Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik heb een raar probleem met mijn Synology (DSM 6.2.4-25556). Ik heb een LUN die als storage voor een Windows VM wordt gebruikt. Dat volume is vol en ik wil de LUN dus uitbreiden. Geen probleem want het BTRFS volume van de Syno heeft ruim 6TB vrije ruimte.
Dus ik zet de Windows VM uit, open op de Syno de iSCSI Manager, selecteer de LUN en kies Edit. Daar vul ik de gewenste Total Capacity in en ik wacht een paar seconden. Dan geeft iSCSI Manager netjes de nieuwe grootte aan.
Het probleem: In Storage Manager heb ik nog steeds de oorspronkelijke vrije ruimte op het volume. In de Windows VM (die uit stond tijdens de uitbreiding) zie ik ook geen grotere disk. En nadat ik de Synology reboot geeft iSCSI Manager ook weer de oorspronkelijke omvang voor de LUN aan.
Ik heb bovenstaande meerdere keren herhaald met steeds hetzelfde resultaat. De LUN, die verder goed werkt, wordt niet uitgebreid. En dat terwijl ik in het verleden wel vaker zonder problemen LUNs heb uitgebreid.

Enig idee wat er loos kan zijn?

Beste antwoord (via downtime op 04-08-2021 13:19)

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 16:57
@downtime removen van target - expanden did the trick. Geen clone gemaakt. Teruggekoppeld naar Synology.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Loop je per-ongeluk niet ergens tegens een MAX. aan qua te alloceren ruimte in je storage manager vanwege de gebruikte iSCSI drivers?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Will_M schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:37:
Loop je per-ongeluk niet ergens tegens een MAX. aan qua te alloceren ruimte in je storage manager vanwege de gebruikte iSCSI drivers?
Dan zou dat een bug in de Synology software moeten zijn aangezien DSM eerst doet alsof de LUN uitgebreid is, en de nieuwe waarde in iSCSI Manager laat zien, maar na een reboot van de Synology gewoon de oude waarde weer laat zien.
Ik dacht eerst ook dat het een Microsoft probleem was, dat disk management de grotere LUN gewoon niet goed detecteerde, maar na een tijdje troubleshooten en een reboot van de Synology blijkt het probleem toch echt bij de Synology te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik heb de oorzaak niet gevonden maar wel een oplossing. Ik heb gewoon een clone van de LUN gemaakt en die laat zich wel zonder problemen uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
Gisteren op een RS-serie ook hetzelfde ervaren, zelfde buildnumber. ticket geregistreerd bij Synology, het resultaat en verloop meld ik hier.

@downtime ervaar jij de problemen vandaag de dag ook nog?

[ Voor 18% gewijzigd door arnord op 01-08-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
arnord schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:24:
Gisteren op een RS-serie ook hetzelfde ervaren, zelfde buildnumber. ticket geregistreerd bij Synology, het resultaat en verloop meld ik hier.

@downtime ervaar jij de problemen vandaag de dag ook nog?
Ik had de LUN gekopieerd maar de oude (nog) niet verwijderd. Ik heb nu even geprobeerd om die oude uit te breiden en heb daarna de NAS herstart. Nu lijkt het uitbreiden van die LUN wel te werken.

Aangezien ik in juni de oude LUN naar een nieuwe heb gecloned en daarna de mappings van de oude LUN heb verwijderd (die hangen nu aan de clone) zou jij eens kunnen testen wat er gebeurt als je de mappings naar een iSCSI target voor de uitbreiding verwijderd. Ik heb sindsdien ook de naam van de oude LUN veranderd (naar <oudenaam>-BACKUP. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat impact heeft maar ik noem het toch maar om volledig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
@downtime ah ga dit inderdaad eens testen. Morgen heb ik het eerste moment dat het kan (enterprise omgeving en backup loopt naar LUN ;-) ). Meld de uitkomst ter informatie. Bedankt voor je response vandaag en mogelijke workaround.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• arnord
@downtime removen van target - expanden did the trick. Geen clone gemaakt. Teruggekoppeld naar Synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnord
@downtime - het probleem is erkend door Synology, zie nieuwe build met release notes:

downloads: Synology DSM 6.2.4 build 25556-2

Fixed an issue where users couldn't expand the LUNs on ext4 volumes that are already mapped to iSCSI Targets.
Pagina: 1