Juniperswitch geeft geen internet door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug van een vriend een Juniperswitch mogen overnemen. Idg een EX2300-C met PoE.
Tot aan een week of 2 geleden gaf hij alle netwerksignalen netjes door. Tegenwoordig heb ik geen verbinding met bijv. mijn receiver (TuneIN internetradio en Spotify werken niet) en ook mijn tv krijgt niet of nauwelijks internet (als ik geluk heb doet de YouTube app het, maar meestal werken alle apps niet meer)

Van de stroom afhalen, of alle netwerkkabels er opnieuw in, helpt niet.
Het ALM (alarm) ledje blijft rood branden
De netwerkkabel die naar mijn router loopt heb ik al geprobeerd in poort 0, poort 1 en poort MGMT

Er zit maar 1 knop op het apparaat; die een cycle doet langs 4 standen:
SPD / DX / EN / POE

In addition, a series of front panel LEDs offer system status information with a button that allows users to toggle through four different modes for reporting speed (SPD), duplex mode (DX), administrative status (EN), and PoE status (PoE)

De documentatie van Juniper geeft aan dat je kunt resetten, maar heeft het dan over knoppen en een display op een andere switch, dus dat werkt niet.

Ik gebruik deze switch uitsluitend voor mijn AV-apparatuur, consoles en HUE-verlichting allemaal van een ethernetverbinding te voorzien. Af en toe zit mijn laptop eraan. Hij hoeft dus ook geen ingewikkelde netwerkdingen te kunnen doen.

Is er iemand die mij kan adviseren hoe ik mijn apparaten weer van internet voorzien kan?

Mocht ie kapot zijn dan heb ik graag een nieuwe switch met minimaal 12 poorten, maar ik hoop dat ik die aankoop nog niet hoef te doen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:15
Heb je geen console kabel om te troubleshoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
plizz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:01:
Heb je geen console kabel om te troubleshoot?
Ik heb 5 optische kabels erbij gekregen (3 roze, 2 groene) en een niet-originele stroomkabel.
Meer heb ik volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Vraag aan je vriend of hij kan torubleshoot? Misschien kan hij het probleem achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
plizz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:08:
Vraag aan je vriend of hij kan torubleshoot? Misschien kan hij het probleem achterhalen.
Kan dat ook vanaf afstand? Hij woont niet om de hoek namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Ja, via teamview of andere remote applicatie. Maar dan heb je wel een console kabel nodig. Cisco console kabel DB9 (COM) -> RJ45 of USB kabel -> micro USB waar je driver moet downloaden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
plizz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:40:
Ja, via teamview of andere remote applicatie. Maar dan heb je wel een console kabel nodig. Cisco console kabel DB9 (COM) -> RJ45 of USB kabel -> micro USB waar je driver moet downloaden..
O dus normale usb naar micro kan ook. Die heb ik hier wel.
Is dat voor een absolute leek op het gebied van netwerken en Juniper-spullen ook zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Kort antwoord: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 22:17
Waar woon je ergens?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@DiedX midden in het Groene Hart, paar km boven R'dam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
De vriend waarvan ik de Juniper switch kon overnemen, laat het geheel afweten. Daar heb ik dus geen fluit aan. Is er iemand die me kan helpen om de switch te resetten, of me wil helpen bij het uitkiezen van vervanging? In het laatste geval heb ik er maximaal € 100 voor over, maar liever een stuk minder.

Ik kwam deze 10 switches tegen, allemaal < € 100.
Ik heb gefilterd op 16 of meer RJ45 1GBPS en daarbij ondersteuning voor QOS en Jumboframes. Ik begreep dat dat ook in een thuisnetwerk voor oa. streaming of verplaatsen van grote hoeveelheden data wel handig is. Over de noodzaak voor IPV6 twijfel ik. Mijn provider ondersteunt het en heeft het ingeschakeld vziw. Mijn thuisnetwerk is geheel Cat5e. Heb ik dan binnenshuis baat bij een netwerk switch die dat ondersteunt? Ik benader NOOIT mijn thuisnetwerk vanaf buiten en heb daar ook geen behoefte aan. Verder zag ik dat enkele van deze switches ook behoorlijk oud zijn. Is een switch die sinds 2010 verkrijgbaar is nog wel relevant met de huidige technieken en ontwikkelingen?

De TP-Link 1024D bijvoorbeeld, is nu best gunstig geprijsd (meer poorten dan ik nodig heb, maar voordeliger dan de 1016D) maar ook al bejaard voor mijn gevoel. Is dat een issue bij switches en mijn gebruik?

https://tweakers.net/pric...780;262982;335055;739389/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Okee, met Juniper switches is het eerste dat je wilt proberen te verbinden met een console kabel. (rs232) of met de tegenwoordig als het goed is beschikbare mini-usb console.

Vervolgens open je Putty, en selecteer je de juiste (virtuele) com poort. De snelheid is meestal 9600 baud.

Als je een zwart scherm krijgt nadat je op de verbind knop drukt, dien je een aantal keer op enter te drukken. Hierna hoor je meer info te krijgen over de staat van de switch.

Houdt er rekening mee dat Juniper switches even tijd nodig hebben om op te starten (pas na een volledige boot gaat de switch verkeer doorlaten) en dat de switch niet (goed) tegen stroomuitval kan. Wanneer de spanning wegvalt kan de switch besluiten om zijn bootpartitie als defect aan te merken, waarnaar hij zal opstarten van zijn alternatieve bootpartitie. Als gevolg hiervan kun je de gehele configuratie kwijtraken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
Waarom heb jij een switch nodig?
Juniper is een professioneel product en wat ik nu lees heb jij geen professionele kennis van een switch. Wil je alleen maar meer apparaten verbinden met Internet, dan is een simpele switch voldoende. Uit jouw keuze is lijkt mij de TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch een goede keuze.

Kun je de Juniper misschien nog wel verkopen ook via Tweakers.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@bregweb Hij wordt hier puur en alleen als hub voor de apparaten in de woonkamer gebruikt. AV-receiver, tv, laptop, hue-bridge, NAS, consoles, etc. Ik heb een Juniper omdat ik vorig jaar op zoek was naar een gewone consumentenswitch en bij een bevriende netwerkbeheerder om advies vroeg. Hij was er lyrisch over en toen heb ik er 1 van hem gekocht. Mede omdat ik hier thuis een glasvezelverbinding heb, zei hij dat het een goede investering was om zo'n professionele switch van hem over te nemen.

Ik sta er zeker voor open om hem door te verkopen. Als ik niks aan de professionele dingen heb en een ander daar juist heel warm voor loopt, is dat een goede optie natuurlijk.

De 1016D en 1024D zijn 10 en 11 jaar uit. Is dat niet veel te oud om dan nu nog te kopen? Ik had verwacht dat het enige verschil tussen die 2 het aantal poorten zou zijn, maar volgens bol.com mist de 1024D oa QOS en Jumboframes.

@Miepermans En welke compoort is dat dan? Ik heb altijd unmanaged consumentenswitches gehad, waaraan je niks kon/hoefde doen. Ik heb als het goed is geen speciale configuratie, enkel de standaard fabrieksinstellingen. Daarop hadden ze alles al teruggezet vziw.

Mag je de switch direct hot verbinden met je laptop, net als andere usb-apparaten, of moet hij eerst vd stroom af? Er is geen aan/uitschakelaar, dus dan wordt het de kabel/stekker uit het stopcontact of de switch trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 06-07-2021 15:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:24

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wow, wat een overkill. Koop een switch van 3 tientjes en je bent helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
superduper schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:00:
wow, wat een overkill. Koop een switch van 3 tientjes en je bent helemaal klaar.
Ja dat zei ik destijds ook. Hij was alsnog heel overtuigend dat ik voor het bedrag wat ik ervoor betaalde bij hem echt de komende jaren qua techniek en wensen niks anders meer zou willen. Tja...
Totdat ik geen verbinding meer kon maken met mijn netwerk en hij geen zin had om support te geven

Er is maar maar 1 onder de 30 euro en dat merk ken ik niet. Alle andere switches (minimaal 12 poorten, liever minimaal 16) kosten meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 06-07-2021 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Juniper maakt prima switches (ik gebruik ze ook) maar als je geen netwerkbeheerder bent heb je er om eerlijk te zijn vrij weinig mee te zoeken. Als 'ie het eerder deed maar nu opeens niet meer dan is er waarschijnlijk iets mis met de software die niet meer boot en om dat te fixen heb je de console nodig.

IMO ben je beter af door een unmanaged gigabit switch van eender welk ander merk te kopen, die doen wat jij nodig hebt en niet meer. TP-Link is een prima merk daarvoor.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 06-07-2021 16:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
Mag ik vragen wat jij die vriend betaald hebt voor die switch? Want als ik jou advies had moeten geven was je voor €50 klaar geweest en had je een splinternieuwe switch gehad (en ik had support geboden als er problemen waren, maar dat terzijde).

Kun je iemand regelen die de Juniper voor je kan resetten? Snelste en goedkoopste optie (krat bier).

Lukt dit niet, dan zou je een nieuwe switch kunnen kopen voor € 50. Qua uitleg vertel ik altijd dat een switch een stekkerblok is die 1 stopcontact in 4/8/16 stopcontacten veranderd. Dat is ook alles wat een switch voor jou hoeft te doen. PoE is een optie waarbij er naast data ook stroom door de netwerkkabel gaat, je hoeft dan bijvoorbeeld gaan stopcontact in de nabijheid van je camera te hebben, kan handig zijn, zeker gezien de minimale meerprijs. Welke regio woon je, misschien is er een handige tweaker in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:10:
Juniper maakt prima switches (ik gebruik ze ook) maar als je geen netwerkbeheerder bent heb je er om eerlijk te zijn vrij weinig mee te zoeken. Als 'ie het eerder deed maar nu opeens niet meer dan is er waarschijnlijk iets mis met de software die niet meer boot en om dat te fixen heb je de console nodig.

IMO ben je beter af door een unmanaged gigabit switch van eender welk ander merk te kopen, die doen wat jij nodig hebt en niet meer. TP-Link is een prima merk daarvoor.
Ja dat ben ik helemaal met je eens. Dat was puur vanwege zijn aandringen dat ik er toch op ingegaan ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
bregweb schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:17:
Mag ik vragen wat jij die vriend betaald hebt voor die switch? Want als ik jou advies had moeten geven was je voor €50 klaar geweest en had je een splinternieuwe switch gehad (en ik had support geboden als er problemen waren, maar dat terzijde).

Kun je iemand regelen die de Juniper voor je kan resetten? Snelste en goedkoopste optie (krat bier).

Lukt dit niet, dan zou je een nieuwe switch kunnen kopen voor € 50. Qua uitleg vertel ik altijd dat een switch een stekkerblok is die 1 stopcontact in 4/8/16 stopcontacten veranderd. Dat is ook alles wat een switch voor jou hoeft te doen. PoE is een optie waarbij er naast data ook stroom door de netwerkkabel gaat, je hoeft dan bijvoorbeeld gaan stopcontact in de nabijheid van je camera te hebben, kan handig zijn, zeker gezien de minimale meerprijs. Welke regio woon je, misschien is er een handige tweaker in de buurt.
Ik heb bijna 200 euro betaald en dat was eigenlijk 3 x mijn budget. Maar ja, een enthousiaste vriend, persoonlijk advies, de belofte om support te geven, etc. Dat was inclusief usb kabel, stroomkabel, 5 optische kabels en 2 van die glasdingen die je erin kunt schuiven

Ik woon kort boven Rotterdam

Enige wat ik eigenlijk moet weten als het toch een nieuwe switch moet worden; is of ik Jumboframes, QOS en ipv6 nodig heb. TP-Link heeft leuke switches onder de 80 euro

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 06-07-2021 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Jorgen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:16:
[...]

Enige wat ik eigenlijk moet weten als het toch een nieuwe switch moet worden; is of ik Jumboframes, QOS en ipv6 nodig heb. TP-Link heeft leuke switches onder de 80 euro
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@CyBeR Alle drie niet? Ik dacht juist dat je daar op moest letten bij de aanschaf. Voorheen altijd gekeken of er ondersteuning voor JF of QOS was.

En de leeftijd vd gefilterde switches? 11 jaar op de markt, klinkt me als zwaar achterhaald

[ Voor 36% gewijzigd door Jorgen op 06-07-2021 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
Als die vriend je nu geholpen had met je problemen, had hij nog een thumbs-up van mij gehad, nu zeg ik dat je genaaid bent.

JF en QoS is voor jou niet van belang.

Over de leeftijd van een switch (als ik het fout zie, wordt ik graag verbeterd): Maakt voor jou ook niet uit, zolang ie Gbps heeft is het nieuw genoeg. Leeftijd zie ik meer als eis voor professionals, des te jonger, des te langer er nieuwe firmware beschikbaar komt, maar extra/betere functionaliteit is voor jou niet van belang.

Koop een TP-link, als je denkt max 8 poorten nodig te hebben, koop dan een 16, voor het geld hoef je het niet te laten.

Met een beetje mazzel verkoop je die Juniper voor € 150, heb je een dure switch gekocht maar een hele goede les in vriendschap geleerd.

Misschien kan deze tweaker je helpen: gallery: DoMoFo

[ Voor 7% gewijzigd door bregweb op 06-07-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Jorgen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:53:
@CyBeR Alle drie niet? Ik dacht juist dat je daar op moest letten bij de aanschaf. Voorheen altijd gekeken of er ondersteuning voor JF of QOS was.
Nah, ga je thuis niet merken of je dat wel of niet hebt.
En de leeftijd vd gefilterde switches? 11 jaar op de markt, klinkt me als zwaar achterhaald
Gigabit Ethernet bestaat al een tijdje, daar is niet echt veel nieuws aan te bedenken. Dus ja die producten bestaan al een tijdje maar ze doen wat ze moeten doen dus er wordt niet echt mee geklooid. Unmanaged switches zijn vrij simpel verder, hebben geen firmware die geüpdatet moet worden.

Is een beetje net als dat bepaalde modellen microfoons (om maar wat te noemen) tientallen jaren achtereen gemaakt worden: er hoeft niets aan veranderd te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 06-07-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dankje @CyBeR

En de ontwikkeling van ipv6? Ook niet interessant voor thuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Jorgen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:09:
Dankje @CyBeR

En de ontwikkeling van ipv6? Ook niet interessant voor thuis?
Voor eenvoudige layer 2 switching maakt het helemaal niet uit of een pakketje IPv4 of IPv6 is, dat zien ze helemaal niet. Alleen layer 3 apparatuur (routers, geavanceerd switches e.d.) hoeven te snappen wat IPv6 is.

Met andere woorden: het maakt helemaal niks uit voor thuis gebruik, de meeste huis-tuin-en-keuken switches zullen met evenveel plezier IPv4 als IPv6 data switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:18

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Volgens de documentatie:
There is a major alarm.
NOTE: Whenyouconnectpower tothe switch,
the alarm LED (ALM) glows red. This behavior
is normal. Plugging an active Ethernet cable
into the management port (MGMT) on the
switch completes the network link and turns
off the ALM LED. (See “Connecting a Device
to a Network for Out-of-Band Management”
on page 147.)
Connecting the switch to a dedicated
management console instead of a network
does not affect the ALM LED.The LED remains
red until the switch is connected to a network.

https://gzhls.at/blob/ldb...c91739f86b823faa15e40.pdf

Dus: Als je je laptop aan de switch koppelt op de management port gaat het rode ledje dan weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Kabouterplop01 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 07:45:

Dus: Als je je laptop aan de switch koppelt op de management port gaat het rode ledje dan weg?
Natuurlijk gaat het alarm dan (even) weg, wat dit inhoudt is het volgende;

De switch heeft een Out-of-Band Management poort over Ethernet, Deze poort kun je gebruiken om de switch te beheren als dat via het In-band beheerkanaal niet meer mogelijk is. Dit alarm kan onschuldig zijn, wanneer je de switch bijvoorbeeld niet wenst te beheren via de OOB poort.

Voordat je klakkeloos alarmen gaat interpreteren is een klein beetje achtergrond wel prettig om te voorkomen dat TS dadelijk allerlei semi-onbelangrijke zaken gaat nalopen.

Zoals ik in mijn eerdere post al aangaf, Console kabel aansluiten en de logs aflezen is eigenlijk de enige manier om vanaf hier verder te gaan. Als TS dit niet kan (en dat is echt niets om je voor te schamen, getuige de vele reacties dat het next-level is), Dan zou ik kijken of er een tweaker beschikbaar is om de switch voor je te resetten en misschien zelfs te herconfigureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Kabouterplop01 @Miepermans ik heb de internetkabel die uit de muur komt (en vd muur naar de router in de meterkast gaat) geprobeerd in poort 0, 1 en MGMT. Allen zonder resultaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
het al dan niet in gebruik zijn van de management poort heeft ook geen enkele invloed op het functioneren van de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

@Jorgen Ik probeerde uit te sluiten of het om je switch of om wat anders gaat.
Weet je bijvoorbeeld het ip adres van je receiver uit je hoofd? Of kun je op je router kijken welke mac adressen je ziet in de arp tabel?
Als je je laptop op je switch connect kun je dan andere netwerk devices pingen?
Zo ja, heeft het denk ik niks te maken met je switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:58:
@Jorgen Ik probeerde uit te sluiten of het om je switch of om wat anders gaat.
Weet je bijvoorbeeld het ip adres van je receiver uit je hoofd? Of kun je op je router kijken welke mac adressen je ziet in de arp tabel?
Als je je laptop op je switch connect kun je dan andere netwerk devices pingen?
Zo ja, heeft het denk ik niks te maken met je switch.
Sorry ik heb geen idee wat arp is of hoe je moet pingen. Hopelijk heb ik vrijdag overdag gelegenheid om dit te proberen uit te vinden voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Jorgen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Sorry ik heb geen idee wat arp is of hoe je moet pingen. Hopelijk heb ik vrijdag overdag gelegenheid om dit te proberen uit te vinden voor je
geen probleem, op je laptop:
start>uitvoeren>cmd.exe en in dat schermpje type je: ipconfig /all
(Wat is het ip adres wat je krijgt?)

daarmee kun je controleren wat het ip adres is van je laptop. daar zie je ook het adres van je standaard gateway.
dan type je: ping <ip adres van je default gateway>

krijg je dan "reply van ......." (4x)

de arp tabel is de tabel in je router waar de router alle hardware adressen van de netwerk kaarten van je apparaten koppelt aan ip adressen. (zo'n ip adres kun je gebruiken om te pingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:29:
[...]

geen probleem, op je laptop:
start>uitvoeren>cmd.exe en in dat schermpje type je: ipconfig /all
(Wat is het ip adres wat je krijgt?)

daarmee kun je controleren wat het ip adres is van je laptop. daar zie je ook het adres van je standaard gateway.
dan type je: ping <ip adres van je default gateway>

krijg je dan "reply van ......." (4x)

de arp tabel is de tabel in je router waar de router alle hardware adressen van de netwerk kaarten van je apparaten koppelt aan ip adressen. (zo'n ip adres kun je gebruiken om te pingen)
Dit ga ik uitvoeren vrijdag. Thx 👍🏻

Pagina: 1