Het grote geld van gratis games - Fate

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-11-2024
https://tweakers.net/revi...-sony-gaan-eigen-weg.html @Xtuv
Zo bracht het bedrijf in 2015 Fate/Grand Order uit voor Android en iOS. Dat spel is gebaseerd op een animeserie en gericht op de Japanse markt. Eind 2019 had de smartphonegame volgens analisten in totaal opgebracht. Die game valt echter niet onder de gamingdivisie van Sony, maar onder Aniplex, een anime-uitgever die onderdeel is van Sony Music Entertainment.
Fate/Grand Order is onderdeel van de Stay Night serie. Het originele deel is een (18+) visual novel en andere onderdelen van de serie zijn vooral visuals novels of zogenoemde light novel (wellicht novellen in Nederlands). Onder het Kopje Other kan je doorklikken wat de originele uitgaven waren van elk onderdeel van de serie. https://en.wikipedia.org/wiki/Fate/stay_night

Het klopt dat veel een anime adaptie hebben, maar die zijn weer gebaseerd op eerder genoemde light- en visual novels.

Verder geeft Aniplex inderdaad vooral anime uit, maar ook veel muziek, animeproducten en daarbovenop ook een aantal videospellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Misschien ook belangrijk om op te merken dat daar een fout geschreven is:
Eind 2019 had de smartphonegame volgens analisten in totaal vier miljoen dollar aan omzet opgebracht.
Dit moet vier miljard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:21
Aangepast, dank voor de feedback :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackAvery
  • Nu online
Niet gerelateerd aan Fate maar het lijkt me beter om geen tweede topic over dit artikel te openen:

@Xtuv , mag ik vragen welke cijfers je exact gebruikt hebt voor je grafiek " Electronics Arts - Omzet per financieel boekjaar, in miljoenen dollars."? De Live Services cijfers komen namelijk absoluut niet overeen met de cijfers die ik zelf heb liggen.

Zie https://www.datawrapper.de/_/AfIXl/ - hier gebruik ik de non-GAAP omzet die gerapporteerd wordt in de conference call slides van EA. Live Services voor bvb 2020 is daar veel lager dan in jouw grafiek op reviews: Het grote geld van gratis games - Uitgevers zetten in op free-to-play . Ook als ik naar de cijfers uit EA's jaarverslagen kijk (volgens GAAP boekhoeding), kom ik niet aan de cijfers die jij daar voorstelt. Voor het FY2020 zou de omzet van Live Services afhankelijk van de cijfers die je gebruikt ergens rond de 2.8 miljard USD moeten liggen. De cijfers in jouw grafiek lijken me dus eerder om de totale digitale omzet te gaan, maar dan nog kan ik de verschillen niet meteen verklaren.

Edit - ik gebruik net revenue, niet net bookings. Misschien ligt het daar aan

De reden dat dit me trouwens opvalt: het is toevallig zo dat ik vorige maand zelf aan een artikel over DLC/MTX aan het werken was, en dus een hoop van hetzelfde opzoekwerk heb gedaan als jijzelf. Ik weet heel goed hoeveel werk erin steekt, dus mijn complimenten voor je uitgebreide research.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:21
@JackAvery Scherp dat het je opvalt :) En dank voor de complimenten!

De EA-cijfers heb ik inderdaad gebaseerd op Net Bookings in plaats van GAAP revenue. Ik houd bij voorkeur die laatste aan, maar het was makkelijker om alles te vergelijken aan de hand van Net Bookings, omdat sommige cijfers alleen als Net Bookings werden weergegeven.

De absolute waarden zijn daardoor hoger dan de daadwerkelijke omzet, maar ik wil vooral laten zien wat het percentage is van live services tov de rest en daarvoor maakt dat niet zoveel uit.

Ik heb een poging gedaan om te duiden wat die Net Bookings precies zijn, maar dat is ook lastig zonder het artikel onnodig gecompliceerd te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
  • Nu online
@Xtuv Bekend wezende met de data begrijp ik waarom je ervoor gekozen hebt. EA verandert op 10 jaar tijd twee-drie keer van manier waarop ze hun omzet rapporteren... Het is zo vrij lastig om accuraat 1:1 de omzet van verschillende segmenten eruit te halen.

Let wel dat je daar "Live Services and Other" toont - wat betekent dat mobile en enkele onbekende omzetsbronnen ook inbegrepen zijn. Je cijfers vanaf 2019 in die grafiek zijn dus niet volledig vergelijkbaar met de data van ervoor (die een optelling is van Live Services + Mobile). Voor het punt dat je daar wilt maken is het echter goed genoeg :)

[ Voor 8% gewijzigd door JackAvery op 26-06-2021 10:33 ]

Pagina: 1