Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Growatt omvormer met oost west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:31
Goededag,

Ik ben bezig voor een aantal zonnepanelen nieuw voor op het dak en lees al veel verschillende verhalen dat een growatt omvormer niet aan springt als er tekort panelen aan 1 kant ( oost of west oid ) is .

Nu heb ik een aanbieding gehad ( meerdere )
met 20 panelen ( 12 oost , 8 west )

8 west is onderverdeeld in 2 dakvlakken,
4 boven de zolder schuin dakvlak en 4 beneden op uitbouw schuin dakvlak.

Nu is eigenlijk mijn vraag , is dat mogelijk met een growatt 7000 tl3-s omvormer 3 fase?
Panelen zijn : trina solar vertex mono 395 wp

Of is het er verstandig aan te doen voor enphase of solar edge te gaan die per paneel werkt?

Alvast super bedankt

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:33
Goed zo! Een eigen topic.

In totaal 3 dakvlakken?

Hoeveel graden is de helling van elk vlak met panelen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rusl84
Ja sorry, ik lees veel op tweakers , maar reageren of een eigen topic maken snap(te) ik niet. Dat even terzijde :)

Klopt in totaal 3 dakvlakken .
Helling is denk ik oost 45gr
Bovenste boven zolder op west 45gr
Onderste boven uitbouw denk ik 40gr

Dank voor snelle reactie

• busscherski
Die Growatt string omvormer heeft 2 mpp trackers. Daar kunnen 2 strings op.
Officieel moeten alle panelen per string in dezelfde richting en helling liggen. 5 graden verschil is echter geen merkbaar probleem. 10 graden ook niet, ik weet niet waar de limiet precies ligt.

Ik weet niet of Growatt 3 fasen stabiel opstart met 8 panelen in die ene string (die Trina's hebben een Maximum Power Voltage-VMPP van 34 V). Volgens de datasheet is het startvoltage 200 V, daar zit je wel boven maar niet ruim. Ik weet echter niet of het relais daarvoor meerdere keren per ochtend aan en uit gaat (het schakelen van het DC relais zou je kunnen horen als je er dicht genoeg bij in de buurt bent).
Ik heb wat betreft korte string lengtes nog geen ervaringen gehoord met deze nieuwe 3 fasen omvormers van Growatt.

Misschien weet de verkoper er meer over en kun je desnoods laten vastleggen dat indien het geluidsoverlast veroorzaakt dat je voor een klein bedrag kunt upgraden naar een ander merk?
Andere problemen dan misschien geluidsoverlast verwacht ik er niet mee.

edit: passen er niet meer panelen richting west?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rusl84
Oke ,bedankt voor de snelle en goede uitleg.
Dat ik het kan upgraden naar ander merk als het teveel geluidsoverlast zorgt , die neem ik zeker mee bedankt.

Op west kunnen helaas niet meer panelen.

Heb je misschien anders een andere goede omvormer die erbij kan, die sowieso geen problemen oplevert? Dan heb ik achteraf misschien ook geen narigheid en hoop ellende bespaard 😉

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
@busscherski De limiet is de minderopbrengst die je wil accepteren, met een max dat je de diodes inschakelt van het minder presterende deel van de panelen...

https://www.thomasberger....kw2=395&temp_coeff2=-0.48

Je krijgt maximaal de onderste lijn van de 2 (Die panelen beperken de string-stroom)

Dus om 3 uur s'middags vandaag zou je van een aantal panelen 23W/paneel minder kunnen halen dan ze kunnen leveren bij slechts 5 graden verschil.

om 4 uur 25W enzo enzo.

Beetje natte vingerwerk hoeveel kWh het verlies gaat zijn per jaar, hebben we geen tools voor ;-)

(Op zich zou ik het kunnen doen met de javascript code van Thomas Berger, maar sorry, dat gaat me te ver als forum-vriendendienst)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
https://www.winkelman-zon...-ns-2-mppt-incl-gein.html

Deze (Goodwe!) start op 100V, en tracked nog op 80 - iets betere cijfers dan de Growatt.

2*2.5kW omvormers:
6*O + 4*W/40 en 6*O = 4*W/45

Min. DC-spanning 181 V 121 V
Typische PV-spanning 192 V 128 V
Max. PV-spanning 266 V 178 V

Ik denk dat dit zou moeten werken zonder opstart problemen.
Het was een oudere serie Growatt die 150V nodig had, en das wel een stuk lastiger ;-)

Op 1 omvormer heb je toch een 5kW nodig, wil je eigenlijk niet op 1 fase... en een 3 fase Goodwe of Growatt kost ongeveer evenveel als de oplossing met 2 omvormers... Wel op 2 verschillende fasen aansluiten als je 3 fase hebt ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
@Ronald De oudere typen Growatt hebben geen schaduwmanagement en doen dus niets met de bypass diodes. Ook van deze 7000 tl3-s zie ik niet dat die dat heeft. Als TS iets met schaduw heeft (dat zag ik niet zou gauw) en voor een budget optie wil gaan, dan is Goodwe een betere keus.

Je hebt het wel vaker over de opstartspanning. Volgens mij is een van de grootste misverstanden in PV dat dat relevant zou zijn. Het gaat er nl. om dat een string voldoende vermogen kan leveren om de omvormer te laten werken. Dan is de spanning vanzelf al in de buurt van de MPP.
Trinia heeft in z'n specs een mooi plaatje gedaan waaruit dat perfect blijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlwPn2jhiO_LsTMEiRmBaMx8loU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/poHdfjZIgNG3otE7tbzlOvGu.png?f=user_large
Je zit dat het maximale vermogen altijd rond de 33 V wordt geleverd.

De zon komt nog steeds in het Oosten op, dus de omvormer krijgt 380~400V van de 12 panelen die daar op gericht liggen. Dus ver boven welke opstartspanning dan ook.

Uitgaan doet een omvormer bij minder vermogen dan wat nodig is om op te starten (zet een omvormer maar eens uit in de schemering als die nog 10 W of zo levert; je krijgt 'm daarna niet meer in levering).

Tijdens de schemering, als de panelen op Oost al te weinig vermogen zouden leveren en alleen West nog werkt, is er nog steeds ~270V beschikbaar, ruim in het MPP gebied.

• WackoH
Er is wel een andere dingetje: De panelen hebben een kortsluitstroom van 12.2 A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X2rUfVXs3SXt-FehRH3w9jUSaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lPqMbzmzEGLw5ILMzwuXXN1I.png?f=user_large

De Growatt 7000 tl3-s kan maar max. 11.5A per ingang hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhQIMEAj_fLMDUQPeeFYltldlTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JX83YRxdq9eyUavVluLspufI.png?f=user_large
Een omvormer hoeft daar niet van kapot te gaan, maar ik zou het risico niet willen lopen.

De Goodwe die Ronald voorstelt kan zelfs maar max. 11A op een ingang verwerken (maar kan wel max. kortsluitstroom van 13.8A aan). Er zijn genoeg andere te vinden die een max. van bv. 13A kunnen verwerken, zoals Growatt's van 3 kW

[ Voor 21% gewijzigd door WackoH op 26-06-2021 23:41 ]

• busscherski
@Rusl84
Wat er in de datasheets van Chinese merken staat neem ik met een korreltje zout. Ik geloof best dat de opbrengst van de Growatt bij korte strings prima is maar kan op basis van de datasheet niet zien of er geluidsoverlast kan zijn bij een string van 8. Ik denk dat de kans op geluidsoverlast klein is maar weet het niet zeker.

@Ronald
Ik begreep van mensen die het getest hebben dat het niet geheel volgens de onderste lijn presteert maar wel beter dan dat.
Alsnog vind ik het verschil in oppervlakte onder de curve beperkt. (geen SolarEdge of zo waard)

• busscherski
@WackoH
Hier een completere datasheet, het is 16A dus geen probleem.

https://www.google.com/ur...Vaw3PNSsunI-ZlOtX8H4FTcu5

• Rusl84
Ojee, wordt nu wel ingewikkeld🙈
2omvormers vind ik beetje omslachtig voor op zolder.

Geluids overlast denk dat wel mee valt als de omvormer op zolder staat en daar overdag toch niemand is. Dat is het probleem niet.

Ik waardeer jullie hulp. Dank allen
Neem sowieso maandag nog even contact met ze op wat hun er van vinden dan staat het iig zwart op wit als het niet werkt.

• WackoH
@busscherski Ah, OK. Dus in de manual geven ze dus wel de maximale toegestane PV kortsluitstroom die mag worden aangesloten. Dan zou de omvormer dus alleen onder ideale condities wat kunnen aftoppen. Zal op jaarbasis niet merkbaar zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Let op dat je niet jezelf in je poot schiet door middels je vragen het stempel "lastige klant" te krijgen en daarmee in aanmerking komt voor de speciale betaal 110% aanbieding.
Doorgaans is aangeven dat geluid belangrijk voor je is en daarop wil selecteren al voldoende om de koop (deels) te kunnen ontbinden indien het tegen valt. moet dat uiteraard wel via de mail anders is het lastig aantonen.

• WackoH
Rusl84 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:49:
Ojee, wordt nu wel ingewikkeld🙈
2omvormers vind ik beetje omslachtig voor op zolder.
Twee omvormers zou ik in jouw geval zeker niet doen. Er kan 2x zo veel kapot ;) en voor de monitoring moet je er ook steeds twee in de gaten houden.

Volgens mij gaat het heus wel werken, alleen moeten de DC-DC omzetter in de omvormers er harder aan trekken in vergelijking met een 1 fase omvormer om de wat lage stringspanning op te trekken naar wat geschikt is om 3 fase van te maken. Dat kost je hooguit een paar tienden procent rendement.

• busscherski
@WackoH

Correct.
Bij STC condities is het paneel dan 11.5 A x 34 V = 391 W.
Maar ik verwacht niet dat het paneel dat richting oost of west ooit haalt.

• busscherski
@Rusl84
Indien de relais luidruchtig zijn verwacht ik dat alleen het eerste uur na zonsopgang. Ik verwacht geen problemen maar weet het niet zeker.

• WackoH
Sinds m'n Growatt 3000-S in de garage aan de tijdelijk opstelling met maar 1200Wp en 150 Voc hangt, stoor ik me aan het geluid dat er uit komt. Typisch zo'n 'huilende spoel' (coil whine). Gelukkig is het geen verblijfsruimte, maar je hoort het wel op een paar meter afstand.
Toen 'ie aan 3.1 kWp in de kelder hing, viel met dat niet op. Dus of het nu komt omdat de DC-DC harder moet werken?

Hoe vaak de relais 's ochtends klapperen weet ik niet. Het is ook zo wat om er om 5:30 bij te gaan staan wachten ;)

Het opstarten gebeurt wel getrapt:
Er moet er voldoende vermogen zijn om de omvormer aan te krijgen.
Dan gaat 'ie iedere minuut proberen om of er voldoende juice is om de DC-DC omzetter de busspanning te laten maken.
Pas als dat zo is, gaat de DC-AC omzetter (begint het 'gejengel') en schakelen de relais.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@WackoH Je krijgt wat je er voor betaalt he? ;)
Het is dat ik er al 4 heb liggen maar anders...

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2021 12:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
@WackoH er was recent een topic met een installatie op een oudere growatt waarbij warmere panelen met hun Voc de opstart spanning niet leken te halen... Das niet handig denk ik. Verder heb ik me recent inderdaad zorgen gemaakt over systemen waarbij Vmpp van de string dichtbij de minimum Vmpp van de omvormer zat... Lijkt me niet ideaal.

Verder heb je gelijk, had de max Impp gemist... Dat verminderd opties met recente hoog vermogen panelen op korte strings nogal helaas.... Tijd dat APS over de brug komt met die nieuwe multi micro's zodat dergelijke kleine systemen niet meer zo marginaal hoeven te zijn of moeten kiezen voor wat meer aftop.

• Rusl84
Iedereen bedankt voor de tips tricks en hulp.

Heb 20 panelen besteld. Oost west

Tnx allen
Pagina: 1