktebod van een gemeente, maar soms kiezen ze ervoor om de verantwoordelijkheid op deze manier af te schuiven.

Indien het bouwplan niet past in het bestemmingsplan (check bij gemeente of op www.ruimtelijkeplannen.nl) dan heeft TS alle recht om er niet mee akkoord te gaan. Zoals eerder aangegeven, past het wel, dan kun je beter overleggen over details van de uitvoering om deze acceptabel te maken. Laat in ieder geval de bestaande gezamenlijke fundering checken door een constructeur (door de buurman).

Indien de gemeente de informatie niet deelt, overweeg dan om een formeel wob-verzoek te doen. Immers voor jouw strategie en afweging is het standpunt van de gemeente van groot belang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valkyrie6
........

[ Voor 100% gewijzigd door Valkyrie6 op 28-06-2021 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:23
Kijk zelf ook wel eens naar huizen en als ze te klein zijn naar ruimtelijkeplannen.nl voor mogelijke uitbreiding. Maar vaak is toch mijn conclusie: koop niet een te klein huis. ik zou hier niet in meegaan. Het was hun keuze om een te klein huis te kopen. Als het pas na extreme aanpassing passend is, dan zit daar de fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie6
MeTooPV schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:45:
Kijk zelf ook wel eens naar huizen en als ze te klein zijn naar ruimtelijkeplannen.nl voor mogelijke uitbreiding. Maar vaak is toch mijn conclusie: koop niet een te klein huis. ik zou hier niet in meegaan. Het was hun keuze om een te klein huis te kopen. Als het pas na extreme aanpassing passend is, dan zit daar de fout.
Volledig mee eens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Valkyrie6 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:22:
Zoals het plan er nu ligt zou het binnen het bestemmingsplan moeten passen (bouwvlak, goothoogte, nokhoogte) daar hebben ze dus een half jaar over gepuzzeld. Dat het er niet uitziet vindt de buurman zelf ook, maar hij kan niet anders zegt hij. Tja, de gemeente zet ons dus hierbij ook klem. We gaan morgen kijken of we een gesprek met de gemeente kunnen plannen.
Dan nog steeds: Je hoeft er niet akkoord mee te gaan en je handtekening er niet onder te zetten.

Verder ga je nu uit van wat de buurman zegt. Wellicht zit het net wat anders in elkaar, en dat weet je pas nadat je de informatie direct bij de gemeente hebt ingewonnen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand de zaken net wat anders voorstelt dan ze zijn voor zijn eigen gewin... :/
Hopelijk, voor ons, laat welstand het niet doorgaan en anders kijken of we ons op burenrecht kunnen verhalen (vervelend dat het hem dan weer vertraging op gaat leveren, maar wij willen dit wel laten uitzoeken). Daarbij wil hij onze gezamenlijke schoorsteen verwijderen en vervangen door een kachelpijpje, maar dat willen we ook niet zomaar.
En dat mag hij ook niet zomaar doen, want dat betreft de grens tussen de woningen.

Verder hoop ik dat hij begrijpt dat een ingrijpende wijziging aan zijn kant van de woning voor de buren ook (negatieve) constructieve gevolgen kan hebben. Wat ik hiervan begrijp is dat hij in elk geval een schoorsteen wil gaan laten wijzigen, en laten schoorstenen in sommige gevallen nou net belangrijke steunelementen kunnen zijn van een woning. Je wilt niet dat enige tijd na zijn verbouwing de boel bij jullie blijkt te verzakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:26
het zou wat zijn als je het er niet mee eens was haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

thof schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:31:
[...]

[Afbeelding]
Wat jij poogt te laten zien is op de achtererfgrens. En daar zijn de eisen veel minder streng qua bouwen dan wanneer het aan de straat, of in het zicht is. Zoek maar eens op. Wij mogen bijvoorbeeld 110m2 vergunningsvrij uitbouwen zolang het maar geen punt dak is en de max hoogte gehandhaafd blijft. Dan kunnen de buren hoog en laag springen maar die kunnen er helemaal niets tegen doen.

Bouwen op de achtererfgrens is heel wat anders dan bouwen in het aanzicht. Daar zijn andere regels voor en die zijn soepeler. Zoals ik het begrijp gaat het hier ook om bouwen op de achtererfgrens. En daar zijn ze makkelijker in met het verstrekken van eventuele vergunningen. De welstandsnota heeft hier dan ook veel minder mee van doen en heeft een minder bepalende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Wat jij poogt te laten zien is op de achtererfgrens. En daar zijn de eisen veel minder streng qua bouwen dan wanneer het aan de straat, of in het zicht is. Zoek maar eens op. Wij mogen bijvoorbeeld 110m2 vergunningsvrij uitbouwen zolang het maar geen punt dak is en de max hoogte gehandhaafd blijft. Dan kunnen de buren hoog en laag springen maar die kunnen er helemaal niets tegen doen.

Bouwen op de achtererfgrens is heel wat anders dan bouwen in het aanzicht. Daar zijn andere regels voor en die zijn soepeler. Zoals ik het begrijp gaat het hier ook om bouwen op de achtererfgrens. En daar zijn ze makkelijker in met het verstrekken van eventuele vergunningen. De welstandsnota heeft hier dan ook veel minder mee van doen en heeft een minder bepalende factor.
Ja, sterker nog het is vaak of op de grens bouwen of verplicht een x-aantal meter er vanaf. Er tussen in mag dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morpheusk schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Ja, sterker nog het is vaak of op de grens bouwen of verplicht een x-aantal meter er vanaf. Er tussen in mag dan niet.
Achtererfgrens is aan regels gebonden maar binnen die regels heb je veel vrij spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Achtererfgrens is aan regels gebonden maar binnen die regels heb je veel vrij spel.
Dit inderdaad.. zolang je binnen de regels blijft op je achtererf mag je een hele hoop.. Nokhoogte, bouwvlak en maximaal te bebouwen gebied en verder ben je redelijk vrij..

Succes @Valkyrie6.. Ik kan me voorstellen dat dit als een domper komt, heb je ook schetsen/tekeningen gezien? Wellicht is er toch een mooiere oplossing te vinden voor de buurman. Voor de buurman overigens ook lastig, je koopt een huis dat mogelijk te klein is, maar waarvan je denkt te kunnen verbouwen (ik zou zoiets voor koop uitzoeken, maar dat terzijde). In de huidige markt zie je dit nu gewoon veel vaker, het is steeds lastiger om een huis te vinden en als je dan iets vindt dat niet 100% aansluit dan liever het verbouwen zodat het wel aansluit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie6
......

[ Voor 98% gewijzigd door Valkyrie6 op 28-06-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:17
Valkyrie6 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:42:
[...]

De voorkant van de woning zal ook aanzienlijk veranderen. Zijn kap wordt 2 meter hoger dan de onze die er aan vast zit...
Daar zullen ze toch echt een vergunning voor moeten aanvragen en daar kan je dan weer bezwaar tegen maken :)

Ga er vanuit dat het niet welstandsvrij is dus denk niet dat ze het zomaar erdoorheen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
invine schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Daar zullen ze toch echt een vergunning voor moeten aanvragen en daar kan je dan weer bezwaar tegen maken :)

Ga er vanuit dat het niet welstandsvrij is dus denk niet dat ze het zomaar erdoorheen krijgen.
Tenzij er dan weer andere in de straat ook al die verhogingen hebben gedaan, dan is er geen reden om dit te weigeren.

het is allemaal niet zo zwart/wit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:17
Vorkie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Tenzij er dan weer andere in de straat ook al die verhogingen hebben gedaan, dan is er geen reden om dit te weigeren.

het is allemaal niet zo zwart/wit helaas.
Klopt, maar zelfs als ze het al ergens anders toe hebben gestaan is niet een garantie dat het hier ook mag. Daarbij zijn de meeste twee onder één kap woningen symmetrisch (en voor het gemak ga ik daar ook vanuit bij TS) en door het eenzijdig aan te passen van zo'n compositie raakt alles uit balans.

Misschien kan TS meedoen met de verbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:21
heb je overwogen mee te doen met de verbouwing? Ongetwijfeld drukt dat voor beide partijen de kosten, de uitstraling blijft gelijk, en je verhoogt de waarde van je woning. Wellicht kan je dan zelfs je buurman zover krijgen een stukje van jouw verbouwing mee te betalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 09:26
Valkyrie6 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:28:
Onze nieuwe buren willen hun huis flink gaan verbouwen.

We hebben ons huis (twee-onder-een-kap, schuine kap vanaf eerste verdieping) zelf ongeveer zes jaar geleden gekocht en van binnen flink aangepakt. Plus, net als de voorgaande buren, een aanbouw op de begane grond met overkapping aan de achterzijde van de woning.

Nieuwe buren willen nu hun volledige kap 5 meter gaan verdiepen én twee meter gaan verhogen. Beneden zullen we daar geen last van hebben maar onze slaapkamer (met klein dakkapel) en de slaapkamer op zolder (met velux dakraam) zullen dan uitkijken op een 5 meter diepe en zeer hoge (vanaf de eerste verdieping 7 meter hoog) blinde muur. Van de voorkant ziet het er ook niet uit.

Allereerst de vraag aan jullie of wij ons aanstellen als wij dit niet wenselijk vinden en niet willen tekenen voor akkoord?
Zit er "genoeg" overwaarde in jullie woning om gezamelijk deze uitbreiding te doen?
Die overwaarde is natuurlijk te bespreken met je bank en een makelaar zou een voorlopige taxatie kunnen doen om jouw verhaal naar de bank te kunnen ondersteunen.
Op die manier wordt het een uniform geheel EN heb je ineens inspraak.

Wellicht iets om uit te zoeken?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Ik ken de procedures in Nederland niet zo goed, maar ik België is het gebruikelijk dat de Gemeente een buurtonderzoek doet alvorens een vergunning goed te keuren. De buren krijgen dan persoonlijk een brief van de gemeente om hen in te lichten over de plannen van hun buur. Als je als bouwer dan vooraf je buren voor akkoord kan laten tekenen dan hoeft dit buurtonderzoek niet meer en kan mogelijks de goedkeuring van de vergunning iets sneller.
Probeer alvast goed te overwegen waar je meest last van hebt. Een muur die een deel van je zicht wegneemt of een zure relatie met je buren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
TS heeft al zijn comments verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
Wowhead schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:26:
Vreemd ja
Ik wilde net de vraag stellen wat er nu eigenlijk op het briefje dat buurman wil laten tekenen staat want dat mis ik en opeens zie ik dit ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Wowhead schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:26:
Vermoedelijk heeft ie rechtsbijstand ingeschakeld en om zichzelf niet in de voet te schieten, heeft ie alles wat ie hier heeft geschreven weggehaald...
En nu maar hopen voor hem dat de waybackmachine geen kopietje heeft staan, of zijn buurman heeft misschien al screenshots verzameld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

toxict schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Vermoedelijk heeft ie rechtsbijstand ingeschakeld en om zichzelf niet in de voet te schieten, heeft ie alles wat ie hier heeft geschreven weggehaald...
En nu maar hopen voor hem dat de waybackmachine geen kopietje heeft staan, of zijn buurman heeft misschien al screenshots verzameld...
Sensatiezoeker..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ik denk dat @Valkyrie6 de buurman zelf is ;) Of de discussie is helemaal uit de hand gelopen, headlines van de Telegraaf in de gaten houden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat speculeren weinig nut heeft. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:10
Wel vreemd, veel mensen geven adviezen op de vraag van de TS. Vervolgens als dank worden alle berichten van de TS zonder toelichting verwijderd. Een verklaring zou toch op z’n plaats zij .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
Alles om de maandagmorgen "spannender" te maken.

Maar serieus.... ik zou het wel #@$%# vinden als mijn buren dit zouden doen.
Alleen al een uitbouw van 3 meter op de begane grond zorgt voor veel schaduw op het terras bij ons.
En als 2 buren dit zouden doen, zou ik me erg ingesloten voelen.

En dan niet te spreken over de 1e + 2e verdieping.

Ik zou ook uitbouwen, het via de gemeente tegen zien te houden of misschien wel verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie6
Excuus, ik had jullie al bedankt voor al jullie reacties, we kunnen ermee vooruit er zaten hele goede punten tussen. En om te voorkomen dat de buren zich wellicht herkennen in dit verhaal en het de band zal verslechteren heb ik inderdaad mijn reacties verwijderd ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Valkyrie6 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:30:
Excuus, ik had jullie al bedankt voor al jullie reacties, we kunnen ermee vooruit er zaten hele goede punten tussen. En om te voorkomen dat de buren zich wellicht herkennen in dit verhaal en het de band zal verslechteren heb ik inderdaad mijn reacties verwijderd ;)
Alleen zijn jouw reacties natuurlijk nog te zien in onze quotes...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Valkyrie6 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:30:
Je begrijpt het concept forum nog niet helemaal merk ik, het is namelijk de bedoeling dat je je posts laat staan zodat andere mensen er ook kennis mee kunnen opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyrie6
Sorry kan ik het nog ongedaan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Valkyrie6 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:13:
Even aan een mod (@TweakDude|IA ?) vragen of hij het terug kan zetten in member only tags, dan is het niet vindbaar voor Google en kunnen forumleden het nog wel lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
Modbreak:We zijn een community natuurlijk en geen afhaalcafetaria waarbij je vragen kan stellen en na bevredigend antwoord de boel weer kan wissen. Ik heb in ieder geval de startpost hersteld, zodat mensen na kunnen lezen waar het topic ook alweer over ging. Ik zal dus eerder posts herstellen dan quotes verwijderen. In het vervolg kan je de members-only tags gebruiken en bij voorkeur herstel je op die manier je eigen posts. Er zal niks nieuws in staan t.o.v. je buren en ik kan me moeilijk voorstellen dat ze niet door hebben welk effect hun plan op naastgelegen woning heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 28-06-2021 13:51 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
bvdbos schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Een aanpassing van een bestemmingsplan (is uiteindelijk ook een vergunning) vereist bijna altijd een handtekening van de betrokkenen in een omgevingsdialoog. En er zal een plaschade betaald moeten worden. Als dit niet zo is dan zou de RvS overspoeld met zaken als deze, er zijn altijd mensen die nadeel ondervinden van een ontwikkeling...
Een wat? Ik heb al meerdere rondes bestemmingsplan gedaan, maar je hebt de raad en/of het college nodig. En vaak wil men zoiets via de kruimelregeling spelen. Een getekende omgevingsdialoog? Hell no. :P

In basis heb je helemaal geen toestemming nodig van de buren. Je hebt dan alleen een wat langer traject (hoi RvS) voor de boeg en snellere planschadeclaims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Valkyrie6 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:13:
De verbouwing misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Señor Sjon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Een wat? Ik heb al meerdere rondes bestemmingsplan gedaan, maar je hebt de raad en/of het college nodig. En vaak wil men zoiets via de kruimelregeling spelen. Een getekende omgevingsdialoog? Hell no. :P

In basis heb je helemaal geen toestemming nodig van de buren. Je hebt dan alleen een wat langer traject (hoi RvS) voor de boeg en snellere planschadeclaims.
Veel gemeentes verplichten een omgevingdialoog. Natuurlijk hoeft een initiatiefnemer hier geen rekening mee te houden en is een handtekening niet verplicht. Maar als er een handtekening voor akkoord ligt zal een gemeente veel makkelijker medewerking willen verlenen aangezien ze dan bezwaar/beroep/RvS/planschade kunnen voorkomen.

Mij lijkt (maar ben zelf geen specialist, dat zijn mijn collega's) dat deze uitbreiding niet onder een kruimelgeval kan (want hoger dan 5 meter).

[ Voor 0% gewijzigd door bvdbos op 29-06-2021 07:11 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Punt is dat zo'n akkoordverklaring je niet vrijstelt van planschade, dus juridisch heb je er niet zo heel veel aan. :)

Pagina: 1