Kimsufi alternatief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:51
Hi!

Ik heb sinds een tijdje een Kimsufi server en dat bevalt opzich prima maar ik vraag me af of dit qua performance beter kan. Zijn er mensen die een geschikt alternatief weten, welke je voor ongeveer dezelfde prijs kunt afnemen?

Bij Kimsufi krijg ik 100Mbps waardoor backups vrij lang duren terwijl ik thuis een 1Gbps netwerk heb. Zou dus mooi zijn als ik er meer uit kan halen, hoewel dat geen 1Gbps hoeft te zijn. Al zou ik 250Mbps halen is het mooi meegenomen en gaat de backup 2,5x sneller.

Hoor graag hoe jullie hierover denken. Ik heb nu deze Kimsufi server:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69reF1rxdjL5cUYhdoTYUkekKuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cELlof8sQNIYJ2pi0qWTIvz7.png?f=fotoalbum_large

2TB zou fijn zijn, maar opzich kan ik met 1 tot 1,5TB ook wel uit de voeten. RAM en processor capaciteit is naar mijn idee niet zo belangrijk, het wordt puur gebruikt als backup server waar dus 1x per dag data naartoe geschreven zal worden.

Het is sowieso een twijfelgeval of ik meer dan 100Mbps zou gebruiken bij de backups. Ik zit nu continu tussen de 6MB/s en 7MB/s wat dus neer zou komen op een snelheid tussen de 48Mbps en 56Mbps. Wellicht dat dit door het formaat van de bestanden komt, dus als dat bij het uitbreiden naar meer Mbps alsnog zou blijven dan heeft upgraden weinig nut natuurlijk.

De backup draai ik vanuit een Synology NAS. De initiële backup is ongeveer 750GB. Wellicht dat Synology gewoon geen volle 100Mbps kan gebruiken in Hyper Backup.

[ Voor 18% gewijzigd door Rik. op 24-06-2021 22:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Zorg dat je de zwakste schakel kent. In het stadscentrum waar ik woon, heb ik wel een internet verbinding van 100 Mbps, maar volgens XS4All kan je bij mij in de buurt eigenlijk nooit hoger dan 37 Mbps halen... Iets met de beperkte bandbreedte in het historische stadscentrum.

Daarnaast: Hoeveel moet je per keer backuppen? Ik neem aan dat je intelligente backups maakt, en dat je niet klakkeloos een hele 0.75 TB aan data opnieuw gaat opslaan.... Bij weinig wijzigingen en een incrementeel backupsysteem met versies a la timemachine oid kan het prima dat elke nacht minder dan 100 MB gebackupt hoeft te worden, en dan maakt het denk ik niet zoveel uit met welke snelheid dat gebeurt. Maar dat hangt van jou gebruik af. En intelligent backuppen is veiliger, omdat zolang het kan meerdere versies bewaard worden.

En ter overweging: Ik maak backups het liefst op het moment dat de server in ruste is. (In jou geval de NAS) Dat betekent dat meestal mijn backup acties starten om, 02:00, 03:00 of 04:00. (Bedien alleen klanten in NL) Het maakt me dus niet zoveel uit hoelang backups duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
TomsDiner schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:31:
Zorg dat je de zwakste schakel kent. In het stadscentrum waar ik woon, heb ik wel een internet verbinding van 100 Mbps, maar volgens XS4All kan je bij mij in de buurt eigenlijk nooit hoger dan 37 Mbps halen... Iets met de beperkte bandbreedte in het historische stadscentrum.

Daarnaast: Hoeveel moet je per keer backuppen? Ik neem aan dat je intelligente backups maakt, en dat je niet klakkeloos een hele 0.75 TB aan data opnieuw gaat opslaan.... Bij weinig wijzigingen en een incrementeel backupsysteem met versies a la timemachine oid kan het prima dat elke nacht minder dan 100 MB gebackupt hoeft te worden, en dan maakt het denk ik niet zoveel uit met welke snelheid dat gebeurt. Maar dat hangt van jou gebruik af. En intelligent backuppen is veiliger, omdat zolang het kan meerdere versies bewaard worden.

En ter overweging: Ik maak backups het liefst op het moment dat de server in ruste is. (In jou geval de NAS) Dat betekent dat meestal mijn backup acties starten om, 02:00, 03:00 of 04:00. (Bedien alleen klanten in NL) Het maakt me dus niet zoveel uit hoelang backups duren...
Het 1000Mbps abonnement wat ik heb, kan ik met downloads normaal gewoon volledig dichtrekken dus dat is in ieder geval niet de zwakste schakel :).

Het is inderdaad een incrementele backup dus eigenlijk valt de data wel mee. Soms een aantal GB per nacht maar soms ook gewoon een paar MB. Eigenlijk heb je dus wel een goed punt dat dit niet zo heel veel uitmaakt behalve met een restore..

Ik start de backup om 00:00 dus dan heeft het de hele nacht de tijd voordat ik weer dingen op de NAS ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 11:34
Je zou hier kunnen kijken: https://oneprovider.com/ Staan af en toe leuke aanbiedingen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Rik. schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:34:
[...]

Het 1000Mbps abonnement wat ik heb, kan ik met downloads normaal gewoon volledig dichtrekken dus dat is in ieder geval niet de zwakste schakel :).
Vermoedelijk is dus je Kimsufi de zwakke schakel. En als ik even Google op de KS-3 van Kimsufi krijg ik met mijn beperkte kennis wel de indruk dat je stiekem naar een VPS zit te kijken, en niet naar een dedicated server, wat de KS-3 volgens Kimsufi wel zou moeten zijn. En dan gok ik dat ze zoveel VPS-sen op één server plaatsen, dat de 100 Mb niet helemaal haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
TomsDiner schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:55:
[...]

Vermoedelijk is dus je Kimsufi de zwakke schakel. En als ik even Google op de KS-3 van Kimsufi krijg ik met mijn beperkte kennis wel de indruk dat je stiekem naar een VPS zit te kijken, en niet naar een dedicated server, wat de KS-3 volgens Kimsufi wel zou moeten zijn. En dan gok ik dat ze zoveel VPS-sen op één server plaatsen, dat de 100 Mb niet helemaal haalbaar is.
Daar lijkt het inderdaad wel op. Opzich is dat niet zo heel erg, die 100Mbps zou met de eerste upload en grote wijzigingen wel handig zijn maar verder gebruik je dat nooit. Met een restore wordt het dan gewoon lang wachten en eerst de belangrijkste files restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48
Even ter informatie:

De 100mbit/s cap bij kimsufi (wat nu OVH is) is deels softwarematig geregeld. Met je juiste drivers kun je een 1 gbit/s verbinding opzetten. Hoe het in linux precies werkt weet ik helaas niet. De driver maakt alleen via 100mbit/s verbinding terwijl er een 1 gbit/s netwerkkaart in zit. De switch die erachter zit kan prima met 1gbit/s communiceren.

Ik heb Windows Server 2022 geïnstalleerd op een KS-17 met deze handleiding: https://lowendtalk.com/di...-will-work-for-others-too en kreeg de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV1DCh8Qiv6tVnX2YLxE95q1oAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEZ7fT34r5Gi1S9S7vM2PIdX.png?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van de drukte op het netwerk heb je er wel of geen profijt van. Zoals je in de afbeelding kunt zien was op dat moment de download prima, maar de upload erg slecht.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 18-06-2022 18:38 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1