Medion akoya e7426: wat wordt gewist bij uitvoeren recovery?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb hier een Medion Akoya e7426 van de Aldi. Deze laptop bevat 2 harddisks, een 18gb ssd en een 1tb normale harddisk.
Nu gedraagd het systeem zich in Windows erg vreemd, soms gaathet dagen goed maar elke keer na opnieuw opstarten werken dingen als scrollen met de muis en aanklikken vna programma's niet goed(klik je chrome aan dan opent de prullenbak). Bij een test met Fydeos komt dit probleem niet voor. Ik wil nu via de recovery-partitie windows terugzetten naar fabrieksinstellingen waarbij alles van windows, inclusief misschien ingeslopen fouten bij updates wordt verwjdert. Nu is mijn vraag: wordt hierbij enkel de ssd schijf gewist, of ook de 1tb harddisk? Ik wil absoluut niet dat er iets aan de 1tb harddisk wordt gewijziigd omdat hier alle data op staat.
Ik heb uitgebreid gezocht op google maar kon het antwoord nergens vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:19
Alles wat op je windows partitie staat zou ik rekening mee houden dat kan verdwijnen. Heb je aparte partities op je Tb schijf?

Ik zou een backup actualiseren en via de Media Creation Tool een schone windows install doen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Je krijgt toch een schone installatie door het terugzeetten van de recovery partitie? windows staat nu op de 128gb ssd, de 1tb disk heeft 2 partities) d en e, e is de recovery partitie en d is de rest vna de 1tb. ik vraag me nu dus af, blijft e recovery vna de d-schijf af of wordt die ook gewist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In principe blijft de 2e schijf intact, maar voor de zekerheid maak je een back-up.

Heb je geen zin of tijd om een back-up te maken, dan kan je de 2e schijf ook los koppelen tijdens de reset.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dicksterk Zet W10 opnieuw op de 128GB SSD, en zorg dat je documenten op de 1TB staan.

Brand een DVD met W10 21H1(laatste versie)
Dan zet je de W10 op de SSD, en formatteer je deze tijdens

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
;-)dat loskoppelen kna niet omdat de recovery partitie op die schijf staat. en 60 euro voor een 1tb externe harddisk uitgeven las iemnad het antwoord kent omdat die ht la een ker geprobeerd heeft vind ik ook zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@dicksterk je hebt dus geen back-up, en je wil geen geld uitgeven om een back-up te maken.

Dat is jouw goed recht, maar zonder back-up is er altijd een risico dat jij je data verliest.

Ik kan jou geen methode voor herstel adviseren zonder enige kans op data verlies.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
De vraag is eigenlijk gewoon: wordt enekl de c-schijf geflasht bij zon recovery of beide? is hier niemand die dit weleens heeft gedana op een medion laptop of andere laptop die zowel met ssd las gewone schijf wordt geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je data geen 60 euro waard is, dan kan je toch gewoon het risico nemen ? Dat risico neem je nu iedere dag toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heb je de driver van je touchpad al eens bijgewerkt/verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Weet je zeker dat de snelkoppeling ook naar Firefox verwijst en niet naar de prullenbak? Dat zou ik eerst even checken. Trouwens, hoe lang is dit al aan de gang? Bij warm weer, doet de touchpad op mijn laptop ook vaag (laat het nou net 2 weken heel warm geweest zijn). Scrollen werkt niet meer lekker en het detecteren van een muisbeweging gaat bijzonder moeizaam. Nu het weer een weekje wat koeler is, heb ik geen problemen meer. Heb je ook al eens naar de touchpadinstellingen gekeken, misschien staat daar wat verkeerd?

Het herinstalleren/updaten van de touchpaddriver heeft bij mij eigenlijk vrijwel altijd de problemen opgelost.

Als je er echt niet uitkomt, zou ik gewoon een schone installatie doen. De officiële ISO van Microsoft bevat geen bloatware van Medion die je niet nodig hebt. Activeren is niet nodig met Windows 10, dit gaat automatisch. Als je gebruik maakt van de recoverypartitie, installeer je ook weer alle onnodige bloatware van Medion. Overigens haal je de HDD er dan gewoon even uit. Zo moeilijk is dat volgens mij niet bij Medion.

Mag ik trouwens zeggen, dat een HDD weldegelijk een nuttige aankoop is? Je geeft aan dat de bestanden belangrijk zijn, anders zouden ze weg mogen. Maar je hebt geen back-up, want als je een back-up had gehad, hadden de bestanden ook gewoon verwijderd mogen worden. Wat doe je als je laptop morgen instort/gestolen wordt/kwijt raakt/HDD defect gaat/je per ongeluk iets verwijdert/ransomeware oploopt . Ik neem aan dat je dan flink baalt, dat je al je belangrijke bestanden kwijt bent. Eigenlijk daarom zou je dus al een back-upstrategie nodig hebben.
Pagina: 1