4TB NVMe SSD nodig voor laptop, wordt die niet te heet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Ik zoek een?
Ik wil een nieuwe SSD van 4TB in mijn (ook nieuw aan te schaffen) laptop. De laptop bevat een normaal 80mm M2 slot.

Wat is je budget?
Het budget is niet zo interessant. Tussen de 500 en 800 euro is geen probleem.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga de SSD gebruiken in een Dell Latitude 5420 met Core i7 processor. Naast de opslagruimte is ook de performance van belang, want er past maar 1 SSD in deze laptop. Ook het OS en de software moeten dus vanaf deze SSD gaan draaien. De laptop wordt vooral gebruikt als kantoorpc, soms wat fotobewerking of webdesign, maar geen zware games.

Ik heb natuurlijk zelf al gekeken welke SSD's in aanmerking komen, bijvoorbeeld:Het is me opgevallen dat sommige van deze SSD's ook leverbaar zijn met een heatsink. Als je een SSD op een moederbord monteert zit er vaak ook een heatsink bij.
  1. Werken deze SSD's ook goed zonder heatsink? Want het zal duidelijk zijn dat daarvoor in een laptop geen ruimte is. Dat de prestaties iets minder worden vind ik niet zo erg, maar ik wil niet dat de SSD permanent gloeiend heet staat omdat hij eigenlijk is ontworpen voor gebruik met een heatsink.
  2. Officieel ondersteunt deze laptop SSD's tot 2TB. Heeft iemand al eens een 4TB SSD in een dergelijke laptop geprobeerd?
  3. De PNY is voor PCI Express Gen4, terwijl het M2 slot in de laptop een Gen3 is. Gaat dat werken? Of kan ik alle Gen4 SSD's alvast afstrepen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:02
Als het toch 'maar' een kantoorpc is, waarom dan niet gaan voor 2TB + 2TB extern? (bijvoorbeeld)
Qua snelheid is er met de laatste gen amper verschil.
PCIe 4.0 and PCIe 3.0 backward and forward compatible? Both PCIe 4.0 and PCIe 3.0 are backward and forward compatible
Misschien hier je vraag ook eens stellen wat betreft max SSD size?
https://www.dell.com/comm...titude-E5420/td-p/5120246

[ Voor 24% gewijzigd door OxWax op 26-06-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
OxWax schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:29:
Als het toch 'maar' een kantoorpc is, waarom dan niet gaan voor 2TB + 2TB extern? (bijvoorbeeld)
Qua snelheid is er met de laatste gen amper verschil.

[...]

Misschien hier je vraag ook eens stellen wat betreft max SSD size?
https://www.dell.com/comm...titude-E5420/td-p/5120246
De laptop wordt vooral voor kantoorwerk gebruikt, maar hij moet wel makkelijk mee kunnen inclusief alle data. Ik ben wel een beetje klaar met het meeslepen van externe schijven. Sta je daar bij een klant, beweeg je net de laptop wat ongelukkig waardoor de kabel onder spanning komt, raakt de usb-verbinding verbroken. No thanks. Interne schijf it is. Externe schijven zijn een prima oplossing voor backups, maar niet als permanente opslag.

Ah, mooi dat het wel compatible is. De keuze is niet echt reuze bij de 4TB SSD's :)

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 26-06-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gebruik je wel bitlocker of equivalent? Je wilt niet 4TB aan klanten data op straat hebben.

Daarnaast zou ik niet inzien waarom het te warm zou worden bij normaal werk, als je echt intensief gaat werken (veel VM's bijvoorbeeld, kan je altijd nog een laptop coolerpad meenemen in je tas, maar dat was sowieso al aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:02
PhilipsFan schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:51:
[...]

De laptop wordt vooral voor kantoorwerk gebruikt, maar hij moet wel makkelijk mee kunnen inclusief alle data. Ik ben wel een beetje klaar met het meeslepen van externe schijven.
Ik wil je niet ompraten maar heb je al eens gekeken naar een recente externe SSD? Ik heb een (Samsung)T5 en T7, dat is zo groot als een doosje lucifers en weegt evenveel 8)
4TB is wel hééél veel data om mee te zeulen

[ Voor 3% gewijzigd door OxWax op 26-06-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik zie dat ik hier nooit op heb geantwoord. Ik heb de SSD aangeschaft en deze werkt prima in de laptop. Ik heb geen echte benchmarks gedaan want ik heb toch niks om te vergelijken, maar de laptop voelt erg snel.

Wel throttled de SSD terug als hij lang achter elkaar aan het schrijven is, hij wordt dan ook erg heet. Maar dit komt niet zo vaak voor en heeft totnutoe nog niet tot problemen geleid. Ik heb gewoon de bestaande heatsink van de laptop gebruikt, eigenlijk alleen een metalen plaatje met thermal paste wat tegen de SSD aan drukt. Dit koelt natuurlijk slechts 1 kant, want de SSD heeft aan beide kanten chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 16:31
Ik heb de Sabrent 4 TB schijf in mijn laptop zitten.

Deze wordt niet te heet, ook niet onder zwaar gebruik! Geen heatsink nodig.

Edit: Oh ik zie nu pas dat je een jaar oud topic omhoog hebt gekickt.

[ Voor 13% gewijzigd door Generaal Pep op 29-03-2022 13:24 ]

01010000 01100101 01110000 01100101

Pagina: 1