Waarom zijn goede netwerk switchen zo oud

Pagina: 1
Acties:
  • 4.126 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegendescheet
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-04-2023
Mijn vraag
waarom zijn goede netwerk switchen van 5/8 porten zo oud?

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegendescheet op 25-06-2021 21:39 ]

Beste antwoord (via rens-br op 27-06-2021 00:52)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-05 18:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sebazzz schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 06:01:
[...]

Bij unmanaged switches niet, maar bij managed switches zit je natuurlijk met een webinterface die bepaalde beveiliging moet hebben.
Van de managed switches van TP-Link hebben ze gewoon verschillende hardware revisies en software updates.

Maar ik geloof dat die allemaal onder hetzelfde typenummer/ean vallen.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mash_man02
  • Laatst online: 10:30
Misschien moet je dat even nader toelichten, ik heb werkelijk geen idee wat je bedoeld.

Er zijn ook prima nieuwe netwerk switches.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In tegenstelling tot een GPU of SSD, verandert er zeeeeer weinig tot niets aan "netwerken" dus waarom zou een fabrikant elk jaar een nieuwe switch op de markt moeten brengen?

Gemiddelde modem/router van een ISP is ook rustig al 3 jaar op de markt of langer; je krijgt toch ook niet elk jaar een nieuwe?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Waarom zou er jaarlijks of elke 2 of 3 jaar een nieuw model 5 of 8 poorts swichs uit moeten komen?
Mooi voorbeeld: pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch

Wat moet of kan hier anders aan bij een model 2021 :S ?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 13:58

Sebazzz

3dp

RobbyTown schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 03:15:
Wat moet of kan hier anders aan bij een model 2021 :S ?
Bij unmanaged switches niet, maar bij managed switches zit je natuurlijk met een webinterface die bepaalde beveiliging moet hebben.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

[...]

Perfect voorbeeld van een nieuwe managed switch
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1556868;323948/

Dit zijn identieke switches. 8 jaar leeftijd verschil.

Dat oude HP model als je daar de firmware upgrade krijg je ook Aruba in de webinterface enige wat niet meer veranderd is buitenkant van de hardware dan moet je Aruba model kopen je koopt letterlijk hetzelfde product :*) .

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

RobbyTown schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 06:10:
[...]

Dat oude HP model als je daar de firmware upgrade krijg je ook Aruba in de webinterface enige wat niet meer veranderd is buitenkant van de hardware dan moet je Aruba model kopen je koopt letterlijk hetzelfde product :*) .
Ho ho, het nieuwe type is een paar millimeter kleiner. 😄

Default blanke hetero

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 22-05 18:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Van de managed switches van TP-Link hebben ze gewoon verschillende hardware revisies en software updates.

Maar ik geloof dat die allemaal onder hetzelfde typenummer/ean vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:33
RobbyTown schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 06:10:
[...]

Let wel op dat deze er wel uitgaan. Bij Aruba is een hele nieuw lijn uitgebracht (dus ja, er wordt nog steeds ontwikkeld) en de oude lijn zal er dan ook wel een keer uitgaan.
De ‘oude’ lijn is niets mis mee en zal nog minimaal 5jaar supported zijn (en dus eventuele security/bug fixes)
Groot voordeel is dat deze switches life time warranty hebben dus gaat ie kapot krijg je een nieuwe.

Maar de nieuwe ontwikkelingen zullen minder van toepassing zijn voor thuis, klein zakelijk gebruik.

Btw een afgeleide van de aruba switch is de instant-on serie die zijn bv weer cloud managed, kan ook weer handig zijn.

Dus ja, er wordt nog veel ontwikkeld maar dat zal niet voor iedereen van toepassing zijn… en zelf bij bedrijven draaien switch soms 7+ jaar voordat ze vervangen worden (gewoon omdat er nog geen behoefte is aan nieuwe features)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Het word mij nu al wel wat duidelijker, e bandbreedte behoefte is niet fors gegroeid dus worden netwerk kaarten en daarmee ook switches niet snel her ontwikkeld.

We staan nu echter wel weer op een splitsing. Waar 1Gb jaren de norm was, zal deze nu langzaam naar 802.3bz doorkantelen.

Dat betekend dat we steeds 0,1/1,2,5/5 en 10Gb multirate gaan zien en dus ook een nieuwere generatie switches al dat niet met 802.3bt UPOE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@mash_man02 Dat is toch wel voor een niche markt in bedrijven zal je het niet snel tegenkomen misschien in een enkel MKB maar zal geen mainstream worden want heel simpel wie heeft het echt nodig? Zolang de norm voor end user Gb is zal het niet veranderen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 23:31
Vliegendescheet schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:38:
Mijn vraag
waarom zijn goede netwerk switchen van 5/8 porten zo oud?
Interessant, alles wat nieuw is heeft dus inherent meer waarde?

Het is een grote assumptie om te denken dat alles beter wordt. Wasmachines worden tegenwoordig zodanig gemaakt dat ze expres niet te repareren zijn (lagers zitten in een groot plastic omhulsel). Er zijn geen productinnovaties, net als met switches.

De realiteit is dat veel producten niet beter worden, van witgoed tot eten. Waar bij elk onderdeel/ingrediënt wordt bekeken of er centen bespaard kunnen worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Harm_H op 26-06-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Harm_H schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Interessant, alles wat nieuw is heeft dus inherent meer waarde?
Het is maar net hoe je het opvat.
In de computer wereld wordt alles doorontwikkeld, zelfs geluidskaarten.
Zoals TS terecht opmerkt lijken de ontwikkelingen ohgv bekabeld netwerk stil te staan.
Waarom brengt men bv niet 1,25 of 1,5 gigabit verbindingen uit, het hoeft niet gelijk 10gb te zijn. Vergelijk het met hdmi of usb.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:39
mrbullet schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Het is maar net hoe je het opvat.
In de computer wereld wordt alles doorontwikkeld, zelfs geluidskaarten.
Zoals TS terecht opmerkt lijken de ontwikkelingen ohgv bekabeld netwerk stil te staan.
Waarom brengt men bv niet 1,25 of 1,5 gigabit verbindingen uit, het hoeft niet gelijk 10gb te zijn. Vergelijk het met hdmi of usb.
Geen vraag, geen aanbod? Voor consumenten is 1 GBit veelal voldoende. Je ziet nu voorzichtig 2.5 Gbit komen bij de duurdere moederborden. Enkele duurdere NAS-sen krijgen ook 2.5Gbit of hebben de optie om er 10GBit bij te prikken.

De enterprise/prof producten al veel verder en is er meer ontwikkeling maar dat komt niet snel richting consumentenproducten, want vraag is er niet/nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50
Hardware matig veranderd er weinig aan switches. Je hebt zeker bij cm aan 1 Gbit genoeg. Vaak zie je wel van switches dat er meerdere revisies zijn zo heb je van de gs108e de V1/V2 en sinds halverwege vorig jaar de V3.

V1 naar v2 was volgensmij naar zuinigere hardware. En de V2 naar V3 gaf ipv 8 x Poe nu 8 x Poe waarvan 4 x poe+.

Tegenwoordig heb je 2.5 en 5 Gbit maar echt aanslaan doet dat het nou ook niet echt dus zie weinig fabrikanten er volop inspringen (muv de Asus gamer lijn).

Zeker als je kijkt naar Cisco dat werkt altijd en of het nu een switch van 2021 is of 1996 ze werken exact het zelfde wat betreft commando structuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 26-06-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Frogmen schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:47:
@mash_man02 Dat is toch wel voor een niche markt in bedrijven zal je het niet snel tegenkomen misschien in een enkel MKB maar zal geen mainstream worden want heel simpel wie heeft het echt nodig? Zolang de norm voor end user Gb is zal het niet veranderen.
Veel van ons kunnen al gigabit afnemen qua internet, ap's met doorvoer van boven de gigabit zijn er al lang.
Nas en moederborden zeker in het hogere segment doen vaak ook al 2,5Gb op meer.

Ik heb zelf 2 jaar terug al 100 AP+ omgevingen gebouwd op basis van Wifi6 8x8 mu-mimo met multigig access poorten met UPOE tot 60W.

Dus ik denk toch wel dat het dichter bij is als dat je denkt, niche ?? dat vind ik dan wat vergaan, dan noem ik het liever toekomst gericht.

[ Voor 5% gewijzigd door mash_man02 op 26-06-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@mash_man02 zijn dit niet vooral omgevingen met veel gebruikers waarbij snelle backbones noodzakelijk zijn. Het gros van de thuisgebruikers heeft het niet nodig en zal het niet gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:02
mash_man02 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Veel van ons kunnen al gigabit afnemen qua internet,
En hoe veel doen dat daadwerkelijk? Als ik google zit de gemiddelde internet snelheid in Nederland nog onder de 100mbs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Frogmen schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:28:
@mash_man02 zijn dit niet vooral omgevingen met veel gebruikers waarbij snelle backbones noodzakelijk zijn. Het gros van de thuisgebruikers heeft het niet nodig en zal het niet gebruiken.
Dat is al een heel ander perspectief dan het een niche product noemen. :)

Je stelt dat het geen mainstream zal worden, maar hou daarbij het verleden eens in ogenschouw, dat is namelijk lang terug ook geroepen over gigabit. De vraag is daarmee niet of het gaat gebeuren maar wanneer het gaat gebeuren.

Ik heb hier thuis al 4 apparaten die het ondersteunen dus als ik aan een nieuwe switch moet kijk ik bij voorkeur niet alleen naar 1Gbps.

[ Voor 33% gewijzigd door mash_man02 op 26-06-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 20:45
ik kan me in mn jonge jaren nog herrinneren dat we quake 3 arena speelde, en dat de rijke kid van de groep een 3com 8 poort gigabit switch had ... das nu +- 20 jaar geleden
ding maakte berg herrie , nu is 8 poort gigabit een chippie van niks

industrieel worden die inderdaad vervangen na hun afschrijving , of voor hun betere stroomgebruik (nieuwere processors = minder warmte = minder airco... )

de upgrades van bv AC naar AX accespoints, waarbij alle ap's & switches dienen vernieuwd te worden zijn denk ik zeldzaam ivm nog steeds dure hardware en nog geen noodzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Philip Ross schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:58:
[...]

En hoe veel doen dat daadwerkelijk? Als ik google zit de gemiddelde internet snelheid in Nederland nog onder de 100mbs.
Gemeten snelheid is afhankelijk van vele factoren, zou zou je namelijk suggereren dat veel mensen nu voldoende moeten hebben aan een 100Mbps switch, lijkt me ook niet heel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
mash_man02 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:32:
[...]

Gemeten snelheid is afhankelijk van vele factoren, zou zou je namelijk suggereren dat veel mensen nu voldoende moeten hebben aan een 100Mbps switch, lijkt me ook niet heel ok.
Als ik naar de mensen om mij heen kijk is voor 95% ook 100mbs voldoende. Voor de helft zelfs 50mbps wel.

Mainstream switches zullen ontwikkeld worden voor wat 99% van de markt nodig heeft. En als met 1gbps 99% tevreden is gaan er niet snel veel nieuwe dingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Philip Ross schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:03:
[...]

Als ik naar de mensen om mij heen kijk is voor 95% ook 100mbs voldoende. Voor de helft zelfs 50mbps wel.

Mainstream switches zullen ontwikkeld worden voor wat 99% van de markt nodig heeft. En als met 1gbps 99% tevreden is gaan er niet snel veel nieuwe dingen komen.
Maar dan zouden 1Gbps switches toch al niet mainstream moeten zijn omdat men die volgens jou niet nodig heeft ?

Zou je in dat zelfde perspectief je niet voor kunnen stellen dat over een jaar of 5 2,5Gbps mainstream zal zijn los van wat men nodig heeft ?

[ Voor 16% gewijzigd door mash_man02 op 26-06-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
mash_man02 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:15:
[...]

Maar dan zouden 1Gbps switches toch al niet mainstream moeten zijn omdat men die volgens jou niet nodig heeft ?

Zou je in dat zelfde perspectief je niet voor kunnen stellen dat over een jaar of 5 2,5Gbps mainstream zal zijn los van wat men nodig heeft ?
Jawel, mainstream is iets waar 99% voldoende aan heeft. Want meer dan dat kost meer dan het op gaat leveren.

(Die 99% is niet exact maar je snapt het punt wel).

En natuurlijk zijn switches niet in gebruik bij de meeste mensen die weinig internet snelheid hebben dus van de doelgroep van kopers van switches zal de gemiddelde snelheid wel boven de 100 Mbps liggen.

Snap niet waarom je het vreemd vind dat iets als 1gbps mainstream is als het in prijs vergelijkbaar kan zijn met trager en tegelijkertijd wel voor het overgrote deel van alle kopers voldoende snel is.

En zo lang er weinig gebruikers over die snelheid heen gaan zal een 2.5gbps switch gewoon niet rendabel zijn om te verkopen.

Misschien over 10 jaar of zo wel maar verwacht er niet te veel van tenzij 8K tv/streams sneller gebruikt gaat wel raden dan 4k (wat veel mensen nog niet eens hebben/streamen)

[ Voor 13% gewijzigd door Philip Ross op 26-06-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Philip Ross schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:43:
[...]

Jawel, mainstream is iets waar 99% voldoende aan heeft. Want meer dan dat kost meer dan het op gaat leveren.

(Die 99% is niet exact maar je snapt het punt wel).

En natuurlijk zijn switches niet in gebruik bij de meeste mensen die weinig internet snelheid hebben dus van de doelgroep van kopers van switches zal de gemiddelde snelheid wel boven de 100 Mbps liggen.

Snap niet waarom je het vreemd vind dat iets als 1gbps mainstream is als het in prijs vergelijkbaar kan zijn met trager en tegelijkertijd wel voor het overgrote deel van alle kopers voldoende snel is.

En zo lang er weinig gebruikers over die snelheid heen gaan zal een 2.5gbps switch gewoon niet rendabel zijn om te verkopen.

Misschien over 10 jaar of zo wel maar verwacht er niet te veel van tenzij 8K tv/streams sneller gebruikt gaat wel raden dan 4k (wat veel mensen nog niet eens hebben/streamen)
Ik weet niet waar je het idee vandaan hebt dat ik 1Gbps als mainstream vreemd vindt. Mijn punt is dat we al heel lang op 1gbps mainstream zitten en dat 802.3bz al aan de weg timmert om de volgende mainstream te worden.

1Gbps is volgens je eigen relaas al niet rendabel omdat 95% dat niet nodig heeft. En dat is nu juist ook mijn relaas allen dan ten aanzien van 1Gbps nu maar 2,5Gbps of meer, in de nabije toekomst.

De prijzen van dergelijke switches zijn al fors aan het zakken waardoor de keuze voor snellere switches dan dat we nu nodig hebben op een bepaald punt een no-brainer gaat worden waar we nu in jou relaas al sinds jaar en dag als no-brainer voor 1Gbps switches kiezen.

https://www.coolblue.nl/p...2boRBk6Yk0pBoC6DkQAvD_BwE

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 26-06-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
mash_man02 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:32:
[...]

Ik weet niet waar je het idee vandaan hebt dat ik 1Gbps als mainstream vreemd vindt. Mijn punt is dat we al heel lang op 1gbps mainstream zitten en dat 802.3bz al aan de weg timmert om de volgende mainstream te worden.

1Gbps is volgens je eigen relaas al niet rendabel omdat 95% dat niet nodig heeft. En dat is nu juist ook mijn relaas allen dan ten aanzien van 1Gbps nu maar 2,5Gbps of meer, in de nabije toekomst.

De prijzen van dergelijke switches zijn al fors aan het zakken waardoor de keuze voor snellere switches dan dat we nu nodig hebben op een bepaald punt een no-brainer gaat worden waar we nu in jou relaas al sinds jaar en dag als no-brainer voor 1Gbps switches kiezen.

https://www.coolblue.nl/p...2boRBk6Yk0pBoC6DkQAvD_BwE
Je draait de percentages juist om. Het gaat niet om wat mensen niet nodig hebben maar om wat je minimaal aan snelheid moet aanbieden om 95% of 99% tevreden te houden. En daar gaat 1gbps nog wel een tijdje voor voldoen.

E die link, dat is 10x zo duur als een normale 5 poort 1gbps switch. Dat is voor consumenten gewoon veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gezien de initiële vraag wel beantwoord is en we nu een beetje Offtopic raken. Komt hier een slotje op.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.