Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Hi,

De afgelopen 10 jaar heb ik zo'n 1TB aan foto's verzameld op een externe hdd, welke voor mijn Macbook pro geformateerd is: Mac OS Extended (Journaled). Nu heb ik een Windows laptop besteld en vroeg ik me af hoe ik deze transitie zo makkelijk en goed mogelijk voor elkaar ga krijgen.

Want windows kan deze schijf met een third party app wel lezen, maar niet er naar schrijven.
Daarnaast weet ik ook niet of mijn Catalogus backup vanuit Mac zomaar te gebruiken is in Lightroom voor Windows.

Mac kan FAT32 schijven wel lezen en schrijven, dus ik zou evt. een nieuwe schijf kunnen kopen, in FAT32 formatteren en dan alles overzetten. Maar dat kost onnodig geld en duurt ontzettend lang.

Wat is de beste manier om de inhoud van een Mac Journaled schijf te gebruiken op Windows? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
Heb je al gezocht bij google naar 'move lightroom catalog from mac to windows'?

Verder zal je toch iets moeten doen qua bestanden overzetten, want die externe HDD ga je niet naar kunnen schrijven, zoals je zelf ook al zegt.

Is dit overigens je enige versie van al je foto's? Zo ja, dan raad ik je sterk aan om sowieso een extra harde schijf te kopen en eerst een kopie te maken... Kost je misschien €40-50 voor 1 a 2TB harde schijf, maar dan ben je niet direct alles kwijt als je huidige externe schijf ermee kapt.

[ Voor 87% gewijzigd door Hahn op 26-06-2021 10:57 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Hahn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:51:
Heb je al gezocht bij google naar 'move lightroom catalog from mac to windows'?

Verder zal je toch iets moeten doen qua bestanden overzetten, want die externe HDD ga je niet naar kunnen schrijven, zoals je zelf ook al zegt.

Is dit overigens je enige versie van al je foto's? Zo ja, dan raad ik je sterk aan om sowieso een extra harde schijf te kopen en eerst een kopie te maken... Kost je misschien €40-50 voor 1 a 2TB harde schijf, maar dan ben je niet direct alles kwijt als je huidige externe schijf ermee kapt.
Ja daar was ik nog wel uitgekomen denk ik, maar mijn hoofdvraag ging vooral over het opslaan van de foto's.
Want de Lightroom backup is 1, maar de link naar de originele raws is ook belangrijk :9
Maar Windows kan mijn schijf met alle raw's niet lezen/schrijven, dus dat is een probleem.

De schijf even formatteren naar FAT32 gaat ook niet, en ik heb geen andere (FAT32) schijf waar ik ze naar kan kopieren. Hoe voer ik deze Mac Journaledd -> FAT32 uit?

Is dan de enige oplossing een nieuwe schijf kopen, in FAT32 formatteren en alles daarheen kopieren? ;( |:(

PS. Ja, ik heb wel enkele kleinere schijven als dubbele backup, ook Mac journaled

[ Voor 35% gewijzigd door Scirocco op 26-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Scirocco schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Ja daar was ik nog wel uitgekomen denk ik, maar mijn hoofdvraag ging vooral over het opslaan van de foto's.
Want de Lightroom backup is 1, maar de link naar de originele raws is ook belangrijk :9
Maar Windows kan mijn schijf met alle raw's niet lezen/schrijven, dus dat is een probleem.

De schijf even formatteren naar FAT32 gaat ook niet, en ik heb geen andere (FAT32) schijf waar ik ze naar kan kopieren. Hoe voer ik deze Mac Journaledd -> FAT32 uit?

Is dan de enige oplossing een nieuwe schijf kopen, in FAT32 formatteren en alles daarheen kopieren? ;( |:(
Ik heb m'n vorige post geüpdate met een belangrijke vraag. Als je maar 1 versie hebt van al je foto's, ben je sowieso met vuur aan het spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 26-06-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik die van mij ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Scirocco schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:58:
[...]

PS. Ja, ik heb wel enkele kleinere schijven als dubbele backup, ook Mac journaled
Dan zou je die om kunnen zetten naar FAT32 en dan uiteindelijk je grote externe HDD ook om kunnen zetten. Is omslachtig en gaat je wat tijd kosten, maar dan hoef je geen nieuwe (grote) schijf te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:16

edeboeck

mie noow noooothing ...

Zoals ik het begrijp, is het de bedoeling om nadien enkel vanuit Windows te werken. Deze aanname vormt de basis voor wat volgt. Is het de bedoeling om de Mac en Windows naast elkaar te gebruiken, dan ben je hier helaas weinig mee.
Wat je niet vermeldt, is hoeveel schijfruimte je op die Windows-laptop hebt. Als die voldoende groot is, zou je een volledige kopie kunnen maken op de laptop zelf (je spreekt immers van een app waarmee je die externe hdd kan lezen). Eens kopie voltooid is, kan je die externe hdd formatteren in NTFS (tenzij je die schijf alsnog met de Mac wilt combineren) en er de bestanden terug op plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Hahn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:01:
[...]

Dan zou je die om kunnen zetten naar FAT32 en dan uiteindelijk je grote externe HDD ook om kunnen zetten. Is omslachtig en gaat je wat tijd kosten, maar dan hoef je geen nieuwe (grote) schijf te kopen.
Ja true, dat zou wel kunnen. Gaat wel 27 jaar duren met m'n usb 2.0 bus op m'n MBP 8)7
edeboeck schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:10:
Zoals ik het begrijp, is het de bedoeling om nadien enkel vanuit Windows te werken. Deze aanname vormt de basis voor wat volgt. Is het de bedoeling om de Mac en Windows naast elkaar te gebruiken, dan ben je hier helaas weinig mee.
Wat je niet vermeldt, is hoeveel schijfruimte je op die Windows-laptop hebt. Als die voldoende groot is, zou je een volledige kopie kunnen maken op de laptop zelf (je spreekt immers van een app waarmee je die externe hdd kan lezen). Eens kopie voltooid is, kan je die externe hdd formatteren in NTFS (tenzij je die schijf alsnog met de Mac wilt combineren) en er de bestanden terug op plaatsen.
Klopt ja, de Mac gaat met pensioen.
Mijn nieuwe laptop heeft slechts 512 gb opslag, dus dat gaat helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Scirocco schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:16:
Ja true, dat zou wel kunnen. Gaat wel 27 jaar duren met m'n usb 2.0 bus op m'n MBP 8)7
Allicht heb je hier zelf al aan gedacht, maar voor de zekerheid: je kent niemand met een recentere Mac die de omzetting voor jou wilt doen (ervan uitgaand dat je aan die andere persoon jouw hdd wilt toevertrouwen) of die de Mac wel even aan jou wilt uitlenen?
Klopt ja, de Mac gaat met pensioen.
Mijn nieuwe laptop heeft slechts 512 gb opslag, dus dat gaat helaas niet.
Hoe groot is de huidige externe hdd en hoe zie je jouw collectie evolueren? Als je op korte termijn tegen de limieten van de huidige e-hdd zou aanhinken, lijkt het me sowieso de moeite om te investeren in een nieuwe (en daar eventueel zelfs onmiddellijk voor een SSD-variant te gaan).
Daarnaast zou ik je adviseren om niet bij FAT32 te blijven hangen als je toch voor Windows gaat... dan is het interessanter om voor NTFS te gaan. Als je die bestaande disk dan wilt blijven gebruiken, moet je hoe dan ook zeker zijn van jouw back-up!

Lang verhaal kort: het aankopen van een nieuwe schijf zal je het minste werk kosten... helaas komt dat natuurlijk tegen een andere kostprijs (punt intended ;) ).
Als Mac naar NTFS kan wegschrijven, kan je die aan jouw MBP hangen en de bestanden rechtstreeks kopiëren. Eens je de volledige kopie hebt, kan je de huidige e-hdd herformatteren en gebruiken als nieuwe back-up schijf.
Als Mac niet naar NTFS kan wegschrijven, zit je alsnog met het conversie-gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

FAT32 moet je niet gebruiken, in plaats daarvan ExFat (wordt door beiden native ondersteund). NTFS geeft ook gedoe.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
edeboeck schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:31:
[...]
Allicht heb je hier zelf al aan gedacht, maar voor de zekerheid: je kent niemand met een recentere Mac die de omzetting voor jou wilt doen (ervan uitgaand dat je aan die andere persoon jouw hdd wilt toevertrouwen) of die de Mac wel even aan jou wilt uitlenen?

[...]
Hoe groot is de huidige externe hdd en hoe zie je jouw collectie evolueren? Als je op korte termijn tegen de limieten van de huidige e-hdd zou aanhinken, lijkt het me sowieso de moeite om te investeren in een nieuwe (en daar eventueel zelfs onmiddellijk voor een SSD-variant te gaan).
Daarnaast zou ik je adviseren om niet bij FAT32 te blijven hangen als je toch voor Windows gaat... dan is het interessanter om voor NTFS te gaan. Als je die bestaande disk dan wilt blijven gebruiken, moet je hoe dan ook zeker zijn van jouw back-up!

Lang verhaal kort: het aankopen van een nieuwe schijf zal je het minste werk kosten... helaas komt dat natuurlijk tegen een andere kostprijs (punt intended ;) ).
Als Mac naar NTFS kan wegschrijven, kan je die aan jouw MBP hangen en de bestanden rechtstreeks kopiëren. Eens je de volledige kopie hebt, kan je de huidige e-hdd herformatteren en gebruiken als nieuwe back-up schijf.
Als Mac niet naar NTFS kan wegschrijven, zit je alsnog met het conversie-gedoe.
toon volledige bericht
Nee ik heb eigenlijk geen bekende met een nieuwere mac met snellere poorten.

Ik heb indd zitten nadenken over het kopen van een nieuwe, extra schijf. Maar ik wil dan gebruik maken van de usb 3.2 gen 2 poorten, maar dan kan ik beter een ssd kopen zo lijkt, en die is weer 2 keer zo duur.
Maar ik ga het een en ander eens afwegen.
Ventieldopje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:26:
FAT32 moet je niet gebruiken, in plaats daarvan ExFat (wordt door beiden native ondersteund). NTFS geeft ook gedoe.
Zoiets las ik ook al, het is mogelijk, maar niet 'out of the box' geloof ik.

Maar als ik geen cross-functionality wil hebben tussen de mac en windows, dan gewoon NTFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Scirocco schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:53:
[...]
Maar als ik geen cross-functionality wil hebben tussen de mac en windows, dan gewoon NTFS?
Weet niet of je hier iets aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
edeboeck schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:57:
[...]
Weet niet of je hier iets aan hebt...
Ja sorry, even te veel aan m'n kop, maar dat is iets wat ik uiteraard even kan googlen.
Ik ga vanmiddag eens lezen, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Scirocco schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Nee ik heb eigenlijk geen bekende met een nieuwere mac met snellere poorten.

Ik heb indd zitten nadenken over het kopen van een nieuwe, extra schijf. Maar ik wil dan gebruik maken van de usb 3.2 gen 2 poorten, maar dan kan ik beter een ssd kopen zo lijkt, en die is weer 2 keer zo duur.
Maar ik ga het een en ander eens afwegen.

[...]

Zoiets las ik ook al, het is mogelijk, maar niet 'out of the box' geloof ik.

toon volledige bericht
Zowel MacOS als Windows kunnen gewoon out of the box ExFat formatteren ;) En uiteraard ook read-write mounten. Geen fuse of andere drivers nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 26-06-2021 15:30 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ventieldopje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:30:
[...]

Zowel MacOS als Windows kunnen gewoon out of the box ExFat formatteren ;) En uiteraard ook read-write mounten. Geen fuse of andere drivers nodig.
Ik bedoelde NTFS, ExFat mogelijkheid in Mac kende ik indd :)
Pagina: 1