Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 19:40
Goedemiddag,

Mijn ouders (op leeftijd) reizen woensdag 30 juni voor 10 dagen naar Madeira. Beiden zijn volledig ingeënt. Spijtig voor hun geldt het DCC pas per 1 juli. Wel hebben beiden de Coronacheck app en de QR code al aangemaakt met DigiD.

In de voorwaarden voor Madeira wordt overal geschreven dat een vaccinatiebewijs in het Engels voldoende is wat erkend wordt in het land van herkomst. Ik raad mijn ouders dus aan om het gele boekje en de vaccinatiekaart met de gegevens mee te nemen. Echter, in Nederland bestaat geen officieel vaccinatiebewijs (gele boekje is dat formeel ook niet) en is hij niet in het Engels verkrijgbaar. Leuk dus, maar er is nergens eenduidig te vinden waar ze formeel mee aan de eisen voldoen. Er zijn twee workarounds: 1. PCR test plus reiscertificaat. Zonde geld aangezien ze al gevaccineerd zijn; 2. Naar Madeira vliegen, daar horen dat hun bewijzen niet erkend worden, test afnemen en in quarantaine in hun hotel (waar ze een dag na aankomst hun DCC kunnen laten zien en de quarantaine eis dus zou moeten vervallen).

De reisorganisatie kan geen sluitend antwoord geven, het Portugese consulaat in Nederland neemt de telefoon niet op, het Nederlandse consulaat op Madeira reageert niet op mijn email. Kortom: nergens kan ik een duidelijk verhaal krijgen wat nu formeel op Madeira airport als vaccinatiebewijs erkend wordt nu het DCC nog niet ingegaan is.

Is er iemand onlangs naar Madeira geweest die mij kan vertellen of het gele boekje of de vaccinatiekaart erkend wordt op het vliegveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

Nox

Noxiuz

Volgens de anwb is er geen enkel vaccinatiebewijs toegestaan voor portugal. Is er geen portugese website met engelse info?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ga gewoon pcr-en.
Ja zonde als het toch niet nodig was. Een verademing mocht het wel nodig zijn

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nox schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:55:
Volgens de anwb is er geen enkel vaccinatiebewijs toegestaan voor portugal. Is er geen portugese website met engelse info?
Waarom bij de ANWB kijken terwijl onze overheid een prima site daarvoor heeft?

T.a.v. Madeira:
Alleen voor reizen naar Madeira geldt dat personen met een vaccinatiecertificaat (document dat volledige vaccinatie bewijst) en/of een bewijs van herstel van COVID-19 niet ouder dan 90 dagen, in aanmerking komen voor directe toegang tot de autonome regio Madeira (zonder testplicht). U kunt zich voor uw vertrek registreren en deze documenten toevoegen via Madeira Traveler Registration.
@donleone83 Gewoon gele boekje meenemen, die is meertalig, inclusief Engels. Volgens Portugal moet het vaccinatie-certificaat bevatten:
You must bring a vaccination passport or certificate validated by your country of origin, in English, stating the following information:
  1. Name;
  2. Date of birth;
  3. Healthcare system ID;
  4. Vaccine type and dates of both doses.
You are also exempted from mandatory testing if you present, upon disembarkation, a medical document, issued within the previous 180 days, certifying that you have recovered from COVID-19.

Note: All OFFICIAL vaccination documents are accepted, even if, in some cases, they do not contain all the required information specified above.
Die laatste zin suggereert dat ook onofficiele certificaten geldig zijn, mits ze de bovenstaande gegevens bevatten.

Geen idee overigens wat ze met "Healthcare system ID" bedoelen, dus wellicht is 't gele boekje toch niet voldoende, hm.. Wellicht is 't zo simpel als de GGD-stempel, maar werkelijk geen idee.

Wellicht is er een goede reden voor hoor, excuses voor de opmerking dan (begrafenis ofzo), maar als je dit nu allemaal moet regelen voor een plezier-vakantie, dan is het rijkelijk aan de late kant :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Osiris schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:09:
[...]

Waarom bij de ANWB kijken terwijl onze overheid een prima site daarvoor heeft?

T.a.v. Madeira:

[...]

@donleone83 Gewoon gele boekje meenemen, die is meertalig, inclusief Engels. Volgens Portugal moet het vaccinatie-certificaat bevatten:

[...]

Die laatste zin suggereert dat ook onofficiele certificaten geldig zijn, mits ze de bovenstaande gegevens bevatten.

Geen idee overigens wat ze met "Healthcare system ID" bedoelen, dus wellicht is 't gele boekje toch niet voldoende, hm..

Wellicht is er een goede reden voor hoor, excuses voor de opmerking dan (begrafenis ofzo), maar als je dit nu allemaal moet regelen voor een plezier-vakantie, dan is het rijkelijk aan de late kant :X
Dank voor de info, ik lees hem hetzelfde als jij. En ze hebben vorige week vrij last minute geboekt, ik ben al sinds dinsdag bezig met bellen en mailen en zoeken om te kijken wat nu geaccepteerd wordt. Ik had alleen niet verwacht dat niemand zou reageren en ik nergens een eenduidig antwoord kon krijgen :-) Daarnaast van de zotte dat websites van de Nederlandse overheid het hebben over een vaccinatiebewijs maar niemand mij kan vertellen wat dat dan zou moeten zijn.

Ik heb beiden geregistreerd op de Madeira Safe website en daar een foto van de registratiekaart en het gele boekje geüpload.

Ik vermoed dat ze met een vlucht vol Nederlanders met een geel boekje een dag voordat het DCC ingaat niet iedereen gaan weigeren en naar een testlocatie gaan sturen en dan quarantaine gaan verplichten in het eigen hotel.

Maar niemand dus daar geweest de afgelopen weken met vaccinatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:24
Gewoon alle genoemde meuk meenemen. Duidelijk toch dat het ze geen fuck uitmaakt als de kans op meebrengen van geld groter is dan COVID :+

Waarom nu trouwens druk maken over zulke triviale meuk. Het risico is toch aanvaard bij het boeken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:17:
Waarom nu trouwens druk maken over zulke triviale meuk. Het risico is toch aanvaard bij het boeken :?
Ik verwacht dat @donleone83 z'n ouders, op leeftijd, het allemaal niet zo goed ingeschat hebben en dat @donleone83 nu met de shit opgezadeld zit om het allemaal goed te regelen. 't Blijven toch je ouders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
donleone83 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:16:
Daarnaast van de zotte dat websites van de Nederlandse overheid het hebben over een vaccinatiebewijs maar niemand mij kanvertellen wat dat dan zou moeten zijn.
Wat heeft de NK overheid te schaften wat een willekeurig ander land accepteert.

Zelf als de oplossingsruumte nul is dan zou dat nog prima tolerabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Osiris schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Ik verwacht dat @donleone83 z'n ouders, op leeftijd, het allemaal niet zo goed ingeschat hebben en dat @donleone83 nu met de shit opgezadeld zit om het allemaal goed te regelen. 't Blijven toch je ouders ;)
Die hebben dat prima ingeschat maar hadden ook verwacht dat gele boekje en registratiekaart voldoende zouden zijn. We krijgen dat alleen nergens formeel bevestigd.
Rukapul schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Zelf als de oplossingsruumte nul is dan zou dat nog prima tolerabel zijn.
Omdat de Nederlandse overheid overal communiceert over het kunnen overleggen van een vaccinatiebewijs bij reizen naar het buitenland maar niemand kan vertellen wat dan het officiële vaccinatiebewijs zou moeten zijn totdat het DCC in gaat. Dat is op zijn minst vreemd te noemen.

[ Voor 36% gewijzigd door donleone83 op 26-06-2021 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Niet. Maar voor bijv. toch wat minder intelligente mensen die wel op vakantie willen (niet gerelateerd aan deze thread verder), zou het handig/fijn zijn als bijv. de Reisadvies-site in duidelijke taal de burger kan vertellen wat het land accepteert voor reizigers. Ik zeg handig/fijn, omdat je dit niet kunt eisen van de overheid, maar handig zou het wel zijn! Een ministerie heeft waarschijnlijk kortere lijntjes met overheids-instanties van andere landen en dat zou handiger zijn dan dat elke reizende burger het wiel opnieuw moet uitvinden.

Zo heeft Egypte het over een "onverfrommeld, schoon, leesbaar vaccinatiebewijs met QR-code".. Egypte ligt niet in de EU. Geldt die EU-QR-code op mijn telefoon? Het gele boekje heeft geen QR-code. Kortom, vragen vragen.. En die krijg ik als hoogopgeleide ook niet beantwoord met m'n Google Fu..

edit:
Overigens al vaag genoeg: ik kan prima een vaccinatie-bewijs in WordLibreOffice Writer typen en daar een zelfgemaakte QR-code met "VACCINE OK!" er in op plakken.. Er wordt verder helemaal niet verteld wat die QR-code zou moeten bevatten volgens Egypte :') Kortom, onduidelijkheid alom.

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 26-06-2021 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
Osiris schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Niet. Maar voor bijv. toch wat minder intelligente mensen die wel op vakantie willen (niet gerelateerd aan deze thread verder), zou het handig/fijn zijn als bijv. de Reisadvies-site in duidelijke taal de burger kan vertellen wat het land accepteert voor reizigers. Ik zeg handig/fijn, omdat je dit niet kunt eisen van de overheid, maar handig zou het wel zijn! Een ministerie heeft waarschijnlijk kortere lijntjes met overheids-instanties van andere landen en dat zou handiger zijn dan dat elke reizende burger het wiel opnieuw moet uitvinden.

Zo heeft Egypte het over een "onverfrommeld, schoon, leesbaar vaccinatiebewijs met QR-code".. Egypte ligt niet in de EU. Geldt die EU-QR-code op mijn telefoon? Het gele boekje heeft geen QR-code. Kortom, vragen vragen.. En die krijg ik als hoogopgeleide ook niet beantwoord met m'n Google Fu..
Precies dit @Osiris! Ik ben universitair opgeleid, loop tegen de 40, heb vrij veel gereisd. Mijn ouders zijn ook goed bereisd, zelfs de afgelopen jaren terwijl ze al op leeftijd zijn. En ja, mijn moeder heeft de neiging om te denken dat het allemaal wel goed komt. Mooi toch? Betekent wel dat zij als 74-jarige mijn 91-jarige vader (nog vrij kwiek) mee de wereld over neemt. In 2015 gingen ze samen naar Alaska om na een aantal dagen begeleid rondtouren daar een cruise naar Vancouver te maken. Na een kleine 30 uur reizen was het eerste appje dat ik kreeg een blije foto uit de lokale bierbrouwerij in Anchorage waar ze genoten van een lokaal biertje en iets te eten. Achter de geraniums zitten houden ze niet zo van en daar ben ik best trots op (ondanks dat het in dit geval vrij veel werk voor mij betekent)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
donleone83 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:42:
[...]
Wel hebben beiden de Coronacheck app en de QR code al aangemaakt met DigiD.
[...]
De QR code voor internationaal reizen kan nog niet met de app worden aangemaakt, pas over 5 dagen (per 1 juli).
Als je ouders een QR code hebben aangemaakt dan is die alleen bruikbaar binnen Nederland.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Osiris schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:28:
[...]

donleone83 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:41:
[...]

Precies dit @Osiris! Ik ben universitair opgeleid, loop tegen de 40, heb vrij veel gereisd. Mijn ouders zijn ook goed bereisd, zelfs de afgelopen jaren terwijl ze al op leeftijd zijn. En ja, mijn moeder heeft de neiging om te denken dat het allemaal wel goed komt. Mooi toch?
De plausibele verklaring dat de overheid/overheden dit niet duidelijk stellen is dat dat praktisch onmogelijk is 100% goed te doen. Er is een reden dat men EU breed het probeerde te regelen, maar dat kost tijd om in te voeren.

En tot die tijd resteert dus het werken met onzekerheid en wat risico. Dat zouden intelligente, universitair geschoolde, bereisde mensen toch moeten kunnen.

Spul mee, credit card mee en zien waar het lot je brengt. Wat is er erg aan dagje geneuzel op vliegveld (:P), teruggestuurd worden (nah), in de detentie zitten (lol, groetjes uit Madeira!), PCR testje (bring it on), dagje quarantaine, of domweg doorgewuifd worden bij aankomst (meest waarschijnlijke scenario)?

Als je dat niet wilt dan moet je het vooraf uitzoeken en bij onduidelijkheid niet boeken/gaan. Keuzes hebben consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Rukapul schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:07:
[...]

[...]

De plausibele verklaring dat de overheid/overheden dit niet duidelijk stellen is dat dat praktisch onmogelijk is 100% goed te doen. Er is een reden dat men EU breed het probeerde te regelen, maar dat kost tijd om in te voeren.
Fair point!
En tot die tijd resteert dus het werken met onzekerheid en wat risico. Dat zouden intelligente, universitair geschoolde, bereisde mensen toch moeten kunnen.

Spul mee, credit card mee en zien waar het lot je brengt. Wat is er erg aan dagje geneuzel op vliegveld (:P), teruggestuurd worden (nah), in de detentie zitten (lol, groetjes uit Madeira!), PCR testje (bring it on), dagje quarantaine, of domweg doorgewuifd worden bij aankomst (meest waarschijnlijke scenario)?
Dat is dan ook precies wat ze gaan doen en dat kunnen ze prima. Ze hebben zichzelf op reis wel in stressvollere situaties bevonden. Het scheelt dat mijn vader nog altijd vrij goed Portugees spreekt, maakt het weer makkelijker in de communicatie.
Als je dat niet wilt dan moet je het vooraf uitzoeken en bij onduidelijkheid niet boeken/gaan. Keuzes hebben consequenties.
Zoals al gezegd: die consequenties accepteren ze prima. Het was alleen fijn geweest als er iets duidelijkere, sluitende info was. Ze hebben er vooral veel zin in!

———————————————————
JJ Le Funk schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:00:
[...]

De QR code voor internationaal reizen kan nog niet met de app worden aangemaakt, pas over 5 dagen (per 1 juli).
Als je ouders een QR code hebben aangemaakt dan is die alleen bruikbaar binnen Nederland.
Niet helemaal correct. Als je de NL hebt aangemaakt, wordt per 1 juli ook automatisch de internationale geldig in de app.

[ Voor 15% gewijzigd door donleone83 op 26-06-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
donleone83 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:16:
[...]
Niet helemaal correct. Als je de NL hebt aangemaakt, wordt per 1 juli ook automatisch de internationale geldig in de app.
de internationale QR code zal wezenlijk anders zijn omdat deze andere informatie beschikbaar stelt. Mijn punt is: de op dit moment gegenereerde QR code is niet bruikbaar voor internationaal reizen, ook niet na 1 juli. Dan zal de automatisch (durf niet te zeggen of het zo werkt) of handmatig nog te genereren 2e QR code beschikbaar komen of moeten worden gegenereerd.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Je kunt in de app switchen tussen Nederland en Internationaal. Uiteraard zal de Internationale QR-code anders zijn. Heck, iedere keer als je opnieuw de app opent en de Nederlandse QR-code tevoorschijn tovert, is 'ie anders. Maar je hoeft, als ik 't goed begrijp, maar één keer je vaccinatie-gegevens te downloaden via DigiD: als je dat eenmaal voor de Nederlandse QR-code gedaan hebt, dan kan de app ook vanaf 1 juli Internationale QR-codes gaan genereren.

TL;DR: allebij de QR-codes zijn steeds verschillend, maar als je Nederlandse nu werkt, dan werkt de Internationale vanaf 1 juli ook zonder dat je opnieuw je vaccinatiegegevens hoeft in te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Nog even een update voordat deze op slot kan: uiteindelijk, na het invullen van de gezondheidsverklaring 48-24 uur voor vertrek, kregen mijn ouders via de Madeira Safe website een groen vinkje en QR-code op basis van de registratiekaart vaccinatie en het gele boekje. Ze konden zo doorlopen bij aankomst, werden wel gecontroleerd. Dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Je bedoelt dat ze de registratiekaart en 't gele boekje somehow konden uploaden en dat de website dan een QR-code afgeeft? Da's wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Osiris schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:04:
Je bedoelt dat ze de registratiekaart en 't gele boekje somehow konden uploaden en dat de website dan een QR-code afgeeft? Da's wel netjes.
Ja, Madeira heeft daar een speciale website voor. Dat wist ik al en had ik ze al op aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-05 12:07

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:We gaan centraal verder: Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.