Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnoe93
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-04 13:00
Ik heb een Belgische eenmanszaak en binnenkort is de deadline voor de belastingaangifte. Ik stel me de vraag of het mogelijk is een mijn computer uit 2014 als beroepskost te beschouwen.

Ik dacht gelezen te hebben dat het mogelijk was zaken als beroepskost te beschouwen die vóór de oprichting van het bedrijf aangeschaft werden. De vraag is natuurlijk hoe ver je hier in kan gaan.

De computer in kwestie is redelijk oud, maar is tweedehands nog +- €400 euro waard en wordt bijna uitsluitend voor professionele doeleinden gebruikt. Is dit het proberen waard, of is de kans dat dit problemen gaat geven te groot?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 12:49
Wat is redelijk oud? Een laptop wordt normaliter in 5 of 3 jaar afgeschreven volgens Belgische fiscale wetgeving. Mocht je hem dus in willen brengen terwijl hij al 'afgeschreven' is lijkt me dat dit geen fiscaal voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat een apparaat van 7 jaar oud nog enige waarde heeft voor de belasting. In Nederland zou zo'n computer al na 3 jaar volledig economisch afgeschreven zijn.

Dat je er tweedehands misschien nog wat voor krijgt, is daarbij niet relevant (en ik vraag me sterk af of die 400 zelfs dan realistisch is).

Plus er is een drempel van 1000 euro in België.

[ Voor 20% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-06-2021 13:46 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Theoretisch zou het kunnen, maar de waarde die je inbrengt is dan zo goed als nul (zo niet exact nul).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gnoe93
Die €400 is omdat er een aantal recentere onderdelen in zitten na een kleine upgrade. Ik dacht gelezen te hebben dat je hem kan inbrengen aan het tweedehands bedrag op datum van de start van het bedrijf. Dan a.d.h.v. dat bedrag over 3 jaar afschrijven. Dit kan natuurlijk volledig verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:43:
Ik denk niet dat een apparaat van 7 jaar oud nog enige waarde heeft voor de belasting. In Nederland zou zo'n computer al na 3 jaar volledig economisch afgeschreven zijn.

Dat je er tweedehands misschien nog wat voor krijgt, is daarbij niet relevant (en ik vraag me sterk af of die 400 zelfs dan realistisch is).

Plus er is een drempel van 1000 euro in België.
Correctie: In NL Is het fiscaal gezien toegestaan max 20% per jaar af te schrijven en dat is dus 5jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
gnoe93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:47:
Die €400 is omdat er een aantal recentere onderdelen in zitten na een kleine upgrade. Ik dacht gelezen te hebben dat je hem kan inbrengen aan het tweedehands bedrag op datum van de start van het bedrijf. Dan a.d.h.v. dat bedrag over 3 jaar afschrijven. Dit kan natuurlijk volledig verkeerd zijn.
Ik denk dat je het beste even rechtstreeks met het ministerie van Financiën contact kunt opnemen: https://financien.belgium.be/nl/Contact

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

AL betwijfel ik die waarde van 400 euro ten zeerste: check als eerste hoeveel het je oplevert als je hem op kunt geven en af kunt trekken. DIkke kans dat het slechts een paar tientjes scheelt. Zet dat af tegen je eigen uurloon en je weet hoeveel tijd je er in wilt steken. Vermoedelijk niet zo heel veel ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
gnoe93 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:47:
Kijk het even na met je boekhouder, en bespreek het niet te lang... anders is de winst weg.

Als je die computer volledig privé hebt aangekocht zou je die aan je zaak kunnen verkopen aan een realistische marktwaarde, en dan verder afschrijven op 2-3 jaar.
Maar dan zou die wel 100% voor de zaak moeten gebruikt worden, anders is het sop zeker de kool niet waard.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnoe93
Ik zal inderdaad gewoon even naar de belastingsdienst bellen, zij zullen waarschijnlijk een beter antwoord kunnen geven. Zo heel veel gaat het waarschijnlijk toch niet meer opbrengen, dus heel veel tijd hieraan besteden is het ook niet waard.
Pagina: 1