koelkastje tijdens reis met auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10 11:05
Wij vertrekken binnenkort voor een reis naar Noorwegen via Noordkaap en Finland weer terug met onze LR Defender.

In het verleden hebben we al een dergelijke reis gemaakt met een "normale auto" en daar hadden we een 12v koelbox in. Omdat we meestal hooguit 1 dag op dezeflde plek staan en om de 2 dagen wel even een winkel bezochten ging dit redelijk goed. De koelbox is na een nacht natuurlijk niet meer op temperatuur en koelt alleen wanneer we rijden, maar kaas en wat zuivel met een doorlooptijd van 1 of 2 dagen gaat net (of eigenlijk niet).

Omdat we nu met een landrover met daktent gaan en véél meer ruimte hebben wil ik nu een betere oplossing

Kant en klare oplossingen zijn te koop (voor Defenders kun je werkelijk alles krijgen), maar stervensduur (topoftheline "adventure" koelboxunits van € 1000 euro). Het is vrij zeker dat de landrover volgend jaar ingeruild wordt voor een EV, dus al te veel investeren is ook weer niet interessant.

De situatie is nu qua reis niet anders: we rijden een halve dag, slaan daar kamp op, doen een wandeling en de volgende dag idem. Af en toe wellicht 2 dagen op één plek voor een lange wandeling. Om de paar dagen een keer een huisje om te kunnen douchen.

Om een koelkast in de auto te kunnen gebruiken heb ik iig een tweede accu met scheidingsrelais nodig. Ik zou dan een absorptiekoelkast (camper/camping koelkast op 220v/12v/gas) kunnen nemen, maar ook die zijn behoorlijk duur.
Bijv. https://www.bol.com/nl/nl...1MFgcoEAQYAiABEgIyF_D_BwE

Kosten daarvan ong 350 eur als ik het laat doen, voor een 100Ah loodaccu met scheidingsrelais. Een camperkoelkast (toch ook al snel >€ 500) gebruikt rond de 50w (is dat continue?) en als ik me niet vergis is dat 50/12 = 4,1A
Ik zou dan in theorie een kleine 20u de koelkast kunnen laten draaien, wat voldoende is om 1 dag ergens te staan. De accu zou dan niet helemaal ontladen moeten worden want daar wordt ie niet beter van.

Op zich prima, ik zou kunnen kijken naar een gebruikte camperkoelkast. Eventueel zou ik er een klein zonnepaneeltje bij kunnen kopen zodat wanneer de auto ergens staat er nog wat extra stroom in de accu gaat.

Vraag: zo'n scheidingsrelais, beschermd dat ook een accu (de 2e met name) tegen volledige ontlanding? M.a.w. als de accu nog 20% bezit, stopt dan de stroomtoevoer naar de koelkast? HIermee wordt de accu beschermd, de koelkast stopt dan wat eerder, dat zou ik wat kunnen opvangen met een grotere accu

Omdat we 6 weken weggaan moet ik onderweg toch af en toe werken. Ik heb dus ook 220v nodig om mijn laptop af en toe te laden.

Dus ik kan een 12v-220v omvormer aanschaffen (dat staat op zich weer los van de koelkast, want die kan ik gewoon tijdens het rijden gebruiken)

Maar dan is mijn volgende gedachte: normale compressorkoelkasten zijn veel goedkoper. Waarom niet een kleine tafelkoelkast op 220v via de omvormer gebruiken? Een compressorkoelkast zou efficienter moeten zijn dan een absorptiekoelkast (als ik google) en het geluid dat ie maakt is geen probleem, we slapen in een tent op de auto.

Maar het is mij niet helemaal duidelijk of zo'n koelkast bijv. tegen het transport kan en of de combi omvormer koelkast de boel weer inefficient maakt waardoor hij niet langer (of zelfs korter) kan draaien op een volle accu

Nu lees ik hier bijv. https://www.dewitschijnde...sor-koelkast/#description dat compressorkoelkasten steeds meer voorkomen in campers/caravans omdat ze beter koelen, efficienter zijn etc. Het gaat dan wel op 12v/24v koelkasten, en ook deze zijn behoorlijk prijzig
Maar de techniek in basis is hetzelfde, deze koelkasten kunnen blijkbaar in ieder geval tegen vervoer.

Vraag Is dat met een normaal 220v koelkastje ook het geval?

De opties zijn dus:
- scheidingsrelais + accu (min 100Ah) met een 12v "campingkoelkast
- scheidingsrelais + accu (min 100Ah) met een 12v/220v omvormer + 220v koelkast

Een bijkomend voordeel is dat we nog een koelkastje nodig gaan hebben in ons tuinhuis. Een 220v model is daar natuurlijk uitermate geschikt voor. Een campingmodel dat zowel 220v als 12v aan kan natuurlijk ook in ons tuinhuis

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Twee jaar geleden voor hetzelfde probleem gestaan, maar dan in de boot. Uiteindelijk gekozen voor de Mestic MCC-25 koelbox compressor AC/DC. Super fijne koelbox die max 4a trekt, maar niet continue. Zodra deze de bereikte temperatuur heeft bereikt slaat deze af.

Verder zou ik je afraden om een omvormer te gebruiken. Die vreten stroom en hebben ook verlies vanwege warmte. Dus liever een 12v compressor koelbox die je op 230v aan sluit op een omvormer dan andersom.

Kijk verder eens bij fora's voor campers en boten. Die kampen met dezelfde problematiek

Mocht je zelf gaan knutselen. Het is niet ingewikkeld, maar zorg er voor dat je bekabeling niet te dun is! Op internet zijn handige tools te vinden om de dikte van de draden mee uit te rekenen. Oh ja, vergeet de zekering niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Kickasz Zelf knutselen kan, maar ik heb niet echt de tijd de komende weken tot de vakantie. Zou wat besparen op het inbouwen van het relais maar de auto moet toch nog weg voor wat onderhoud dus dan kan ik het meteen laten doen

De omvormer heb ik voor mijn laptop sowieso nodig (maar, als die niet voor een koelkast gebruikt wordt kan ie natuurlijk ook weer wat kleiner)

Maar als ik het goed begrijp zou een koelkast op omvormer vanwege de omvormer zijn efficiencyvoordeel verliezen dan een 12v setup (als ie al efficienter is natuurlijk, dat terzijde)
Jammer, want gebruikte camperkoelkasten zijn niet echt veel te vinden momenteel (enkele op marktplaats en allemaal op >100km van mij vandaan)

Ik ben even kwijt hoe groot onze koelbox destijds was. Is 25L te doen voor 2 personen? Ik dacht zelf aan 40L maar als ik plaatjes bekijk van deze kan er best veel in
En heb je wel dat scheidingsrelais aangebracht? (Met welke accu?)

edit: 1e hit op google ;)
https://camperforum.nl/vi...ae6dab496a39d72c5215ef552

"Kort en simpel gezegd ja hij (een 12v koelkast) trekt de accu leeg en nog erg snel ook. Zoek maar eens uit hoeveel hij gebruikt je schrikt daar van. Wil je via 12 volt dan een heel zuinige 230volt koelkast met een omvormer en zonnepanelen. Zat leesvoer over te vinden hier op het forum"

:?

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 26-06-2021 08:29 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Weet je wat pas echt goedkoop is? Gewoon houdbare boodschappen meenemen en koud spul kopen en snel opgebruiken. Zo doen wij het weken achtereen bij het wildkamperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
bedankt voor de tip, maar dat accepteert het management niet ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Er is geen omvormer die geen verlies heeft. Dus voor een koelbox zou ik die niet aanraden.

Voor wat betreft de accuscheider. De cyrix gebruik ik ook in de boot. Die schakelt alleen in zodra aan de kant van de start accu de spanning voor een x periode hoger is dan een 13v uit mijn hoofd. Daarmee weet je dat de verbinding alleen tot stand komt als de dynamo van de start accu aan het bijladen is. In mijn geval heb ik ook nog een accu lader in het circuit opgenomen, omdat ik met een zeilboot relatief weinig mijn motor laat draaien.

Als verbruiksaccu heb ik een 100a deep cycle accu gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEo_QDkuZ5L9h0ZNtjR0QTR2pQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOSyMbmIGDnKetTWz1ZmPox2.jpg?f=fotoalbum_large

Wij gebruiken de koelbox met 2 volwassen en 2 kinderen en dat is goed te doen voor een paar dagen. Gewoon kritisch zijn wat je erin stopt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
En wat is je inschatting dat die koelbox kan draaien zonder bijladen? Een dag? Minder? Meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Stefke schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:35:
Mja. De attractie van kamperen is voor mij zo min mogelijk aan mijn hoofd hebben, en een koelbox managen is iets waar ik zonder kan.

Maar met een paar koelelementen (of een zak ijs/bevroren groenten die je 's avonds gebruikt bij het eten) houden de boel ook een flinke tijd koud zonder stroom.

Voor de prijs die je investeert in deze oplossing kun je een week lang boodschappen doen en lekkere drankjes halen voor 's avonds bij het kampvuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Dat is ook een vorm van management (want je moet meer/beter plannen wat je eet, wanneer etc).

Er zijn ook mensen die een wijnkoeler in hun Defender inbouwen (blijkbaar). Ben best bereid om iets te investeren om juist niet teveel bezig te zijn met de koeling - of iig een voorsprong van 12/24u in koeling - , mits technisch haalbaar, enigzins betaalbaar

Gaat een beetje offtopic ;) maar bedankt voor de tip

Ik begrijp iig - ook uit topics van camperforum (nog geen active account) - dat een compressorkoelkast/box een betere optie is dan een absorptiekoelkast.

Ik begrijp nu ook wat de reden is dat campers/caravans zo'n absorptiedingen hebben: draaien op 12v, 220v en gas. Sta je ergens lang, dan gebruik je gas. Rijd je rond (met pauzes) dan draait ie op 12v - maar dat kan maar "even", een dag/halve dag - en sta je op een camping dan sluit je 220v aan
Het is daarvan niet de bedoeling dat je dagenlang op 12v draait (tenzij je enkele 100Ah aan accu's hebt)
Modernere oplossing zijn de compressorvarianten denk ik dan maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 26-06-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Cheezus

Luiaard

Qua koelbox: kijk eens naar de Mobicool FR40, deze werkt zowel op 12v als op 220v met een compressor en is dus ideaal hiervoor. Ik gebruik deze zelf met een zonnepaneel - regelaar - accu, misschien is dat ook handig als je langere tijd op 1 plek stil staat?

De regelaar beschermt je (aparte) accu ook tegen diep ontladen en het inefficiënte omvormen gebeurt juist alleen op 220v (de comoressor werkt op 12v, 220 wordt in de box omgezet naar 12).

Bij Amazon.de regelmatig voor ~250 euro te koop.

[ Voor 32% gewijzigd door Cheezus op 26-06-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-10 14:07

Dark0r

WAT

ARB maakt degelijke koelkasten voor in de auto, geen idee hoe goed leverbaar ze momenteel zijn. Ik werk voor een van de grootste landrover onderdelen verkopers in nederland. Je kan me een pm sturen voor een link / telefoon nummer (ik stuur je dit niet ongewenst toe :) ).. een van onze medewerkers kan je altijd even voorzien van advies en je verder helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 12:17
https://www.engel-europe.nl/product-categorie/koelboxen/

kan gewoon op je sigarettenplug aangesloten worden, slaat af als die koud is.
wel bij stilstand ff stekker eruit trekken of met extra accu's e.d. aansluiten, maar in principe niet nodig.

verliest niet snel zn temperatuur, en werkt als 1 van de beste.
daar is de aanschafprijs dan ook naar :P

ik heb er 1 van 80 en 1 van 40liter in de werkauto staan. nooit problemen mee.
al heb ik ze wel met eigen onafhankelijke stroomvoorziening

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10 11:47
Ik rijd zo nu en dan naar Estland of Oostenrijk en dan neem ik altijd een koelbox mee met 2 diepgevroren flessen als extra koelelement. Het is verbazingwekkend hoe lang deze het extra helpen koelen.
De koelbox zelf is een el-cheapo van de campingwinkel, het koelelement zit wel onder het ijs na een tijdje dus dat koelt prima.

Voor de terugweg koop ik dan wat ijsklontjes in verpakking bijvoorbeeld. Goedkope ijsjes kan ook maar dan moet je ze op tijd op maken of als siroop gebruiken haha.

Vooral als je dus elke paar dagen weer in een huisje gaat en daar weer je elementen kan invriezen is dat dan geen optie?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:44
Hier gaat sinds vorig jaar altijd een Dometic CDF-11 mee in de auto, wordt ook verkocht als Waeco CDF-11. Deze klein compressor koel-vriezer koelt serieus goed en is zuinig met energie. Geen absorptiekoeling of energieverslindend Peltierelement maar een echte compressor die een beetje geluid maakt en een fan die lucht langs een radiator blaast. Een compressor is verreweg de zuinigste techniek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT0PKe75aeQym4aspL7x-w1dzaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/42dvEXqOJ7NkcmheeVosoeuw.jpg?f=user_large

Afhankelijk van hoeveel capaciteit je nodig hebt zijn er ook grotere modellen verkrijgbaar. Voor ons was deze variant voldoende. Voor de beeldvorming heb ik in rood twee 1 L melkpakken ingetekend. Links de doorsnede zijaanzicht en rechts de doorsnede vooraanzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMY0I38RIeRcXzhWTtk9Kr1n_sY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R1BUXBuS8UXU7xCJtIN9Lo6s.jpg?f=user_large

Het apparaat gebruikt nooit meer dan 40 Watt en doet dat hooguit 25% van de tijd. Het effectieve energiegebruik is dus rond 10 Watt, pakweg 240 Wh per etmaal. Deze koelkast kan dus prima op een 30 Watt zonnepaneel met 20 Ah bufferaccu. Mocht dat niet voldoende zijn dan kun je inderdaad de accu's onderling verbinden met een scheidingsrelais. Kijk in dat geval bijvoorbeeld naar deze diepontladingsbescherming die je als verkapte scheidingsrelais kunt inzetten.

Het enige moment dat het apparaat wel continu draait is wanneer je initieel van kamertemperatuur omlaag koelt maar dat kan prima thuis aan het stopcontact en duurt doorgaans niet langer dan een uur.

Er is ook een variant CF-11, het verschil met de CDF-11 is dat de CF-11 een aparte ingang heeft voor netvoeding 100-240 VAC. Wel hebben beide modellen een zwakstroom 12-24 VDC. In Duitsland kun je de CDF-11 voor rond de 300 euro nieuwprijs vinden. Edit: dat was vorige week, op dit moment lijken de prijzen beduidend hoger te liggen. Kennelijk een seizoensgevoelig waarvan ze de prijzen graag rap omhoog gooien. De CF-11, dus met de ingebouwde 100-240 VAC voeding kost aanzienlijk meer. Het gebrek van een netvoeding op de CDF-11 hebben we opgelost door zelf een externe voeding samen te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plvdffpuFho3JTADyGEC9oJsbsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klEkfiuPH4R7dlNVKYefZsI8.jpg?f=fotoalbum_large

De voeding kan zowel 12 V als 24 V zijn, zolang er maar 40 Watt geleverd kan worden. De koelkast schakelt automatisch tussen 12 en 24 Volt. Wellicht dat het apparaat zelfs op alle tussenliggende voltages werkt maar dat heb ik niet getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2n9evRPF9wgzrsFpUff6v4j5Q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjfibY7UGJe8bfJ4vc44fySb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00nZO3s3OpZF8oEqthJw__5wHCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fb5ppF6sckHr3AcUuxtNyoHn.jpg?f=fotoalbum_large

Simpel en het werkt! Uiteraard heb ik twee sets externe voedingen gemaakt, zoals een Tweaker betaamt liggen hier de nodige werkloze powerbricks in een hoek te wachten op hernieuwde inzet. Maar goed ik begin een beetje af te dwalen van de oorspronkelijke vraag.

[ Voor 2% gewijzigd door FrankHe op 28-06-2021 10:26 . Reden: pijswijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:56
klein zonnepaneeltje gebruikt op marktplaats kopen scheelt een hoop.
Wat ik op de boot van mijn schoonvader deed (wel temperatuur instelbare koelkast en klein vriesvakje): tijdens varen temperatuur koelkast verlagen en alle niet gebruikte ruimte in de koelkast vullen met flessen water, die dienen dan mooi als koudebuffer. in vriesvakje zoals eerder aangegeven koelelementen. Tijdens het varen (en jij tijdens rijden) heb je waarschijnlijk vermogen te over om de boel lekker terug te koelen. ben je op plaats van bestemming zet je de koelkast op normale temperatuur.

Stromen van zonnepanelen (bij klein formaat paneel) zijn dusdanig laag dat je dat prima stekkerbaar kan maken. Iets meer werk maar kan je het paneel wanneer je stil staat zo efficient mogelijk neerzetten en wanneer nodig zelfs elke paar uur even bijdraaien. Dan kan je met een paneel overdag het vermogen van de koelkast redelijk "bijhouden"

Het is alleen net hoeveel werk je er aan wilt besteden. Bovenstaande is niet de makkelijkste manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kwa laptop laden - geen omvormer nemen joh! Gewoon een auto laptoplader.

Een beetje moderne laptop kan je opladen via USB-C, koop een 65w USB-C autolader en je bent klaar.

Daarnaast kwa accu, een halve dag rijden en 2 dagen stilstaan gaat niet werken zonder zonnepaneel.

Ik zou een 220ah accu aanraden (worden veel in boten en campers gebruikt, relatief goedkoop te krijgen op Marktplaats,100-150€) icm een ~100w zonnepaneel met een goedkoop PWM charge controllertje.
Dat kost bij elkaar ook maar 100€

Dan ben je 250 euro, plus bekabeling 50€ en een dagje goed hobbyen verder en heb je voldoende vermogen om een DC koelkast te laten werken.

Top tip: neem ook een degelijke acculader mee, zodat je die dag dat je wel bij een huisje stopt, de accu volledig kan opladen. Is ook goed voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Veel tips, bedankt!

De koelboxen van €800 en meer zijn niet echt een optie, dat is op dit moment even niet wat ik zoek (€ 500 ook niet)

Probeer even een boodschappenlijstje te maken
Laptoplader (mijn laptop heeft geen USB-c)
https://www.replacedirect...bid=101735&prrel=36957322

Zonnepaneelsetje:
https://www.amazon.nl/Fle...d=pla-1149411950086&psc=1
Ik zie deze met exact dezelfde foto ook voorbij komen op marktplaats (voor uiteraard een hogere prijs). Ik neem aan dat ik de omvormer rechtstreeks op een tweede accu kan aansluiten?
Is dit een geschikt paneelsetje?

200ah accu's voor die bedragen kan ik niet vinden

acculader is ook wel een goed idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Stefke schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:08:
Veel tips, bedankt!

De koelboxen van €800 en meer zijn niet echt een optie, dat is op dit moment even niet wat ik zoek (€ 500 ook niet)

Probeer even een boodschappenlijstje te maken
Laptoplader (mijn laptop heeft geen USB-c)
https://www.replacedirect...bid=101735&prrel=36957322

Zonnepaneelsetje:
https://www.amazon.nl/Fle...d=pla-1149411950086&psc=1
Ik zie deze met exact dezelfde foto ook voorbij komen op marktplaats (voor uiteraard een hogere prijs). Ik neem aan dat ik de omvormer rechtstreeks op een tweede accu kan aansluiten?
Is dit een geschikt paneelsetje?

200ah accu's voor die bedragen kan ik niet vinden

acculader is ook wel een goed idee
Voor de accu gewoon even naar een plaatselijke vrachtwagengarage oid. Die hebben zat startaccu's die net niet meer genoeg capaciteit hebben om de vrachtwagen op gang te helpen maar nog voldoende capaciteit om wat ah's op te slaan voor een koelkast. Als je het verhaal verteld mag je er misschien wel eentje voor nop meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Goeie tip!

Deze heb ik gevonden als goedkoopste optie (adv. via marktplaats)
https://www.accudeal.nl/p...i-tractie-accu-12v-1150a/
https://www.marktplaats.n...sQAeiY8JcYjudLY5fI2q-w6Tc

Ik zie meer accu's met als doel "starten". Die kunnen dus een hoge piek afgeven, maakt ze dat minder geschikt voor het doel dat ik heb? Of maakt dat niet zoveel uit als je ze niet als startaccu gebruikt

[ Voor 95% gewijzigd door Stefke op 27-06-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-10 11:17
Stefke schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:48:
Goeie tip!

Deze heb ik gevonden als goedkoopste optie (adv. via marktplaats)
https://www.accudeal.nl/p...i-tractie-accu-12v-1150a/
https://www.marktplaats.n...sQAeiY8JcYjudLY5fI2q-w6Tc

Ik zie meer accu's met als doel "starten". Die kunnen dus een hoge piek afgeven, maakt ze dat minder geschikt voor het doel dat ik heb? Of maakt dat niet zoveel uit als je ze niet als startaccu gebruikt
Start accu's wil je eigenlijk niet 100% ontladen, meestal is max 50% van de geadverteerde ah aangeraden, anders gaat de levensduur sterk achteruit(hoewel niet direct kapot als het een keer gebeurd). Deepcycle accu's (meestal loodgel/agm accus) zijn eigenlijk wat je nodig hebt, die kunnen regelmatig tot 80% van de capaciteit gebruiken.

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, ik lees t net op de site van die tweede link. Daar zat ik net over gelaccu's te lezen. Semitractie is ook wel bedoeld voor recreatie maar kan tot 50% ontladen worden

Maar, als ik voor weinig/gratis een werkende startaccu kan ritselen ergens die nog een paar weken een paar keer op zijn donder krijgt...t is te proberen.

https://www.awaccu.nl/pro...rhoudsvrij-gesloten-70027
geschikt voor starten als voor recreatie (regelmatig diep ontladen). Maar goed, met een zonnepaneeltje heb ik ws. weer niet zo'n grote accu nodig, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Dat is inderdaad helemaal afhankelijk van wat je er aan hangt, zodra je een keuze hebt gemaakt qua koeler kun je relatief eenvoudig uitrekenen hoeveel stroom je nodig hebt tussen laadmomenten, en of de zon afdoende is om weer tot 100% te komen.
Kleine tip, als je maximaal gebruik wil maken van je zonnepaneel is een MPPT laadcontroller de beste keuze. "beste" merk daarvoor is victron https://www.bluepowershop.nl/solar/solar-laadregelaars.html (al zullen varianten van de bekende chineze webshops ook prima werken).

goedkoopste compressor koelbox die ik zo kan vinden is de mobicool mb40 trouwens: " Verbruik per 24 uur is dan ca. 30 ampere", uit een 12v 230ah accu als ik de review mag geloven,

[ Voor 14% gewijzigd door sjaakwortel op 27-06-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
oke, weer wat prijziger natuurlijk, maar dat is geloof ik wel een topmerk in dit soort spul. Dit is dus een acculader waar rechtstreeks een paneel op kan.

Alhoewel, 100w setje voor €125, laadt tot 24ah per dag.
https://www.bluepowershop...tigingsmethoden-5202.html
Even rekenen als leek: 50w koeling op 12v trekt 4,1a, dus een 100ah accu is dan in 24u leeg en in ideaal weer wordt daar 24ah bijgeladen.

Qua koeling ben ik er nog niet uit. Begreep hierboven dat een koelbox van €800 gemiddeld genomen maar 10w trekt over de dag, dan kom je een heel eind...

Nog geen keuze in koeling gemaakt idd dus nog geen idee wat dat verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Stefke schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:27:
oke, weer wat prijziger natuurlijk, maar dat is geloof ik wel een topmerk in dit soort spul. Dit is dus een acculader waar rechtstreeks een paneel op kan.

Alhoewel, 100w setje voor €125, laadt tot 24ah per dag.
https://www.bluepowershop...tigingsmethoden-5202.html
Even rekenen als leek: 50w koeling op 12v trekt 4,1a, dus een 100ah accu is dan in 24u leeg en in ideaal weer wordt daar 24ah bijgeladen.

Qua koeling ben ik er nog niet uit. Begreep hierboven dat een koelbox van €800 gemiddeld genomen maar 10w trekt over de dag, dan kom je een heel eind...

Nog geen keuze in koeling gemaakt idd dus nog geen idee wat dat verbruikt.
Ik gebruik zelf deze: https://www.amazon.nl/Thl...fRID=44FQZRR6JX179FQHP0P9

is wel 30% minder efficient dan PMMT, maar voor mij was dat niet zo belangrijk. Voor het zonnepaneel moet je ongeveer uit gaan voor 1eu/Wp.

Die mobicool gebruikt iets meer dan 10watt; 30ah/dag = 360wh = 15watt. Maar stel dat je 12 uur kan bijladen van het zonnepaneel met 75watt zit je daar al ruim boven, dat komt toevallig uit op 75ah/12v (900wh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Maar dan zou een 100ah accu in principe toch voldoende moeten zijn met zo'n paneeltje erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Stefke schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:09:
Maar dan zou een 100ah accu in principe toch voldoende moeten zijn met zo'n paneeltje erbij?
zonnepaneel laadt nooit zijn theoretisch vermogen de hele dag, het is ook weleens bewolkt, je zal op de auto niet altijd zuid/ideale hoek hebben.
Ik zou op marktplaats een gebruikt paneel kopen van 200WP+
Die koop je voor niet al teveel, en dan ook even laadcontroller opsnorren. Dan heb je voor niet al teveel geld een robuust systeem met redelijk overcapaciteit (wat je denk ik nodig hebt, nogmaals, er zijn ook weleens wolken, rekenen met theorie gaat je in de praktijk tegenvallen ;) )
paneel gooi je op t dag, desnoods paar dakdragers opsnorren als je geen imperiaal hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb ik maar daar staat een tent op 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Stefke schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:14:
Heb ik maar daar staat een tent op 😉
Ik las net de TS ff terug :P
Dan iets van dubbele vloer timmeren, daar het paneel onderschuiven en als je op locatie bent gewoon paneel naast t kampvuur in t gras gooien :P Paar degelijke stekkers eraan en dan komt t helemaal goed.
Mooi man, beetje macgyveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
ybos schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:13:
[...]

zonnepaneel laadt nooit zijn theoretisch vermogen de hele dag, het is ook weleens bewolkt, je zal op de auto niet altijd zuid/ideale hoek hebben.
Die koop je voor niet al teveel, en dan ook even laadcontroller opsnorren. Dan heb je voor niet al teveel geld een robuust systeem met redelijk overcapaciteit (wat je denk ik nodig hebt, nogmaals, er zijn ook weleens wolken, rekenen met theorie gaat je in de praktijk tegenvallen ;) )
paneel gooi je op t dag, desnoods paar dakdragers opsnorren als je geen imperiaal hebt
Precies dit, je wil wel iets qua marge inbouwen, zodat je er niet elke dag naar om hoeft te kijken. Al zou ik eerder de marge aan de accu kant pakken dan aan een groter zonnepaneel, als je regelmatig rijdt word de accu natuurlijk ook gewoon opgeladen door de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ybos schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:13:
[...]

Imperiaal? Daar ligt de daktent...

Meet de bovenkant van je daktent. Daar moet een paneel komen.

Ik kan je alvast een hint geven: met zoveel werk en materiaal is een airbnbtje langs de weg in veel gevallen VEEL goedkoper. En dan gewoon wat icepacks (ik heb ditzelfde avontuur vaak getackeld en koos ook altijd de DYI weg. Achteraf nog NOOIT goedkoper uitgeweest daardoor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Dat lijkt dezelfde omvormer als die van de amazonset die ik eerder plaatste

Zit hier nog wat te browsen
https://www.dewitschijnde...e-65-compressor-koelkast/
Dergelijke koelkasten gebruiken volgens de specs zon 1 a 1,5a per uur. Dus 24-35a per dag. Dan heb ik toch ruim voldoende aan een 100ah accu met een zonnepaneeltje om minimaal een dag door te komen? (oke, dan moet ik dus wel zo'n dure koelkast hebben ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 27-06-2021 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Qua accu zou ik gewoon voor een Deep Cycle accu gaan, die zijn wél geschikt om (bijna) helemaal te ontladen en je hebt dan dus genoeg aan een veel kleinere accu (niet goedkoper, wel kleiner lichter), bijvoorbeeld: https://www.nkon.nl/ultra...QYDttQoLUszBoC_hMQAvD_BwE

Die gebruik ik samen met de eerder genoemde mobicool FR40 (geen koelbox van €1000, wel dezelfde techniek) en een 80 watt zonnepanneel. Zowel met een week lang regen of temperaturen van 40+ graden blijft de koelbox lekker 4 graden en raakt de accu niet leeg :)
Ik laad geen laptops op met de regelaar (let ook op of je regelaar wel genoeg stroom kan leveren daarvoor) maar gebruik het wel voor telefoon/tablet e.d..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Cheezus schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:58:
Qua accu zou ik gewoon voor een Deep Cycle accu gaan, die zijn wél geschikt om (bijna) helemaal te ontladen en je hebt dan dus genoeg aan een veel kleinere accu (niet goedkoper, wel kleiner lichter), bijvoorbeeld: https://www.nkon.nl/ultra...QYDttQoLUszBoC_hMQAvD_BwE

Die gebruik ik samen met de eerder genoemde mobicool FR40 (geen koelbox van €1000, wel dezelfde techniek) en een 80 watt zonnepanneel. Zowel met een week lang regen of temperaturen van 40+ graden blijft de koelbox lekker 4 graden en raakt de accu niet leeg :)
Ik laad geen laptops op met de regelaar (let ook op of je regelaar wel genoeg stroom kan leveren daarvoor) maar gebruik het wel voor telefoon/tablet e.d..
Ik zou dan eerder voor een mobicool b40 gaan. Staan er ook genoeg op MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Die is alleen geschikt op op 220v te gebruiken, op 12v werkt die met een peltierelement om onderweg iets minder snel op te warmen.. voor de toepassing van de TS zoek wil je echt een model dat op 12v op de compressor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:50
Stefke schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:11:

Ik begrijp nu ook wat de reden is dat campers/caravans zo'n absorptiedingen hebben: draaien op 12v, 220v en gas. Sta je ergens lang, dan gebruik je gas. Rijd je rond (met pauzes) dan draait ie op 12v - maar dat kan maar "even", een dag/halve dag - en sta je op een camping dan sluit je 220v aan
Het is daarvan niet de bedoeling dat je dagenlang op 12v draait (tenzij je enkele 100Ah aan accu's hebt)
Modernere oplossing zijn de compressorvarianten denk ik dan maar.
Ik heb zo'n koelkast voor 4 of 5 tientjes van marktplaats gehaald 2 jaar terug. En die gebruik ik inderdaad op deze manier. 12v in de auto, 230v indien aanwezig op bestemming (ook bij feestjes vrienden/formule 1 etc) en gas wanneer er niks beschikbaar is.
Nadeel is dat bij gas, de koelkast buiten moet staan of in een goed geventileerde ruimte. Maar dit is zonder grote investering de makkelijkste weg die gegarandeerd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Had ook gezien dat een mobicool b40 (mb40?) dat ie op alleen op 220v goed koelt. Een fr40 kan ik niet meer vinden overigens

Ik heb inmiddels begrepen dat het prima zou moeten werken met een 220v omvormer en een 220v koelkast. Nog steeds veel efficienter dan een absortiekoelkast en een 220v klein koelkastje is voor 100-150 eur te koop (gebruikt natuurlijk nog veel goedkoper, maar op dit moment ook niet vindbaar op MP)
@Cheezus Zo'n deepcycle accu's lijken me wel wat, ik zou voor een 45 of 75ah kunnen gaan, die is nog redelijk betaalbaar, en dan weet ik zeker dat ik ook die capaciteit grotendeels kan gebruiken
En dan misschien twee zonnepaneeltjes, zo'n setje met twee kost 215 op amazon. Omdat we een tijdje boven de poolcirkel verkeren zal de opbrengst niet optimaal zijn
Een laptop hoef ik niet te laden (kan tijdens het rijden), maar we zullen ook nog een draagbaar standkacheltje meenemen die nog een beetje stroom verbruikt (weet niet hoeveel, verwarmt op diesel maar heeft een ventilatortje)

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 28-06-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ah, ik zie dat het model is gewijzigd naar MCF40, op het oog ziet die er exact hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Beste optie denk ik inderdaad als het toch een koelboxtype wordt

Nu nog even kijken wat ik met accu / zonnepanelen doe
Stel ik koop deze omvormer, kan ik dan "elk paneel" van 200wp van MP kopen en daar op zetten? Of zijn daar bepaalde restricties aan (geen verstand van :/ ).

Dan zou ik wellicht met 1 paneel inderdaad een "flinke" opbrengst hebben. Vraag is alleen of zo'n paneel nog hanteerbaar is op een vakantie. Dat zal dan toch een flap van 1x1,6m zijn, niet echt transportabel op vakantie. Maar zal er eens naar speuren.
Die 100w paneeltjes van Amazon zijn 1x0,5m, dus dat scheelt nogal

Zie ik dat correct dat (bijv. iets wat ik tegenkom) een 260wp zonnepaneel, met een uitgangsspanning van 35V = 8A en past dus op die 30A omvormer hierboven?
Die 100w paneeltjes van Amazon: 100w / 16v (max spanning) = 6,25A

?

[ Voor 91% gewijzigd door Stefke op 28-06-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
Stefke schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:42:
Beste optie denk ik inderdaad als het toch een koelboxtype wordt

Nu nog even kijken wat ik met accu / zonnepanelen doe

[...]

Stel ik koop deze omvormer, kan ik dan "elk paneel" van 200wp van MP kopen en daar op zetten? Of zijn daar bepaalde restricties aan (geen verstand van :/ ).

Dan zou ik wellicht met 1 paneel inderdaad een "flinke" opbrengst hebben. Vraag is alleen of zo'n paneel nog hanteerbaar is op een vakantie. Dat zal dan toch een flap van 1x1,6m zijn, niet echt transportabel op vakantie. Maar zal er eens naar speuren.
Die 100w paneeltjes van Amazon zijn 1x0,5m, dus dat scheelt nogal

Zie ik dat correct dat (bijv. iets wat ik tegenkom) een 260wp zonnepaneel, met een uitgangsspanning van 35V = 8A en past dus op die 30A omvormer hierboven?
Die 100w paneeltjes van Amazon: 100w / 16v (max spanning) = 6,25A

?
Je moet ook kijken naar het maximale voltage wat er uit het paneel komt, en voor die controller verschilt het ook nog of je accu 12v/24v is voor wat het verschil mag zijn. Ik zie voor deze specifieke controller 23v voor een 12v accu.

Hier kan je wat meer details vinden: https://aartjan.nl/blog/z...cu-regelpaneel-instellen/ Hij heeft zelfs een post over koelboxen en panelen

Ik ga er vanuit dat die 100Wp panelen geen probleem moeten zijn, maar als het groter wordt dan moet je opletten.

[ Voor 3% gewijzigd door sjaakwortel op 28-06-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Die paneeltjes worden met de omvormer geleverd als een setje. Die dingen op marktplaats gaan vaak met 4, 6 etc tegelijk, dus één paneel zal ook al lastig zijn. Heb ook een advertentie gezien van een setje (komend van boten oid) maar dat kost ook al gauw 150 eur voor 150Wp en ziet er uit alsof het min. 10 jaar op zee is geweest.
Dus ik denk dat ik voor 125 of 215eur beter gewoon zo'n Amazonsetje kan halen (100/200wp) om daar iig geen problemen mee te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55
Is het geen optie om een koelbox te nemen die ook op gas kan? Die hebben wij ook in onze vouwwagen. Als je aan het rijden bent natuurlijk op 12V, maar als je stil staat en je hebt de mogelijkheid om hem buiten de auto te zetten dan lekker op gas. Je hebt zelfs koelboxen met gaspatronen, hoef je ook niet te klooien met gasflessen en drukregelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:25
Eens met hierboven. Als het niet te veel mag kosten, dan op gas.

Zelf heb ik een setup met:
Waeco/Dometic 18l compressorcoolbox
80 w zonnepanneel
Goalzero accu en laadstroomregelaar. 150 WH.

Dat werkt in de zuidelijke landen perfect en is inmiddels 7 zomers getest.

Oude vrachtwagenaccu's, dat laten zitten. Je sleept alleen maar veel chemisch afval mee. Ze zijn niet voor niets afgekeurd.

En ik zou nog eens met de directie in overleg gaan over een goede koelbox op ijs. Een goede passieve koelbox blijft heel lang koud! Verreweg het goedkoopste.

PV systeempje kan je hier doorrekenen.

PV site van de EU

[ Voor 9% gewijzigd door Noutie op 28-06-2021 17:28 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hmm...een plek in noorwegen aangegeven (rond de poolcirkel), daar zou de opbrengst in sep het laagst zijn. Dat is toch raar? Juist december/jan komt de zon daar nauwelijks boven de horizon uit en dan zou er meer opbrengst zijn dan in sep/oct? Later nog eens in verdiepen

Anyway, ik neig nu naar een mobicool MFC40 icm. een dubbel accusysteem. Ik kan voor de vakantie nog checken hoe lang de accu meegaat, en als dat te weinig is koop ik eventueel nog een 100w paneeltje van amazon.

Ik denk dat er teveel gedoe is om een 220v koelkast te gebruiken (je zou dan begrijp ik de koelkast moeten modden om te zorgen dat die de omvormer aanzet wanneer hij wil koelen om omvormerverliezen te beperken) en inmiddels hebben we besloten dat voor ons tuinhuis een koelboxmodel ook voldoet (ipv een koelkast)

Leuk al dat geknutsel, maar op dit moment ook weer niet de tijd voor

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 28-06-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Stefke schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:52:
Die paneeltjes worden met de omvormer geleverd als een setje. Die dingen op marktplaats gaan vaak met 4, 6 etc tegelijk, dus één paneel zal ook al lastig zijn. Heb ook een advertentie gezien van een setje (komend van boten oid) maar dat kost ook al gauw 150 eur voor 150Wp en ziet er uit alsof het min. 10 jaar op zee is geweest.
Dus ik denk dat ik voor 125 of 215eur beter gewoon zo'n Amazonsetje kan halen (100/200wp) om daar iig geen problemen mee te hebben
Gewoon zo'n setje kopen inderdaad, 100 wp is meer dan genoeg, tenzij je trip richting de poolcirkel in de wintermaanden gepland staat moet het ook daar wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wel naar de poolcirkel, maar van 4 aug tot 18 sep ong. Maar ik hoef ook echt maar 2 dagen koeling maximaal, daarna rijden we weer een flink eind

Enige wat ik niet helemaal duidelijk heb, die mobicool 40 liter. Op de foto's zie ik ze telkens met maar 6 flessen, maar 40liter...dat zijn 40 pakken melk?

Ik vond dit ergens toen ik zocht naar MC MFC40
De Mobicool FR40 is vorig jaar opgevolgd door de MCF40.
Deze hebben we nu een jaartje in gebruik, zowel op de boot als in de Land Rover.
Hij bevalt erg goed. De temperatuur stellen we meestal lekker laag in op 2 graden en dat bereikt 'ie snel, ook wanneer er warme spullen in de box gestopt worden.
Ik voed 'm vanuit een eigen zelfgebouwde 30Ah LiFePo4 accu met ingebouwde accumonitor.
Het verbruik kan ik dus goed monitoren en dat is verbazingwekkend laag:
bij 20 graden omgevingstemperatuur ca. 10 Ah per etmaal.
Bij 30 graden is dit ca 15 Ah.
De accu wordt gevoed door een 60W zonnepaneel en deze is in zomerse condities prima in staat om de accu op peil te houden,
terwijl we er ook nog telefoons etc mee opladen.
Dus zelfs met een 30ah accu zou deze koelbox 3 dagen meegaan...

[ Voor 75% gewijzigd door Stefke op 28-06-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Onder de compressor zit ook nog ruimte (en daar kun je wat minder praktisch bij). Volgens de site kun je 8 1,5 liter flessen rechtop kwijt, maar dat is natuurlijk niet efficient liters vervoeren, met die melkpakken zul je meer in de buurt van de 38l komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:53
Er zijn ook kleinere versies dan de 40L

voordeel van die 40L is dat er gewone flessen rechtop in kunnen staan.

Kwa accu / voeding: Met een kleine accu kun je prima vooruit icm een zonnepaneeltje. Reken op een 25-30Ah per dag, meer natuurlijk als het super heet is. Maar in de zomer haal je ook redelijk rendement uit een zonnepaneeltje en tijdens het rijden via de dynamo.

Let wel op gewicht. Een oude startaccu misbruiken kan, maar die sloop je wel (al kun je dat incalculeren). Nadeel is wel dat die dingen zwaar zijn en in verhouding groot.

Nu weet ik niet hoeveel gewicht je LR Defender totaal mag, maar 30kg kan een behoorlijke aanslag zijn op je toch al beperkte laadvermogen.

Als het even kan: Plaats een lithium accu. Helaas is tijd niet je vriend, maar in principe kun je voor een goede 200 euro al een 75-90Ah lithium pakket zelf bouwen. Nadeel is dat het snel een maandje of 2 duurt.

Kwa zonnepaneel: Zo groot mogelijk als past. In de volle zon is het overkill, maar er zullen ook dagen bewolkt weer zijn. Toen ik op 2 jaar geleden in noord noorwegen was heb ik 2 dagen regen/mist gehad. Dan doet een paneel nagenoeg niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

DJSmiley schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:45:

Als het even kan: Plaats een lithium accu. Helaas is tijd niet je vriend, maar in principe kun je voor een goede 200 euro al een 75-90Ah lithium pakket zelf bouwen. Nadeel is dat het snel een maandje of 2 duurt.

Kwa zonnepaneel: Zo groot mogelijk als past. In de volle zon is het overkill, maar er zullen ook dagen bewolkt weer zijn. Toen ik op 2 jaar geleden in noord noorwegen was heb ik 2 dagen regen/mist gehad. Dan doet een paneel nagenoeg niets.
Lithium accu's zijn duur, zelf knutselen is niet zonder risico. Voor de simpele variant zou ik het toch gewoon bij deep-cycle lood accu's laten.

Het voordeel van een koelkast op zonne-energie: als het warm is en je koelkast dus veel moet werken is het meestal ook zonnig en heb je genoeg energie en andersom: bij bewolkt/regenachtig weer is het ook een stuk koeler en hoeft de koelbox minder vaak aan te slaan :)
Een week lang regen (voor m'n kinderen heet Denemarken nu Regenmarken :+) was ook geen probleem voor mijn setup (35 Ah accu, 80 Wp paneel, Mobicool FR40 koelbox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gewoon een WEACO (of tegenwoordig DOMETIC) compressor koelkast nemen, Diet heeft zelfs een stand waarop hij de auto accu niet ontlaad. Wij gebruiken hem op de boot en hebben alleen een 70Ah 12 volt accu. Koelbox op standje spaarzaam en hij doet het 2 dagen totdat de accu onder een bepaald voltage komt. Daarna kon ik gewoon de boot starten :) (3 clyinder diesel, dus geen kleine motor).

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Goed om te weten. Welk (betaalbaar) model? (compressorboxen van dometic zijn al snel 800 eur. Heb ergens gelezen meen ik dat mobicool uit dezelfde fabriek komt?)

NB. Ik meen dat een Mobicool MFC40 ook zo'n functie heeft. Overigens, als je in een haventje ligt is het niet zo erg mocht je niet meer kunnen starten. In de "rimboe" boven de poolcirkel wil ik dat risico niet nemen om de autoaccu te gebruiken...
Maar dan wordt iig de extra accu ook beschermd tegen ontlading

[ Voor 85% gewijzigd door Stefke op 29-06-2021 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Interessant topic :Y Ik vind dit soort dingen interessant, zou er bijna door gaan kamperen :o :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
De FR40/MCF40 heeft een ander type compressor, ik weet even niet meer welke (kan wel kijken indien nodig)

Er zit (95% zeker) geen Danfoss in, maar een goedkopere variant. Voor mij prima.

Zou je 'm 24/7 gebruiken dan zou ik wel de voorkeur hebben voor een 'echte' met een Danfoss, maar voor kampeergebruik (= incidenteel) vond ik dat het prijsverschil niet rechtvaardigen.

De fan kun je indien nodig nog vervangen, maar bij mij staat ie in een kastje en vind ik het geluid niet hinderlijk. Je hoort m af en toe even aanspringen maar ik wordt er niet wakker van.
Cheezus schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:38:
[...]
Lithium accu's zijn duur, zelf knutselen is niet zonder risico. Voor de simpele variant zou ik het toch gewoon bij deep-cycle lood accu's laten.
Semi-offtopic: Li-ion kan een risico zijn, LiFePO4 is veilig, en zeker niet onveiliger dan een loodaccu. Bij een kortsluiting smelten je kabels in beide gevallen.
Duur valt, als je ze zelf samenstelt, mee, een 100Ah setje kun je voor 250-400 eur bouwen, een 250-300Ah set voor <700 euro.
T kost alleen tijd (wachten) en eea goed inlezen, maar dat geld ook voor een loodaccu, het blijft elektra, dus als je dat onveilig doet (te dunne kabels, plakband enz) dan maakt t niet meer uit waar die stroom vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Waar wacht je op dan? Moeten ze groeien? ;) Heb ook helemaal de tijd niet om voor de vakantie al te veel zelf te knutselen. Accusysteem laat ik ook inbouwen, wellicht een klusje dat ik zelf kan maar ik zou alles moeten uitzoeken, de garage doet het in een uurtje of 1,5

Ik las - weet zo niet meer waar, volgens mij op de site waar ik die quote had gevonden hierboven - dat juist alle koelboxen dezelfde danfoss gebruiken (er werd een model genoemd) en dat de prijsverschillen met name met de afwerking te maken hadden (mobicool werd als "zeer goedkoop afgewerkt" omschreven) Dat interesseert mij niet. Ik koop het ding niet om 20 jaar mee te gaan dus volledige metalen boxen met mooie materialen, randen, knoppen etc vallen buiten de boot. (auto)

Check de video
https://www.mobicool.com/...s/mobicool-mcf40-_-222667
"3 levels of battery protection"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTpm8nNo3kG7L28-kG9BF69qrr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ru1CzTx81snBr9fguv2xwT70.png?f=fotoalbum_large

Ik hou t bij een kant en klare accu. Van @Cheezus begrijp ik dat een 35ah accu al voldoende zou moeten zijn (met een 100w) paneel om 2 dagen te koelen. Dan kan ik een 75-100ah accu nemen, dat zijn de kosten niet naast alle andere investeringen, heeft de accu wellicht overcapaciteit maar dat is voor de accu alleen maar beter (minder ontladen)

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 29-06-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

DJSmiley schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:53:
Semi-offtopic: Li-ion kan een risico zijn, LiFePO4 is veilig, en zeker niet onveiliger dan een loodaccu. Bij een kortsluiting smelten je kabels in beide gevallen.
Duur valt, als je ze zelf samenstelt, mee, een 100Ah setje kun je voor 250-400 eur bouwen, een 250-300Ah set voor <700 euro.
T kost alleen tijd (wachten) en eea goed inlezen, maar dat geld ook voor een loodaccu, het blijft elektra, dus als je dat onveilig doet (te dunne kabels, plakband enz) dan maakt t niet meer uit waar die stroom vandaan komt.
Misschien begreep ik het verkeerd maar ik dacht dat je voorstelde om met losse cellen zelf een accupakket te gaan bouwen. Li(ion/FePO/watanders) cellen zijn gevoeliger voor laad/ontlaadspanningen dus als je hier wat fout doet kunnen de gevolgen ernstig zijn
Afbeeldingslocatie: https://www.grepow.com/blog/wp-content/uploads/2019/12/lithium-battery-explorsion.jpg

Gepruts met kabels/kortsluiting geldt voor alle accu's maar een loodaccu zelf gebeurd niet zo snel wat mee.

Ook nog een tip: koop gewoon een regelaar van een goed merk (victron bijvoorbeeld), ik had eerst een chinees MPPT regelaartje besteld maar de kwaliteit hiervan was erg discutabel. Je wil niet terugkomen bij je auto na een dagje wandelen om erachter te komen dat deze is afgefikt omdat je een tientje op je regelaar hebt bespaard :/
Stefke schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:01:

Ik hou t bij een kant en klare accu. Van @Cheezus begrijp ik dat een 35ah accu al voldoende zou moeten zijn (met een 100w) paneel om 2 dagen te koelen. Dan kan ik een 75-100ah accu nemen, dat zijn de kosten niet naast alle andere investeringen, heeft de accu wellicht overcapaciteit maar dat is voor de accu alleen maar beter (minder ontladen)
35 Ah met een 80 watt paneel is genoeg om de hele vakantie te koelen ;) Als prijs/formaat/gewicht geen probleem is kun je natuurlijk een grotere accu plaatsen maar is in mijn ervaring niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Die Danfoss (BF35 dacht ik) is wel idd de meest gebruikte compressor, maar niet de enige op de markt

En idd, ding heeft ook batterijbeveiliging. En met een beetje zonnepaneel kom je met een 75-100Ah loodaccutje prima weg.
De VDC31M is een prima budgetaccutje voor dit doel (rond de 100 euro)

En idd, tot 50% ontladen of tot 70% scheelt behoorlijk in levensduur, dus wat overdimensioneren is altijd goed en je kan makkelijker een dagje zonder zon

Een goede regelaar is idd wel aan te raden, maar bij zo'n Victron setje zit je wel goed.
Alternatief is epever, een 10A MPPT kost een goede 60 euro.

(Dat zelf bouwen: Die risico's van ontbranden, thermal runaway en andere ellende heb je niet bij LiFePO4, itt tot de andere, daar zou ik zeker niet zomaar aan beginnen). Maar goed, zelfbouw is een stap verder en zowel kwa levertijd als kwa tijd-voor-het-kennis-inlezen voor TS nu niet relevant.

dan is zo'n loodaccu voor deze reis een prima optie die goed kan voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat model werd inderdaad genoemd. Zou ook in mobicool gebruikt kunnen worden (maar t maakt mij niet uit, heb nu al diverse mensen die het zuinige verbruik van de Mobicool genoemd hebben en €300 is een betaalbare optie
Interessant, dat is wel een goeie manier om de BBQ aan te krijgen als t koud is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

* Mike2k is camperbewonert (niet full thyme) en heeft een installatie van 2x 90 Ah accu's met een xenteq 1500 zuivere sinus omvormer en zelfbouw omschakelrelais (tussen paalstroom en alternator)

Paar dingetjes:
Als je gaat voor een omvormer van 12v naar 220 hou dan rekening met de factor 20. Gebruikt je koelkast 230v 1A, dan trek je dus 12v 20A (ongeveer) uit de accu
Let ook op de omvormer, de zuivere sinus versus gemodificeerde sinus (sommige apparatuur zoals accu laders van laptops kunnen niet overweg met de laatste)
De cyrix accuscheider is ook een erg goed idee, dan laad je huishoudaccu bij tijdens het rijden.

PS. vergis je niet in de kosten van dit geintje...met alle bekabeling, omvormer, accuscheider...je bent zo 1000 euro lichter...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor de tips, het 220v verhaal had ik al achter me gelaten. Ik had begrepen dat je dan ook eigenlijk moet zorgen dat de omvormer alleen actief is als de koelkast aanspringt/draait om verlies te beperken en dan wordt het weer een knutselproject

Kosten dubbele accu: +/- €400 (ingebouwd door garage)
kosten koelbox: €300
kosten zonnepaneel: €150

Klopt, het is niet goedkoop. Maar het dubbele accusysteem is wel een meerwaarde voor de auto en de koelbox zullen we in ons tuinhuis als extra koelkastje gebruiken.
De daktent hebben we ook nu aangeschaft voor deze vakantie. Ruim 2000 euro...Ze zijn ook te huur, maar 6 weken huren kost je dan zo'n 800-1000 euro(150-200/w). Ik ben in het slechtste geval met koop/verkoop net zo duur uit, maar het is waarschijnlijker dat we volgend jaar nog een keer zo op vakantie gaan (niet zo lang)

Edit: er zijn ook Defenders te huur voor reizen, kost je 800-1000 per week, dus 5 a 6000 euro voor een 6wk vakantie. Dat doen ook veel mensen, met dat in het achterhoofd zijn we op deze manier nogal goedkoop uit om met een Defender met daktent op vakantie te gaan...

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 29-06-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Stefke schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:35:
Wat is dan het voorstel/oplossing van het management ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
ik zie dat de koelbox ineens weer iets gezakt is, nu rond de 300 euro.

https://www.amazon.de/Mob...-Steckdose/dp/B019EVY9WU/

Ik heb m voor 279 gekocht, maar de laatste tijd leek ie rond de 325 te zitten.

Overigens: FR40 en MCF40 maakt elkaar niets uit, enige verschil wat ik zag is -10 max vs -15 max, maar volgens mij is dat puur een setting en maakt het verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:44
DJSmiley schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:55:
ik zie dat de koelbox ineens weer iets gezakt is, nu rond de 300 euro.

https://www.amazon.de/Mob...-Steckdose/dp/B019EVY9WU/

Ik heb m voor 279 gekocht, maar de laatste tijd leek ie rond de 325 te zitten.

Overigens: FR40 en MCF40 maakt elkaar niets uit, enige verschil wat ik zag is -10 max vs -15 max, maar volgens mij is dat puur een setting en maakt het verder niet uit.
Snel wezen voor ze zich bij Amazon bedenken. Die prijs is echt belachelijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb m gekocht. Reis is natuurlijk op dit moment ... 90% zeker (gezien corona...misschien komen er weer andere ontwikkelingen.) Retourneren kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De mobicool is binnen. Prima ding maar hij maakt wel veel geluid, niet alleen de compressor maar met name de ventilator. Niet verwacht dat er ook een ventilator in zou zitten en ook niet dat ie zo luid zou zijn. Wij slapen op de auto dus op zich maakt t niet uit. Het gesuis van een ventilator vind ik doorgaans ook niet zo storend en hij doet het maar af en toe een minuut of twee

Heb m nu gevuld en ben even een 24u meting aan t doen op 2graden

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 02-07-2021 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Dat geluid had ik al benoemd.

https://camperforum.nl/viewtopic.php?p=2065776#p2065776

Er zijn op youtube ook filmpjes te zien van mensen die de fan vervangen door een stillere. (Arctic F TC is bv een temperatuur geregelde)
Meeste stillere fans hebben wel een lagere airflow, maar in de praktijk hoeft dat geen probleem te zijn (tenzij het buiten 40 graden is)

Bij mij staat de box in een kast (uiteraard met voldoende ventilatie) waardoor je m ook een stuk minder hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, maar ik dacht aan het geluid van een compressorkoelkast, omdat het dat in feite ook is...een normale koelkast zeg maar. Een beetje geborrel/gezoem.

Deze koelbox in dezelfde ruimte als waar je slaapt (en niet in een kast) dat is wel serieus geluid, maar voor ons op zich geen probleem als we toch op t dak liggen. Hij maakt iig niet meer geluid dan elke andere 12v koelbox
En vooralsnog lijkt het er op dat ie - bij ons binnen, 21gr - misschien 2 a 3x per uur een paar minuten draait en verder is ie stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Binnen klinkt het ook een stuk harder dan buiten (in een kampeermiddel) is mijn ervaring. In de tent hoor ik hem in ieder geval nauwelijks, tijdens het slapen ook nooit last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Eerste meting op 2gr met een paar liter vocht 12u: 0,065kWh

Op 220v is dat 0,3a, als ie op 12v net zo goed zou presteren zou dat 5,5ah zijn, dus 11ah in 24u. Lijkt mij prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Accu is binnen, 100A deepcycle

Ik overweeg dit setje te kopen:
https://www.amazon.nl/ECO...S&pd_rd_i=B08K2Y7NVQ&th=1

Alleen er staat bij:
Let op:
Bij aansluiting met zonne-generator, controller display en USB-poort kan niet werken.De controller werkt alleen wanneer aangesloten op de batterij. Wanneer de batterij onder de bescherming tegen overontlading staat, werkt het opladen niet totdat de batterijspanning terugkeert naar 12,6V.
Ik zie niks staan over wat dan moet veroorzaken dat de accu "onder bescherming tegen overontlading staat". Is dat een functie van de controller? Ik lees wel dat deze controller tegen overlading beschermd.
En als dat dan zo is, dan wil de accu dus niet laden, ondanks dat je dan juist je ontladen accu wilt opladen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Hij stopt met laden zodra de spanning boven de 12,6v komt, dat is de overlaadbeveiliging. Maar ik kan niet duidelijk zien of hij de last(koelkast) afkoppelt als de spanning te laag is, wat me wel aannemelijk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik neem aan dat dat alleen zo is als de last op de controller aangesloten is? Ik sluit de koelkast (en ook een dieselstandkacheltje) op de accu aan.

Maar dan nog: als de controller in ontladingsbescherming staat, dan wil je paneel de accu dus niet opladen? Dan zou je dus de auto moeten laten lopen om de huishoudaccu op te laden, en pas dan begint het paneel weer te werken?

De controller kan dus het laden stoppen wanneer de accuspanning te laag wordt?...Geen verstand van maar lijkt mij vreemd.

En wat is "ontladen"? Dat is voor de ene accu een lagere spanning dan de andere neem ik aan? Zou een instelling moeten zijn dan?

Hier een rechtstreekse link
https://www.eco-worthy.co...controller-for-camping-rv

edit:
Hier een manual van de betreffende controlle
https://cdn.shopifycdn.ne...r_Manual.pdf?v=1608881883
Zo te zien inderdaad een lowvoltagedisconnect en een lowvoltagereconnect setting en dat gaat over de load/output
En voor zover ik kan nagaan: als de voltage van de panelen lager is dan de battery, dan wordt ook niet geladen. KLinkt logisch

Mogelijk is het een verkeerde vertaling naar het nederlands? (Die quote). Als ik de pagina op Engels zet, dan staat heel de productinfo er niet dus kan niet zien hoe het er in het Engels staat.

[ Voor 39% gewijzigd door Stefke op 09-07-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Het is idd allemaal google-translated brakke vertaling.

Onderspanningsbeveiliging is allemaal op de LOAD output bedoeld

Dus accu leeg, output uit en dus geen diepteontlading van de accu.

Maar als je dus de accu en de kachel enz direct op de accu zet, dan gebeurt er dus niets. Een koelbox heeft meestal zelf al wel een beveiliging die m uitschakelt bij een lege accu.

Alleen de normale verbruikers kunnen de accu nog leegtrekken. Daarvoor is het raadzaam om bij een loodaccu een batterijprotect te gebruiken. Daarmee schakel je alles uit als de accu leeg is, ipv de accu helemaal leegtrekken (=slopen)

Dat paneel ding is 'gewoon' een simpele PWM controller. Daar is niets fancy aan, doet gewoon wat ie moet doen. En idd, als de paneelspanning < accuspanning is, dan valt er simpelweg niets te laden.

Hoe het vermogen is... het klinkt allemaal erg Chinees. De vraag is of die 120W dan echt 120Wp is, of chinese watts en je eerder aan 80-90W mag denken.

Ik zou eerder kijken naar bv https://solarv.de/product...llin-panel-80w-120w-200w/
Daar zit bij de 120W versie ook een Epever MPPT regelaar in.

Heb ik persoonlijk meer vertrouwen in dan een onbekende Chinese OEM.

Als je ook met een koffer-achtig ding afkunt (groter en zwaader) dan kun je meer vermogen krijgen:
https://solarv.de/product/solarkoffer-150w/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Goed alternatief, nadeel is dat ik hiermee geen monitor van de accu heb.

Accu protector
https://www.nauticgear.nl...qxoCelcQAvD_BwE#1116=3036

Het lijstje wordt wel lang zo ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 09-07-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Victron Smartshunt en de meest lichte BatteryProtect is voldoende. Dan zie je ook de laadstatus enz.
https://www.bol.com/nl/nl...24v-65a/9200000090864152/

Alternatief is een Chinese monitor, geen bluetooth en (iets) minder nauwkeurig, maar wel een stuk goedkoper dan een 'echte' Victron.

https://nl.aliexpress.com/item/4000726472671.html

YouTube: $200 Victron Solar Battery Monitor? Try this $30 Chinese one instead...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, maar zo'n Smartshunt is me dan weer te prijzig.

Aliexpress is niet meer op tijd voor de vakantie. Zal eens op Amazon kijken voor een batterymonitor, dat is meestal een stuk sneller.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 09-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
DJSmiley schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:56:

Hoe het vermogen is... het klinkt allemaal erg Chinees. De vraag is of die 120W dan echt 120Wp is, of chinese watts en je eerder aan 80-90W mag denken.

Ik zou eerder kijken naar bv https://solarv.de/product...llin-panel-80w-120w-200w/
Daar zit bij de 120W versie ook een Epever MPPT regelaar in.

Heb ik persoonlijk meer vertrouwen in dan een onbekende Chinese OEM.
Ik heb even de info van die Epever gezocht (manual) maar dat is toch ook "maar" Chinees? Of bedoel je dat het in ieder geval een bekend chinees merk is en die andere niet? Voor mij zijn ze iig even onbekend ;) maar ik mag aannemen dat een mppt tracker meer oplevert iig
Ik zou voor de 120w Epever controller de MT50 monitor kunnen kopen, €25 op amazon en snel binnen, dan heb ik ook de batterij info goed inzichtelijk (op die duitse site niet voorradig)

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 10-07-2021 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Hoeveel info heb je nodig? Een lampje die aangeeft of je accu leeg / halfvol / vol is voor mij voldoende, ik heb wel betere dingen te doen op vakantie dan een accuspanning in de gaten te houden :p

Zoals eerder aangegeven zou ik geen cheap-ass Chinese regelaar kopen: je wil niet dat zo'n ding begint te fikken terwijl jij lekker een dagje op pad bent..
Die 120watt uit dat paneel zou ik ook met 3 zakken zout nemen.. Er staan nergens afmetingen bij (= een goede indicatie van het werkelijke Wp) en alleen slechte photoshops waarmee je nog geen inschatting kunt maken van het formaat.

Een simpele victron regelaar heeft ontlaadbeveiliging ingebakken dus dan heb je ook geen accu protector nodig: gewoon alles op de load uitgang van de regelaar aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee wellicht. Het is ook niet zo dat als je op je meter ziet dat de spanning laag (maar hoger dan de cuttoff) wordt je alles uit gaat zetten om stroom te sparen, je wil toch alles gebruiken zolang je de stroom hebt (en zolang de accu niet teveel lijdt)

Het is lastig, ik heb zelf te weinig kennis van de details rondom stroom etc. Denk je ergens een werkbare oplossing voor te hebben is er altijd wel iemand die zegt "nee dat zou ik niet doen want dit of dat".
En het moet ook een beetje betaalbaar blijven.

Ik heb nu een 100A AGM accu. Die zou met max 10A geladen moeten worden (14,4v). Dat klinkt wat weinig. Op een pagina over AGM accu's stond: laden met 10-30% van de capaciteit, minder laden is ook niet goed voor de accu.
Ja, wat is het nou, laden met niet meer dan 10A, of laden met 10-30A... En waar laadt de accu mee als ik hem in mijn auto met een accuscheider plaats. Meer dan 10A toch mag ik aannemen.

[ Voor 65% gewijzigd door Stefke op 10-07-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefke schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:04:
Nee wellicht. Het is ook niet zo dat als je op je meter ziet dat de spanning laag (maar hoger dan de cuttoff) wordt je alles uit gaat zetten om stroom te sparen, je wil toch alles gebruiken zolang je de stroom hebt (en zolang de accu niet teveel lijdt)

Het is lastig, ik heb zelf te weinig kennis van de details rondom stroom etc. Denk je ergens een werkbare oplossing voor te hebben is er altijd wel iemand die zegt "nee dat zou ik niet doen want dit of dat".
En het moet ook een beetje betaalbaar blijven.

Ik heb nu een 100A AGM accu. Die zou met max 10A geladen moeten worden (14,4v). Dat klinkt wat weinig. Op een pagina over AGM accu's stond: laden met 10-30% van de capaciteit, minder laden is ook niet goed voor de accu.
Ja, wat is het nou, laden met niet meer dan 10A, of laden met 10-30A... En waar laadt de accu mee als ik hem in mijn auto met een accuscheider plaats. Meer dan 10A toch mag ik aannemen.
Al die adviezen met een bak zout nemen. Kijk naar de autoladers die je kan kopen - 4A gaat meestal volgens de handleiding al tot 100Ah+

De dynamo in je auto beukt gerust 60A tegen een batterij aan.

Als je alle adviezen wilt volgen ben je 1000 euro lichter en die krijg je nooit terug. Dan maar een keer extra een batterij kopen elke 10 jaar. Wat een drama.

Die "chinese rommel" PWM solar controllers werken overigens super. Ik heb er 3 in gebruik bij mijn cottage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Iemand adviseerde een lithiumbatterij....

Het moet gewoon een beetje betaalbaar zijn, in principe is het voor één vakantie, mogelijk 2 (volgend jaar), daarna gaat de Defender waarschijnlijk weg. Een portablesetje zoals dat opvouwbare komt dan altijd nog wel een keer van pas.
Het gevaar met dit soort dingen is dat je bij hobbyisten uitkomt die niet op een paar honderd euro kijken ;)

Ik bestel gewoon die opvouwbare van Amazon. Zou de volgende dag geleverd moeten worden, kan ik hem deze week nog testen. Als t niks is, gaat ie retour en bestel ik wat anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Die "chinese rommel" PWM solar controllers werken overigens super. Ik heb er 3 in gebruik bij mijn cottage.
Het stukje over de beste laadstroom voor je accu kun je negeren inderdaad: met zonne-energie ben je toch afhankelijk van de zon wat er geladen wordt, dat is nooit ideaal. Dan slijt je accu maar wat sneller, voor vakantie gebruik boeit dat niets.

Qua regelaar had ik ook een Chinese MPPT regelaar gekocht die prima werkte, toen ik hem openschroefde was het echter drama: pootjes van componenten die te lang waren en bijna tegen de behuizing kwamen (geen extra isolatie daar), vol slechte solderingen (slecht contact = warmte ontwikkeling). Dus ondanks dat het ding prima functioneerde was ik er niet gerust op dat dit ook veilig/betrouwbaar was. Als je dan nagaat dat het ding 20 euro ofzo was en je voor 30 een degelijke regelaar van Victron hebt dan zou daar niet op besparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheezus schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:37:
[...]

Het stukje over de beste laadstroom voor je accu kun je negeren inderdaad: met zonne-energie ben je toch afhankelijk van de zon wat er geladen wordt, dat is nooit ideaal. Dan slijt je accu maar wat sneller, voor vakantie gebruik boeit dat niets.

Qua regelaar had ik ook een Chinese MPPT regelaar gekocht die prima werkte, toen ik hem openschroefde was het echter drama: pootjes van componenten die te lang waren en bijna tegen de behuizing kwamen (geen extra isolatie daar), vol slechte solderingen (slecht contact = warmte ontwikkeling). Dus ondanks dat het ding prima functioneerde was ik er niet gerust op dat dit ook veilig/betrouwbaar was. Als je dan nagaat dat het ding 20 euro ofzo was en je voor 30 een degelijke regelaar van Victron hebt dan zou daar niet op besparen..
N=1

Mijn PWM regelaars van 3-10 euro (afhankelijk van ondersteunde wattage) zitten prima in elkaar en worden in de EU in precies dezelfde verpakking met een ander stikkertje verkocht.
Pagina: 1