Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe compacte game pc, ongeveer €1200 ex. GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:54
Het is weer zover, mijn oude systeem uit 2017 (i5 6500, 16GB, GTX 1060) is nu toch echt aan vervanging toe. Uiteraard moet het wel weer een zelfbouw pc zijn (altijd leuk) en moet het nieuwe systeem weer even mee kunnen gaan. Ik heb zelf al wel het e.e.a. uitgezocht, maar sta altijd open voor advies van anderen dus vandaar dat ik ook een topic hiervoor open.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor kantoorwerkzaamheden, gamen en incidenteel wat virtualisatie (niets spannends). Bij games, kun je momenteel denken aan de volgende titels: Battlefield 5, Rocket League, Star Citizen, Squad en Golf With Your Friends en in de nabije toekomst ook de nieuwe Battlefield 2042. Op dit moment speel ik de games nog op 1080P 60Hz, maar dit zal in de nabije toekomst mogelijk ook 1440P 144Hz worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn is €1200 voor het systeem (exclusief de GPU, die heb ik al). Iets meer mag, mits daar een goede reden voor is waarvoor dat verstandig is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, alle randapparatuur is reeds aanwezig (Corsair K70 toetsenbord, Logitech MX518, 1080P 60Hz monitor en HyperX Cloud 2 headset). Daarnaast heb ik al een RTX 3070 en nog een Crucial MX500 1TB SSD die mee mogen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een bijna volledig systeem, in dit geval: case, voeding, cpu, cpu koeler, nvme ssd, geheugen en uiteraard het moederbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Zolang de prijs/prestatieverhouding en compatibiliteit maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een wat compacter systeem is wel zeer preferabel (voorkeur heeft mini ITX, maar een compacte micro ATX zou ook misschien nog wel kunnen). Het zou leuk zijn als er in de kast enkele RGB elementen zouden zijn, maar ook weer niet te veel. Daarnaast is een bescheiden geluidsniveau, zeker in idle toestand, ook mooi meegenomen (hij mag best hoorbaar zijn, maar niet storend). Energieverbruik heeft niet de hoogste prioriteit, maar ik denk dat gezien de warmteontwikkeling bij een dergelijk formaat systeem dit wel verstandig is om mee te nemen.

Ga je overklokken?
Nee, gezien de geringe prestatiewinst heb ik hier geen voornemens in.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies op de gekozen componenten, zijn deze compatible met elkaar en geven deze ook de beste prijs/prestatie verhouding? Iets waar ik voornamelijk bij twijfel is het geheugen, dit schijnt bij Ryzen nog wel eens voor problemen te zorgen. Ook sta ik open voor eventueel andere voorstellen voor een kast, mits dat ook voldoet aan mijn wensen (strak design, redelijk goede airflow, compact). De NR200P vind ik gewoon een erg mooie kast, maar er zijn vast meer opties.

Ik ben zelf al even gaan kijken in de pricewatch en ben tot nu toe tot het onderstaande lijstje gekomen. De 5800X is nu misschien nog overkill, maar verwacht dat deze vanwege het extra aantal cores wel meer toekomstbestendig is. Ik hoop met het systeem (op uitzondering van de GPU), toch nog wel een jaar of 5 te kunnen doen dus vandaar de keuze voor die CPU. Het geheugen is gekozen op basis van de memory compatibility list van de moederbordfabrikant en zou naar mijn weten redelijke specificaties moeten hebben (mocht dit echter een niet heel logische keuze zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag). De SSD is een vrij mainstream model en zou volgens mij ook prima moeten presteren. De voeding moet met 750W ook meer dan voldoende zijn en is volgens mij de enige logische keuze voor een dergelijk systeem met SFX. Het moederbord leek ook een leuke featureset (2x slot voor nvme, 2.5Gb netwerk, WiFi 6) te hebben, dus vandaar de keuze daarvoor.

Mochten jullie op- of aanmerkingen hebben op onderstaande build, dan hoor ik het natuurlijk graag. Ik sta altijd open voor verbeteringen ;)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 408,75€ 408,75
1MoederbordenGigabyte Aorus B550I PRO AX€ 162,-€ 162,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 82,07€ 82,07
1ProcessorkoelingCryorig H7 Quad Lumi RGB€ 65,40€ 65,40
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4BL€ 199,99€ 199,99
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 143,07€ 143,07
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.190,28

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:24
Een alternatief voor je koeler is de SilentiumPC Fera 3 EVO ARGB

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Een pricewatch: Corsair SF600 of pricewatch: Corsair SF600 (2018) is ook al voldoende.

[ Voor 31% gewijzigd door Djarune op 24-06-2021 22:42 ]

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:54
Bedankt voor de reacties. Ik heb nog even goed nagedacht over de build maar heb toch besloten om uit te wijken naar een iets anders kast, aangezien ik toch te veel beperkingen zie aan de NR200P (krap met inbouw, behoorlijk beperkt in koelingsmogelijkheden en geen front USB-C). Ik ben nu van plan om uit te wijken naar de Lian Li TU150 (pricewatch: Lian Li TU150 Window Zwart). Deze is helaas wel ietsje groter, maar biedt wel de mogelijkheid om een AIO te installeren, heeft front USB-C en is net wat ruimer waardoor cablemanagement en inbouw waarschijnlijk iets makkelijker wordt.

Overigens zie ik hier inderdaad dat het eventueel ook mogelijk zou zijn om voor deze setup een 600W voeding te pakken. Ik denk echter dat ik voor die €25 meer liever de 750W pak, aangezien die meer futureproof is (als ik nog eens een keer de GPU zou willen upgraden over een paar jaar) en deze waarschijnlijk iets extra marge heeft voordat de fan op gaat spinnen (dus stiller).

Het lijstje is daarbij nu dus aangepast naar het volgende (koeler is gewijzigd (AIO), andere kast en ander mobo (de Gigabyte heeft geen front USB-C header):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 407,55€ 407,55
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-I Gaming€ 191,-€ 191,-
1BehuizingenLian Li TU150 Window Zwart€ 109,90€ 109,90
1WaterkoelingNZXT Kraken M22€ 69,80€ 69,80
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G32C16U4BL€ 199,99€ 199,99
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 143,07€ 143,07
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.246,21

De NZXT AIO zou ik dan aan de voorkant monteren als intake met eventueel nog 2 keer een 120mm intake fan aan de onderkant. De fan aan de achterkant zou dan als outtake fungeren.

Heeft het overigens nog een merkbare prestatiewinst om te gaan voor geheugen van 3600MHz CL16 (bijvoorbeeld: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC), of is de 3200MHz CL16 voor deze setup voldoende? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met deze verschillen, voornamelijk ook in de praktijk (eventueel ook specifiek met dit G.Skill geheugen i.c.m. een Ryzen 5000 CPU).

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
henkjan1995 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:48:
Bedankt voor de reacties. Ik heb nog even goed nagedacht over de build maar heb toch besloten om uit te wijken naar een iets anders kast, aangezien ik toch te veel beperkingen zie aan de NR200P (krap met inbouw, behoorlijk beperkt in koelingsmogelijkheden en geen front USB-C). Ik ben nu van plan om uit te wijken naar de Lian Li TU150 (pricewatch: Lian Li TU150 Window Zwart). Deze is helaas wel ietsje groter, maar biedt wel de mogelijkheid om een AIO te installeren, heeft front USB-C en is net wat ruimer waardoor cablemanagement en inbouw waarschijnlijk iets makkelijker wordt.
De NR200P is inderdaad krap en iets beperkter in koelingsmogelijkheden. Aan de andere kant heeft die kast een betere airflow dan de TU150. Is bovendien kleiner en over het algemeen stiller met een zware graka. Helemaal als je het paneel gebruikt met gaatjes ipv het TG paneeel. Front USB-C is inderdaad niet aanwezig op de NR200P, maar die kast is zo klein dat het geen ramp is om de poort aan de achterkant te gebruiken. Staat ook rustig op het bureau. De TU150 is ook een goede kast. Vooral als je liever een raam wil is dat een prima keuze.

Lees vooral de ervaringen online. Deze kasten worden immers veel met elkaar vergeleken.
Heeft het overigens nog een merkbare prestatiewinst om te gaan voor geheugen van 3600MHz CL16 (bijvoorbeeld: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC), of is de 3200MHz CL16 voor deze setup voldoende? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met deze verschillen, voornamelijk ook in de praktijk (eventueel ook specifiek met dit G.Skill geheugen i.c.m. een Ryzen 5000 CPU).
De Crucial kit kan single rank zijn. Dit is in ongeveer 50% van de gevallen. Een dual rank kit biedt standaard 5% meer prestaties in RAM snelheid op XMP snelheid. 3600CL16 ipv 3200CL16 scheelt nogmaals 12% in RAM snelheid.
Als je handmatig RAM gaat overklokken zou ik voor de Crucial kit gaan. Daar zit nog veel rek in door de goede geheugen IC's. Wil je enkel het juiste profiel selecteren, is de G.Skill kit ook interessant.