Toon posts:

Advies over netwerkopslag (NAS)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RJV1983
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 29-08 00:30
Dag allen,

Momenteel gebruiken we hier thuis nog externe harde schijven als extra opslag en back-ups van onze bestanden. Echter is de laatste tijd (met name in corona tijd 8)7 ) het een en ander aangeschaft waardoor externe harde schijven minder handig zijn als opslag van data.

Situatieschets:
Zo heb ik een creatieve vriendin die dit jaar portretfotografie heeft opgepakt en nu volop bezig is met foto's en foto bewerkingen. Ze gebruikt hier vaak RAW-format voor en die vreten opslag. Daarnaast tekent ze ook vaak en tot voor kort was dat op papier/canvas enz. maar ze heeft recentelijk een tekentablet gekocht en gaat daar helemaal op los. Hierdoor zal ook deze bestanden veilig moeten worden opgeslagen. Als laatste zingt ze ook veel en zit ze in een band waardoor er ook veel geluidsopnames zijn. Los van de vele MP3-bestanden die ze heeft van nummers die niet op spotify staan (ik heb me ook verbaasd maar er zijn legio nummers, vooral versies, die daar niet op te vinden zijn.

Verder heb ik een groot aantal Dvd’s liggen die ik aan het digitaliseren ben aangezien we geen dvd-speler meer hebben en deze graag via TV wil streamen. Ja ik heb Netflix maar ook daar is niet alles te vinden. Verder heb ik nog de nodige officebestanden en vakantiefoto’s welke nu op diverse externe harde schijven staan die ik graag op 1 plek wil hebben. Owja we hebben een Smart TV.

We hebben in huis beschikking over Mesh wifi netwerk van TPlink. In heel het huis 1 netwerk en dat werkt perfect. Nu vraag ik me af of zo'n NAS opslag ideaal is voor ons en zo ja waar moet ik daar op letten gezien bovenstaande situatieschets. Ik kan goed uit de voeten met soft- en hardware maar wel op dit vlak wel een leek.

Doel:
We willen dus opslag waar we overal toegang toe kunnen hebben. Opslag die naar wens uitbreidbaar (mee kan groeien) is en die meteen ook geback-upt wordt. Tevens de mogelijkheid heeft om via TV, Telefoon of tablet benaderbaar is en waarmee films kan worden afgespeeld die opgeslagen zijn.

Uiteraard heb ik al het een en ander opgezocht en zit te denken aan een Synology DS218play. Deze heeft 2 sloten dus kan de ene de andere back-uppen. Echter heeft ie ook nog een usb poort. Wil dat zeggen dat er nog extra opslag aan kan worden toegevoegd door onze externe harde schijven daarop aan te sluiten? Of kan ik beter voor een andere optie gaan?

Waar moet ik eigenlijk op letten voor een NAS en is een NAS een goede keuze in mijn situatie. Mijn voorkeur gaat uit naar Synology omdat die, zo te lezen, vrij eenvoudig en goed werkt. Maar sta open voor andere suggesties hoor.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15:44
Bij een NAS zijn een aantal dinegen waar ik aan zou denken
  • De hoeveelheid data die je denkt te gaan opslaan,
  • Ga je apps draaien op de NAS, zoals bv. Plex om video te streamen
  • De back-up, veel NAS-sen hebben een RAID, dat is een bescherming tegen diskuitval, maar geen back-up!
De Synology DiskStation DS218play biedt RAID0 en JBOD, beide bieden geen bescherming tegen diskuitval - als er eentje stuk gaat is al je data weg, en RAID 1 - dat is een databescherming, maar de diskcapaciteit halveert daardoor. Veel mensen kiezen dan ook deze NAS met daarin bv. twee vier TB schijven in RAID1, ik zou dan een externe disk via USB aansluiten voor een back-up. Als je wat zuiniger van aard bent en iets meer risico op storingen aan kunt neem dan JBOD, je benut dan de volledige capaciteit van beide schijven, maar je hebt wel een dubbel zo grote externe disk nodig voor back-up.

Verwacht ook geen wonderen van bv. Plex op een NAS als deze, een filmje afspelen gaat prima, maar bv. het omzetten van het ene naar het andere formaat wordt al lastig, ook tegelijkertijd op meerdere TV's films kijken wordt een opgave voor deze NAS.

Er is overigens een iets nieuwere versie van deze NAS te koop: Synology DS220j

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 25-06-2021 10:49]

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:29
Hangt helemaal af van je opslag behoefte. De hier boven genoemde NAS is een mooie start. Echter zou je ook kunnen kijken naar een 4 bay ipv en dan kan je altijd later makkelijk uitbreiden.

En inderdaad zoals gezegd RAID is geen backup dus denk inderdaad aan of externe disk of een cloud backup oplossing voor je NAS (Synology zelf heeft die bijvoorbeeld ook)

• Zaanone
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09-09 15:14
n.a.v het verhaal op de homepage (over clouddiensten die je account zomaar kunnen afsluiten) ben ik ook eens gaan kijken andere mogelijkheden. Ik heb eigenlijk bijna exact dezelfde situatie als RJV1983. Ook een creatieve vriendin met veel foto's. Daarnaast ben ik ZZP webdesigner en wil ik graag bepaalde bestanden veilig opslaan. Ik kan prima met computers omgaan (niet programmeren), maar heb nog nooit eerder met een NAS gewerkt. Ik heb een aantal vraagjes, misschien weten jullie dit.

- Hoe moeilijk is het instellen en beheren van een NAS (Synology in dit geval)? Komt er enige diepere IT-kennis aan te pas of is een 'makkelijke omgang met IT-systemen' genoeg?
- Ik wil (waarschlijnlijk) 2x een Synology DS220+ kopen. Eentje bij mij en eentje bij mijn ouders. Ik zou graag willen dat de Synology's op beide locaties exacte kopieën van elkaar zijn, zodat er geen data verloren gaat bij defecten, brand, diefstal, etc. Hoe moeilijk is dit?
- Stel dat ik beide Synologies uitrust met 10TB aan HDD's. Ik zou dan graag willen dat (bijv) 8TB voor mij en mijn vriendin is, 1TB voor mijn ouders en 1TB voor gedeelde bestanden (bijv familiefilms en -foto's). Is het mogelijk om als admin meerdere accounts te maken, zodat mijn ouders alleen hun eigen opslag en gedeelde opslag kunnen zien? Dit vraag ik omdat mijn ouders wat atechnisch zijn en ik niet zou willen dat ze per ongeluk onze data verwijderen o.i.d.

[Voor 6% gewijzigd door Zaanone op 29-06-2021 16:02]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee