Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
KvK nummer (inschrijving KvK) en BTW nummer (doet de KvK ook voor je) ga je wel nodig hebben; bedrijven willen vast wel 'echte' facturen van je en geen kwitanties.

Wat betreft de KOR: dat is een keuze die je zelf moet maken. Het heeft als voordeel dat je geen BTW aangifte hoeft te doen, maar als nadeel dat je zelf ook geen BTW kan aftrekken van bijvoorbeeld een nieuwe laptop. Of je dat wil is een beetje je eigen keuze. De BTW aangifte zelf stelt weinig voor (kost mij maar een kwartier) maar moet je wel elk kwartaal doen, omzet of niet.

Verder stelt het niet zo veel voor hoor; het 'moeilijkste' stuk is het vinden van opdrachten. De rest is eigenlijk best simpel.

Ik weet overigens niet exact of je als je onder de KOR valt misschien geen verplichting hebt een BTW nummer op je facturen te zetten, maar ik vermoed van wel. Je kan dit overigens gewoon bij de KvK vragen; die doen de hele dag niks anders dan dit soort vragen beantwoorden :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 25-06-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:53
Voor de bepaling of je ondernemer bent voor de btw is het niet van belang of je winst maakt of de verwachting is dat je winst zal maken. Je bent ondernemer als je zelfstandig werkzaamheden uitvoert en daar inkomsten uit hebt. Als je een onderneming start, moet je je bij de Kamer van Koophandel aanmelden. Vervolgens wordt beoordeeld of je ondernemer bent voor de btw. Daarna kan je zelf bepalen of je gebruik wil maken van de KOR.

Zoals eerder aangegeven kan je dan geen BTW terug vragen, dus als je van plan bent om grote investeringen te maken ( de komende 3 jaar ) zou ik hier geen gebruik van maken.

De bepaling of jij ondernemer bent voor de inkomstenbelasting gaat anders. Hiervoor hanteert de belastingdienst een aantal voorwaardes. Je kan bijvoorbeeld wel ondernemer zijn voor de BTW, maar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en dus resultaatgenieter. De belastingdienst heeft een handige tool waarbij je een goede indicatie krijgt of je resultaatgenieter bent of ondernemer voor de inkomstenbelasting:

https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Jeffrey schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:00:
Zoals eerder aangegeven kan je dan geen BTW terug vragen, dus als je van plan bent om grote investeringen te maken ( de komende 3 jaar ) zou ik hier geen gebruik van maken.
Ik zie eigenlijk sowieso het nut niet. Ook kleine dingen (pennen, printerpapier) koop ik 'op de zaak'. Die BTW kan je dus ook terugkrijgen. Heeft de KOR nog andere voordelen dan geen BTW aangifte te hoeven doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Ik zie eigenlijk sowieso het nut niet. Ook kleine dingen (pennen, printerpapier) koop ik 'op de zaak'. Die BTW kan je dus ook terugkrijgen. Heeft de KOR nog andere voordelen dan geen BTW aangifte te hoeven doen?
Ja, je hoeft ook geen BTW te rekenen aan je klant, waardoor deze een stuk goedkoper uit is. Daarom is dit vaak handig als je veel particuliere klanten hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 25-06-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:14:
Ja, je hoeft ook geen BTW te rekenen aan je klant, waardoor deze een stuk goedkoper uit is. Daarom is dit vaak handig als je veel particuliere klanten hebt.
Ja sorry, afgezien daarvan dan ook. Die wist ik wel (want had je ook al eerder beschreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:53
Hydra schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Het klopt wat je zegt. Naast een vermindering van de administratieve verplichtingen voor de BTW (geen facturen, geen aangifte) heeft het geen voordelen voor jezelf. Alleen als je klanten geen BTW kunnen terugvragen (particulieren dus) is het voor hen een voordeel, omdat je geen BTW hoeft te berekenen.

Dit zou een reden kunnen zijn om mee te doen aan de KOR. Je kan namelijk diensten/producten leveren voor een lagere prijs. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat een klant voor jou kiest i.p.v. de concurrent die geen gebruik maakt van de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:22:
KvK nummer (inschrijving KvK) en BTW nummer (doet de KvK ook voor je) ga je wel nodig hebben; bedrijven willen vast wel 'echte' facturen van je en geen kwitanties.

Wat betreft de KOR: dat is een keuze die je zelf moet maken. Het heeft als voordeel dat je geen BTW aangifte hoeft te doen, maar als nadeel dat je zelf ook geen BTW kan aftrekken van bijvoorbeeld een nieuwe laptop. Of je dat wil is een beetje je eigen keuze. De BTW aangifte zelf stelt weinig voor (kost mij maar een kwartier) maar moet je wel elk kwartaal doen, omzet of niet.

Verder stelt het niet zo veel voor hoor; het 'moeilijkste' stuk is het vinden van opdrachten. De rest is eigenlijk best simpel.

Ik weet overigens niet exact of je als je onder de KOR valt misschien geen verplichting hebt een BTW nummer op je facturen te zetten, maar ik vermoed van wel. Je kan dit overigens gewoon bij de KvK vragen; die doen de hele dag niks anders dan dit soort vragen beantwoorden :)
Als je niet veel BTW afdraagt dan kun je een verzoek indienen om naar jaarlijkse aangifte te gaan? Nog minder werk :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
Thx allen voor de reacties!

Cloud ☁️

Pagina: 1