Identifie toon in flat op 47Hz; soms uren, soms seconden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboX
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 11:33
Wellicht zijn er tweakers die dit (type) geluid herkennen.

Met regelmaat (vaak dagelijks) hoor ik in mijn nieuwe appartement een constante toon van 47Hz, dit is goed meetbaar en duidelijk te zien op een app die frequentie registreert (dit was gemeten met het raam open, waardoor er iets meer ruis zichtbaar is, maar de piek spreekt voor zich). Het appartement zelf is goed geisoleerd en doorgaans vrij stil, dus dit geluid overstemt gemakkelijk het omgevingsgeluid.

Ik vermoed dat bewoners ergens een apparaat op de grond/tegen de muur hebben staan. Uiteraard heb ik het nagevraagd aan mijn directe buren in de portiek en zij hebben allemaal geen idee - wonderbaarlijk genoeg hoort mijn bovenbuurjongen het helemaal niet.

Dit geluid is soms hoorbaar in onafgebroken periodes van 2-3 uur, soms is het ook enkele seconden hoorbaar, onderbroken door enkele tientallen seconden of minuten. De korte intervallen komen vaak voor direct na de 2-3 uur periodes, maar niet altijd. Er zijn geen tussenvormen; of periodes van uren, of korte bursts.

Het is bijzonder irritant en op deze constante lage frequentie tevens een geluid dat ook erg 'voelbaar' is, maar voor ik de verhuurder iets wil vragen of portieken langs ga vroeg ik mij af of iemand een idee heeft wat voor type apparaat dit kan zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat ik zou proberen is je elektriciteit uitschakelen als het geluid zich nog eens een tijdlang voordoet. Een eenvoudige manier om al te kijken of het zich in jouw appartement bevindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 00:56
Wat dacht je van een centrifuge van de wasmachine van iemand in de flat?
Of een afzuigkap die een tijdje aan staat?
Een aircopomp?

Het zal iets mechanisch zijn.....
Een flatgebouw heeft ook machines (lift? centrale luchtafzuiging?)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
Admiral Freebee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:21:
Wat ik zou proberen is je elektriciteit uitschakelen als het geluid zich nog eens een tijdlang voordoet. Een eenvoudige manier om al te kijken of het zich in jouw appartement bevindt.
En met je meetapparatuur in verschillende woningen staan en meten.... kijken of je de positie kunt bepalen.... zal lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Admiral Freebee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:21:
Goed idee, ik heb uiteraard gemeten in alle hoeken van mij appartement maar nooit mijn stroom eruit getrokken. De bron lijkt niet mijn appartement zelf te zijn aangezien ik het geluid het hardsts hoor in de hoek het verst van apparatuur, maar akoestiek kan vreemd werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vergeet dan ook niet je wtw/balansventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
toxict schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:22:
Wat dacht je van een centrifuge van de wasmachine van iemand in de flat?
Of een afzuigkap die een tijdje aan staat?
Een aircopomp?
Mijn eerste gedachtes waren idd ook van dit type. Het klinkt echter niet als een wasmachine; de toon is constant op 47Hz en altijd op hetzelfde volume; het vertoond geen cycles zoals een (vaat)wasmachine.

Een airco lijkt mij onlogisch; sowieso zijn er geen inbouw airco's en het geluid was in de winter identiek.

Afzuigkap lijkt mij vooral sterk vanwege de korte intervallen van ~5seconen gevolgd door stilte van ~5 minuten, maar past wellicht wel beter bij de constante frequentie/volume.
Het zal iets mechanisch zijn.....
Een flatgebouw heeft ook machines (lift? centrale luchtafzuiging?)
Denk inderdaad dat het iets mechanisch/elektrisch is. Geen lift aanwezig (relatief lage flat). Iieder appartement heeft wel een WTW systeem en water wordt elektrisch verwarmd. Mijn eigen WTW vertoont dit type intervallen echter nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
pagani schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:30:
Vergeet dan ook niet je wtw/balansventilatie
Vertonen WTW installaties soms dit type intervallen?

Ik heb geluid vlak naast die van mij gemeten maar direct naast de WTW klinkt het niet zo, en correspondeert het eveneens niet met de intervallen die ik meet in de woonkamer.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je buren kunnen uiteraard hun wtw even aanzetten na het poepen, douchen of koken. Ik neem aan dat er ook een handmatige stand op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
https://www.laagfrequentgeluid.nl/html/informatie/info.html
  • LFg-bronnen kunnen grofweg in 6 categorieën worden ingedeeld:
  • Boven én ondergrondse installaties in de Mijnbouw (waaronder de gasindustrie), Electricteits- en warmtevoorziening (waaronder electriciteitscentrales en stadsverwarming) en de Waterhuishouding (waaronder waterzuiveringsinstallaties, gemalen en riolering)
  • Windmolens
  • Installaties in de industrie (fabrieken, bedrijven)
  • Ventilatiesystemen, afzuiginstallaties en hydroforen in en op parkeergarages en appartementengebouwen
  • Machines en installaties op de werkplek
  • Apparatuur of voorzieningen in huis, bij de buren of in de directe omgeving
  • Daarnaast wordt soms verband gelegd met de electromagnetische velden, zoals de UMTS.

[ Voor 88% gewijzigd door toxict op 24-06-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
pagani schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:40:
Je buren kunnen uiteraard hun wtw even aanzetten na het poepen, douchen of koken. Ik neem aan dat er ook een handmatige stand op zit.
Ik ben nu intervallen aan het timen om te kijken of dat op dit moment regelmatig of willekeurig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Wat staat er in de buurt allemaal? Gezien het nieuwbouw is. Wat is je ondergrond / de fundering, metro's, waterreinigingsystemen, gemalen, andere grote gebouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
Kwam dit ergens tegen:

In de fysiotherapie zijn laagfrequente apparaten ook gebruikt om weefsel te verslappen en dieper
liggende lagen in het lichaam mee te behandelen, echter altijd kortstondig omdat bekend was en
is dat ze met te lang of te hard behandelen zelfs door het bot heen kunnen gaan.
Die apparaten werken meestal zo rond de 47Hz.
LFg zijn de frequenties van 16Hz t/m 125Hz.

Bron: Vaag PDF: https://www.narcistenbust...relude-Sodom-Gomorrah.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door toxict op 24-06-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Bedankt, deze pagina had ik ook al gevonden in mijn wanhopige zoektochten.

Als de oorsprong van het geluid van buiten het pand komt zal het lastig zoeken worden. Aangezien mijn directe bovenbuurman dit geluid niet herkend (en in een verder identiek appartement woont) vermoed ik dat het lokaler is... al begrijp ik dat inpandige akoestiek erg complex is kan zijn, en niet iedereen even gevoelig is voor (laag) geluid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• toxict
SkullboX schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Als de oorsprong van het geluid van buiten het pand komt zal het lastig zoeken worden. Aangezien mijn directe bovenbuurman dit geluid niet herkend (en in een verder identiek appartement woont) vermoed ik dat het lokaler is... al begrijp ik dat inpandige akoestiek erg complex is kan zijn, en niet iedereen even gevoelig is voor (laag) geluid.
Misschien heeft de buurvrouw iets op haar nachtkastje staan?!? LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
SkullboX schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Fixeer je niet op 1 ding.

Horen de rest van je buren het wel trouwens? Of alleen je bovenbuurman niet? Is dat ook gelijk de bovenste woonlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Vorkie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:44:
Wat staat er in de buurt allemaal? Gezien het nieuwbouw is. Wat is je ondergrond / de fundering, metro's, waterreinigingsystemen, gemalen, andere grote gebouwen?
~50 meter van een treinbaan - geluiden komen niet overeen met treinverkeer en soms hoor ik het geluid enkele dagen niet, andere dagen meerdere malen.
~100m (andere kant spoor) staan enkele hoge appartementencomplexen
~500m van een waterzuiveringssysteem

Ik zou in alle eerlijkheid niet weten wat de ondergrond/funderingseigenschappen van deze omgeving zijn.

Geen metro/tram.

Het is helaas geen nieuwbouw, maar geheel gerenoveerde jaren 60 bouw (helemaal gestript tot het beton en verder erg goed gedaan, maar het blijft jaren 60 bouw, dus de muren/vloeren geven redelijk wat geluid door doorgeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:12
SkullboX schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Ik ben nu intervallen aan het timen om te kijken of dat op dit moment regelmatig of willekeurig is. :)
Kun je ook met de geluidsrecorder van je telefoon een dag (of meerdere om te vergelijken) opnemen en vervolgens met een tooltje de tijdstippen van de piekmomenten eruit filteren?

Ik denk dat als je een beetje in kaart kunt krijgen wanneer je de geluiden kunt verwachten (en of er vaste tussenpozen tussen zitten) dan kun je op die manier misschien ook bepalen wanneer het geluid de volgende keer te horen is.

Als je op het moment van piepen even bij je buurman binnen mag staan meten, kun je kijken of hij het net zo hard hoort (geluid van buiten?) harder (mogelijk oorzaak bij apparatuur van je buurman) of zachter (mogelijke oorzaak bij jou of andere buren)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Vorkie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:49:
[...]Horen de rest van je buren het wel trouwens? Of alleen je bovenbuurman niet? Is dat ook gelijk de bovenste woonlaag?
Mijn bovenbuurman woont inderdaad op de bovenste woonlaag, de andere buren voor zover ik ze gesproken heb horen dit niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboX
toxict schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:46:
[...]Misschien heeft de buurvrouw iets op haar nachtkastje staan?!? LOL
Dan zouden zowel de sessies van 3 uur als die van enkele seconden beiden buiten de verwachtte duur vallen denk ik. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Welke app heb je gebruikt om te meten als ik vragen mag?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-04 11:13
Via https://ggdleefomgeving.n...oon/wat-kun-je-zelf-doen/ kom ik op
https://www.omgevingsdienst.nl/omgevingsdiensten/

Als je binnenshuis hebt uitgesloten, kan je de omgevingsdienst vragen mee te denken. Die zijn daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
SmiGueL schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Kun je ook met de geluidsrecorder van je telefoon een dag (of meerdere om te vergelijken) opnemen en vervolgens met een tooltje de tijdstippen van de piekmomenten eruit filteren?

Ik denk dat als je een beetje in kaart kunt krijgen wanneer je de geluiden kunt verwachten (en of er vaste tussenpozen tussen zitten) dan kun je op die manier misschien ook bepalen wanneer het geluid de volgende keer te horen is.
Goed idee en ben gelijk gaan googlen; mocht je toevallig ene suggestie hebben voor een tooltje die dit met redelijk weinig getweak zou kunnen graag.

Helaas (of eigenlijk gelukkig) lijkt het geluid nu weer even opgehouden te zijn, nadat ik ging meten was er nog 1 korte periode van het geluid en nu is het al 15 minuten stil.
Als je op het moment van piepen even bij je buurman binnen mag staan meten, kun je kijken of hij het net zo hard hoort (geluid van buiten?) harder (mogelijk oorzaak bij apparatuur van je buurman) of zachter (mogelijke oorzaak bij jou of andere buren)
Ga ik ook doen, zal tijdens de langere periodes makkelijk zijn.

Ik heb al wel in alle gemeenschappelijke ruimtes van mijn portiek (trappenhuis, entree, bergingen) gemeten maar zodra ik buiten mijn deur kom is het geluid niet meer hoor- en meetbaar. Het is binnen mijn appartement vooral hoorbaar in de woonkamer (eveneens met afstand het grootste vertrek) die de muur deelt met de portiek hiernaast.

Wederom bedankt voor je suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboX
Bor schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:55:
Welke app heb je gebruikt om te meten als ik vragen mag?
Spectroid (Android).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Marber schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:58:
Via https://ggdleefomgeving.n...oon/wat-kun-je-zelf-doen/ kom ik op
https://www.omgevingsdienst.nl/omgevingsdiensten/

Als je binnenshuis hebt uitgesloten, kan je de omgevingsdienst vragen mee te denken. Die zijn daarvoor
Super, erg bedankt voor deze links!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SkullboX schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:17:
Met regelmaat (vaak dagelijks) hoor ik in mijn nieuwe appartement een constante toon van 47Hz, dit is goed meetbaar en duidelijk te zien op een app die frequentie registreert
47Hz is een onlogische/bijzondere frequentie.

50Hz is de netspanning en de halve wereld trilt daarop. Als het echt 47Hz is dan zoek je iets heel specifieks. Eerst dubbelchecken dat het geen 50Hz is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
TheGhostInc schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:02:
[...]

47Hz is een onlogische/bijzondere frequentie.

50Hz is de netspanning en de halve wereld trilt daarop. Als het echt 47Hz is dan zoek je iets heel specifieks. Eerst dubbelchecken dat het geen 50Hz is
Goed punt, ik meet met een App via de microfoon op mijn telefoon dus het is verre van professionele apparatuur. :)

Net wel via mijn (actieve) speakers zowel een 50Hz en een 47Hz toon uitgezonden en de app registreert deze wel perfect, dus het lijkt te kloppen.

De meting van 47Hz is overigens ook consistent in mijn gehele appartement, alleen is het op sommige plekken amper meet- en hoorbaar vergeleken met mijn woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
SkullboX schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Goed punt, ik meet met een App via een microfoon op mijn telefoon dus het is verre van professionele apparatuur. :)

Net wel via mijn (actieve) speakers zowel een 50Hz en een 47Hz toon uitgezonden en de app registreert deze wel perfect, dus het lijkt te kloppen.

De meting van 47Hz is overigens ook consistent in mijn gehele appartement, alleen is het op sommige plekken amper meet- en hoorbaar vergeleken met mijn woonkamer.
Daarom, hoofdschakelaar omzetten als je dat nog niet gedaan had :)

Daarna weer verder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telefooncal
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 13:32

Telefooncal

Tring tring!

Ik heb ditzelfde jaren gehad, het bleek uiteindelijk de afzuigkap van de buren te zijn die aan de tussenmuur tussen onze woningen was bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:03
Kijk ook eens in je omgeving rondom de flat.
Ik had een zelfde situatie, kwam er na 2 jaar achter dat er 's nachts een voetgangers verkeerslicht continue op groen stond, met zo'n belletje erin voor slechtzienden.
Ding staat 600 meter verderop, buiten beneden de flat niet te horen maar blijkbaar bij bepaalde weerkaatsing hoorde ik het dus in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Vorkie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Daarom, hoofdschakelaar omzetten als je dat nog niet gedaan had :)

Daarna weer verder :)
Yes, ga dat doen zodra de frequentie terugkeert.

Helaas (of eigenlijk gelukkig) is het geluid vrijwel direct nadat ik deze post startte opgehouden; uiteraard de enige keer dat het geluid even gewenst zou zijn om te horen. xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:47
Tevens handig om permanent te monitoren. Je kunt dan wellicht na verloop van tijd een patroon ontdekken.

Verder zijn twee stappen logisch:
• stroom er de volgende keer af om het eigen appartement als bron uit te kunnen sluiten
• omdat 47Hz een frequentie die dmv contact wordt doorgegeven (en in beginsel niet directioneel is maar wel gedempt wordt door massa) een volgende keer/keren stuk voor stuk de naastgelegen appartementen en gemeenschappelijke ruimtes uitsluiten (links, rechts, onder, boven, links-onder, etc.). Meet 's nachts als het een keer stil is ook vooral op het balkon met de deur/ramen dicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 24-06-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Thanks, en ga ik doen.
Rukapul schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:17:Meet 's nachts als het een keer stil is ook vooral op het balkon met de deur/ramen dicht.
Gelukkig heb ik het geluid 's nachts nog nooit gehoord. Dit zal grotendeels komen omdat ik dan slaap, maar met mijn late slaapritme zou ik het waarschijnlijk wel eerder gehoord hebben als het zich dan ook voordoet; 's nachts is het hier doorgaans muisstil.

Het geluid is voor zover ik het geregistreerd heb enkel hoorbaar overdag tot in de vroege avond.

Ik ga inderdaad kijken of er een helder patroon in zit; tot nu toe lijkt het redelijk willekeurig. Gisteren niets in de ochtend, 2-3 uur lang in de avond (tot 7), daarna een uur lang korte periodes/intervallen tot 8 en toe hield het op. Vandaag dus in de ochtend enkel kortere intervallen tussen ~11.30 en ~12.30. Sommige dagen hoor ik helemaal niets.

Wederom bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:10
@SkullboX 47Hz is een lage frequentie met een flinke golflengte. Dat je het hard hoort in een hoek van je appartement zou met staande golf te maken kunnen hebben. Zie bijvoorbeeld een verhandeling daarover hier.

Als het inderdaad om een staande golf zou gaan kunnen bijvoorbeeld de afmetingen van je appartement ervoor zorgen dat op een bepaalde plek het geluid/de brom "hard" is, maar wil dat NIET zeggen dat je in die hoek ook de bron moet zoeken of dichter bij de bron zit. Ik bedoel hiermee te zeggen: Het is verleidelijk om te gaan zoeken vanaf dat punt maar sluit andere opties en richtingen zeker niet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Klinkt voor mij als een koelkast. Ben hypersensitief voor.lage tonen. Mijn WTW geeft waarschijnlijk een hogere toon dan de diepe brom van de koelkasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:20
Op basis van de gegeven informatie zet ik mijn geld op een afzuigkap / ventilatie unit. Met name omdat het een eentonig geluid is, overdag en lange periodes, maar soms kort. Wellicht is het de afzuiging van de (onder)buren die automatisch aan gaat met het licht van de badkamer oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-03 18:11
Ik wil hieraan graag even iets toevoegen.

De frequentie van 47 Hz valt mij op omdat dit niet 50 Hz is, maar wel dicht in de buurt ligt. Grote elektromotoren draaien over het algemeen redelijk mee met de netfrequentie (die hebben een toerental wat een veelvoud is van de netfrequentie), maar die hebben wel een zogeheten "slip". Die slip zorgt er voor dat de motor net iets langzamer loopt dan de netfrequentie.

Hierdoor weet ik vrijwel zeker dat het om een motor gaat. Het zou om een redelijk zwaar belaste grote motor kunnen gaan, of om een wat kleinere motor (denk aan afzuiging, koelkast, airco, etc.).

Wat je kan doen om uit te sluiten dat het wel/niet uit je eigen appartement komt is gewoon de hoofdschakelaar in je groepenkast uitschakelen op het moment dat je de toon hoort.

Als je vermoed dat het bij een van je buren vandaan komt, hou dan een logboek bij met wanneer je de toon kan waarnemen en wanneer buren (mogelijk) thuis zijn. Hou hierbij wel de privacy van je buren in acht.

Sowieso is het slim een logboek bij te houden. Als je er achter komt dat het geluid vaker hoorbaar is bij warmte duidt dat er op dat het waarschijnlijk om een airco of koelkast gaat. Aangezien je het 's nachts niet hoort zou het dan waarschijnlijker gaan om een airco die alleen overdag aan wordt gezet.

Ik weet niet of je huurt of dat je hebt gekocht. Als je een appartement hebt gekocht zal er ongetwijfeld een VVE zijn waar je lid van bent. Via de VVE zou je kunnen inzien welke algemene apparaten er bestaan (bijv afzuiging, watermomp) en mogelijk stelt het je ook in staat andere middelen aan te wenden om de geluidsoverlast tegen te gaan.

Veel sterkte en success gewenst met je zoektocht. En hou ons alsjeblieft op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:42
Anders zou je ook altijd, op het moment dat je het geluid hoort, aan je buren kunnen vragen of zij het ook horen en/of ze toevallig iets aan het doen zijn wat dit geluid zou kunnen veroorzaken. Dus op het moment dat je het hoort even aanbellen en meeluisteren of laten luisteren.

*sowieso

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Zou misschien hydrofoorpomp kunnen zijn, die zorgt dat de bovenste appartementen ook nog een goede waterdruk hebben. In ons vorige appartement zat zo'n ding in de kelder van het flatgebouw. Als ik naar m'n berging in de kelder liep en langs de technische ruimte kwam, dan hoorde ik dat ding ook aan/uit/aan/uit gaan met een interval zoals jij beschrijft.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
DjoeC schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:36:
@SkullboX 47Hz is een lage frequentie met een flinke golflengte. Dat je het hard hoort in een hoek van je appartement zou met staande golf te maken kunnen hebben. Zie bijvoorbeeld een verhandeling daarover hier.

Als het inderdaad om een staande golf zou gaan kunnen bijvoorbeeld de afmetingen van je appartement ervoor zorgen dat op een bepaalde plek het geluid/de brom "hard" is, maar wil dat NIET zeggen dat je in die hoek ook de bron moet zoeken of dichter bij de bron zit. Ik bedoel hiermee te zeggen: Het is verleidelijk om te gaan zoeken vanaf dat punt maar sluit andere opties en richtingen zeker niet uit!
Bedankt en zorgelijk, fascinerend topic en duidt erop dat het te maken kan hebben met de geometrie van de ruimte; dat wordt lastiger oplossen.

Zal inderdaad breder kijken dan inpandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:47
ThinkPadd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:35:
Zou misschien hydrofoorpomp kunnen zijn, die zorgt dat de bovenste appartementen ook nog een goede waterdruk hebben. In ons vorige appartement zat zo'n ding in de kelder. Als ik naar m'n berging in de kelder liep en langs de technische ruimte kwam, dan hoorde ik dat ding ook aan/uit/aan/uit gaan met een interval zoals jij beschrijft.
Nice.

Dit zijn inderdaad de richtingen waar je aan moet denken: ventillatoren, compressoren, pompen, ... En zo'n installatie hoeft dan maar net ongelukkig contact met een muur/vloer te maken en je kunt er potentieel ver van meegenieten.

Elk van deze toepassingen hangt samen met een bepaald gebruik in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
ThinkPadd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:35:
Zou misschien hydrofoorpomp kunnen zijn, die zorgt dat de bovenste appartementen ook nog een goede waterdruk hebben. In ons vorige appartement zat zo'n ding in de kelder. Als ik naar m'n berging in de kelder liep en langs de technische ruimte kwam, dan hoorde ik dat ding ook aan/uit/aan/uit gaan met een interval zoals jij beschrijft.
Bedankt; stond die pomp ook soms langere tijd constant aan (2-3 uur bijvoorbeeld)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-04 07:56
SkullboX schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:51:
[...]

Bedankt; stond die pomp ook soms langere tijd constant aan (2-3 uur bijvoorbeeld)?
Dat is gekoppeld aan waterverbruik, wat de stilte 's nachts ook kan verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:13
2-3 uur weet ik niet, zo lang was ik niet in m'n berging. Maar soms bleef hij wel een poos draaien, waarschijnlijk omdat iemand aan het douchen was of vaatwasser/wasmachine aan had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
M.l. schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:29:
Ik wil hieraan graag even iets toevoegen.

De frequentie van 47 Hz valt mij op omdat dit niet 50 Hz is, maar wel dicht in de buurt ligt. Grote elektromotoren draaien over het algemeen redelijk mee met de netfrequentie (die hebben een toerental wat een veelvoud is van de netfrequentie), maar die hebben wel een zogeheten "slip". Die slip zorgt er voor dat de motor net iets langzamer loopt dan de netfrequentie.

Hierdoor weet ik vrijwel zeker dat het om een motor gaat. Het zou om een redelijk zwaar belaste grote motor kunnen gaan, of om een wat kleinere motor (denk aan afzuiging, koelkast, airco, etc.).

Wat je kan doen om uit te sluiten dat het wel/niet uit je eigen appartement komt is gewoon de hoofdschakelaar in je groepenkast uitschakelen op het moment dat je de toon hoort.

Als je vermoed dat het bij een van je buren vandaan komt, hou dan een logboek bij met wanneer je de toon kan waarnemen en wanneer buren (mogelijk) thuis zijn. Hou hierbij wel de privacy van je buren in acht.

Sowieso is het slim een logboek bij te houden. Als je er achter komt dat het geluid vaker hoorbaar is bij warmte duidt dat er op dat het waarschijnlijk om een airco of koelkast gaat. Aangezien je het 's nachts niet hoort zou het dan waarschijnlijker gaan om een airco die alleen overdag aan wordt gezet.

Ik weet niet of je huurt of dat je hebt gekocht. Als je een appartement hebt gekocht zal er ongetwijfeld een VVE zijn waar je lid van bent. Via de VVE zou je kunnen inzien welke algemene apparaten er bestaan (bijv afzuiging, watermomp) en mogelijk stelt het je ook in staat andere middelen aan te wenden om de geluidsoverlast tegen te gaan.

Veel sterkte en success gewenst met je zoektocht. En hou ons alsjeblieft op de hoogte.
Dank voor alle suggesties en ideeen. Iemand anders benadrukte eveneens dat het in de buurt van de netstroomfrequentie kwam - de meting van 47Hz lijkt overigens wel te kloppen.

Airco/koelkast lijkt mij toch sterk, ook al waren dit vroege gedachtes - ik hoorde het geluid even vaa nen even infrequent in de winter als zomer. Een pomp oid wat inmiddels veel medetweakers hebben gesuggereerd lijkt mij wel een goede gok.

Zodra ik erachter ben post ik het uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:54

Onbekend

...

Ik kan het niet direct terugvinden, maar heb je ook al buiten rondom de flat gemeten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-04 22:35
Met Bor ben ik nieuwsgierig naar de app die je gebruikt.
Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat een telefoonapp een 47 Hz piek kan vaststellen.
Daar heb je namelijk een FFT-Meter voor nodig.
Zelfs octaaf- of tertsbanden banden zijn niet betrouwbaar te meten met een telefoon.
Het belangrijkste is dat je een lage toon hoort.

Als het onregelmatig is dan is mijn eerste gedacht dat het een apparaat is in de flat. Bv. een verschoven koelkast waar de compressor nu net een verwarmingsbuis raakt.
Via contactgeluid kan een geluid dan de hele flat doorgaan. De andere bewoners zullen het dan meestal ook horen. Wel is de gevoeligheid voor lage tonen heel verschillend tussen mensen.

Succes met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Nomind schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:04:
Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat een telefoonapp een 47 Hz piek kan vaststellen.
Zelfs octaaf- of tertsbanden banden zijn niet betrouwbaar te meten met een telefoon.

Als het onregelmatig is dan is mijn eerste gedacht dat het een apparaat is in de flat. Bv. een verschoven koelkast waar de compressor nu net een verwarmingsbuis raakt.
Via contactgeluid kan een geluid dan de hele flat doorgaan. De andere bewoners zullen het dan meestal ook horen. Wel is de gevoeligheid voor lage tonen heel verschillend tussen mensen.

Succes met zoeken.
Had de app al elders gepost maar waarschijnlijk lastig te vinden: Spectroid (android).

Terecht punt, maar heb even getest met geluid uit mijn (actieve) KEF speakers op zowel 50Hz en 47Hz en de app meet deze beide frequenties wel correct, dus ik vermoed dat het redelijk accuraat is.

Ik vermoed inderdaad ook dat het contactgeluid betreft, maar wel een apparaat dat erg infrequent gebruikt wordt. Soms is het dagen niets, soms is het uren op een dag, soms alleen korte intervallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboX
Kleine Update aangezien de toon zojuist weer een minuut of ~15 aanwezig was.

Hoofdschakelaar uit; geen verschil, het komt dus van buiten mijn woning.

Ben met de frequentiemeter nogmaals mijn appartement doorgelopen en het geluid is vooral naast muren/ramen te horen/meten; het luidst in de woonkamer gevolgd door de slaapkamer die daar aan grenst. Ook in de extra slaapkamer en keuken is het geluid te meten, met dezelfde eigenschap, maar minder extreem. Op sommige plekken in de woonkamer en zeker in de slaapkamer wordt de toon vrijwel niet geregistreerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CAmFmBsqbBpp5M-A04sXJyOJVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHQi3QnjrRfnYyFI82gx3sjh.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft het onderste deel van het plaatje; onderkant is dichtbij het midden van mijn slaapkamer waar de 47Hz toon eigenlijk niet geregistreerd wordt, bovenkant is in een hoek van die kamer. Zelfde is te zien in de woonkamer, maar iets minder extreem.

Edit: Net even naar mijn bovenbuurman gelopen toen het geluid weer hoorbaar was en het geluid was niet hoorbaar in zijn appartement. Hij liep even mee en herkende de toon hier niet, maar kon hem ook duidelijk horen.

[ Voor 8% gewijzigd door SkullboX op 24-06-2021 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nog eentje om toe te voegen aan het lijstje potentiele veroorzakers:
Mijn buurman heeft een plafond ventilator in zijn slaapkamer. Die op zijn beurt in mijn slaapkamer een exacte 100Hz toon laat horen, even hard als jij je 47Hz toon hoort.

Die app (spectroid) is overigens een prima ding, ik heb in beginsel een heleboel frequenties gechecked of die kloppen. Hij is spot on.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
@SkullboX Mooie app! Ziet er goed uit, lijkt goed bruikbaar om aan te tonen dat er een opvallende lage toon aanwezig is.

Je bent niet de enige in je zoektocht naar de bron van de brom: https://thehum.info/
Geluid in het 'normale' dB(A) spectrum is redelijk te voorspellen in hinderlijkheid en maatregelen.
Tonen <63 hz zijn vaak een complex verhaal, soms ligt de oplossing dichtbij en is het simpel, vaak ook niet.
Het tv programma Pointer besteed regelmatig aandacht hieraan:
https://pointer.kro-ncrv....lloos-te-vinden#gs.4r15un

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-04 08:58

Sharky

Skamn Dippy!

Ik snap je zoektocht TS, zo'n geluid kun je gek van worden. Wij hadden een keer een onregelmatig, kort, hoog piepje in huis dat ik niet kon plaatsen. Bleek dat ik oude rookmelder ergens diep in een kast in een doos had liggen met een lege batterij. Waarom hij geen regelmatig piepje gaf weet ik niet. Dat ik 3 dagen hebben lopen zoeken weet ik wel :P

Afbeeldingslocatie: https://33.media.tumblr.com/tumblr_m3s45twhL41qjus0bo8_250.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Sharky op 25-06-2021 09:25 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daarom draait die app ook gewoon een FFT op het microfoon signaal :P . Bij 50Hz is het nog wel mogelijk dat hij gewoon storing van lichtnet opvangt, terwijl het geluid er dus niet is, maar bij 47Hz niet, en sowieso, TS hoort het dus ook gewoon zelf. Ik acht het meest waarschijnlijke is dan toch van één van je andere buren. In principe kunnen zulk soort dingen door een heel gebouw heen trillen, maar dan verwacht je dat je bovenbuurman het ook heeft. (Al blijft het altijd mogelijk dat je pech hebt door staande golven die hij niet heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
Zo gewoon is FFT analyse niet voor mij. Ik zag bij de settings FFT Processing staan. Er zit denk ik een heel slim algoritme achter.
Ik werk met class I geluidanalyzers die 2 jaarlijks een microfoon ijking krijgen.
Misschien kan je het vergelijken met het bokeh effect op de telefoon foto.
Verbluffend maar niet hetzelfde als een foto met een goede 1.4 lens op een professionele camera.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• likewise
  • Laatst online: 14-04 14:04
Nomind schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:16:
Zo gewoon is FFT analyse niet voor mij. Ik zag bij de settings FFT Processing staan. Er zit denk ik een heel slim algoritme achter.
FFT is de afkorting voor Fast Fourier Transform, een efficiente (ja, erg slimme) implementatie om van een amplitude/tijd relatie (bijvoorbeeld een geluidssignaal (lees: luchtdruk verandert in de tijd) naar een energie/frequentie relatie te transformeren.

Zolang er een accurate timing in je telefoon / app bestaat (en die bestaat) dan kun je een geluidsgolf (0-20 kHz) makkelijk en accuraat in het frequentiedomein bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:57

DataGhost

iPL dev

Aanvulling: aan de gemeten toonhoogtes zal niet veel mis zijn, dat is inderdaad gewoon een tijdsmeting. De ijking van een "echte FFT-meter" is zoals @Nomind al zegt een microfoon-ijking en dat zal vooral zijn om de frequentierespons in kaart te brengen waardoor het geluidsniveau bij bepaalde toonhoogte (dus niet de toonhoogtes zelf) omgerekend kan worden tot de werkelijkheid. Verschil zal hem dan in de dB's zitten en niet veel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
@likewise en @DataGhost
Jullie husselen m.i. de termen wat door elkaar. Ik hou van simpel daarom even de basis zoals ik het geleerd heb.
Geluid wat wij horen bestaat in de basis uit luchtdrukverschillen die ons trommelvlies omzet naar een beleving in ons brein. Hoe vaak het luchtdrukverschil wisselt per seconde is de frequentie. Naast de frequentie is er geluidsdruk uitgedrukt in Pa. Gezien het grote dynamische bereik in Pa van het menselijk oor is de dB-schaal bedacht. Ons trommelvlies en brein hebben het vermogen om de frequentie en de geluidsdruk tegelijkertijd te verwerken en zit in een bereik van ca f 20-20000 Hz en van ca Lp 0 tot 140 dB.

Een microfoon heeft een membraan wat de luchtdrukverschillen kan detecteren en vertalen naar frequentie en geluiddruk Lp. Daarom is de microfoon zeer bepalend voor een betrouwbare meting. Ingenieursbureaus en de overheid zijn daarom verplicht een Class 1 microfoon en analyzer te gebruiken voor rapportages. De meetset moet voldoen aan een ISO standaard. De microfoons zijn meestal 1/2" en kosten makkelijk 500 euro of meer.

Er is niets mis met de app, die een micro microfoontje van je telefoon gebruikt, als je maar beseft dat de werkelijkheid anders zou kunnen liggen. Ik zal mijn geluidmeetcollega's eens vragen of ze een gecertificeerde meetset eens willen vergelijken met de app, wie weet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Nomind Die app zal qua totale karakteristiek 100% zeker behoorlijk afwijken van een set zoals jij bedoeld, omdat de app de freqentie response van de de mic niet kent en daar ook niet voor kan worden gecalibreerd.
Niemand hier ontkent dat geloof ik. :)

Echter, wat ik en anderen hier schrijven is dat het bepalen van de frequentie van een toon met diezelfde app wel heel erg goed klopt.

Het wel of niet geijkt zijn van de microon/app is daarvoor niet van belang en beinvloed de uitkomst van f niet. Enige wat nodig is is dat f ergens binnen het bereik van de mic valt. En 47Hz doet dat. Anders zag je hem niet.
Om freqentie te meten heb je een stabiele tijd referentie nodig. Telefoons hebben die, dus die f=47Hz zal tot op zeg een tiende (of beter) kloppen met jouw apparatuur.

De kwaliteit of calibratie van de mic is hierbij dus niet relevant.
En voor de duidelijkheid: dat is het dus wel als je amplitude of een deel van het spectrum wilt meten/uittekenen, omdat dán de frequentie response van de mic bekend moet zijn om die te kunnen compenseren.
Dát is waarvoor jouw apparatuur calibratie nodig heeft.
Voor het meten van f van 1 toon, heb ook jij geen calibratie van de mic nodig. Hooguit calibratie van de tijdreferentie in je apparatuur, maar die zal van zichzelf ook al heel stabiel zijn, net als in telefoons.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Toevoeging: die tijdreferentie in je meetapparatuur of in de telefoon is uiteraard gewoon de samplerate waarmee de A/D converter in het apparaat zijn werk doet. Op de telefoon zal die 44,1 of 48kHz zijn. Professionele apparatuur kan veel hoger maar dat maakt het meten van een f=47Hz niet meer of minder nauwkeurig.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 27-04 23:56
47Hz kan komen van een 2820rpm motor.

Dat een apparaat na een lange tijd in werking nog even kort aanslaat zou dan kunnen zijn van een systeem dat tijd nodig heeft om tot rust te komen.
Voorbeeld: een sensor meet de juiste druk. Apparaat stopt. Belletjes verdwijnen langzaam. Druk daalt daardoor iets. Apparaat gaat weer even aan. Etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 12:00
Sharky schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:24:
Ik snap je zoektocht TS, zo'n geluid kun je gek van worden. Wij hadden een keer een onregelmatig, kort, hoog piepje in huis dat ik niet kon plaatsen. Bleek dat ik oude rookmelder ergens diep in een kast in een doos had liggen met een lege batterij. Waarom hij geen regelmatig piepje gaf weet ik niet. Dat ik 3 dagen hebben lopen zoeken weet ik wel :P

[Afbeelding]
Huur appartement 7 jaar geleden.. 2 jaar lang gezocht naar een piepje op super random momenten.. En toen, op een mooie zomer avond vond ik hem om 11 uur.. Een oude rookmelder.. Achter de koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bredend schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:45:
47Hz kan komen van een 2820rpm motor.

Dat een apparaat na een lange tijd in werking nog even kort aanslaat zou dan kunnen zijn van een systeem dat tijd nodig heeft om tot rust te komen.
Voorbeeld: een sensor meet de juiste druk. Apparaat stopt. Belletjes verdwijnen langzaam. Druk daalt daardoor iets. Apparaat gaat weer even aan. Etc.
Misschien heeft het appartement een centrale hydrofoor installatie, om de water druk op peil te houden (dit is nodig vanaf een bepaalde hoogte ~13m volgens wikipedia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Laatst online: 14-04 14:04
Nomind schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:34:
@likewise en @DataGhost
Jullie husselen m.i. de termen wat door elkaar.
Welke termen hussel ik door elkaar? Ik dacht toch vrij goed opgelet te hebben tijdens mijn studie en werk.

Waar ik op doel: een telefoon heeft een ZEER accurate sample tijd basis, dus zal er met de frequentie echt geen >5% naast zitten, ik durf te beweren dat de frequentiemeting zeer accuraat is voor laagfrequent*signalen zoals geluid.

* laagfrequent is relatief t.o.v. de timingsignalen aanwezig in bijv. een mobiele telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In mijn vorige woning in een appartementencomplex met garage had ik ook een vreemd geluid, elke 30sec. een paar seconde brom.
Geen van de buren was het opgevallen, tot ik er over begon.

Dagen, zoniet weken verder (het was niet heel storend, alleen je vraagt je toch af waar het vandaan komt) liep ik door de garage, en bleek dat er zo'n poster-scroller was opgehangen. En die hing tegen een muur waar onze woningen op stonden. Maar dat geluid kwam dus erg ver door, ondanks dik beton etc. Leverancier gemaild, en die heeft hem toen aangepast naar de tijden dat de garage open was.

Ik zou in deze situatie denken aan airco's, hydrofoor, lift, rolluiken, schuifdeur en slagboom. En misschien dat er nog andere gemotororiseerde dingen aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:35
Ik denk dat het iets met een inductiemotor kan zijn. Die hebben een beetje slip nodig om kracht te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Succes met zoeken.
Metzo'n telefoon app kun je perfect de frequentie van een enkel geluid meten, echter de absolute intensiteit (het volume) is wat (vrijwel) onmogelijk is. De frequentie meten heeft slechts te maken met voldoende sampels meten en een goede tijdbasis hebben, dat hebben telefoons wel (wat geheugen en een goede A/D converter en goede klok). Dus die 46 Hz geloof ik direct, als de meting gebaseerd is op een seconde of meer data.

Ik lees dat er meerderen dezelfde feedback gegeven hebben. Ik denk dat je rustig mag concluderen (maar dat deed je al gelukkig) dat 47 Hz ook echt 47 Hz is en niet 50 Hz. Wat wel nog interessant kan ijn is om de harmonischen te bekijken in je spectrum, ik zag dat er op 1.5, 2 en 3 x je basisfrequentie een gelijktijdige piek leek te zitten. Vooral die van 1.5 x de 47 Hz lijkt erop te kunnen wijzen dat je grondtoon wellicht niet 47 Hz is maar 47/2, dus op het randje van wat hoorbaar is en zeker ook op het randje van wat je mic kan meten (vrij zeker dat dat buiten bereik van de meeste tel mics ligt.)
Dat betekend ook dat je je oektocht wellicht moet verruimen naar een bron van 23.x Hz. Wat dat dan kan zijn wet ik ook niet...
Mijn 5 ct.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 28-06-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:26
Is er soms elektrische zonwering die geblokkeerd is?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mickalex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-03 13:10
Ik kwam dit draadje tegen op de Frontpage en ik neem toch even de moeite om te reageren. Het patroon wat je beschrijft komt precies overeen met het patroon van onze droger. Na het droogprogramma Katoen/Kastdroog a 2,5 uur gaat de droger piepen, dat piepje zal je tussen de woningen niet horen. Maar als we de droger niet open doen gooit hij, nadat het programma is afgelopen, af en toe de was nog om om er uiteindelijk maar helemaal mee te stoppen.
Ik zou eens bij de buren vragen wie een Bosch droger heeft staan. Sterkte met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-04 15:10
Mickalex schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:22:
Het patroon wat je beschrijft komt precies overeen met het patroon van onze droger.
Same here, dit klinkt heel aannemelijk! Als ik tijd heb zal ik de frequentierespons van mijn droger eens proberen te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboX
Ik kwam dit draadje tegen op de Frontpage en ik neem toch even de moeite om te reageren. Het patroon wat je beschrijft komt precies overeen met het patroon van onze droger. Na het droogprogramma Katoen/Kastdroog a 2,5 uur gaat de droger piepen, dat piepje zal je tussen de woningen niet horen. Maar als we de droger niet open doen gooit hij, nadat het programma is afgelopen, af en toe de was nog om om er uiteindelijk maar helemaal mee te stoppen.
Ik zou eens bij de buren vragen wie een Bosch droger heeft staan. Sterkte met je zoektocht!
Deze post gemist ondanks dat ik meldingen zou moeten krijgen, bedankt!

Draaien jullie ook wel eens hele korte programma's van totaal <20 minuten (eveneens soms gevolgd door die korte intervallen)?

Gaat dit af en toe omgooien van de was soms meer dan een uur door?

Wederom bedankt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-04 14:47
Wij hebben thuis 3 jaar lang last gehad van een 17.8Hz toon. Het vervelende was dat lang niet iedereen dat hoorde (slechts 10% van de mensen kan tonen onder de 20Hz horen).

In die tijd heb ik een hele zoektocht gedaan om de toon te lokaliseren.
https://twitter.com/OverSoftNL/status/1257606199937286145

Uiteindelijk heb ik de bron gevonden door met 2 microfoons in de buurt te gaan meten en te gaan trianguleren.
Het was namelijk in een ruime omtrek ook buiten te horen.

Het was een regenwater pomp van de gemeente op 110 meter van mijn huis.
Deze ging echter alleen periodiek aan als de regenwater put vol begon te raken om dit naar het normale "vuile" riool te pompen. Ze hadden namelijk een gescheiden riool systeem aangelegd in onze buurt, maar hebben dit nooit voltooid en nu wordt het regenwater gewoon overgepompt op het normale riool...

Na lang bij de gemeente gezeurd te hebben is er iemand gekomen, en hebben ze mijn analyses bekeken.
De pomp is inmiddels vervangen en we horen nu helemaal niets meer.

Laag frequent geluid kan best ver dragen, maar 47Hz is redelijk goed door iedereen te horen. Dus als het alleen in jouw appartement te horen is, gok ik dat het uit het pand zelf moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboX
OverSoft schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:22:
Wij hebben thuis 3 jaar lang last gehad van een 17.8Hz toon. Het vervelende was dat lang niet iedereen dat hoorde (slechts 10% van de mensen kan tonen onder de 20Hz horen).

In die tijd heb ik een hele zoektocht gedaan om de toon te lokaliseren.
https://twitter.com/OverSoftNL/status/1257606199937286145

Uiteindelijk heb ik de bron gevonden door met 2 microfoons in de buurt te gaan meten en te gaan trianguleren.
Het was namelijk in een ruime omtrek ook buiten te horen.

Het was een regenwater pomp van de gemeente op 110 meter van mijn huis.
Deze ging echter alleen periodiek aan als de regenwater put vol begon te raken om dit naar het normale "vuile" riool te pompen. Ze hadden namelijk een gescheiden riool systeem aangelegd in onze buurt, maar hebben dit nooit voltooid en nu wordt het regenwater gewoon overgepompt op het normale riool...

Na lang bij de gemeente gezeurd te hebben is er iemand gekomen, en hebben ze mijn analyses bekeken.
De pomp is inmiddels vervangen en we horen nu helemaal niets meer.

Laag frequent geluid kan best ver dragen, maar 47Hz is redelijk goed door iedereen te horen. Dus als het alleen in jouw appartement te horen is, gok ik dat het uit het pand zelf moet komen.
Bedankt! Ja ik had ook al dit type informatie in mijn zoektocht voorbij zien komen na het zoeken op een hoorbare lage toon, maar het geluid is enkel dicht bij de muren goed hoor en meetbaar, en binnen deze vertrekken zijn er zelfs 'dode' plekken waar het geluid niet hoorbaar is.

Gelukkig heb je het gefixed gekregen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SkullboX schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Deze post gemist ondanks dat ik meldingen zou moeten krijgen, bedankt!

Draaien jullie ook wel eens hele korte programma's van totaal <20 minuten (eveneens soms gevolgd door die korte intervallen)?

Gaat dit af en toe omgooien van de was soms meer dan een uur door?

Wederom bedankt!
Het punt van @Mickalex is een goede. Onze droogkast wordt vaak gebruikt en draait soms maar kort als er weinig was in zit of als de was al relatief droog is. Als het programma afgelopen is dan gaat hij met enig interval de was even omgooien om kreuken te voorkomen. Dit doet hij een tijd lang (een uur of 2?) om dan uiteindelijk gewoon echt te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
amboly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Same here, dit klinkt heel aannemelijk! Als ik tijd heb zal ik de frequentierespons van mijn droger eens proberen te meten.
Eveneens bedankt, een droger lijkt mij dan een redelijke aanname aangezien het niet afhankelijk lijkt te zijn van weer en hoofdzakelijk overdag gebruikt wordt, waarschijnlijk door medebewoners. Zijn de vibraties van een droger te scheiden van de structuur (ervan uitgaande dat het gewoon op de grond staat).

Ik heb mijn metingen zelf met Spectroid (Android) gemeten, die krijgt hier elders in the post ook goede recensies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickalex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-03 13:10
Er zitten inderdaad korte programma's op maar dat zegt niet alles, er zit namelijk ook een vochtsensor in. Zo is het mij wel eens gebeurd dat ik een kledingstuk snel wou drogen, maar omdat er te weinig vocht uit het kledingstuk komt stopt de droger vanzelf (die van ons weegt niet hoeveel was er in zit). Als dát gebeurt is de droger er inderdaad binnen 20 minuten klaar mee. (en zit ik nog met een nat shirt, maar daar gaat het nu niet om ;) )

Hoe lang het omgooien achteraf duurt durf ik niet te zeggen. Of dat na een uur zou moeten stoppen of na 2 uur. In de handleiding kon ik het zelf niet vinden, maar als je het zelf nog wil onderzoeken; we hebben een Bosch wta74201nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 21:52
Even advocaat van de duivel spelen. Als je oordoppen in doet is het geluid bij jouw nog steeds aanwezig?

Ik weet dat je iets meetbaars heb waargenomen. Maar zou het misschien tinnitus kunnen zijn?
Ik heb deze brom namelijk ook in mijn oor. Ook meetbaar, maar het bleek dat de spier in mijn 3e nekwervel strak stond. Deze is toen gekraakt en sindsdien is het gebrom ook weg.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:52:
Even advocaat van de duivel spelen. Als je oordoppen in doet is het geluid bij jouw nog steeds aanwezig?

Ik weet dat je iets meetbaars heb waargenomen. Maar zou het misschien tinnitus kunnen zijn?
Ik heb deze brom namelijk ook in mijn oor. Ook meetbaar, maar het bleek dat de spier in mijn 3e nekwervel strak stond. Deze is toen gekraakt en sindsdien is het gebrom ook weg.
TS geeft duidelijk aan dat hij het geluid enkel hoort als het ook te detecteren is via z'n app. Behalve als TS maar de halve waarheid verteld is dit niet iets wat alleen hij hoort.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
True schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:57:
[...]

TS geeft duidelijk aan dat hij het geluid enkel hoort als het ook te detecteren is via z'n app. Behalve als TS maar de halve waarheid verteld is dit niet iets wat alleen hij hoort.
Het is inderdaad goed meetbaar op een app (screenshots in thread); zowel volume (het is harder dan omgevingsgeluid) als de constante stabiele piek op 47Hz. Bovenbuurman is vorige week ook even langs gekomen om het te beluisteren - hij hoort het in zijn appartement niet, hier wel duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:28
Net even gekeken met de Specteroid app, onze Samsung warmtepomp droger geeft inderdaad ook een piek rond 46 Hz, draait soms een uur of meer constant achter elkaar door (begin van programma) en draait als hij bijna droog is korte periodes met lange pauze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-04 15:10
Ik heb het net gemeten, de dominante frequentie vlak voor de droger is 100Hz, maar geloof het of niet, in de slaapkamer erboven is het geattenueerd tot precies 47Hz. Dit is natuurlijk puur toeval (elk huis/drogeropstelling is anders), maar het geeft wel een indicatie dat een droger van 1 van de buren een plausibele verklaring kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:23
Zoals aangegeven al is zou het helpen als je op het moment van meten en de 47Hz frequentie meet de stroom eraf kunnen halen. Blijft het zitten dan is het in ieder geval niet bij jou. Daarbij kan je natuurlijk bij de buren ook meten in de hoop dat daar in ieder geval een Hoge Frequentie is (evt andere frequentie). Eventueel kan dat apparaat uit en dan bij jezelf weer meten om te zien of de 47Hz weg is.

Kan namelijk nergens vinden of je stroom erafhalen al had geprobeerd na de suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:45
FlowChef schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:48:

Kan namelijk nergens vinden of je stroom erafhalen al had geprobeerd na de suggestie.
Dat heeft hij al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
amboly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:46:
Ik heb het net gemeten, de dominante frequentie vlak voor de droger is 100Hz, maar geloof het of niet, in de slaapkamer erboven is het geattenueerd tot precies 47Hz. Dit is natuurlijk puur toeval (elk huis/drogeropstelling is anders), maar het geeft wel een indicatie dat een droger van 1 van de buren een plausibele verklaring kan zijn.
Bedankt voor het nameten! In mijn slaapkamer bij de balkondeur meet ik als ik de 47Hz overal in mijn huis kan horen/meten ook een piek op 100Hz, verder is die piek er echter niet. 'Helaas' is het net na die meting gestopt dus kan ik even geen verdere metingen verrichten, maar ga mijn buren langs om te kijken of iemand daar een droger heeft; daar begint het wel erg op te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Mocht het de droger zijn.... bied die persoon 4 van die rubberen voetjes aan voor wasmachines enzo
Dat ze een tijdje daarmee "draaien". Wie weet helpt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:23
Bedankt! Heb ik die gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grand admiral Mause
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 13:24
mijn nieuwe koelkast bromt ook irritant in het laag. staat in een hoek dus resoneert als een malle. soms gaat ie een minuut of 5 aan soms een stuk langer. kijk eens in die richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik zou eens bij de buren vragen wie een Bosch droger heeft staan.
AEG doet hetzelfde, en vermoedelijk nog veel meer merken.
Heet gewoon 'antikreuk'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Het lijkt wel een thriller dit en nog spannender dan het EK. Ik ga morgen ook even de wasmachine (Samsung) en de droger "meten" hier (Miele) om te kijken wat daar uitkomt aan "herrie", maar ik verwacht eenzelfde score als @Nilvo Bij ons draait de droger 1.5 - 2 uur constant en dan korte bursts gedurende een lagere tijd om de was om te husselen.

Komen de meest gehoorde tijdsintervallen overeen met het "daltarief" dan is de kans groot dat het inderdaad een wasmachine of droger zal zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Houtenklaas op 28-06-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:24
Nilvo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:12:
Net even gekeken met de Specteroid app, onze Samsung warmtepomp droger geeft inderdaad ook een piek rond 46 Hz, draait soms een uur of meer constant achter elkaar door (begin van programma) en draait als hij bijna droog is korte periodes met lange pauze.
Hier dacht ik ook aan.
Mijn buurman werkt in ploegen en ik hoorde dus s avond eerst de wasmachine en dan wel eens 2-3 uur lang de droger ;( . En de droger flipt af en toe van richting, dat merk je dan ook.
Exact het geluid wat TS beschrijft, komt wel wat overeen alsof de stekker van de subwoofer sluiting maakt/ruis heeft :+ .
Uiteindelijk geen super storend geluid want kan er bij in slaap vallen, lekker monotoon.

Dus wellicht heeft er iemand in de buurt een (wp) droger aan staan?
Kan me voorstellen dat een WP nog een extra toon maakt. Een trommel op 45 hz is wel wat snel :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 28-06-2021 20:58 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:51

EiT

Ik heb ook last gehad van een zoemend geluid in huis, kwam ook op de meest vreemde tijden, soms lang soms kort.

Ik dacht dat het uit de meterkast kwam, maar het was de bel die er boven zat. :+

Ga ook eens bij je buren naast je kijken, misschien hangt/staat daar iets tegen de muur wat je hoort.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboX
Houtenklaas schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:53:
Komen de meest gehoorde tijdsintervallen overeen met het "daltarief" dan is de kans groot dat het inderdaad een wasmachine of droger zal zijn.
Nope, maar aangezien dit hele pand voorzien is van zeer potente zonnepanelen zou het juist lonen te drogen als de zon schijnt (al is de surplus dermate hoog dat er aan het einde van het jaar in de meeste gevallen netto opgewekt zal worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Vanmorgen zowel de wasmachine (Samsung) als de droger (Miele) gemeten, 47Hz is daar echt afwezig als dominante piek. Dominant bij beide machines is 100Hz en in iets mindere mate 50Hz (volgens de schaal een dB of 6) als toon, wel een hoop willekeurige ruis daarboven. Die 50Hz piekt ook echt op 50Hz en niet op 47Hz.

Toevoeging op 2 juli: @SkullboX Nog iets wijzer geworden?
Toevoeging op 19 juli: @SkullboX Nog iets wijzer geworden?

[ Voor 19% gewijzigd door Houtenklaas op 19-07-2021 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MariusB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-04-2022
Ik heb sinds een paar weken precies het zelfde bromgeluid in huis. Meestal 's avonds, 47Hz, soms continue en soms met tussenpozen even uit. Het rare is dat dat ik het in bepaalde hoeken van mijn appartement het geluid het sterkst hoor. Buiten op mijn terras kan ik het geluid niet waarnemen.

Google brengt me naar dit draadje. Prangende vraag is dus, ben je er nog achter gekomen waar het vandaan kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Ik heb niet elke post gelezen, maar misschien help ik er ooit iemand mee.

Ik heb ooit lange tijd veel last gehad van een duidelijk hoorbare brom, en dat bleek uiteindelijk de pomp van mijn vloerverwarming te zijn. De brom was vaak hoorbaar maar niet altijd. Deze liep ook niet per se gelijk met wanneer de vloerverwarming wel of niet aanstond, waardoor ik die optie al min of meer afgeschoten had. Daarnaast is de pomp onderdeel van een grotere control unit, waar niet zonder meer de stroom af te halen is, want als je niet zelf weet hoe je die hele unit in moet stellen, dan heb je daarna geen verwarming meer.

Het stomme is, de brom was in de woonkamer flink duidelijker hoorbaar dan in de berging, waar de daadwerkelijke pomp staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En weg. Niet naar de datum van het topic gekeken...

@MariusB Misschien TS een taggen, dan krijgt die vanzelf een melding te zien. @SkullboX is dit nog opgelost?

@twiFight Zoek maar eens op "staande golven". Prachtig om te constateren, lastig om goed op te kunnen lossen. Hoewel het soms helpt om een geluidsbron maar een klein stukje te verplaatsen, immers bij gelijke frequentie gaat de afstand een rol spelen.

[ Voor 81% gewijzigd door sypie op 25-03-2022 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-04 09:42
SkullboX schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:00:
[...]

Airco/koelkast lijkt mij toch sterk, ook al waren dit vroege gedachtes - ik hoorde het geluid even vaa nen even infrequent in de winter als zomer.
Met sommige aircos kun je ook verwarmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboX
MariusB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:47:
Ik heb sinds een paar weken precies het zelfde bromgeluid in huis. Meestal 's avonds, 47Hz, soms continue en soms met tussenpozen even uit. Het rare is dat dat ik het in bepaalde hoeken van mijn appartement het geluid het sterkst hoor. Buiten op mijn terras kan ik het geluid niet waarnemen.

Google brengt me naar dit draadje. Prangende vraag is dus, ben je er nog achter gekomen waar het vandaan kwam?
Hah, oude post.

Ik hoor het geluid helaas nog altijd af en toe, en nog altijd op exact 47Hz. Ik heb het met al mijn directe buren gechecked and alle stroom in mijn eigen appartement afgesloten om uit te sluiten dat het uit eigen bron komt.

Het lijkt zoals @sypie ook al aan geeft een staande golf te zijn. Mijn woonkamer en slaapkamer zijn beide ~3,75m breed dat redelijk goed lijkt te corresponderen met een staande golf van 47hz. Ik hoor niets in het midden van de breedte; wel bij de muren over de gehele lengte.

Hoor overigens ook af en toe een pulserende toon op 67Hz, die lijkt te corresponderen met de hoogte van mijn appartement.

Heb mij er proberen bij neer te leggen, en ben binnenkort enkele maanden in het buitenland waar het makkelijk te negeren is. Als ik nu de 47Hz toon hoor wanneer ik thuis achter mijn bureau zit verplaats ik mijn bureau nu tijdelijk naar het midden van de kamer. xD
Pagina: 1