65 inch tv: minder reflectie, goede kijkhoek en licht genoeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:19
Al avonden aan het lezen en vergelijken.
De kamer heeft flink wat ramen een hoekbank en momenteel staat er een Sony KD-49x8309C.
Ik wil uiteraard goed beeld voor sport, TV en soms film. Geen games.
Maar reflectie heb ik echt een hekel aan en ik wil de kamer ook niet altijd verduisteren om goed te kunnen kijken.

Nu dacht ik dan moet ik OLED overslaan en QLED of andere LCD heeft een goede helderheid.
Maar op RTINGS zie ik dat Sony KD-65AG9 goed scoort op reflectie en kijkhoek. Ben ik dan mis dat OLED meer reflecteert en ook een glossy scherm handelt reflectie beter volgens de tests daar.
Helderheid is wel minder. Moet ik dan toch voor een QLED gaan? Goede kijkhoek en helderheid en weinig reflecties.
Reclame in het menu is minder maar heb een Google TV dus kan hem ook gewoon niet online zetten (maar dan moet ik hem wel zelf soms updaten?).
Of heeft iemand nog dingen die ik over het hoopfd zie voor een 65 inch.
Oja, Ambilight zou ik graag willen, vind een rustige setting wel prettig. Maar twijfel over de kwaliteit van Philips laatste jaren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Sjabba1979 Aankoopadvies doen we in CEA. Je topic is daarheen verplaatst.

Een QLED is net zo goed een LCD tv; met een fancy marketing sticker van Samsung. Maar een LCD kan zeker helderder dan een OLED. Voor Ambilight kun je zoals gezegd niet om Philips heen. Het is persoonlijk natuurlijk; zelf Houd ik niet van die kleuren-kermis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet de kamer wil verduisteren bij films e.d. zal je bij OLED altijd reflecties zien in het beeld, zeker bij donkere scenes. Als het lichte scenes zijn is het prima tv kijken.

Zodra het echter wél donker in de kamer is zal je bij OLED mooi zwart zien, en zal een QLED grijs beeld geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:54:
Als je niet de kamer wil verduisteren bij films e.d. zal je bij OLED altijd reflecties zien in het beeld, zeker bij donkere scenes. Als het lichte scenes zijn is het prima tv kijken.
Reflectie doet zich alleen voor als er licht is om te weerkaatsen (in de ogen van de kijker). Hoek van inval = hoek van uitval.
Als je nu naar je huidige scherm kijkt terwijl die uit staat. Zie je dan een spiegeling/reflectie van je ramen?
Ik heb rechts over de hele muur ramen, maar ik zit zelf haaks op de ramen en de oled staat er ook haaks op en dan heb je dus helemaal nergens last van omdat reflectie simpelweg niet voorkomt onder deze omstandigheden.

Dus terug naar mijn vraag, hoe is het nu gesteld met reflectie met je huidige TV? Hoe groot is het probleem nu?

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 26-06-2021 17:10 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Ik zie nu wel wat reflectie en door het licht is het ook soms slecht te zien.
Nu kan ik hem wel feller zetten maar dan verpest ik echt de kleuren, er zit volgens mij wel een sensor op voor omgevingslicht maar die verricht geen wonderen...
Als ik het zo hoor is een lcd dan toch beter.
Qled of ander model met local dimming.
Zijn er ambilights met local dimming of moet ik toch beter philips laten staan.

Oja, IPS scherm of VA? IPS heeft grotere kijkhoek als ik het goed heb dus dan een Ful Array led met IPS scherm? Voor contrast is de VA beter en ik lees net de LAG met een IPS scherm met minileds komt QNED. Uiteraard ook een marketingterm maar wellicht wel een mooie tussenoplossing die aan onze eisen voldoet.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjabba1979 op 26-06-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Nog een aanvullende reactie. Reflectie kan een issue zijn bij glossy schermen. Oled is er alleen maar met een glossy scherm. Echter, andere technieken zijn er ook met een glossy scherm. Het criterium moet dus zijn of je wel of geen glossy scherm wil. Hoe glossy is je huidige scherm en hoeveel hinder levert je huidige scherm op mbt reflectie?
Dit zijn zaken die je niet direct in reviews terugvindt. Je moet naar je eigen omstandigheden kijken wat dit issue betreft.

Vergeet niet dat al die glossy schermen ook gewoon zwart zijn (als ze uit staan) en dat zorgt er voor dat ook al is er sprake van reflectie deze toch aanzienlijk verminderd wordt. Het is geen spiegel die je neerzet.

Maar succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Skynett schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:23:
Nog een aanvullende reactie. Reflectie kan een issue zijn bij glossy schermen. Oled is er alleen maar met een glossy scherm. Echter, andere technieken zijn er ook met een glossy scherm. Het criterium moet dus zijn of je wel of geen glossy scherm wil. Hoe glossy is je huidige scherm en hoeveel hinder levert je huidige scherm op mbt reflectie?
Dit zijn zaken die je niet direct in reviews terugvindt. Je moet naar je eigen omstandigheden kijken wat dit issue betreft.

Vergeet niet dat al die glossy schermen ook gewoon zwart zijn (als ze uit staan) en dat zorgt er voor dat ook al is er sprake van reflectie deze toch aanzienlijk verminderd wordt. Het is geen spiegel die je neerzet.

Maar succes met je keuze.
Ja dat dacht ik ook maar ik las dit en uit die test blijkt dat ook glossyschermen reflectie goed kunnen handelen.
Wellicht dmv een coating, maar het verbaasde mij hoe goed ook OLED wordt getest op basis van reflectie.
https://www.rtings.com/tv...n-finish-matte-and-glossy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
In jouw geval zou ik adviseren om ergens te gaan kijken naar de toestellen. Iets aanschaffen wat je zelf niet bekeken hebt lijkt me niet raadzaam, helemaal als je zo veel vragen hebt en alleen maar het internet als bron/referentie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Ga ik zeker doen maar in de winkel staat niets alles en daarnaast zijn voorbereidende tips welkom.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Welke TV techniek dan ook gaat niet oplossen dat er direct licht op het scherm valt, daar moet je vanaf.
Wat hangt er nu aan zonwering, verticale lamellen wel heel erg jaren tachtig kan je zo draaien dat het licht niet op het scherm valt. Luxaflex zijn er in allerlei soorten en kleuren. Tevens laat een rondje door de straat laat zien waar bij de buren de tv hangt misschien hebben die een beter plekje gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
bouwfraude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:43:
Welke TV techniek dan ook gaat niet oplossen dat er direct licht op het scherm valt, daar moet je vanaf.
Wat hangt er nu aan zonwering, verticale lamellen wel heel erg jaren tachtig kan je zo draaien dat het licht niet op het scherm valt. Luxaflex zijn er in allerlei soorten en kleuren. Tevens laat een rondje door de straat laat zien waar bij de buren de tv hangt misschien hebben die een beter plekje gevonden.
Er schijnt geen direct licht op de TV en ik heb idd verticale lamellen.... :D

Maar links van de TV is alleen raam en achter de bank recht ovor de TV ook. Die zijn licht en die reflectie zie je in de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Omdraaien is misschien een optie. De TV op een kastje voor het raam en de bank naar de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
bouwfraude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:28:
Omdraaien is misschien een optie. De TV op een kastje voor het raam en de bank naar de andere kant.
Helaas ik woon samen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:31

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

lol, zooo vaak een complicerende factor :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Oh dan is er ruimte voor onderhandelen.
Pagina: 1