Ik heb Dban op een stickje geïnstalleerd met Rufus, ook met pendrive geprobeerd. Maar het lukt niet met opstarten, windows loopt telkens door. Heb alle F toetsen geprobeerd ook esc en del. Het gaat om het wissen van de laptop van mijn vader die ik krijg het is een Asus. Heb ook gedacht dat het aan het stickje ligt, is een oud Hema stickje, maar bij mij thuis werkt het stickje wel. Misschien heeft het te maken met uefi of bios, ik weet niet waar ik kan zien of ik met uefi of bios te maken heb. Heb USB als first boot aangegeven. Met een DVD heb ik het ook geprobeerd, maar die laat in het bios de speler niet zien om hem in te stellen als first boot. Dat is een ander probleem. Wie kan mij helpen? ben al vele uren bezig geweest.
Het kan heel goed aan het stickje liggen... dus sluit het niet uit.
Dat het in het ene systeem wel werkt en in een ander niet heb ik vaker gezien. Kan je geen exacte reden waarom, maar het is puur eigen ervaring. Vorig jaar hebben we op het werk een serie MS Surface Pro 4 opnieuw ingedraaid omdat deze werden verkocht. Hiervoor hadden we een aantal stickjes gemaakt, deze stickjes waren van Kingston... waren van die metalen sleutelhanger sticks, zie link hieronder voor een voorbeeld, kan uiteraard net een andere versie zijn geweest hoor, maar deze lijkt qua uiterlijk 1:1.
pricewatch: Kingston DataTraveler SE9 16GB Aluminium
De Surfaces wilden gewoon niet booten vanaf die sticks, wat we ook probeerden. Daarna stickjes gemaakt mbt gebruik van andere Kingston USB sticks, zie hieronder een link als voorbeeld.
pricewatch: Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart
Hiermee ging het vlekkeloos...
Er zal vast iemand zie die het technische verhaal erachter kan uitleggen waarom de ene stick wel en de andere niet.
Dat het in het ene systeem wel werkt en in een ander niet heb ik vaker gezien. Kan je geen exacte reden waarom, maar het is puur eigen ervaring. Vorig jaar hebben we op het werk een serie MS Surface Pro 4 opnieuw ingedraaid omdat deze werden verkocht. Hiervoor hadden we een aantal stickjes gemaakt, deze stickjes waren van Kingston... waren van die metalen sleutelhanger sticks, zie link hieronder voor een voorbeeld, kan uiteraard net een andere versie zijn geweest hoor, maar deze lijkt qua uiterlijk 1:1.
pricewatch: Kingston DataTraveler SE9 16GB Aluminium
De Surfaces wilden gewoon niet booten vanaf die sticks, wat we ook probeerden. Daarna stickjes gemaakt mbt gebruik van andere Kingston USB sticks, zie hieronder een link als voorbeeld.
pricewatch: Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart
Hiermee ging het vlekkeloos...
Er zal vast iemand zie die het technische verhaal erachter kan uitleggen waarom de ene stick wel en de andere niet.
Unix-achtige USB-sticks bootable maken om via een Windows machine ervan op te starten moet met een speciaal tooltje. Als je kijkt hoe je een Linux Mint-stick bootable kunt maken, wordt dat tooltje genoemd en bijgeleverd.