Dag Allen,
In de titel ging wat fout: hier moet staan: Veilige verbinding voor omvormer?
Binnenkort krijg ik zonnepanelen via vereniging eigen huis en daarbij hoort een 'Goodwe' omvormer.
Over de Goodwe omvormer staatt het volgende in de folder:
Laat staan deze toegang te geven tot mijn router.
Nu heb ik een AX-55 asus router met gastnetwerken voor mijn telefoons en alleen mijn eigen laptops hangen niet in een gastnetwerk.
Als de omvormer een wachtwoord van wifi accepteerd kan ik hem op een gastnetwerk plaatsen zodat hij in ieder geval niet op mijn thuisnetwerk kan komen. Softwareupdates van omvormers zullen wel niet komen dus alle onveiligheden bestaan dus nog de komende 10 jaar...
Mijn vragen:
1. Hoe maak het via wifi zo ingesloten als mogelijk? Kan ik hem nog verder inpakken?
2. Als het toch via lan moet, kan ik een ' gast lan-netwerk' maken?
In de titel ging wat fout: hier moet staan: Veilige verbinding voor omvormer?
Binnenkort krijg ik zonnepanelen via vereniging eigen huis en daarbij hoort een 'Goodwe' omvormer.
Over de Goodwe omvormer staatt het volgende in de folder:
Op dit moment heb ik zo min mogelijk 'smart' apparaten en je kan je misschien voorstellen dat ik niet zomaar een chineze omvormer (met alle onveiligheden van dien) aan het internet wil hangen.Uniek aan de omvormers van Goodwe is dat ze met de handige Wifi module op afstand te lezen zijn. De Wifi module zendt elke 5 minuten data vanuit de omvormer naar een centrale server van Goodwe en kun je nauwkeurig je zonne -energie opbrengst monitoren.
Laat staan deze toegang te geven tot mijn router.
Nu heb ik een AX-55 asus router met gastnetwerken voor mijn telefoons en alleen mijn eigen laptops hangen niet in een gastnetwerk.
Als de omvormer een wachtwoord van wifi accepteerd kan ik hem op een gastnetwerk plaatsen zodat hij in ieder geval niet op mijn thuisnetwerk kan komen. Softwareupdates van omvormers zullen wel niet komen dus alle onveiligheden bestaan dus nog de komende 10 jaar...
Mijn vragen:
1. Hoe maak het via wifi zo ingesloten als mogelijk? Kan ik hem nog verder inpakken?
2. Als het toch via lan moet, kan ik een ' gast lan-netwerk' maken?
[ Voor 6% gewijzigd door Bramtweakers op 26-06-2021 09:10 . Reden: De site klikte voor verstuur, ik was nog niet klaar :) ]