Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Ik ga straks 15 panelen in 3 strings leggen die op de + en - van de string gewoon aan elkaar zitten.
Het zijn geen losse MPPT strings, ze komen met een busbar (vanwege ampere) met de + en - aan elkaar. Dit is anders dan meeste reguliere omvormers.
Dit is vanwege de Victron omvormer die naar gelijkstroom accu etc gaat.
Deze is gelimiteerd op 250v vandaar de 5 in een string. En ik kan er ook max 15 kwijt.
Het is wel een mooie MPPT omvormer, maar heeft dus geen losse MPPT strings.
Bovenstaande ligt allemaal vast. Ook geen draaiing van de panelen meer.

Het gaat om een dak wat alleen aan het begin en eind van de dag schaduw heeft van links en rechts, maar staat naar zuiden gericht.
Dus in de ochtend is het oostelijke deel nog even in schaduw.

De vorm is sowieso al bepaald, en de 3x5 strings geparalleld ook, het gaat alleen om welke 5 ik bij elkaar zet.
Dus met welke van onderstaande doorkoppelingen zorg ik ervoor dat hij eerder gaat leveren in de ochtend en langer in de avond doorgaat?
Het gaat me niet om wat praktischer bedraden is e.d.
Ook is het dak redelijk vlak en kan ik opzich vrij makkelijk erbij om het later nog eens anders te doen. (bijvoorbeeld als ik naar een normale 230v omvormer ga)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18wwhFsC43fMS0spLpV_WCDUpHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9NOqIL3Upq0ocao1G8oGSmZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 25-06-2021 11:32 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:35
Als ik zoek op parallel schakelen van zonnepanelen, kom ik het volgende tegen:
Here all the solar panels are of different voltage ratings but have the same nominal current. The individual panel currents will still add together as before whether their strengths are the same or different, but this time the output voltage will be limited to the value of the lowest panel in the parallel combination, in this case 8 volts due to this voltage mismatch. Then in this simple example the parallel circuit will produce about 8 volts at 15 amperes.
Met andere woorden, zal de uitgangsspanning bepaald worden door de laagste waarde en kost het je dus alsnog vermogen van de panelen die niet bedekt zijn (P=UxI). Het verschil is dus dat bij in serie schakelen, de stroom gelimiteerd wordt bij een minder presterend paneel en bij parallel schakelen de spanning. In beide gevallen kost het je vermogen.

Je bent dan het beste uit bij een schakeling waarbij de schaduw zo gelijkmatig verdeelt wordt over de drie strengen. Het bovenste plaatje dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Invisible_man op 25-06-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Invisible_man Ja, ik was er net nog wat bij aan het typen, maar dat is eigelijk ook een beetje de conclusie waar ik op uit kwam. Heb volgens mij o.a. zelfde tekst gelezen.

Volgens mij is het inderdaad een broekzak (U) / vestzak (I) verhaal, en maakt het niet veel uit.

Wel is het zo dat ik merk dat panelen onbelast eigenlijk al redelijk snel hun hoge voltages halen. (door ze in slecht weer rechtop te zetten en multimeter eraan te hangen).
Dus wellicht haalt (in de ochtend) de oostelijke string wel redelijk snel een aardig voltage met weinig vermogen erachter, waardoor de 2 anderen door kunnen.

Nu ik dit schrijf besef ik me dat het belangrijk is om ook aan het opstartvoltage van omvormer te denken, en dat ligt rond de 50v. 50v is natuurlijk snel gehaald, maar met P=UxI in gedachte kost het inderdaad veel vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:35
!null schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:43:
@Invisible_man Ja, ik was er net nog wat bij aan het typen, maar dat is eigelijk ook een beetje de conclusie waar ik op uit kwam. Heb volgens mij o.a. zelfde tekst gelezen.
Was ook de eerste link toen ik googlede op parallel zonnepanelen 8)
Wel is het zo dat ik merk dat panelen onbelast eigenlijk al redelijk snel hun hoge voltages halen. (door ze in slecht weer rechtop te zetten en multimeter eraan te hangen).
Onbelast meten geeft altijd een vertekend beeld, maar dat is een heel verhaal over interne weerstanden en de spanningsverlies daarover.
Nu ik dit schrijf besef ik me dat het belangrijk is om ook aan het opstartvoltage van omvormer te denken, en dat ligt rond de 50v. 50v is natuurlijk snel gehaald, maar met P=UxI in gedachte kost het inderdaad veel vermogen.
De opstartspanning zal inderdaad bepalend zijn, maar loop ook de min. en max. waarden voor de stroom even na waar je dan op uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-06 20:30

Infant

It's a floating Dino!

In de tweede situatie krijg je meerdere punten op je IV curve met een MPP:
Afbeeldingslocatie: https://3vq5kdns38e1qxlmvvqmrzsi-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/02/GMPPT-graphs-final.png

In situatie 1 zou als de schaduw overal gelijk is, en alle panelen een bypass diode hebben de totale MPP spanning alleen maar afnemen, maar de curve blijft de linker.

De eerste situatie lijkt mij beter, naast het voordeel van simpelere bedrading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
!null schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:30:
Ik ga straks 15 panelen in 3 strings leggen die op de + en - van de string gewoon aan elkaar zitten.
Het zijn geen losse MPPT strings, ze komen met een busbar (vanwege ampere) met de + en - aan elkaar.
Kan die Victron dan wel circa 30A aan op zijn ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
jobr schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:25:
[...]

Kan die Victron dan wel circa 30A aan op zijn ingang?
Ja er gaat 35mm2 in, die ik van een busbar doe die ook een veelvoud aan kan.
Ik heb een vroege, de latere hebben gewoon 3x setje mc4, maar die zitten binnen ook gewoon aan elkaar vast, geen losse mppt regelaars per string.

Edit: Het is ook een 5000W model, ik dacht 85A uit mijn hoofd.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 25-06-2021 18:59 ]

Pagina: 1