Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-08 00:22
Dag, bij mijn schoonouders wil ik een nieuw netwerk aanleggen. Ik ben van plan de ASUS RT-AX89X te gebruiken als node, aan de rand van de woonkamer richting de tuin. En de ASUS RT-AX86U bij de modem/meterkast in de gang.

Mijn vraag is nu dus dat de "hoofd router" een minder model is dan degene die ik dus in de woonkamer wil plaatsen, die ook verder moet komen. Maakt het uit in een AiMesh netwerk (die natuurlijk bekabeld verbonden is) welke van de twee aangesloten wordt als hoofd router aan de modem?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 13:17
In de basis zet je altijd de sterkste router in als hoofdrouter. De minder sterke routers zet je in als nodes. De AX89X is veel krachtiger dan de AX86U. Een uitzondering hierop is als je Merlin heb geïnstalleerd op de AX86U. Deze is namelijk niet te installeren op de AX89X. Dan zou ik de AX86U als hoofdrouter instellen.

De redenen om de AX89X in te zetten als hoofdrouter:
- AiMesh neemt de instellingen over van de hoofdrouter. Is je hoofdrouter minder krachtig, performt je netwerk minder. Terwijl je node meer kan.
- Bij meer netwerkverkeer zal de AX89X het verkeer beter kunnen afhandelen door de krachtigere cpu die er in zit.
- Meer mogelijkheden voor aansluitingen op de AX89X, zoals SFP, 8x Lan, 10 Gbit lan en wan.

De redenen om de AX86U als hoofdrouter in te zetten:
- Je maakt gebruik van merlin en de functies daarvan.
- Je hebt minder ruimte op de plek waar de hoofdrouter komt te staan.

Kom je er zo uit? :)