Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-08 09:10
Hoi Allemaal,

Met betrekking tot de verwarming van het huis, zit ik al langer met een wens die ik maar niet lekker rond kan krijgen zeg maar.

De huidige situatie in huis is nu dat ik op elke radiator een knop heb zitten en een centrale thermostaat (Nest) in de woonkamer, leuke en aardig maar het komt er eigenlijk op neer dat je de woonkamer verwarmt en dat bepaalt ook de rest van het huis.

Dus ik wil eigenlijk naar een systeem waarbij ik per kamer kan bepalen wat de temperatuur is, hierbij is al langer in beeld geweest het systeem van Honeywell EvoHome, nooit echt goed van de grond gekregen (financieel plaatjes voornamelijk).
Ondertussen heb ik recent weer wat zitten lezen en hier en daar kom ik allerlei systemen tegen zoals Tado en Netamo.

Leuk, maar ik wil als het even kan nog steeds centraal bedienen en denk hierbij ook aan bediening met de smartphone maar ook via Home Assistant (Hassio), ben me sinds kort hier in aan het verdiepen en ook druk mee aan het spellen.
Ik begrijp dat dit mogelijk zou moeten zijn met bijvoorbeeld de systemen van Tado, Netamo en ook Honeywell.

Echter welke te kiezen, ik vind het een lastig iets?

Want ik blijf ook met een vraag zitten (ik ben misschien gewoon dom) maar ik krijg hem niet beantwoord.
Stel ik kies voor 1 van de systemen, maar wil dit stapsgewijs invoeren, dus eerst 1 kamer voorzien van een kraan en iets later een andere kamer en ga zo maar door, gaat dit lukken?
Ik bedoel hiermee, ik plaats bijvoorbeeld een Tado kraan in me slaapkamer, deze wil ik alleen op tijd X naar 24 graden hebben rest van de tijd uit, hoe regel ik dan de rest van het huis, gewoon nog steeds op oude manier, of moet ik toch even doorsparen en het hele huis in 1 keer doen?

Misschien dat iemand me even kan adviseren zodat ik met een wat geruster hart verder kan gaan denken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
Wil je die Nest behouden? Zo niet dan kan je natuurlijk beginnen met Tado in de woonkamer en bijvoorbeeld 1 slaapkamer. De 'oude' radiatoren kan je dan nog steeds bedienen met de knop die er op zit, maar zal dan dus alleen verwarmen als je warmtevraag hebt uit 1 van de kamers waar je wel al 'slimme' thermostaten hebt.

Ik zie dat de Nest ook samen werkt met Home Assistent, in theorie kan je die dus wel blijven gebruiken, maar dan zal je wat slims moeten schrijven in Home Assistent dat als je Nest warmte vraagt je je Tado thermostaatknop in de woonkamer open zet.

ps. zoek van te voren wel goed uit dat de spullen die je koopt ook werken in Home Assistent, anders is het lastig te koppelen als je verschillende merken in huis haalt.

[ Voor 13% gewijzigd door Knielen op 25-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 09:00
Ik kan je Tado sterk aanraden, ik heb deze overstap van Nest gemaakt op de manier die jij schetst. Ik ben begonnen met alleen de Thermostaat en heb deze langzaam uitgebreid met extra knoppen. Let bij de knoppen wel op dat je hiervoor een thermostatische radiatorkraan voor nodig hebt.

Tado is ook prima te integreren in Home Assistant waardoor je deze vanuit daar kunt aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-08 09:10
Nest, mag er uit en dus vervangen worden door bijvoorbeeld Tado thermostaat.

@markisoke wat bedoel je precies met "Let bij de knoppen wel op dat je hiervoor een thermostatische radiatorkraan voor nodig hebt"
Tenminste dat wilde ik vragen maar ben even gaan lezen en youtube kijken en begrijp wat je doel.
En dus zit ik met 4 uitdagingen want deze radiotors hebben nog hele oude knoppen.