Optrekstang monteren tussen 2 muren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zfferson
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-04-2024
Beste Tweakers,

Ik ben al enige tijd besluiteloos over hoe ik het beste een afneembare optrekstang tussen 2 muren kan monteren.

Situatie
  • Huurappartement. Complex is gebouwd tussen 1980-1990.
  • Een muur is van steen, de andere is van beton.
  • Afstand tussen de muren is ±2 meter.
  • Graag wil ik dat de optrekstang afneembaar is.
  • Een afneembare optrekstang tussen of aan de deurpost is geen optie. De deurposten zien er niet al te sterk uit en het bovenste gedeelte is van glas.
  • Ik ben van plan turnringen aan deze optrekstang te hangen om mijn workout mogelijkheden te verbreden.
  • Waarschijnlijk zal de belasting verder aan de kant van de stenen muur zijn dan in het midden, aangezien ik niet precies in het midden kan staan.
Huidige ideeën
  • Steigerbuis van gegalvaniseerd staal (link)
  • Bevestigingen aan de muur d.m.v. voetplaten (3 schroeven per stuk) met inleg, waardoor de steigerbuis afneembaar is. (link)
  • Alternatief is een houten plank met inleg bevestigen aan de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrEjlgjskop1gBNtk4lw9H2qIjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msU2GDEAUunzPEE4AGnIc7VU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uduMtNNA4I1Zv1VcckyGfyre94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3U5tjFBlNswFnlZvoMj3fvGZ.jpg?f=user_large

Waar ik voornamelijk over twijfel is of de constructie sterk genoeg is voor het doel en welk schroeven ik het beste kan gebruiken. Ik wil natuurlijk alles in originele staat kunnen herstellen op het moment dat ik ga verhuizen.
  • Wat denken jullie? zijn beide oplossingen haalbaar? Welke zounden jullie aanraden?
  • Welke schroeven/pluggen kan ik het beste gebruiken hiervoor?
Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Ik denk dat de stang met een overspanning van 2 meter kritischer is dan de muurverankering.

Beton = geen probleem
Steen = ... wat voor een steen is het? Cellenbeton? Gipsblok? Kalkzandsteen? Metselwerk?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:57
Inderdaad. De overspanning is hier het kritische punt.

Wat voor een stang gebruik je?

[ Voor 23% gewijzigd door barry86 op 24-06-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Voor bevestiging lijken de houten alternatieven mij alleen goed als de stang niet beweegt. Als jij bewegingen gaat maken waarbij de stang kan opspringen lig je ineens op de grond.

De gaten die je pluggen achterlaten kun je gewoon dichtsmeren met plamuur als je gaat verhuizen, tenzij er in je huurcontract iets anders staat over gaten in de muur natuurlijk.

Grootste probleem wordt het doorhangen van de stang. Als deze teveel doorhangt kan hij bijvoorbeeld uit de steunen schieten met alle gevolgen van dien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zfferson
Wat voor een stang gebruik je?
Ik was van plan een stalen stuigerbuis te bestellen. Zoals hier bijvoorbeeld te zien is.
Voor bevestiging lijken de houten alternatieven mij alleen goed als de stang niet beweegt. Als jij bewegingen gaat maken waarbij de stang kan opspringen lig je ineens op de grond.
Bij de voetplaten zit een stelschroef waarmee ik de stang kan vastzetten zodat deze op z'n plek blijft.

Als alternatief kan ik het ook op een smaller stuk plaatsen, maar deze plek (±2m breedte) is wel fijner, vandaar de voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36
Goed opletten dat de buis niet doorbuigt onder gewicht en daardoor smaller wordt en uit de houders valt. Beter iets bredere houders gebruiken dan ik op de foto's zie.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zfferson
Ander idee is de turnringen aan het plafond bevestigen met keilbouten. Helaas gaat de leidingzoeker over het gehele plafond af en heb ik geen idee wat het materiaal is. Dit voelt (te) riskant voor mijn klus ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En “echte” steigerbuis van 50mm buigt echt niet door over die lengte, die krengen hebben serieuze wanddikte en wegen ook wel wat.
Decoratieve steigerbuis wil wel eens wat “goedkoper” zijn uitgevoerd.

Zou aan beide muren een 5x7 balk schroeven met een gat ter grootte van steigerbuis diameter erin. Dan kan ie er niet uit en word de belasting ook deels op de vloer doorgegeven. Maar 1 persoon is peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:01

Amphiebietje

In de blubber

bbbrumbrum schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:46:

Zou aan beide muren een 5x7 balk schroeven met een gat ter grootte van steigerbuis diameter erin. Dan kan ie er niet uit en word de belasting ook deels op de vloer doorgegeven. Maar 1 persoon is peanuts.
En als je dat zo doet, schuif dan de buis eerst in de gaten voordat je de balken aan de muur vastzet. Anders krijg je hem er niet meer in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom koop je niet gewoon een stang? Dan zit er bevestigingsmateriaal bij. Je kan hem aan een muur hangen, of tussen twee muren, of in een deurpost, of boven in de deurpost hangen. Er zijn verschillende systemen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zfferson
Marzman schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:40:
Waarom koop je niet gewoon een stang? Dan zit er bevestigingsmateriaal bij. Je kan hem aan een muur hangen, of tussen twee muren, of in een deurpost, of boven in de deurpost hangen. Er zijn verschillende systemen.
Bedankt voor het meedenken!
  • Voor zover ik weet zijn er geen gewone stangen die 2 meter overbruggen. Vandaar de oplossingen op maat.
  • Aan een muur hangen heeft niet het gewenste resultaat. Dan is er niet genoeg ruimte onder de stang om met turnringen te sporten.
  • Zoals ik in de TS aangaf zijn de deurposten vrij breekbaar en het bovenste gedeelte is van glas. Hier wil ik liever niet te veel druk op aanbrengen.
Dit is ook nog een interessante optie. Hier ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:42
Ik lees net als eerder als vraag/opmerking dat je ook moet kijken of je overal zomaar gaten mag maken in de muren ed.
Niet alle verhuurders zijn daar erg van gecharmeerd en dan moet je het ook weer netjes achter kunnen laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Steigerbuis is wel 'dik' houdt niet fijn vast.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1