Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-09 23:30
Beste allemaal,

Ik kamp de laatste tijd met het idee dat ik niet meer gemotiveerd ben voor programmeren (in mijne vrije tijd). Ik heb niet meer echt de leergierigheid en motivatie om echt diepgaand in dingen te duiken die ik vroeger wel had in mijne vrije tijd. Tijdens mijn schooluren zijn er geen problemen (zelfde gang van zaken) maar ik merk nu dat ik mijne vrije tijd echt anders besteed wordt voornamelijk met dingen die me tot rust brengen (series, gamen, sporten etc)

Een voorbeeld hierbij is dat ik bijvoorbeeld in leerjaar 1 & 2 & 3 van mijn software opleiding echt super veel in mijne vrije tijd bezig was met nieuwe concepten ontdekken die ik toen niet begreep (OOP, C#/ Java libraries, ORM, REST, design patterns etc). Ik was toen nog een groentje en wou van alles wat uit proberen en kijken wat het was.

Ik begin nu zelf aan mijn leerjaar 4 en heb niet echt meer de drang om in mijne vrije tijd aan nieuwe dingen te snuffelen eerlijk gezegd. Als ik iets interessants zie dan speel ik er nog wel mee, maar het is echt teruggeschoven van vroeger 4-6 dagen snuffelen pw in mijne vrije tijd naar nu 2/3x dagen snuffelen per maand

Mijn vraag aan jullie is: Is dit een normale vorm van zaken? Ben ik mijn motivatie voor software engineering kwijt? Of heb ik een cooldown periode oid?

Het kan natuurlijk dat ik niet alles gemeld heb, stel gerust vragen of opmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50
Tja, dit lijkt mij iets heel algemeens. Enthousiast beginnen, maar na een tijdje wordt vrijwel alles saai.

Je kunt je afvragen of je bepaalde activiteiten in je leven wil blijven doen en/of verder wil uitbouwen. Genoeg mensen die op een bepaald moment besluiten een switch te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:30
Ik denk dat je vermoeid bent en je wat moet ontspannen om je batterij te laden. Dit heb je soms gewoon nodig.
Forceer het niet en kom lekker tot rust van de kleine dingen die je genot brengen.

[ Voor 20% gewijzigd door Monkeydancer op 24-06-2021 19:35 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Eerlijk gezegd klinkt het mij niet raar in de oren. Je hoeft toch niet hele dagen hiermee bezig te zijn? Als je tevreden bent met andere hobbies is dat toch prima?

Mocht je het idee hebben dat het te veel wordt dan is het natuurlijk wel goed om aan de bel te trekken.

Heb je plezier in studie? Klinkt alsof dat nog wel zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09 21:38
Denk eerder dat je aan je max zit.

Snuffelen wat dat dan ook is na 4 x copy paste ook klaar.

Misschien is het gewoon niet je passie, maar er zitten kantoren vol die liever wat anders deden maar een goed salaris binnen halen toch?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:23
Ik ben al bijna 15 jaar developer en ik schrijf 0 code voor mijn lol. Is echt niets raars aan.

Die hele side project cultuur is nog gevaarlijk ook. Je kan jezelf er helemaal gek mee maken. Dat moet je doen omdat je iets wil uitzoeken of interessant vindt, niet omdat je denkt dat het zo hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-09 23:30
erwn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:54:
Eerlijk gezegd klinkt het mij niet raar in de oren. Je hoeft toch niet hele dagen hiermee bezig te zijn? Als je tevreden bent met andere hobbies is dat toch prima?

Mocht je het idee hebben dat het te veel wordt dan is het natuurlijk wel goed om aan de bel te trekken.

Heb je plezier in studie? Klinkt alsof dat nog wel zo is?
Haha plezier heb ik nog wel, maar wel iets in mindere mate als eerste jaren
418O2 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:09:
Ik ben al bijna 15 jaar developer en ik schrijf 0 code voor mijn lol. Is echt niets raars aan.

Die hele side project cultuur is nog gevaarlijk ook. Je kan jezelf er helemaal gek mee maken. Dat moet je doen omdat je iets wil uitzoeken of interessant vindt, niet omdat je denkt dat het zo hoort
Ik denk dat het bij mij voornamelijk om het side project cultuur gaat, dit heb ik waarschijnlijk iets te veel in me hoofd en moet ik me eigenlijk in verminderen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Un93m59 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:14:
[...]

Ik denk dat het bij mij voornamelijk om het side project cultuur gaat, dit heb ik waarschijnlijk iets te veel in me hoofd en moet ik me eigenlijk in verminderen :P
Gewoon doen als je het leuk vind. Anders zit je zo met een burn out (of bore out).

Dus, vooral coden als je er lol in hebt, maar als je denkt dat het moet om je github profiel interessant te maken, niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het kan ook gewoon een fase zijn.

Ik werk al 18 jaar als developer. Soms ben ik helemaal enthousiast tig dingen aan het leren / uitzoeken thuis, maar soms heb ik ook weken / maanden dat ik mijn computer thuis amper aanraak.

Blijkbaar heb ik dan ff rust nodig.

Echte side projects heb ik overigens ook niet. Niets dat "af" moet of whatever.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 24-06-2021 20:24 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Een van de grootste lessen die ik heb geleerd is dat je je niet moet spiegelen aan zichtbare developers die je op Twitter/Social media/sites ziet. Iedereen werkt op zijn eigen manier. Sommige verdienen hun geld met probeersels of funky animated SVG stuff en kunnen precies dat heel goed, maar houdt niet in je dat jij al die individuele dingen ook niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:09:

Dit inderdaad. Ik heb nog nooit een hobbyproject geschreven ofzo. In m'n vrije tijd ben ik totaal niet met software development bezig. Heerlijk om te ontspannen met hele andere dingen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Klinkt een beetje als een soort writers block... je hebt even geen inspiratie/motivatie, misschien door gebrek aan uitdaging, of misschien wel dat de situatie waar we wereldwijd in zitten zijn parten speelt?

Overigens in principe niets mis mee als je het even zat bent... ga wat andere dingen doen en met die bezigheden krijg je misschien weer ideeën. Beetje in de denkwijze van 'iedere dag hetzelfde op je brood wordt saai'... en 'verandering van spijs doet eten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MicGlou schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:57:
Klinkt een beetje als een soort writers block... je hebt even geen inspiratie/motivatie, misschien door gebrek aan uitdaging, of misschien wel dat de situatie waar we wereldwijd in zitten zijn parten speelt?

Overigens in principe niets mis mee als je het even zat bent... ga wat andere dingen doen en met die bezigheden krijg je misschien weer ideeën. Beetje in de denkwijze van 'iedere dag hetzelfde op je brood wordt saai'... en 'verandering van spijs doet eten'.
Writers block terwijl hij zijn schoolwerk wel gewoon doet?

Naast je werk programmeren is echt geen must of norm. Een schilder gaat toch ook niet s avonds nog even schilderen? Of een teamleider vulploeg gaat zijn buurjongetjes rond commanderen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 12:17

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

418O2 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Naast je werk programmeren is echt geen must of norm. Een schilder gaat toch ook niet s avonds nog even schilderen? Of een teamleider vulploeg gaat zijn buurjongetjes rond commanderen? ;)
Vanuit school krijg je vaak de opdracht, programmeer dit. Maar als je thuis zelf iets moet verzinnen dan is dat toch anders.

@Un93m59 Tijdens het begin van mijn studie was ik ook veel meer thuis bezig met het uitzoeken van wat nu mijn werk is geworden. Echter sinds dat ik het 5 dagen in de week doe, doe ik thuis ook niet meer dan nodig. Dat is denk ik heel normaal, thuis lekker het brein met rust laten, sporten, tv kijken, gamen of andere hobby's uitvoeren, kan je daags erna weer op school dan wel werk programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
[...]

Ja... writers block is gebrek aan inspiratie, een blokkade in je creatieve geest. Het is niet een blokkade mbt leren van voorgekauwde dingen die je van school krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

[...]

Op school krijgt je meestal een vrij duidelijke opdracht. Of wordt je op z'n minst gedwongen om die te formuleren. Thuis niet.. en laat het nu net je creativiteit zijn die er als eerste aan gaat als je vermoeid begint te raken.

Duidelijk zaak. Zorg voor meer ontspanning, en dan liefst zonder scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MicGlou schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:10:
[...]

Ja... writers block is gebrek aan inspiratie, een blokkade in je creatieve geest. Het is niet een blokkade mbt leren van voorgekauwde dingen die je van school krijgt.
Maar die school opdrachten gaan hem wel goed af, hij maakt zich zorgen dat hij geen zin heeft om er iets naast te doen. Lijkt me niet per se problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik denk dat dit wel redelijk normaal is. Ik programmeer dan niet voor mijn hobby maar ik heb wel de mazzel destijds gehad om van één van mijn hobby's (uitproberen/testen nieuwste mobiele tech) mijn werk te maken. In het begin was ik daar ook (heel) veel in mijn vrije tijd mee bezig, maar na een aantal jaar wil je toch eens wat anders met je vrije tijd doen omdat je ene hobby werk is geworden.

Uiteraard houdt dat niet in dat je het niet meer leuk vindt, of dat er iets schort aan je motivatie. Integendeel, zie het als motivatie om een additionele, voor jou interessante hobby te vinden :)

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 24-06-2021 22:38 . Reden: iets minder open ter interpretatie gemaakt ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 14:11
Niks om je zorgen over te maken. Zelf werk ik ook de nodige jaren als developer en na werktijd gaat mijn PC bijna niet meer aan.

Zelf heb ik meegemaakt dat zowel werkgevers dat als minpunt (minder gratis uren) als wel een pluspunt zien (iemand die buiten programmeerwerk kan denken).

Het is voor mij heel erg eenvoudig. Ik ben een professional. Als ik mijn programmeerwerk niet in inkomen kan omzetten, doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 13:27

D33F

Tweelingtemmer

Ik herken het verhaal van TS ook wel, toen ik nog studeerde vulde ik mijn vakanties bijvoorbeeld ook met de nodige hobby projecten.

Nu een aantal jaren later ben ik vader van een tweeling (en ook al een aantal jaren verder als werkzame software engineer) en gebruik ik mijn PC na werktijd voor een ontspannen game sessie of andere hobby's (muziek maken / cryptocurrency).

Ik denk dat dit ook wel vrij normaal is, zoals iemand hier ook al aangaf helpt het als je een incentive hebt (je eigen ontwikkeling / inkomen). Anderzijds vind ik 40 u/w programmeren ook wel meer dan genoeg op sommige momenten :+.

[ Voor 23% gewijzigd door D33F op 25-06-2021 15:36 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:53
Misschien moet men niet meer de norm vinden dat programmeurs maar alles in hun vrije tijd moeten doen. Vroeger deed ik ook van alles en nogwat, als ik zin had. Tegenwoordig programmeer ik buiten werk vrijwel niet.
En daar is helemaal niets mis mee. Dat heeft er ook niet mee te maken dat je je interesse verloren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
ik ben 13 jaar software ontwikkelaar voor 40 uur per week en ik doe zelden of niets aan programmeren buiten die 40 uur simpelweg omdat het werk zelf al veel energie vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik denk dat het normaal is. De beste klussers klussen ook nooit in eigenhuis. Mijn inziens moeten werkgevers meer ruimte tot ontwikkeling op werkplek geven, dat is niet iets dat je thuis moet doen. Een werkgever heeft daar baat bij en profiteert daar indirect weer van.

[ Voor 161% gewijzigd door pizzacabonara op 27-06-2021 12:31 ]

Poah dikke Massey.

Pagina: 1