Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
Op een Intel platform. Vóór upgraden naar Windows 11;

dTPM (TPM chip op je moederbord) kijk in je boekje, heb je een TPM aansluiting op je moederbord, dan kan je daar een losse TPM module voor kopen en inpluggen. Zit er al een TPM chip op je mobo, dan hoeft dat dus niet.

Is je processor >2018 dan hoeft dat niet, dan zit PTT, (TPM), in de firmware van je processor).

Ga naar je BIOS settings
Geavanceerde settings (F7)
Security settings
Trusted Computing
Security Device Support: Enabled

Enable eerst dTPM, zet de TPM versie op 2.0, dan enable PTT. Save & Exit.
De pc zal 2x opnieuw starten.

Ga in Windows naar je startmenu en typ: TPM.MSC, openen.
Je krijgt een scherm genaamd TPM beheer op lokale computer.
(Was je processor te oud, dan kan hij dit alles niet vinden en krijg je TPM module niet aangetroffen.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtWDfC4Prmn7qLXa8X_yNob4Kxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb769f3TcJGOmYDMiNKiE3Ar.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door PCan op 26-06-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 19:58
dank voor je duidelijke post. Ik kreeg het eerst niet voor elkaar, met een i8500 op het mobo, maar doordat je het in je post hebt over PTT en ik dit in de bios tegenkwam, is het helemaal voor elkaar en is mijn desktop geschikt voor Windows 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-10-2023
Ik heb een Asus mobo (maximus VIII Ranger) met een Intel core i7 7700 en heb in de bios gaan kijken om die TPM in te schakelen maar vind dat nergens terug. Onder geavanceerd niet en het enige dat ik van security vind is om een user paswoord in te stellen. Volgens Asus zouden alle moederborden vanaf 2015 toch met die functie uitgerust zijn. Wie kan mij vertellen waar ik die instelling toch kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@pc bouwerke
YouTube: How to enable TPM 2.0 in ASUS Bios for Windows11

Zorg ook dat je de laatste bios update hebt.

https://rog.asus.com/foru...M-PTT-not-exposed-in-BIOS

[ Voor 38% gewijzigd door PCan op 28-07-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:08
Ik heb ongeveer 3 jar geleden een nieuwe machine gemaakt op basis van AMD Ryzen 2000 series CPU en X470 mobo.
De intentie was om TPM te gebruiken via een aparte module (14 pins) op het moederbord.
Dat is gelukt.
Maar nu heb ik een dual boot Ubuntu (toen 18.04) en Win10.
Op de een of andere manier, wil "Secure Boot" niet lukken icm dual boot.
Ik wil TPM gebruiken voor verhoogde veiligheid, zoals full disk encryption.
Voor Ubuntu, heb je geen TPM of Secure Boot nodig om full disk encryption te krijgen.
Voor win10 helaas wel. BitLocker werkt alleen met TPM, indien Secure Boot aan staat.
Als ik Windows boot over Grub (dual boot), geeft Windows aan dat Secure Boot niet enabled is (hoewel dat wel aan staat in de BIOS) en werkt BitLocker niet.

Ik weet niet of de upgrade naar Ubuntu 20,04 hier verandering in heeft gebracht.
Maar het lijkt erop alsof Windows 11 dan niet meer gaat werken in dual-boot.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@GarBaGe "Is je processor >2018 dan hoeft dat niet, dan zit PTT, (TPM), in de firmware van je processor)."
Dit geld voor Intel platforms. Van AMD weet ik niets helaas.
Als in W10 TPM.MSC geen positief resultaat oplevert, houdt het voor mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Na updaten van de bios (van versie 3703 naar 3803) heb ik het nog steeds niet, onder advanced heb ik wel pch config, maar niet zoals in het filmpje getoond word. Hoe weet ik nu of mijn processor het dan wel of niet heeft of dat het toch aan het moederbord gelegen is? OP de vraag aan Asus ivm dit probleem is ook nog geen antwoord verschenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
@pc bouwerke Helaas is jouw processor/mobo niet geschikt voor W11.

https://www.asus.com/support/FAQ/1046215/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
pc bouwerke schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:41:
Ik heb een Asus mobo (maximus VIII Ranger) met een Intel core i7 7700 en heb in de bios gaan kijken om die TPM in te schakelen maar vind dat nergens terug. Onder geavanceerd niet en het enige dat ik van security vind is om een user paswoord in te stellen. Volgens Asus zouden alle moederborden vanaf 2015 toch met die functie uitgerust zijn. Wie kan mij vertellen waar ik die instelling toch kan vinden?
De functie is dat er een TPM-socket op je moederbord zit. Daar moet wel nog een TPM-chip in om het te laten werken.

Zie https://dlcdnets.asus.com...US_VIII_RANGER_UM_WEB.pdf

En dan bij 1.40.

Maar dan nog gebruikt Windows 11 instructies die niet in je Cpu zitten en dus werkt het (iig officieel) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Helaas, dan moet ik naar een nieuwe pc gaan uitkijken. Mijn pc is van 3/2017 en ik had gedacht hier minstens 5 jaar mee te doen. Hij kan nog mee tot 2025 met de W10, maar veel zal ik er niet meer voor krijgen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@pc bouwerke Van wat ik gelezen heb zou de processor W11 ook prima aan kunnen, maar heeft Microsoft deze niet meegenomen in W11. Je kunt de PC natuurlijk gewoon met W10 blijven gebruiken. De socket is dezelfde die ik heb. Je zou kunnen onderzoeken of de huidige chipset samen met een andere processor alsnog geschikt gemaakt kan worden. Belangrijkste is dan natuurlijk dat je TPM (PTT) in de bios kan enablen.

Ik zou in ieder geval wachten tot in het najaar als de Socket 1700, 12th gen chips uitkomen. W11 is er voorlopig ook nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door PCan op 29-07-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63856

vanaf Ryzen 2000 zit TPM in de cpu, in de bios dient dan de functie " fTPM " op enabled gezet te worden.
Ikzelf heb hier een systeem met de Ryzen 5-2600 staan met een Gigabyte X470 aorus gaming 7 wifi moederbord met daarop Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
PCan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:55:
@pc bouwerke Van wat ik gelezen heb zou de processor W11 ook prima aan kunnen, maar heeft Microsoft deze niet meegenomen in W11. Je kunt de PC natuurlijk gewoon met W10 blijven gebruiken. De socket is dezelfde die ik heb. Je zou kunnen onderzoeken of de huidige chipset samen met een andere processor alsnog geschikt gemaakt kan worden. Belangrijkste is dan natuurlijk dat je TPM (PTT) in de bios kan enablen.

Ik zou in ieder geval wachten tot in het najaar als de Socket 1700, 12th gen chips uitkomen. W11 is er voorlopig ook nog niet.
Dat was ik ook van plan, er is absoluut geen haast bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 20:24
Ik moest alleen nog TPM opzetten in de bios.
Gigabyte Z390 Aorus Pro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD4EQCombzlj9MbUxtGY1mRaFJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFukKz3smamk4kOscsqLmnjp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door internaut op 03-08-2021 16:51 ]

• PCan
Sinds maandag heeft nVidia de nieuwste Game ready driver 472.12, geschikt voor W11.

Als je partities niet in GPR zijn dan ga naar schijfbeheer (rechtsklik op start, kies schijfbeheer).
Rechtsklik op je Opstartdisk (disk 0). Eigenschappen en Vollumes.
Als partitiestijl MBR is dan ga je naar start
Houdt shift ingedrukt en start je computer opnieuw op.
Kies Probleem oplossen
Kies Advanced opties
Kies Command prompt.
Soms moet je je Microsoft wachtwoord invullen.
Achter Systeem32>mbr2gpt.exe /convert intypen en op enter drukken.
Nu moet je ook naar UEFI mode, zodat je secure boot kan inschakelen.
Sluit je pc af. Start opnieuw en ga naar BIOS (DEL indrukken bij opstarten).
Druk op f7, Settings, boot, Bootmode select en verander CSM in UEFI.
druk op F10 en start je computer opnieuw, ga naar de bios.
Ga naar Settings, Advanced, Windows OS Configuratie, Windows UEFI/CSM Mode en maak er UEFI van.
Ga naar Secure Boot. Schakel Secure Boot Mode van Standaard naar Custom.
Start je computer opnieuw op en ga naar je bios.
Ga weer naar Secure Boot en Schakel de mode terug naar Standaard.
Nu zie je dat de Systeem mode van Setup naar User.
Nu kan je Secure Boot Mode op Enable zetten.
Druk op F10 en start Windows.

[ Voor 87% gewijzigd door PCan op 10-11-2021 18:56 ]

Pagina: 1