We worden al weken gek van een spoor aan mieren. Het kruipt in de voorraadlades van de keuken. Het kruipt in de gesloten vaatwasser (hoe dan?). Al vanalles geprobeerd behalve gif, maar wat is hier tegen te doen. Ze komen via het deurkozijn binnen, ergens in een hoekje. Iemand tips. Want ze blijven, ook naar meermaals schoonmaken, hetzelfde spoor volgen.
Ik had er ook enorm last van, hele sporen langs mijn plinten in de keuken. De kastjes in, overal zaten ze. Van dat biologische poeder geprobeerd etc maar niets hielp.. Ik kan gelukkig mijn keuken afsluiten en heb langs alle plinten HG gif gespoten met zo'n buisje. Schuimt even op en na een paar min zie je er niets meer van. Ik heb 2 dagen lang overal mieren lijken kunnen opruimen maar sindsdien heb ik geen mieren meer. Spuit nu eens in de 5 a 6 weken op wat vaste plekken wat gif in..
Nadeel is dat het gif is en ik wel even op de katten moet letten. Kinderen zijn al wat ouder gelukkig ook..
Nadeel is dat het gif is en ik wel even op de katten moet letten. Kinderen zijn al wat ouder gelukkig ook..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Koper (muntjes) al geprobeerd op de plekken waar ze binnen komen? Mieren houden om de een of andere reden absoluut niet van koper dus daarmee kan je dus eenvoudig ingangen voor ze blokkeren. Nootmuskaat schijnen ze ook niet leuk te vinden maar heb ik geen ervaring mee.
Talkpoeder (of stoepkrijt) over looppaden heen schijnt ook te werken, daardoor kunnen ze de route niet meer goed ruiken.
Edit:
Even opgezocht, door koper worden ze ook compleet gedesoriënteerd waardoor ze de weg terug niet meer kunnen vinden.
Talkpoeder (of stoepkrijt) over looppaden heen schijnt ook te werken, daardoor kunnen ze de route niet meer goed ruiken.
Edit:
Even opgezocht, door koper worden ze ook compleet gedesoriënteerd waardoor ze de weg terug niet meer kunnen vinden.
[ Voor 32% gewijzigd door Creesch op 25-06-2021 20:15 ]
Toevallig ook net last van mieren, als je op Google zoekt zijn er genoeg oplossingen, wat voor ons lijkt te werken;
Zoek de plek waar ze binnenkomen, leg daar natte koffieprut neer (op van dat keuken-wrap-plastic dat je gebruikt om aangebroken spullen te bewaren, gaat het weer makkelijk weg).
Als je waar ze binnenkomen kan dichtmaken, doe dat dan (bij ons kan dat niet want schuifpui en daar is genoeg ruimte onderdoor voor een mier).
Overal waar dat kan, maak schoon met pure azijn. Doekje, azijn en wrijven maar.
Maar het belangrijkste is, zorg dat er niets te halen valt voor een mier. Een kleine druppel jam is een feestmaal dat vele mieren aantrekt. Maak schoon, ruim open wrijf de vrijgekomen plekken ook in met azijn.
En, hoewel ik het superlullig vindt doe ik het toch, gooi kokend water over de nestopeningen, 4 keer per dag. Zo sterft het nest uit.
Zoek de plek waar ze binnenkomen, leg daar natte koffieprut neer (op van dat keuken-wrap-plastic dat je gebruikt om aangebroken spullen te bewaren, gaat het weer makkelijk weg).
Als je waar ze binnenkomen kan dichtmaken, doe dat dan (bij ons kan dat niet want schuifpui en daar is genoeg ruimte onderdoor voor een mier).
Overal waar dat kan, maak schoon met pure azijn. Doekje, azijn en wrijven maar.
Maar het belangrijkste is, zorg dat er niets te halen valt voor een mier. Een kleine druppel jam is een feestmaal dat vele mieren aantrekt. Maak schoon, ruim open wrijf de vrijgekomen plekken ook in met azijn.
En, hoewel ik het superlullig vindt doe ik het toch, gooi kokend water over de nestopeningen, 4 keer per dag. Zo sterft het nest uit.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Anoniem: 39993
Die lokdoosjes van HG X werken ook prima. 1 doosje neerzetten bij de looproute en je bent er in no time vanaf.
Het spoor volgen naar het nest.
en die (op)ruimen, enige juiste oplossing.
en die (op)ruimen, enige juiste oplossing.
Gif werkt op zich prima. Laatste keer vonden de rakkers echter een alternatieve route.
Toen heb ik de profielen/plinten bij de recent vervangen kozijnen in achtergevel maar losgehaald, afgepurd en weer afgewerkt. Geen mieren meer
Toen heb ik de profielen/plinten bij de recent vervangen kozijnen in achtergevel maar losgehaald, afgepurd en weer afgewerkt. Geen mieren meer
Heb je niet toevallig last van het Mediterraan Draaigatje? Daar kom je met huis-tuin-en-keuken middeltjes niet zomaar vanaf.
Zie hier: Het mediterraan draaigatje terroriseert bewoners: ‘Ze nemen je hele huis over’
Zie hier: Het mediterraan draaigatje terroriseert bewoners: ‘Ze nemen je hele huis over’
Waspoeder strooien, dat doet ook wonderen (en is veilig voor je huisdieren)
Wij hadden ook mieren binnen. Vlak voor vakantie in mei 2 van die lokdoosjes neergezet en na vakantie (10 dagen later) geen last meer.Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:14:
Die lokdoosjes van HG X werken ook prima. 1 doosje neerzetten bij de looproute en je bent er in no time vanaf.
Paar jaar eerder bij vensterbank keuken ook succes gehad met stuivers
Ardap Spray werkt super en je bent er vanaf. Amazon.de
Enige wat hier hielp was de spray van Kruidvat. Rest hielp voor even.
Kruidvat spray tegen kruipende insecten. Gele bus.
Ook zorgen dat de gaten waar ze binnen komen dicht zitten, en gif in hun nesten spuiten.
Kruidvat spray tegen kruipende insecten. Gele bus.
Ook zorgen dat de gaten waar ze binnen komen dicht zitten, en gif in hun nesten spuiten.
Wij hebben sinds we in dit huis wonen elk jaar één keer mieren in de keuken. De dag dat we ze zien zetten we zo'n lokdoosje (gewoon van de AH) langs het spoor en twee dagen later zien we geen mier meer binnen.
En in de tuin zitten er nog zat, dus het is niet dat we ze uitroeien of zo.
Maar goed, wil niet zeggen dat het bij jou ook zo makkelijk gaat.
Dit die lokdoosjes werken perfect, maar je hebt verschillende varianten. Ik weet niet meer welke ik precies had maar met een goedje erin dat ze mee terug het nest in nemen. Na een week is alles dood. Dan ben je echt vanaf de bron van het probleem af ipv bijv zo’n spray.Lapa schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:29:
Wij hebben sinds we in dit huis wonen elk jaar één keer mieren in de keuken. De dag dat we ze zien zetten we zo'n lokdoosje (gewoon van de AH) langs het spoor en twee dagen later zien we geen mier meer binnen.
[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2021 21:32 ]
Wij hebben vorige jaar de rechthoekige lokdoosjes van Hg ge ruikt. Die werken niet.
Dit jaar de ronde van Hg en die werken super. 1 dag helemaal druk op die plek, volgende dag nagenoeg geen mier meer en daarna weg.
Dit jaar de ronde van Hg en die werken super. 1 dag helemaal druk op die plek, volgende dag nagenoeg geen mier meer en daarna weg.
Ik heb ze vorig jaar ook in huis gehad. Zaten tot op de keukenkastjes (ja lekker met stroop enzo).
Bleek dat ze vanuit een geboord gat achter de plint, door de hal de huiskamer en keuken in kwamen. Ik kwam hier pas achter nadat ik zo'n lokdoosje had neergezet. Dat gat heb ik met eenvoudige kit dicht gespoten. De overige mieren met stofzuiger opgezogen (daar kunnen ze niet goed tegen).
Dus, doosje plaatsen, kijken waar ze vandaan komen & afdichten hielp bij mij.
Bleek dat ze vanuit een geboord gat achter de plint, door de hal de huiskamer en keuken in kwamen. Ik kwam hier pas achter nadat ik zo'n lokdoosje had neergezet. Dat gat heb ik met eenvoudige kit dicht gespoten. De overige mieren met stofzuiger opgezogen (daar kunnen ze niet goed tegen).
Dus, doosje plaatsen, kijken waar ze vandaan komen & afdichten hielp bij mij.
Tnx. Nog nooit zoveel lol gehad voor anderhalve euro.Creesch schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:12:
Koper (muntjes) al geprobeerd op de plekken waar ze binnen komen? Mieren houden om de een of andere reden absoluut niet van koper dus daarmee kan je dus eenvoudig ingangen voor ze blokkeren. Nootmuskaat schijnen ze ook niet leuk te vinden maar heb ik geen ervaring mee.
Edit:
Heb gisteren de bak met kleingeld rond de plint en de prullenbak gelegd waar ze steeds lopen. Nog geen 10 minuten later krioelde het van de gedesoriënteerde mieren en vanmorgen waren ze weg.
Hadden prullenbak al schoongemaakt en zelfs buiten gezet, maar toen vonden ze de voorraadkast met (appel)stroop. Die staan nu in een plastic zipzakjes en prullenbak staat weer in huis, dus gingen ze weer voor de prullenbak.
Lokdoosjes van de Action helpen overigens niet, lopen ze gewoon overheen.
Heb wat spul uit Spanje werkt super , geen mier meer gezien.
Cuchol polvo
Cuchol polvo
Gaatje waar ze binnenkomen dichtmaken en lokdoosje aan de buitenkant voor het gaatje neerzetten. Als je het doosje binnen neerzet lok je ze eerst naar binnen toe
Ik heb echt heel veel poeders geprobeerd, zo op het nest, of opgelost in water maar was allemaal tijdelijk.Rfrancois schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:10:
Heb wat spul uit Spanje werkt super , geen mier meer gezien.
Cuchol polvo
Gif in spuitbus leek bij mij alleen te helpen.
Ook al die oma's tips zoals kaneel, nootmuskaat, koffie en koperen muntjes leek maar heel even te helpen.
Mieren hier zijn helaas niet dom, maar slimme beestjes
Wellicht dat dit bij andere wel helpt hoor, maar hier grijp ik direct naar de gifspray als ik ze binnen zie.
Vapona Anti-mieren poeder.
Prachtig spul.
Dit nemen ze mee het nest in waardoor heel het nest naar de knoppen gaat.
Na een dag zijn ze echt al een heel stuk minder.
Had er honderden, niet overdreven, op het terras lopen.
Let wel op, het spul word redelijk plakkerig op je tegels na een dagje regen, ofwel niet zomaar even weg te bezemen...
Prachtig spul.
Dit nemen ze mee het nest in waardoor heel het nest naar de knoppen gaat.
Na een dag zijn ze echt al een heel stuk minder.
Had er honderden, niet overdreven, op het terras lopen.
Let wel op, het spul word redelijk plakkerig op je tegels na een dagje regen, ofwel niet zomaar even weg te bezemen...
Trukje van mijn oma : bakkersgist mengen met iets zoet en wat water, en dit langs het pad zetten.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik had een mierennest bij de voordeur.
Daar 2x een pan kokend water overheen gegooid. Volgende ochtend zat het hele raam naast de voordeur vol met mieren… aan de binnenkant! Bleek dus dat ze een weg naar binnen hadden, hoewel ik tot dan toe relatief weinig last van mieren binnen had. Onder de kokosmat naast het gat van de kruipruimte was een strookje cement van 1x10 cm weg. Geen idee hoe dat kan, maar dat heb ik weer aangesmeerd.
Biologisch gif gekocht en overal gestrooid waar de ingangen van het mierennest zaten. Volgende dag overal lijken van mieren, en sindsdien nauwelijks/geen last meer van.
Daar 2x een pan kokend water overheen gegooid. Volgende ochtend zat het hele raam naast de voordeur vol met mieren… aan de binnenkant! Bleek dus dat ze een weg naar binnen hadden, hoewel ik tot dan toe relatief weinig last van mieren binnen had. Onder de kokosmat naast het gat van de kruipruimte was een strookje cement van 1x10 cm weg. Geen idee hoe dat kan, maar dat heb ik weer aangesmeerd.
Biologisch gif gekocht en overal gestrooid waar de ingangen van het mierennest zaten. Volgende dag overal lijken van mieren, en sindsdien nauwelijks/geen last meer van.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Je drempel / deurkozijn goed inspuiten met glassex *of eigen merk ruitenreiniger. Dat blauwe goedje laten opdrogen. Ze komen daarna niet meer binnen.aschja schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:05:
We worden al weken gek van een spoor aan mieren. Het kruipt in de voorraadlades van de keuken. Het kruipt in de gesloten vaatwasser (hoe dan?). Al vanalles geprobeerd behalve gif, maar wat is hier tegen te doen. Ze komen via het deurkozijn binnen, ergens in een hoekje. Iemand tips. Want ze blijven, ook naar meermaals schoonmaken, hetzelfde spoor volgen.
You are NIJL-ed!
Gewoon naar de AH en een mierenlokdoosje halen. Na een dag waren de honderden mieren weg.
Daarnaast.... beter je keuken schoonhouden in de toekomst.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Dat laatste, dat is nogal lastig in keukens, vooral met kinderen.armageddon_2k1 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:15:
Gewoon naar de AH en een mierenlokdoosje halen. Na een dag waren de honderden mieren weg.
Beter om de bron te bestrijden, dus het nest.
Bij ons hielpen lokdoosjes nog redelijk eerst, maar dit jaar met poeder gewerkt. Zelfde soort gif, maar gaat rechtstreeks op de openingen uit de grond. Mieren nemen dat poeder daardoor mee tijdens een loopje terug, waarna het nest uitsterft. Werkt goed!
toen ik deze korrels had gebruikt wat zij mee naar het nest meenemen was het na 2 a 3 dagen over
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vMu3ahzzR0h8564EHNKQPQZP.jpg?f=user_large)
Ik heb ook goede ervaring met dit spul. Weken lang lopen klooien met kokend water, kieren dicht maken, en andere (roze) korrels. Twee dagen na het strooien van deze korrels waren ze verdwenen.lars-maasdijk schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:35:
toen ik deze korrels had gebruikt wat zij mee naar het nest meenemen was het na 2 a 3 dagen over[Afbeelding]
Mieren komen inderdaad pas binnen als er wat te halen valt en ze communiceren waar er wat te halen valt. Als je kan voorkomen dat de eerste mier de 'buit' vindt zal de rest dus ook niet volgen.
Wij proberen dus zodra we één mier binnen zien deze meteen op te ruimen voordat die wat lekkers kan vinden. Of dat wel/niet lukt bij iedereen is natuurlijk van van alles afhankelijk zoals de indeling van je huis.
Wij proberen dus zodra we één mier binnen zien deze meteen op te ruimen voordat die wat lekkers kan vinden. Of dat wel/niet lukt bij iedereen is natuurlijk van van alles afhankelijk zoals de indeling van je huis.
LG monobloc s 5kW U44
Wat perfect werkt tegen mieren is nootmuskaat. Dat mijden ze direct als de pest. Gewoon rondom hun nest openingen strooien, of op een plek waar ze je huis binnen komen. Als het niet regent werkt dat een paar dagen voor je opnieuw moet strooien. Paar weken volhouden en ze komen er niet meer.
Mijn huis is op een mierennest gebouwd, ik heb ze buiten de deur weten te houden, maar letterlijk onder mijn voordeur krioelt het ervan en kom ik er niet vanaf.
Wat heeft geholpen:
- plekken waar ze het huis binnen komen dichtkitten
- lokdoosje binnen (eerder genoemde ronde HG lokdoosje werken, doosjes van ECOStlye niet)
Wat niet heeft geholpen;
- kokend water
- zout
- kokend water met citroenzuur (gaf wel de beste reactie op dat moment)
- poeder van het merk ECOStyle, dit doet letterlijk niks bij het nest buiten.
- lokdoosjes buiten, mogelijk helpt dit tijdelijk, maar een nest is er niet mee uit te roeien.
Nog niet geprobeerd:
- de complete wijk uitgraven
- verhuizen
Mieren zijn letterlijk een plaag op wereldschaal, het verbaasd mij enorm dat er zo weinig over gesproken wordt. Alle middelen die lijken te helpen, werken slechts op een korte radius. Nesten zelf zijn vanwege hun schaal niet te bestrijden.
Wat heeft geholpen:
- plekken waar ze het huis binnen komen dichtkitten
- lokdoosje binnen (eerder genoemde ronde HG lokdoosje werken, doosjes van ECOStlye niet)
Wat niet heeft geholpen;
- kokend water
- zout
- kokend water met citroenzuur (gaf wel de beste reactie op dat moment)
- poeder van het merk ECOStyle, dit doet letterlijk niks bij het nest buiten.
- lokdoosjes buiten, mogelijk helpt dit tijdelijk, maar een nest is er niet mee uit te roeien.
Nog niet geprobeerd:
- de complete wijk uitgraven
- verhuizen
Mieren zijn letterlijk een plaag op wereldschaal, het verbaasd mij enorm dat er zo weinig over gesproken wordt. Alle middelen die lijken te helpen, werken slechts op een korte radius. Nesten zelf zijn vanwege hun schaal niet te bestrijden.
Mierenpoeder HG(X) werkt hier uitstekend om hele nesten mee uit te roeien.
Elke keer als ik een paar mieren zie lopen in de tuin zoek ik het nest, strooi er wat poeder op en de volgende dag loopt er geen mier meer
Ik heb 3 jonge kinderen dus er ligt altijd wel wat etensresten op de grond, een maand geleden hadden we een hoop mieren binnen, maar nadat ik met HG(X) bezig ben geweest hebben we nu vrijwel geen mier meer binnen.
edit: Ik heb trouwens een voegmortel tussen mijn tuintegels zitten, hier komen ze niet doorheen
dit scheelt heel veel met de plekken waar ze hun nesten kunnen maken.
Elke keer als ik een paar mieren zie lopen in de tuin zoek ik het nest, strooi er wat poeder op en de volgende dag loopt er geen mier meer
Ik heb 3 jonge kinderen dus er ligt altijd wel wat etensresten op de grond, een maand geleden hadden we een hoop mieren binnen, maar nadat ik met HG(X) bezig ben geweest hebben we nu vrijwel geen mier meer binnen.
edit: Ik heb trouwens een voegmortel tussen mijn tuintegels zitten, hier komen ze niet doorheen
[ Voor 16% gewijzigd door harmageddon op 28-06-2021 10:48 ]
Aap!
Je kan ze ook laten adopteren
https://dierenparkamersfoort.nl/over/steunons/
Hier in de tuin krijg ik ze niet weg, mierengif van HG is elke keer maar een oplossing van korte duur. Zit nu te denken aan cement tussen de tegels zodat ze er niet tussendoor kunnen komen.
Hier in de tuin krijg ik ze niet weg, mierengif van HG is elke keer maar een oplossing van korte duur. Zit nu te denken aan cement tussen de tegels zodat ze er niet tussendoor kunnen komen.
Wij hebben ook ieder jaar mieren in huis die via de schuifpui binnen komen. Die kieren zijn niet dicht te maken dus ik heb van dat roze poeder van de Action gestrooid. Dat moet je wel even volhouden maar na een poosje zijn ze er niet meer. Ieder jaar begint het riedeltje wel opnieuw, maar als ik op tijd strooi blijven de gevolgen beperkt.
This too shall pass
zodra je ook maar één gat ziet in de vroege zomer, is het meteen zaak die aan te pakken.
ik gebruik EcoStyle. Werkt prima.
Op de een of andere manier hebben mieren een voorkeur hun nesten onder het straatwerk te maken.
Wip een tegel of klinker uit het straatwerk. Rustig en kalm, laat de gangen intakt.
Giet lekker ruim van die roze EcoStyle korrels in het gat van je straatwerk.
Kook een goeie pan water en giet het kokende water rustig in het gat. Bij grote nesten zal het water direct wegvloeien. Herhaal dit een aantal keer, liefst tot water niet meer snel wegspoeld.
Zodra je klaar bent, nog een laagje roze korrels en beetje zand er in, tegel of klinker terug en mooi aantikken.
En ja er zullen nesten terugkomen. Meteen aanpakken. Door het meteen onder de tegels te gebruiken zijn andere insecten veilig. De aangetaste mieren kunnen door de andere mieren worden opgeruimd, maar zijn ook meteen aangetast... Ik zie nooit mierenlijken.. maar de nesten zijn weg.
ik gebruik EcoStyle. Werkt prima.
Op de een of andere manier hebben mieren een voorkeur hun nesten onder het straatwerk te maken.
Wip een tegel of klinker uit het straatwerk. Rustig en kalm, laat de gangen intakt.
Giet lekker ruim van die roze EcoStyle korrels in het gat van je straatwerk.
Kook een goeie pan water en giet het kokende water rustig in het gat. Bij grote nesten zal het water direct wegvloeien. Herhaal dit een aantal keer, liefst tot water niet meer snel wegspoeld.
Zodra je klaar bent, nog een laagje roze korrels en beetje zand er in, tegel of klinker terug en mooi aantikken.
En ja er zullen nesten terugkomen. Meteen aanpakken. Door het meteen onder de tegels te gebruiken zijn andere insecten veilig. De aangetaste mieren kunnen door de andere mieren worden opgeruimd, maar zijn ook meteen aangetast... Ik zie nooit mierenlijken.. maar de nesten zijn weg.
Wat bij ons heeft geholpen (en je hoeft niet aan de gang met gif), Lavendel olie smeren met een wattenstaafje.
we hebben de rand bij onze achterdeur ermee ingesmeerd waar ze naar binnen liepen, onder die rubberen rand, geen mieren meer.
Let wel op als je een badolie van bijv knijpp haalt, deze geeft blauwe vlekken dus check dat vantevoren even, of dat je t smeert waar je t niet ziet
we hebben de rand bij onze achterdeur ermee ingesmeerd waar ze naar binnen liepen, onder die rubberen rand, geen mieren meer.
Let wel op als je een badolie van bijv knijpp haalt, deze geeft blauwe vlekken dus check dat vantevoren even, of dat je t smeert waar je t niet ziet
Die hebben de zon nodig om op te warmen, en onder die tegels is het lekker warm.Waarnemer schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:32:
Wat een onzin. Gewoon je suikerrijke en kleverige dingen in plastic containers bewaren en gewoon elke avond even met een doekje over je aanrecht. Af en toe eventjes met de kruimeldief / stofzuiger door je laadjes heen.Playa del C. schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:20:
[...]
Dat laatste, dat is nogal lastig in keukens, vooral met kinderen.
Denk je dat al die ouders overal met kids allemaal bestrijdingsmiddelen gebruiken?
Ik snap dat het lastiger is als je kids hebt, maar kom op zeg....
Dus appel stroop, stroop, suiker, koekjes, etc etc. in plastic bakjes bewaren als een soort matroesjka? Gaat mij ook wat ver hoor. Ik zou elke avond mijn vaatwasser moet aanzetten bijv. Want ze kruipen in de vaatwasser. Hoe is mij een raadsel overigens. Want als een mier erin zou kunnen, zou er toch ook ergens water moeten lekken?armageddon_2k1 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:05:
[...]
Wat een onzin. Gewoon je suikerrijke en kleverige dingen in plastic containers bewaren en gewoon elke avond even met een doekje over je aanrecht. Af en toe eventjes met de kruimeldief / stofzuiger door je laadjes heen.
Denk je dat al die ouders overal met kids allemaal bestrijdingsmiddelen gebruiken?
Ik snap dat het lastiger is als je kids hebt, maar kom op zeg....
Als je geen gif wilt gebruiken, dan kan je een mengsel maken van poedersuiker/backing soda 1:1. Heb daar goede ervaringen mee.
Zorg dat het goed gemengd is.
Backing soda kunnen ze niet verteren en ze gaan dood van de honger. Ook veranderd de Ph waarde van de mier, waardoor deze dood gaat.
Ze nemen het mee naar hun nest en zo bestrijd je het nest ook.
Duurt wel een paar dagen tot een week voordat het goed werkt. Maar dat doet gif ook.
Backing soda kunnen ze niet verteren en ze gaan dood van de honger. Ook veranderd de Ph waarde van de mier, waardoor deze dood gaat.
Duurt wel een paar dagen tot een week voordat het goed werkt. Maar dat doet gif ook.
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
Of wat gist met een klein beetje honing mengen en dan bij het nest smeren.
Misschien water na de wijn.
Vorige woning had ik ook eens mieren, toen opgelost door de oorzaak weg te halen (bak suikerklontjes) en het pad (geurspoor waarmee mieren elkaar de weg wijzen) weg te poetsen met ammoniak.
Paar dagen later had mijn buurman last van de(zelfde?) mieren, bij mij viel niets meer te halen.
Vorige woning had ik ook eens mieren, toen opgelost door de oorzaak weg te halen (bak suikerklontjes) en het pad (geurspoor waarmee mieren elkaar de weg wijzen) weg te poetsen met ammoniak.
Paar dagen later had mijn buurman last van de(zelfde?) mieren, bij mij viel niets meer te halen.
De middeltjes van grootmoeder werken zeer goed. Zo kan je ook een paar eetlepels bruine suiker bij het nest leggen, daar gaan de mieren dood van maar de (meeste?) huisdieren niet. En met een berg lekkers voor de deur gaan de mieren ook niet meer op pad naar jouw keukenkastjes.tilburgs82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:40:
Als je geen gif wilt gebruiken, dan kan je een mengsel maken van poedersuiker/backing soda 1:1. Heb daar goede ervaringen mee.
Nou nou, wat onoverkomelijk weer. Gewoon een afsluitcontainertje kopen bij de Action. Daar het zakje in doen. Dat weer in je la. Echt super zwaar.aschja schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:17:
[...]
Dus appel stroop, stroop, suiker, koekjes, etc etc. in plastic bakjes bewaren als een soort matroesjka? Gaat mij ook wat ver hoor. Ik zou elke avond mijn vaatwasser moet aanzetten bijv. Want ze kruipen in de vaatwasser. Hoe is mij een raadsel overigens. Want als een mier erin zou kunnen, zou er toch ook ergens water moeten lekken?
Wel mooi dat het blijkbaar onoverkomelijk is om dat even te doen, terwijl kinderen opvoeden en schoonhouden dan weer geen issue is.
Maar prima joh, als jij de basic dingen niet wil doen heb jij volgend jaar weer gezeik.
[ Voor 8% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-06-2021 12:41 ]
Door de jaren heen heb ik heel veel last gehad van mieren doordat er ergens onder het huis een nest zit/zat op een plek waar ik niet bij kon. Ik heb veel geprobeerd. Heel veel... Mijn tips:
- Zoek uit waar de mieren vandaan komen. (in jouw geval al bekend)
- Zoek waar een/het nest zit.
- Zoek uit wat voor mier het is (vergrootglas of microscoop) en bepaal wat het in je huis doet. Niet alle mieren zoeken naar suiker namelijk, sommige zoeken ook dor hout (of wcpapier, of zijn hun territorium aan het afscannen naar andere nesten..)
- Blijf weg van alle huismiddeltjes, HG spul en mierenpoeder uit de bouwmarkt. In het leger gebruiken ze ook geen klappertjespistool wanneer er een M16 machinegeweer bestaat. Dat HG en bouwmarktspul is leuk voor een lichte plaag, maar voor echte problemen heb je echt geschut nodig.
- Ga op zoek naar mierengel. Dit is het spul dat professionele mierenbestrijders ook gebruiken, en die gebruiken het met een reden. Het is lastig te vinden, het is duur (5 gram voor 15 euro) maar het werkt!
- Plaats een paar druppels in het pad van de mieren, en het liefst ook bij het nest. Wees voorzichtig dat huisdieren er niet bij kunnen, en bijen ook niet gezien het ook voor bijen giftig is, en daarom eigenlijk alleen maar binnen gebruikt mag worden.
- Zie je mieren van de gel snoepen plaats dan meer bij, je wil dat ze echt buikje rond eten.
- Zorg dat je altijd een (halve) tube op voorraad heb, en plaats ook preventief een paar druppels op tactische plaatsen. Mieren zoeken in de lente en begin van de zomer vooral naar nieuw voedsel of nieuw terrein, zorg daarom dat je de komende jaren altijd een paar druppels voor ze heb liggen.
Wil je van mieren afkomen; bepaal wie/wat je vijand is, wat deze doet en zet zwaar geschut in.
- Zoek uit wat voor mier het is (vergrootglas of microscoop) en bepaal wat het in je huis doet. Niet alle mieren zoeken naar suiker namelijk, sommige zoeken ook dor hout (of wcpapier, of zijn hun territorium aan het afscannen naar andere nesten..)
- Blijf weg van alle huismiddeltjes, HG spul en mierenpoeder uit de bouwmarkt. In het leger gebruiken ze ook geen klappertjespistool wanneer er een M16 machinegeweer bestaat. Dat HG en bouwmarktspul is leuk voor een lichte plaag, maar voor echte problemen heb je echt geschut nodig.
- Ga op zoek naar mierengel. Dit is het spul dat professionele mierenbestrijders ook gebruiken, en die gebruiken het met een reden. Het is lastig te vinden, het is duur (5 gram voor 15 euro) maar het werkt!
- Plaats een paar druppels in het pad van de mieren, en het liefst ook bij het nest. Wees voorzichtig dat huisdieren er niet bij kunnen, en bijen ook niet gezien het ook voor bijen giftig is, en daarom eigenlijk alleen maar binnen gebruikt mag worden.
- Zie je mieren van de gel snoepen plaats dan meer bij, je wil dat ze echt buikje rond eten.
- Zorg dat je altijd een (halve) tube op voorraad heb, en plaats ook preventief een paar druppels op tactische plaatsen. Mieren zoeken in de lente en begin van de zomer vooral naar nieuw voedsel of nieuw terrein, zorg daarom dat je de komende jaren altijd een paar druppels voor ze heb liggen.
Wil je van mieren afkomen; bepaal wie/wat je vijand is, wat deze doet en zet zwaar geschut in.
7400 Wp op het dak
Wij hebben ook een behoorlijke plaag in de tuin!
Wat blijkt, de koningin, die continue werksters maakt om voor haar eten te maken. Vind het blijkbaar heerlijk om te nestelen in onze planten border.
We gebruiken ook van die mierenkorrels, werkt opzich wel prima (mits het droog blijkt).
Na wat gegoogle, heb ik een mix gevonden van poedersuiker gemixt met baking soda. Dit heb ik ook rijkelijk in mijn border gestrooid, (grappig gezicht dat ze door het poeder helemaal wit uitslaan). Het lijkt er nu wel op dat de plaag minder is.
Maar een ding weet ik wel, als je er echt vanaf wilt, moet je consequent blijven strooien/poederen.
Wat blijkt, de koningin, die continue werksters maakt om voor haar eten te maken. Vind het blijkbaar heerlijk om te nestelen in onze planten border.
We gebruiken ook van die mierenkorrels, werkt opzich wel prima (mits het droog blijkt).
Na wat gegoogle, heb ik een mix gevonden van poedersuiker gemixt met baking soda. Dit heb ik ook rijkelijk in mijn border gestrooid, (grappig gezicht dat ze door het poeder helemaal wit uitslaan). Het lijkt er nu wel op dat de plaag minder is.
Maar een ding weet ik wel, als je er echt vanaf wilt, moet je consequent blijven strooien/poederen.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Dus je vindt het advies dat zich richt op de oorzaak te ver gaan, lolaschja schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:17:
[...]
Dus appel stroop, stroop, suiker, koekjes, etc etc. in plastic bakjes bewaren als een soort matroesjka? Gaat mij ook wat ver hoor.
De oplossing is simpel en hoe dichter men zich bij de evenaar bevindt, des te bekender:
Berg/ruim je rommel op!
Zeker met het oog op het veranderende klimaat. Want de kans is groot dat je binnenkort overlast hebt van meer dan alleen wat mieren.
...Gaat mij ook wat ver hoor.
Apart om te zien dat het geen wat bij een ander prima werkt, totaal niets doet bij een ander
Even de andere kant van de mier: nuttig beestje, want ruimt alle rommel op, zowel dode insecten als de suiker die je morst. Ik begrijp het wel, want het is geen prettig gezicht al die tientallen mieren in je huis. Pak het bij de bron aan (etensrestjes, zoetigheden opruimen) een keer de dweil/stofzuiger hanteren en als het echt niet meer kan, dan milieuvriendelijk: kokend water in het nest.
Ik gooi wel eens een waterkoker vol kokend water in het nest. Paar keer herhalen en het is stil
Theo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:01:
Door de jaren heen heb ik heel veel last gehad van mieren doordat er ergens onder het huis een nest zit/zat op een plek waar ik niet bij kon. Ik heb veel geprobeerd. Heel veel... Mijn tips:

Met een mierennest moet je de koningin(nen) uitroeien; de werkers (de voedselverzamelaars, de eiverzorgers en de verdedigers) zijn niet zo heel spannend. Een klein nest heeft één koningin, een groot nest kan er (veel) meer hebben. Roei je die uit dan ben je van het nest af. (maar kijk weer uit als het bijna paringsseizoen is)KoningTuur schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:34:
Even de andere kant van de mier: nuttig beestje, want ruimt alle rommel op, zowel dode insecten als de suiker die je morst. Ik begrijp het wel, want het is geen prettig gezicht al die tientallen mieren in je huis. Pak het bij de bron aan (etensrestjes, zoetigheden opruimen) een keer de dweil/stofzuiger hanteren en als het echt niet meer kan, dan milieuvriendelijk: kokend water in het nest.
Ik had een nest in de tuin onder het terras dat was gemaakt met klinkers. De mieren waren zoveel aanwezig dat op de 10 vierkante meter van het terras alleen nog maar zand lag wat ze naar boven hadden gehaald; de klinkers/tegels waren niet meer zichtbaar. Dan doet kokend water niet zoveel meer, en is het alleen leuk om de populatie iets te reduceren.
Er zijn mierensoorten waarbij er in de kolonie meerdere koninginnen zitten. Ik heb zon 25+ koninginnen gevonden en geplet in dat nest. En er zaten er nog veel meer...
In zo'n geval is kokend water leuk om de plaag te reduceren.Ik heb toen eerst het zand tussen de klinkers weggehaald (twee uur werk) om de populatie bereikbaar te krijgen, daarna een uurtje met de waterkoker bezig geweest (20 liter kokend water, soms verdween er gewoon ruim een liter water in één nestopening) om de populatie te reduceren en daarna overal mierengel geplaatst voor de genadeklap.
7400 Wp op het dak
Probleem bij ons is dat we niet weten waar het nest zit. Ze komen met zn allen uit het hoekje in het kozijn.larsg schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 01:02:
Ik gooi wel eens een waterkoker vol kokend water in het nest. Paar keer herhalen en het is stil
Hier ook mierenoverlaat.
Koop me scheel aan poeder.
Ik leg inmiddels met poeder een soort barrière aan rondom gevel, deur terras enzo maar na een regenbui spoelt het gif weg en niet lang daarna zijn ze er weer.
Ik gok een nest ergens onder het terras maar geen idee hoe we er vanaf moeten komen zonder de tuin af te gaan graven
Ik leg inmiddels met poeder een soort barrière aan rondom gevel, deur terras enzo maar na een regenbui spoelt het gif weg en niet lang daarna zijn ze er weer.
Ik gok een nest ergens onder het terras maar geen idee hoe we er vanaf moeten komen zonder de tuin af te gaan graven
Wonderbaarlijk zijn ze al een week of wat weg. Na die zware onweersbui van vorige week ergens, heb ze eigenlijk niet meer gezien. Heel vreemd. Wellicht dat er druk aan het nest gewerkt wordt?
Als je een meer permanente barrière wil zou ik koper (muntjes) gebruiken. Werkt prima namelijk.Lensent schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:09:
Hier ook mierenoverlaat.
Heb je daar een gat of kier zitten? Kun je daar niet in sprayen met een spuitbus met zon rood pijpje eraan?aschja schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:42:
[...]
Probleem bij ons is dat we niet weten waar het nest zit. Ze komen met zn allen uit het hoekje in het kozijn.
Mijn buren hebben het terras en de oprit laten voegen. Geen last meer van mieren en onkruid. Ik lachte ze aanvankelijk uit, vond het wat overdreven te te steriel, maar als ik mijn terras en oprit nu zie is het geen gek idee.Hier in de tuin krijg ik ze niet weg, mierengif van HG is elke keer maar een oplossing van korte duur. Zit nu te denken aan cement tussen de tegels zodat ze er niet tussendoor kunnen komen.
Bij mij kwamen ze binnen onder het keukenraam of de voordeur door. Beide keren even van die mierenspray op hun pad gesprayed en alle mieren die nog binnenwaren opgezogen en buiten weer afgezet. 0 mieren in huis.
Buiten boeit het me niet, af en toe wat zand in de voegen vegen.
Gister erg gaaf om te zien hoe de koninginnen uitvlogen, mooi spektakel met honderen krioelende mieren op mn terras. Uurtje later niks meer te zien
Buiten boeit het me niet, af en toe wat zand in de voegen vegen.
Gister erg gaaf om te zien hoe de koninginnen uitvlogen, mooi spektakel met honderen krioelende mieren op mn terras. Uurtje later niks meer te zien
Toch bijzonder hoe moeder natuur zich regelt. Hier ook idd gistermiddag. Ik was onderweg naar de speeltuin. Elke plant helemaal onder de mieren. Alsof alle mieren volledig in paniek waren. Megaveel vliegende mieren. Idd een uurtje of wat later op de terugweg niks meer te zien.CyBeRSPiN schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:55:
Dan is moeder natuur hier wat later denk ik. Volop mieren nog in de tuinaschja schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:57:
[...]
Toch bijzonder hoe moeder natuur zich regelt. Hier ook idd gistermiddag. Ik was onderweg naar de speeltuin. Elke plant helemaal onder de mieren. Alsof alle mieren volledig in paniek waren. Megaveel vliegende mieren. Idd een uurtje of wat later op de terugweg niks meer te zien.
Kan ook zijn dat ik niet helemaal snugger ben, maar vliegen niet alle mieren uit ?
Die zijn hier geland dan denk ik, want ik heb ontzettend veel mieren rond/op het terras en oprit. Strooi overal van dat poeder. Werkt prima; kort erna ligt het bezaaid met dode mieren. Maar het zijn er dus zoveel dat ze maar blijven komen. Ik strooi gewoon lekker dooraschja schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:57:
[...]
Toch bijzonder hoe moeder natuur zich regelt. Hier ook idd gistermiddag. Ik was onderweg naar de speeltuin. Elke plant helemaal onder de mieren. Alsof alle mieren volledig in paniek waren. Megaveel vliegende mieren. Idd een uurtje of wat later op de terugweg niks meer te zien.
Wij gebruiken Dreft, streepje trekken daar waar ze het huis in komen. Zichtbare nestopeningen ook even Dreften. Werkt tot nu toe prima.
Gieten er hier andere mensen kokend water in de holen van mieren?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Oh ja zeker, zonet nog. Niet dat het een nest uitroeit. Daarnaast hou ik niet van dierenleed, maar mieren vlak naast de achterdeur en bij de keuken... jammer, maar die moeten daar worden uitgeroeid.Brent schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:22:
Ik heb ze een tijdje geleden bestreden met poeder. Zag zonet gevleugelde versies omhoog komen, samen met veel standaard mieren. Bij 100+ mieren op een hoop gooi ik er wel snel even wat kokend water over en in.
Als je alleen kokend water gebruikt, dan werkt het wel om de aantallen wat te verminderen in ieder geval.
Doe ik ook altijdBrent schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:22:
Gewoon als het een beetje teveel begint te worden in de buurt van het huis.
Moeten ze maar vanachter in de tuin een plekje zoeken.
Een fles schoonmaakazijn werkt hier ook goed.
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Heb niet het hele verhaal gelezen maar zie regelmatig lokdoosjes, gifkorrels etc. als tip. Dit is mij afgeraden door een ongediertebestrijder: Mieren in huis komen vaak ook op etenswaren af en nemen na een bezoek aan zo'n lokdoosje altijd wat gif mee naar die etenswaren. Waar ik goede ervaring mee heb is inderdaad: Het nest opsporen en daar kokend water over gieten, eventueel enkele dagen herhalen. Hoe vroeger je er bij bent hoe groter de kans op succes.
Nooit over nagedacht op deze manier. Goed punt wat betreft het afraden van gif.bszz schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:47:
Heb niet het hele verhaal gelezen maar zie regelmatig lokdoosjes, gifkorrels etc. als tip. Dit is mij afgeraden door een ongediertebestrijder: Mieren in huis komen vaak ook op etenswaren af en nemen na een bezoek aan zo'n lokdoosje altijd wat gif mee naar die etenswaren. Waar ik goede ervaring mee heb is inderdaad: Het nest opsporen en daar kokend water over gieten, eventueel enkele dagen herhalen. Hoe vroeger je er bij bent hoe groter de kans op succes.
Pagina: 1