'gast lan-netwerk' voor omvormer?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.077 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 12:50
Dag Allen,

In de titel ging wat fout: hier moet staan: Veilige verbinding voor omvormer?
Binnenkort krijg ik zonnepanelen via vereniging eigen huis en daarbij hoort een 'Goodwe' omvormer.
Over de Goodwe omvormer staatt het volgende in de folder:
Uniek aan de omvormers van Goodwe is dat ze met de handige Wifi module op afstand te lezen zijn. De Wifi module zendt elke 5 minuten data vanuit de omvormer naar een centrale server van Goodwe en kun je nauwkeurig je zonne -energie opbrengst monitoren.
Op dit moment heb ik zo min mogelijk 'smart' apparaten en je kan je misschien voorstellen dat ik niet zomaar een chineze omvormer (met alle onveiligheden van dien) aan het internet wil hangen.
Laat staan deze toegang te geven tot mijn router.

Nu heb ik een AX-55 asus router met gastnetwerken voor mijn telefoons en alleen mijn eigen laptops hangen niet in een gastnetwerk.
Als de omvormer een wachtwoord van wifi accepteerd kan ik hem op een gastnetwerk plaatsen zodat hij in ieder geval niet op mijn thuisnetwerk kan komen. Softwareupdates van omvormers zullen wel niet komen dus alle onveiligheden bestaan dus nog de komende 10 jaar...
Mijn vragen:
1. Hoe maak het via wifi zo ingesloten als mogelijk? Kan ik hem nog verder inpakken?
2. Als het toch via lan moet, kan ik een ' gast lan-netwerk' maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Bramtweakers op 26-06-2021 09:10 . Reden: De site klikte voor verstuur, ik was nog niet klaar :) ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 07:00
In ons nieuwe huis hangt ook een goodwe omvormer, dus ik ben ook opzoek naar manieren om deze te beveiligen. Wat ik waarschijnlijk ga doen is een aparte VLAN en SSID instellen waarmee de omvormer verbindt, vervolgens kan ik op deze VLAN restricties toepassen. Ik weet niet of dit ook op de AX-55 mogelijk is, ik heb een Unifi USG.

Daarnaast het standaard WiFi wachtwoord van de omvormer aanpassen. Het schijnt kinderlijk eenvoudig te zijn om het wachtwoord van je ‘echte’ WiFi netwerk te achterhalen.

https://www.syntacticsuga...securing-goodwe-inverter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 12:50
Hey Happylife,
https://www.syntacticsuga...securing-goodwe-inverter/
Ik had het zelf nog niet gevonden maar dit is inderdaad precies de reden dat ik de boel ook wil beveiligen!

In reacties eronder staat dat ze een apart gastnetwerk hebben ingesteld. Dat zou ik helemaal prima vinden! Verborgen SSID etc. Maar wat onvoorstelbaar dat ze alles nu nog steeds in plaintext bewaren.

Wie o wie heeft nog goeie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een gewoon gastnetwerk is prima de meeste gastnetwerken geven namelijk alleen verbinding met internet en verder niet, het is dus gast isolatie. Verkeer tussen gasten is ook niet mogelijk. De meeste omvormers kunnen alleen data versturen naar de server. Verder moeten jullie niet teveel zeuren je wilde goedkoop nou dat is het.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 07:00
Frogmen schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:01:
Een gewoon gastnetwerk is prima de meeste gastnetwerken geven namelijk alleen verbinding met internet en verder niet, het is dus gast isolatie. Verkeer tussen gasten is ook niet mogelijk. De meeste omvormers kunnen alleen data versturen naar de server. Verder moeten jullie niet teveel zeuren je wilde goedkoop nou dat is het.
Ik vind dit niet echt in de categorie zeuren vallen, maar goed dat mag je vinden. Wat betreft goedkoop.. daar heb ik zelf geen keuze in gehad want het werd vanuit de bouw geleverd en daar konden we niets in aanpassen. Lijkt me alleen maar goed om dat wat je al hebt te willen verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om hem gewoon *niet* aan het netwerk te hangen.

Kleine losse kWh meter (20€) in je meterkast en je kan de opwek gewoon met pen en papier loggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 26-06-2021 11:09 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:06
Het grootste risico van die apparaten is dat ze infected worden en je internet verbinding wordt misbruikt voor aanvallen
Het kleinste risico is dat het device uberhaupt probeert en weet binnen te dringen op je lokale apparaten.

En wat doen mensen vaak op tweakers?
Precies, lan segmentatie maar niet internet. Je plet dus het kleinste risico maar niet grootste

Wil je dus echt het risico aanpakken, zet internet filtering actief voor het device :)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 26-06-2021 11:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Bdavinci
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-09-2021
Kan iemand mij een simpele handleiding bezorgen of een tutorial over hoe ik een apart veilig netwerk opzet om mijn omvormer Huawei sun 2000 op aan te sluiten? Ik heb enkel een gewone BBOX van Proximus. Hiermee zal het niet lukken dacht ik gelezen te hebben? Ik wil die Chinezen zo snel mogelijk van mijn thuisnetwerk... Is het makkelijk om de omvormer op een ander netwerk te krijgen? De installateur zei dat hij daarvoor moest langskomen...

ps ik ken iets van computers maar weinig tot niets van netwerken.

Alvast heel erg bedankt!!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Bdavinci welkom op Tweakers.

Zou je even een nieuw topic aan willen maken? Het topic van iemand anders gebruiken is niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.