Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:54
Wij hebben een nieuwbouw hoekwoning gekocht, oplevering pas eind 2022, dus we hebben nog.

De woning komt met 9 panelen (op de achtergevel, ligging Z-W). Ik weet niet wat voor panelen en ook niet wat voor omvormer. De vraag staat nog open, ik hoop daar zo snel mogelijk achter te komen.

Omdat wij een hoekwoning hebben, hebben we meer dakruimte t.o.v. de tussenwoningen. Wij kunnen dus extra panelen (laten) plaatsen. De bouwer vraagt 560,- per paneel inclusief installatie. De omvormer wordt aangepast/afgestemd op het totale aantal panelen. De ligging van de extra panelen wordt Z-O.

Wij wonen momenteel in een appartement, dus nooit eerder panelen gehad, echt geen ervaring mee.

In ons nieuwe woning krijgen we straks een (bodem)warmtepomp. Ook daarvan weet ik nog niet welk type/model/verbruik.

Ons huidige verbruik ligt op 2.600 - 3.000 KWh.

We willen eventueel in de toekomst airco's laten plaatsen (1 buitenunit, 2 binnen units, ieder goed voor 40m3). Daar zijn we nog niet helemaal over uit.

Wat zou jullie advies zijn? Extra panelen (laten) plaatsen? Zo ja, hoeveel? Door de bouwer, of achteraf door een bedrijf? Als ik het achteraf laat plaatsen is het handig om de omvormer alvast groter te laten plaatsen door de bouwer?

Achtergevel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_apD9ZzeuQjlPU1SBywY8Bmzj8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l1jk7NsRgh44nFagnlLti4LK.png?f=user_large

Zijgevel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckZlwoOu-LAl28h9C6pOw5P_qrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cZoYO3UteBbACVW6ENV1QeoL.png?f=user_large

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Hoeveel vragen ze voor extra panelen? Tegen die prijs verwacht ik niets minder dan Sunpowers ;-)

Achteraf laten doen door een ander, en gewoon helemaal vol :-)

Die 2 pijpen, is dat ventilatie? Kan dat niet wat netter... Volgens mij zijn er prima mogelijkheden om dat vrijwel vlak met het dak te doen tegenwoordig, dan krijg je ook dat restje schaduw niet...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• c-nan
Ronald schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:18:
Hoeveel vragen ze voor extra panelen? Tegen die prijs verwacht ik niets minder dan Sunpowers ;-)
560,- per paneel
Achteraf laten doen door een ander, en gewoon helemaal vol :-)
Denk je dat dat nodig is, of gewoon omdat het kan? :)

Alvast vragen om sterkere omvormers? Of kan je gewoon een 2e omvormer plaatsen voor de extra panelen?
Die 2 pijpen, is dat ventilatie? Kan dat niet wat netter... Volgens mij zijn er prima mogelijkheden om dat vrijwel vlak met het dak te doen tegenwoordig, dan krijg je ook dat restje schaduw niet...
Dat zijn volgens mij ventilatie / WTW. Daar zal ik overigens weinig last van hebben verwacht ik, 's avonds als de zon ondergaat zal ik wat schaduw hebben (verwacht ik).

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:09
560 is natuurlijk een schandalig bedrag per paneel.. Is dat in of ex btw?
Voor 560 euro ben je denk ik beter af bent met niets nemen, en dan later je hele dak laten volleggen.. Weet je ook wat voor soort omvormer je krijgt als je b.v. alles laat volleggen?

• Ronald
Sorry, mijn intentie kwam niet aan.... 560 is idioot veel... Zelfs aan de hoge kant als de extreem luxe en dure Sunpower panelen gebruikt worden. Mooi spul hoor, maar het geld niet waard. Sunpowers maken van zon niet meer zon.
[...]

Denk je dat dat nodig is, of gewoon omdat het kan? :)
Als saldering minder wordt, gaat het nut van direct zelf verbruiken omhoog. Hoe meer je op je dak hebt, hoe meer je zelf verbruikt.
Vandaar dus niet kijken wat je per jaar gaat verbruiken. Maar kijken wat je je kan veroorloven om neer te leggen... En dat zo kostenefficiënt mogelijk te doen.
Alvast vragen om sterkere omvormers? Of kan je gewoon een 2e omvormer plaatsen voor de extra panelen?
Vragen kan zeker geen kwaad. Merk, type en prijs en dat terugkoppelen hier.
Let wel: installateurs werken niet graag met bestaand spul, dus je zal harder moeten zoeken naar iemand om het aan te sluiten... meer het kan wel.
Als je de uitvoerende onderaannemer kan vinden, misschien een goed plan om die te benaderen.
[...]

Dat zijn volgens mij ventilatie / WTW. Daar zal ik overigens weinig last van hebben verwacht ik, 's avonds als de zon ondergaat zal ik wat schaduw hebben (verwacht ik).
Het zal niet veel zijn... maar het kan mooier :) Zeker nu de woning nog niet gebouwd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 25-06-2021 14:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• c-nan
ID-College schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:24:
560 is natuurlijk een schandalig bedrag per paneel.. Is dat in of ex btw?
Voor 560 euro ben je denk ik beter af bent met niets nemen, en dan later je hele dak laten volleggen.. Weet je ook wat voor soort omvormer je krijgt als je b.v. alles laat volleggen?
Inclusief BTW. De 9 panelen zijn inbegrepen in de V.O.N. prijs, dus die krijgen we sowieso. Niet nemen is geen optie.

Wat voor soort omvormer er komt weet ik niet, de vraag staat uit. Over een kleine 2 weken hebben we een gesprek bouwer, ik hoop dan meer te horen.

Nu je over de BTW begint... als ik factuur kan krijgen met de BTW erop dan kan ik zelfs geld terugkrijgen. Ben benieuwd of de bouwer daar aan mee wilt werken.

• c-nan
Ronald schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:27:
[...]

Sorry, mijn intentie kwam niet aan.... 560 is idioot veel... Zelfs aan de hoge kant als de extreem luxe en dure Sunpower panelen gebruikt worden. Mooi spul hoor, maar het geld niet waard. Sunpowers maken van zon niet meer zon.

[...]

Als saldering minder wordt, gaat het nut van direct zelf verbruiken omhoog. Hoe meer je op je dak hebt, hoe meer je zelf verbruikt.
Vandaar dus niet kijken wat je per jaar gaat verbruiken. Maar kijken wat je je kan veroorloven om neer te leggen... En dat zo kostenefficiënt mogelijk te doen.

[...]

Vragen kan zeker geen kwaad. Merk, type en prijs en dat terugkoppelen hier.
Let wel: installateurs werken niet graag met bestaand spul, dus je zal harder moeten zoeken naar iemand om het aan te sluiten... meer het kan wel.
Als je de uitvoerende onderaannemer kan vinden, misschien een goed plan om die te benaderen.

[...]

Het zal niet veel zijn... maar het kan mooier :) Zeker nu de woning nog niet gebouwd is.
Haha, ja sorry. Echt nog een newbie op het gebied van panelen. Druk met inlezen :)

Zodra ik meer weet zal ik dat hier zeker posten.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:09
c-nan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Inclusief BTW. De 9 panelen zijn inbegrepen in de V.O.N. prijs, dus die krijgen we sowieso. Niet nemen is geen optie.

Wat voor soort omvormer er komt weet ik niet, de vraag staat uit. Over een kleine 2 weken hebben we een gesprek bouwer, ik hoop dan meer te horen.

Nu je over de BTW begint... als ik factuur kan krijgen met de BTW erop dan kan ik zelfs geld terugkrijgen. Ben benieuwd of de bouwer daar aan mee wilt werken.
Je kan de BTW maar 1x terug vorderen, dus houd daar rekening mee.. Ik zou toch proberen of je die 9 panelen eruit kan halen en het vervolgens zelf kan regelen. Als dat echt niet kan, tja, dan is het simpel:
- of genoegen nemen met de 560 euro per paneel, wat veel te duur is.
- of 2 omvormers ophangen i.c.m. 2 systemen die los van elkaar werken.

Leveranciers zijn er niet zo happig op om aan te sluiten op halve situaties, dat is teveel gedoe en kan alleen maar mis gaan..
Je kan ervoor kiezen om een grotere omvormer op te hangen als je exact weet wat je plan is en of die combinatie werkt. Dan zal je wel vrij snel moeten uitbreiden met je andere panelen, anders werken deze 9 waarschijnlijk ook niet goed. Of je kiest b.v. voor Enphase maar dat is wel duur natuurlijk maar is wel het flexibelst..

• Ronald
Die 9 panelen niet opleveren mag waarschijnlijk niet omdat de woning dan niet aan bouwbesluit/vergunning/whatnot voldoet... Ze moeten een zekere energieprestatie halen en dat kan alleen met de panelen.

De plechtige blauwe ogen over panelen neerleggen van de koper worden niet geloofd helaas.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:15
*in principe* mag je geloof ik afspreken met de aannemer dat je zelf de verantwoordelijkheid overneemt om te zorgen dat de woning binnen een half jaar aan de geldende EPC norm voldoet. Dan is de bouwer niet meer verplicht de woning met zonnepanelen op te leveren.

In de praktijk moet je echter lullen als een Brugman om dat voor elkaar te krijgen en dan is het nog maar zien of het er echt goedkoper van wordt...

Kortom je bespaart jezelf een hoop kopzorgen als je die standaard installatie gewoon laat leveren. Eventueel kun je zelf de omvormer wel vervangen door een grotere, en de originele verkopen. Dan hoef je er geen 2 naast elkaar te hangen.

Waarschijnlijk is het meest rendabele om het 2e dakvlak zelf zo vol mogelijk te leggen, en het 1e dakvlak lekker te laten zoal het is. Jammer want er had nog wel een 10e paneel bijgekund, maar dat is dus op geen enkele manier rendabel voor elkaar te krijgen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ronald

In basis vraag je ook gewoon of ze ze niet willen leveren, het antwoord kan en mag dan ook gewoon nee zijn.

"Geen zin in" is dan ook een prima reden ;)
Pagina: 1