HTPC, Raspberry Pi of Apple TV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 11:28
Mijn HTPC begint aan zijn einde te raken. Gestreamde videobeelden (Netflix, journaal) beginnen steeds meer te hakkelen. Aangezien dat ding honderden euro's (tweedehands met nieuwe SSD) gekost heeft en er na circa vijf jaar al de brui aan begint te geven vraag ik me af of het op jaarbasis niet goedkoper is om een streaming device zoals een Apple TV aan te schaffen of iets leuks te maken van een Raspberry Pi.

Ik heb nu een Fujitsu Esprimo Q9000 in de huiskamer staan. Alle denkbare Windows 10 tweaks om zoveel mogelijk prestaties uit de hardware te persen heb ik al uitgehaald. Ik heb er een Linux live sessie vanaf usb stick gedraaid, maar de resultaten daarvan zijn niet erg bevredigend. Ik loop bijvoorbeeld op tegen het probleem dat in Linux hoogte en breedte van het beeld niet makkelijk te schalen is. In Windows 10 kan dat heel makkelijk met schuifjes in de videokaart-app van Intel, maar voor Linux heb ik hooguit een CLI tooltje kunnen vinden waarvoor het een heel gepruts is om de juiste settings te vinden.

Ik moet helemaal niets hebben van Android, dus allerlei goedkope hardware uit China (zoals mijn bovenbuurman heeft) valt af.

Wat er met de Raspberry Pi allemaal mogelijk is weet ik wel, maar ik betwijfel of dat een slimme keuze is gezien de beperkte levensduur van een microSD kaartje. Aan de andere kant liggen er op mijn werk een hele partij Raspberry Pi 3B's al drie jaar in een kast. Er is behalve mijzelf niemand die daar naar om kijkt.

Ik twijfel over de Apple TV na het lezen van deze recencies over de NPO app:
https://apps.apple.com/nl/app/npo/id323998316

Wat het ook wordt, het moet uiteindelijk gaan passen in een kast van 30 cm diep.

[ Voor 4% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-06-2021 17:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:08
Apple TV is prima, een Nvidia shield is ook een prima device.

Maar voor simpel streamen kan je ook voor een chromecast gaan en streamen vanaf een telefoon of tablet.

Vraag is dus meer wat ga je er allemaal mee doen en aan de hand daarvan de juiste keuze te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik kijk er alleen Netflix en het NOS journaal op. Een beetje webbrowsen op mijn TV vind ik ook weleens leuk. Dat geeft ook een uitwijkmogelijkheid als een app moeilijk doet.

Nvidia Shield = Android = Google.
Chromecast = ook Google.
Ik ben bepaald geen fan van Google.

Ik ben in veel mindere mate anti-Apple en anti-Microsoft en helemaal niet anti-Linux.
Ik vind het van Linux alleen jammer dat het nog steeds zo onvolwassen is voor desktop gebruik.

[ Voor 55% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-06-2021 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 17:18
Een Apple TV 4Kis wat mij betreft de beste keuze als je voor gemak gaat. Alle bekende streaming diensten hebben wel een app hiervoor. Zelf kijk ik tv via de NLZIET app, werkt perfect. Af en toe kijk ik nog een gedownloade film vanaf mijn Nas via de infuse app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Mijn stem gaat voor de Nvidia shield. Net iets vergevingsgezinder qua apps die je wil installeren dan een Apple TV. Een Chromecast is echt geen volwaardig streaming device en ook niet zo betrouwbaar (werkt niet altijd even vlotjes op wifi).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Na het zien van deze video op Youtube:
YouTube: 2021 Raspberry Pi Media Center - Netflix, Prime, DRM, TwisterOS, Ret...
en het lezen van deze comments daar onder:
Hugo R
2 maanden geleden
I'm dropping frames using Netflix, anyone know how to fix that? I have a pi 4 8gb at 2.1ghz so hardware should be a problem. Any ideas?
Temporarily Offline Ham Radio
2 maanden geleden
I run mine at 720p, thebfirst few frames drop while its building the pipeline.

Hugo R
2 maanden geleden
@Temporarily Offline Ham Radio It fixed it! Thanks alot. Too bad we can't run 1080 but it'll do ;)
zijn voor mij voldoende reden om vooral niet voor een Raspberry Pi te gaan. Jemig, wat een slap gedoe zeg. Noodgedwongen op 720p kijken omdat de Pi 4 met 8GB RAM (ter vergelijking: een 3B heeft maar 1GB RAM) het anders niet aan kan, terwijl een Apple TV 4K maar 50 euro duurder is dan zo'n kit.

Dan is de keuze heel erg snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Apple TV 4K. Alles werkt, en het werkt ook echt lekker soepel. Vooral dat laatste mis ik bij diverse Android TV boxjes, en ook de Pi 4B.

Die Pi's die stof liggen te happen daar zou je inderdaad wat leuks mee moeten doen. Maar dat zou ik als losstaande hobby houden, die niet spontaan in de weg gaat zitten als de popcorn klaarstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
NielsFL schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:46:
Apple TV 4K. Alles werkt, en het werkt ook echt lekker soepel. Vooral dat laatste mis ik bij diverse Android TV boxjes, en ook de Pi 4B.

Die Pi's die stof liggen te happen daar zou je inderdaad wat leuks mee moeten doen. Maar dat zou ik als losstaande hobby houden, die niet spontaan in de weg gaat zitten als de popcorn klaarstaat.
Gebruik hier mijn pi al jaren om mijn verlichting aan te sturen, misschien een leuke tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Nog een tip, via marktplaats is de 1e generatie Apple TV 4K voor een leuk prijsje te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Die 1e generatie Apple TV 4K is alweer vier jaar oud.

Voor vier jaar oude hardware heb ik hooguit de helft van de nieuwwaarde over omdat ik reken op maximaal 8 jaar gemiddelde levensduur voor consumentenhardware.

Ik vind de prijzen die er hier op V&A voor gevraagd worden daarom veel te hoog. Alles boven de 100 euro incl. verzendkosten is niet realistisch te noemen.

Met dat soort prijzen kan ik beter 200 euro dokken voor een nieuwe van de 2e generatie waar ik vervolgens 8 jaar lol van ga hebben, want dan ben ik op jaarbasis goedkoper uit dan met een tweedehandsje van 117 tot 132 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 27-06-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:52
Uruk-Hai schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:55:

...

Wat er met de Raspberry Pi allemaal mogelijk is weet ik wel, maar ik betwijfel of dat een slimme keuze is gezien de beperkte levensduur van een microSD kaartje. Aan de andere kant liggen er op mijn werk een hele partij Raspberry Pi 3B's al drie jaar in een kast. Er is behalve mijzelf niemand die daar naar om kijkt.

...
Tegenwoordig zijn er kastjes voor de raspberrypi4 met ruimte voor een sata drive. Groter probleem is dat, dankzij drm, het kunst en vliegwerk is om sommige streaming diensten aan het werk te krijgen, als het al lukt.

Leuk projectje voor een pi3: retroflag megapi case met 8bitdo controller + blast16 (of de superpi case + sneses)

[ Voor 8% gewijzigd door emphy op 28-06-2021 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Wildfire

Joy to the world!

Uruk-Hai schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:42:
Na het zien van deze video op Youtube:
YouTube: 2021 Raspberry Pi Media Center - Netflix, Prime, DRM, TwisterOS, Ret...
en het lezen van deze comments daar onder:

[...]

[...]

zijn voor mij voldoende reden om vooral niet voor een Raspberry Pi te gaan. Jemig, wat een slap gedoe zeg. Noodgedwongen op 720p kijken omdat de Pi 4 met 8GB RAM (ter vergelijking: een 3B heeft maar 1GB RAM) het anders niet aan kan, terwijl een Apple TV 4K maar 50 euro duurder is dan zo'n kit.

Dan is de keuze heel erg snel gemaakt.
Dat zal meer aan de specifieke apps liggen. Met LibreElec/Kodi (geen streaming dus, puur om vanaf mijn NAS dingen te kunnen afkijken) kan ik op mijn Pi4 gewoon 4K HDR materiaal kijken zonder problemen, dus de power is er gewoon. Schijnt ook met de 4GB versie te kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 28-06-2021 00:23 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Leuk, maar dat is mijn use case niet.

Het lijkt me vrij duidelijk dat ik voor Netflix 1080p (en later 4K als mijn huidige TV het begeeft) vast zit aan een closed source oplossing.

Ik heb al een 2e generatie Apple TV 64GB besteld. De 64GB versie was maar 20 euro duurder dan het model met 32GB. Ik wil geen risico nemen omdat mijn iPhone SE 2016 met 16GB op een gegeven te weinig ruimte had om met het OS + alle apps nog een systeemupdate uit te voeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Uruk-Hai op 28-06-2021 05:28 ]

Pagina: 1