Ubiquiti LAG (link aggregatie)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpchilla
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 21:11
Beste tweakers,

Ik ben een trotse bezitter van een Ubiquiti 24 port (g1) en een 8 port Poe (lite)

Beiden ondersteunen LAG dus ik met 2x CAT6 port 1-2 op beiden apparaten gezet en op beiden de aggregatie aangezet op de poorten

Zo ziet t netwerk eruit:

< glasvezel op SFP <PRO 4 < Switch 1 << switch 2> PC1
....................................................NAS....... >PC2

als ik nu op pc 1 een benchmark doe op de nas en op pc 2 een speedtest zie ik dat de speedtest netjes 980 trekt maar de pc 1 nog maar 3MB/s trekt van de 113 af 8)7

Wie o wie heeft de goude tip?

[ Voor 10% gewijzigd door pimpchilla op 25-06-2021 16:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:09
Misschien LACP loadbalacing in stellen? Ik ken Ubiquti switches niet. Maar bij Cisco catalyst kan verschillende LACP loadbalancing kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Om packet reordering te voorkomen zullen aggregated links flows zoveel mogelijk op dezelfde poort houden. Er wordt dus niet aan per-packet load balancing gedaan. Het kan zijn dat in jouw test toevallig beide flows op dezelfde poort gehashed worden.

Volgens de documentatie is dit het gebruikte load-balancing algorithm by UniFi:
Hashing based on Source/Destination MAC, VLAN, EtherType, and incoming port associated with the packet

[ Voor 15% gewijzigd door LanTao op 25-06-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpchilla
Dus met andere woorden... Ik zou dus 10x moeten testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
pimpchilla schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 00:50:
Dus met andere woorden... Ik zou dus 10x moeten testen
Je zou de testcomponenten moeten variëren waar Ubnt zegt onderscheid op te maken. Dus bijvoorbeeld het src MAC-adres +1 op een van de twee hosts voor elke volgende test, en dan kijken of de load-balancing anders gaat.

Idealiter kijkt de switch ook naar L3-informatie (src IP / dst IP / src port / dst port / tcp sequence # of icmptype) maar helaas gebeurt dat hier niet. Dit is vrij standaard voor goedkopere layer-2 only switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpchilla
Ik moet erbij zeggen, switch 1 is een Layer 3 en switch 2 is een layer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Met een lag(lacp) krijg je alleen meer bandbreedte niet meer maximale snelheid.
Met andere woorden een enkele connectie haalt maximaal de snelheid van een aansluiting.

En dat heeft niets met toeval te maken, een connectie (=bijvoorbeeld een pc) krijgt maar een path tot z'n beschikking.

Enkel als je Nas smb multichannel zou ondersteunen wordt het anders maar momenteel is dat nog niet gesupporterd op Linux.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1