Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaja
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04 08:30
Ik heb al eerder een vraag gesteld over een woning die ik zou gaan aankopen. waarbij ik echt heel veel aan de antwoorden heb gehad. Graag zoek ik nog wat aanvulling.
We hebben besloten dat mijn tante mij een familiehypotheek gaat verstrekken waarbij ik geen gebruik zal gaan maken van hypotheek renteaftrek omdat het niet zal gaan lukken de woning binnen 30 jaar terug te betalen.
Ik wil de rente die ik ga betalen zo laag mogelijk houden zodat, wanneer ik aflos, er ook daadwerkelijk een gedeelte ingelost wordt op de hypotheek.
Nu heb ik al het een en ander uitgezocht en ik weet dat ik dan een marktconforme rente moet aanhouden, anders wordt het gezien als schenking. Mag ik dan uitgaan van een rente van 0.85% 10 jaar vast of moet ik een andere rentevaste periode aanhouden
Nu heb ik straks ook een nul op de meter woning, waarbij ik normaal gesproken, als ik de Hypotheek bij bijv. ABN AMRO direct 0.15 % korting zou krijgen. Mag ik deze korting ook handhaven?
En ik las vorige keer in mijn vorige vraag dat er bij het aangaan van een familiehypotheek 0.25 % extra korting gegeven mag worden. Is dat echt zo? Ik kan hier nergens iets over vinden.
Wat zou dan het uiteindelijke rentepercentage kunnen worden?
Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe het gaat wanneer over een paar maanden een gedeelte van de woning al betaald dient te worden( de grond)
Normaal gesproken krijgen mensen die een woning hebben aangekocht hierdoor toch wel te maken met dubbele/ extra woonlasten. Mijn tante zal de woning vanuit de hypotheek betalen maar zij wil mij pas laten betalen wanneer ik de woning in ga en mijn huidige woning heb opgezegd, pas 2023. Mag dat?
Ik heb er helemaal geen verstand van en alle hulp is welkom. Alvast bedankt voor de moeite.

Beste antwoord (via Minaja op 26-06-2021 12:38)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Minaja schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:10:
Nu heb ik al het een en ander uitgezocht en ik weet dat ik dan een marktconforme rente moet aanhouden, anders wordt het gezien als schenking.
Kijk gewoon wat een geldverstrekker met vergelijkbare voorwaarden rekent, en je hebt je marktconforme rente.
Mijn tante zal de woning vanuit de hypotheek betalen maar zij wil mij pas laten betalen wanneer ik de woning in ga en mijn huidige woning heb opgezegd, pas 2023. Mag dat?
Ik heb er helemaal geen verstand van en alle hulp is welkom. Alvast bedankt voor de moeite.
Dat mag natuurlijk, maar dan is het wel een schenking, want je betaald minder dan wat marktconform is, als die schenking boven de vrijstelling uitkomt moet je daar belasting over betalen.

Maar eerlijk gezegd zou ik eens een financieel adviseur opzoeken, want het lijkt dat je er niet heel veel vanaf weet, en bij dit soort dingen wil je niet achteraf voor verrassingen komen te staan, die mogelijk grote financiele gevolgen hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:46
Ik ken alleen maar verhalen en eigen ervaring om een hogere rente te hanteren... je kan er toch ook een annuiteit van maken, waarbij je later meer gaat betalen? Of een aanloopkorting (had ik ook bij Aegon).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nu heb ik al het een en ander uitgezocht en ik weet dat ik dan een marktconforme rente moet aanhouden, anders wordt het gezien als schenking.
Kijk gewoon wat een geldverstrekker met vergelijkbare voorwaarden rekent, en je hebt je marktconforme rente.
Mijn tante zal de woning vanuit de hypotheek betalen maar zij wil mij pas laten betalen wanneer ik de woning in ga en mijn huidige woning heb opgezegd, pas 2023. Mag dat?
Dat mag natuurlijk, maar dan is het wel een schenking, want je betaald minder dan wat marktconform is, als die schenking boven de vrijstelling uitkomt moet je daar belasting over betalen.

Maar eerlijk gezegd zou ik eens een financieel adviseur opzoeken, want het lijkt dat je er niet heel veel vanaf weet, en bij dit soort dingen wil je niet achteraf voor verrassingen komen te staan, die mogelijk grote financiele gevolgen hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:08

Honesty

kattenneus!

Je tante kan ook bij een hogere rente het verschil schenken als dat onder de vrijstelling blijft. Wat gebeurd er als je tante overlijdt, ben je enige erfgenaam?
Als je aflossingvrij wilt moet je ook rekening houden met hogere rente tarieven.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Woy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Vergeet dan niet wel even alle voorwaarden te vergelijken. Zo krijgt die bank als onderpand het recht op hypotheek. Wat krijgt jouw tante als jij besluit dat je geen zin meer hebt om te betalen? Als zij geen zekerheid heeft is haar risico natuurlijk veel hoger, daarmee ook de marktconforme rente voor zo een transactie.

Ik zou nog even heel goed nadenken of het niet toch mogelijk is binnen de voorwaarden voor renteaftrek te blijven. Op die manier creëer je extra geld. Als je tante dat voordeel bijv. compleet aan jou overlaat heb je in feite een negatieve rente. (Jij betaalt bijv. 6% aan je tante, die schenkt het weer terug, dus je betaalt 0%. Maar dan krijg je wel nog hra over die 6% van ong. 37%. Dus 2.22% cadeau van de belastingdienst)

[ Voor 41% gewijzigd door fsfikke op 26-06-2021 12:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Leestip: https://www.volkskrant.nl...-ik-mijn-ouders~b4c653f7/ . Gaat over de te hanteren rente etc

De rente mag volgens mij ook hoger zijn dan de marktrente omdat familie achteraan in de rij staat als schuldeiser. De bank zet zich vooraan.

Maar ik zou zeker ook een adviseur benaderen.

[ Voor 28% gewijzigd door erwn op 26-06-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:10
Rente mag 25% hoger of lager zijn dan wat een bank rekent. Als je met je tante 10 jaar rentevast afspreekt, dan kun je dus de laagste rente voor 10 jaar van een commerciële partij nemen en daar 25% onder gaan zitten. Uiteraard moet je dan wel naar aflossingsvrije rentes kijken.

Dat er geen officiële hypotheek gevestigd wordt is in theorie en reden om een hogere rente te vragen, maar volgens mij is dat iets waar je van de Belastingdienst niet per se rekening mee hoeft te houden. Het gaat er met om wat je zou moeten betalen als je niet via tante maar via de bank had gekend. Als je het via de bank had gedaan, dan was het wel gewoon als hypotheek ingeschreven, dus mag je daar ook vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

geen gebruik zal gaan maken van hypotheek renteaftrek omdat het niet zal gaan lukken de woning binnen 30 jaar terug te betalen.
Je splitst de hypotheek neem in aan in een deel met aflossing in 30 jaar ( met renteaftrek) en een deel aflossingsvrij (/ flexibele aflossing) (zonder renteaftrek))?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 12:46
Met dit soort bedragen is een financieel adviseur gewoon handig.
Is een schenking bij de koop ook geen optie? (Ipv 2 jaar je tante laten betalen bijvoorbeeld?)

Normaliter gooi je de rente juist omhoog en schenkt de familie dit weer terug. Voor beide partijen interessant.

Nogmaals, een Financieel adviseur kan je meer vertellen over jouw specifieke situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 17:32
Rubbergrover1 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 06:30:
Rente mag 25% hoger of lager zijn dan wat een bank rekent.
Bron?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat is de bandbreedte die normaal aangehouden worden voor een marktconforme rente.

https://www.belastingtips...familiebank_belastingtip/
De ouders krijgen hierdoor een mooie rente in box 3 en de kinderen kunnen de hypotheekrente aftrekken van hun inkomen. De hypotheekrente moet zakelijk zijn, veelal zal men de neiging hebben om de rente zo hoog mogelijk vast te stellen. De Belastingdienst accepteert veelal een marge van 25%, dus als de bank 5% zou rekenen voor een hypotheek met een rentevastperiode van 10 jaar, dan mag u binnen de familiebank 6,25% rekenen.
Voor zover ik weet is het niet iets dat vastgelegd is in wet/regelgeving, maar een algemene norm, omdat er ook in de markt natuurlijk wel prijsverschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:10
Woy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:46:
[...]

Dat is de bandbreedte die normaal aangehouden worden voor een marktconforme rente.

https://www.belastingtips...familiebank_belastingtip/

[...]

Voor zover ik weet is het niet iets dat vastgelegd is in wet/regelgeving, maar een algemene norm, omdat er ook in de markt natuurlijk wel prijsverschillen zijn.
Klopt inderdaad, die + of - 25% is de rente die 'sowieso' door de belastingdienst wordt geaccepteerd. Omdat ook tussen gewone commerciële partijen de rente een bepaalde bandbreedte heeft, is heb je bij een familiebank ook 'speelruimte'. Als je een print met de rentetarieven van de voor jou meest gunstige partij bewaart en daar niet meer dan 25% van afwijkt zit je veilig.

Als je een hogere afwijking hebt, dan zul je goed moeten onderbouwen waarom die hogere afwijking gerechtvaardigd is. Uitgangspunt zal dan blijven dat je een zakelijke rente moet heffen, maar mocht je een goede onderbouwing hebben, dan zal een afwijking van meer dan 25% ook stand kunnen houden bij de rechtbank. Dat zal dan wel een hoop moeite kosten.
Pagina: 1