Is mijn beamer serial port stuk, of doe ik iets fout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Mijn vraag
Ik probeer mijn beamer (mitsubishi hc4000) te bedienen via de serial port (uiteindelijk aangestuurd door een arduino met IR sensor), omdat de IR sensor van de beamer stuk is. Als ik commands verstuur naar de beamer krijg ik geen response. Is er iemand met ideeen hoe ik dit kan tackelen? Is er misschien een medetweaker met een soortgelijke beamer (hc3800, hc4000) waar ik even mijn setup in mag prikken om te kijken of het daar wèl werkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- ComDebug (van Windmill)
- USB naar RS232 Mini DIN 8-pin kabel

Voor testdoeleinden:
- Arduino uno
- RS232 to TTL convertor (MAX3232)
- DB9 to Mini DIN 8-pin kabel
- USB naar DB9 Kabel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik de zelfde commands verzend met de arduino, naar de computer of vice versa zie ik de data binnen komen (bij ComDebug of in de Serial Monitor vd Arduino). Ik heb dus het idee dat de data correct verzonden wordt. Zie onderstaande foto voor deze test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbZF2NXE2tPQgupvoFoTOG72sQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyEfbNdPJrzQPHkaoDl1H1s4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik de specs zoals hier beschreven. (Baud rate, parity / stop-bit etc). Ik zit op de goede COM poort (via device manager).

Wat betreft DCE/DTE conflicts; als ik het goed begrepen heb lost de FTDI chip dit conflict automatisch op.

Ook heb ik geprobeerd om de send en receive kabels te switchen op de arduino maar dit leverde niks op.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik denk dat dit meer iets is voor Modding, Mechanica & Elektronica

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Heb je het ook al eens geprobeerd met gewoon een usb serieel ofzo ipv direct via een ardiuno?

En natuurlijk eens proberen om aan de rs232 rx en tx te wisselen, rs232 is zo gemaakt dat dat niks kan slopen maar die pinouts zijn vaak vaag/verkeerd en hebben pinnen andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vooral dat laatste denk ik. Want "the reverse type cable should be used".
Tx dus naar zijn rx pin.

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 26-06-2021 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
@SA007
Bedankt voor je antwoord! Ja, usb naar serieel heb ik geprobeerd (direct vanuit computer naar beamer). Ik was ervan in de veronderstelling dat die FTDI chip die in de USB stekker zit de DCE/DTE conflicts (oftewel rx / tx omwisselen) automatisch zou oplossen.

Met onderstaande kabel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L3BIY5WX0qLsvI0J-NPXYYZj2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TYvzTLKfSHEd2DY1uhq4uQr.jpg?f=fotoalbum_large

Op de arduino aan de arduino kant heb ik ook geprobeerd om de rx / tx om te wisselen, maar nog niet aan de RS232 kant, maar dat zou een gelijke situatie moeten opleveren.

@_ferry_
Ook bedankt, idem.

Ik denk nu maar dat de serial port stuk is. Deze is mogelijk tegelijkertijd stuk gegaan toen de IR sensor (beide IR sensoren doen het niet namelijk) stuk is gegaan. Mogelijk dankzij vrienden die een Nintendo Wii overal ingestoken hadden met mogelijk verkeerde voltages.

Momenteel is mijn lokale optimum het volgende en heb ik het zo maar opgelost, ik zie nog even geen uitweg :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YA9KHY1v-FQTjTKP0DXAS5Wylk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AOvJ4WeFkDQCi20X0Zc5lqV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Stufipower op 26-06-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Stufipower schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:33:
@SA007
Bedankt voor je antwoord! Ja, usb naar serieel heb ik geprobeerd (direct vanuit computer naar beamer). Ik was ervan in de veronderstelling dat die FTDI chip die in de USB stekker zit de DCE/DTE conflicts (oftewel rx / tx omwisselen) automatisch zou oplossen.
Ik ken geeneen serieel chip die dat doet, lijkt me niet dat dat gebeurd.
Op de arduino aan de arduino kant heb ik ook geprobeerd om de rx / tx om te wisselen, maar nog niet aan de RS232 kant, maar dat zou een gelijke situatie moeten opleveren.
Aan de arduino kant rx/tx wisselen kan je arduino of rs232 chip slopen, aan de rs232 kant is de kans daarop zo'n beetje 0.
RS232 en UART zijn best andere systemen al gaan er dezelfde data overheen.
@_ferry_
Ook bedankt, idem.

Ik denk nu maar dat de serial port stuk is. Deze is mogelijk tegelijkertijd stuk gegaan toen de IR sensor (beide IR sensoren doen het niet namelijk) stuk is gegaan. Mogelijk dankzij vrienden die een Nintendo Wii overal ingestoken hadden met mogelijk verkeerde voltages.

Momenteel is mijn lokale optimum het volgende en heb ik het zo maar opgelost, ik zie nog even geen uitweg :'(
Een seriele poort slopen is extreem moeilijk, bij design kunnen ze binnen spec al 24V spanningsverschillen aan met daar bovenop een stroombeperking die het nog moeilijker maakt ze te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
De rationale is niet dat die port kapot is, maar de controller waar die port mee communiceert. Als dat dezelfde controller is die de IR sensor moet uitlezen... klinkt logisch. Kapotte IR sensoren achter een keurig glaasje dan weer niet.

Als je hier nog iets van wil maken, dan denk ik dat hij open moet. Ik heb nog nooit een beamer open hoeven maken, lijkt me spannend.

[ Voor 8% gewijzigd door Flake op 27-06-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:08:
Ik ken geeneen serieel chip die dat doet, lijkt me niet dat dat gebeurd.
Ik weet het ook niet zeker, ik had het hier van. In de beschrijving staat:

De ICUSB232FTN FTDI USB naar Nulmodem Seriële Verloopkabel (1-poort) zet op een vrije USB 1.1- of 2.0-poort om in een RS232 nulmodem seriële DB9-poort, waarbij DCE/DTE-conflicten direct worden opgelost, zonder dat er extra nulmodemkabels of seriële adapters voor nodig zijn.
Aan de arduino kant rx/tx wisselen kan je arduino of rs232 chip slopen, aan de rs232 kant is de kans daarop zo'n beetje 0.
Bedoel je met aan de rs232 kant, het blauw gemarkeerde gedeelte op onderstaande foto? Als namelijk de rode lijntjes worden verwisseld aan de 'arduino-kant' of aan de 'rs232-kant' ontstaat een gelijke situatie. (Ik heb gebruik gemaakt van een serial library, zodat ik andere pinnen kon gebruiken dan de default tx / rx pinnen van de arduino, vandaar pin 10 en 11.) Ik kan zelf niet die aansluiting makkelijk omwisselen in het blauw gemarkeerde gedeelte, behalve met een andere kabel. Is dat wat je ook bedoelde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijTw6ydQfFdei63dsnI_3eJ3vRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfWmHKIepXAbAKal6mifMw8L.png?f=fotoalbum_large
Een seriele poort slopen is extreem moeilijk, bij design kunnen ze binnen spec al 24V spanningsverschillen aan met daar bovenop een stroombeperking die het nog moeilijker maakt ze te slopen.
Ok, fijn om te weten. Ik ga nu eigenlijk uit van wat @Flake heeft gezegd. Waarschijnlijk is die controller inderdaad kapot. Ik heb de beamer opengehad en het stof verwijderd. Het was lastig om hem helemaal te demonteren dus ik heb dat maar niet gedaan. De IR sensor en de serial port zaten op het grote moederbord van de beamer. Rode vierkantjes zijn de aansluitingen van de IR sensoren, blauwe vierkantje die van de seriele port.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP3bhgV2H_wpC6CcAgSPjgjjvi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmC2wnjIuBCQgMPreIaBCo7U.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of je alleen die specifieke controller kan vervangen en ik weet ook niet waar die zou moeten zitten. Hierna heb ik de handdoek in de ring gegooid en ben ik maar gesettled voor de servo "oplossing".

Bedankt allen!

edit: syntax
Pagina: 1