Unifi setup uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:52
Mijn huidige setup is een Telenet Modem met wifi die naar de USW-Lite-16-PoE managed switch van Unifi geleid wordt.

Hier hangen dan diverse clients aan waaronder ook 1 UAP AC PRO.

Voorlopig heb ik dus Wifi via mijn Telenet modem en de UAP AC PRO. Echter voldoet de dekking niet volledig en vooral boven valt de snelheid serieus terug <20Mbps (soms naar 2 a 3 Mbps).

Ik zou dus deze setup wat willen uitbreiden, maar zit met volgende vragen:

- Wachten tot Wifi 6e?
- indien niet wachten: is 1 LR AP beter dan 2 Lite of Pro's? En de 5 of Wifi 6 dan?
- Is een wireless controller nodig om roaming netjes te laten afwerken?

Dank!

Never ever financial advice...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Beschikken je devices over WiFi6e?
Als dat niet zo is, heb je er nog niet heel veel aan (nu dan). Ik zou je Wifi lekker af laten handelen voor die UAP, en niet meer via je telenet modem. Dan 1 zo'n ding bijplaatsen op je bovenverdieping.

Een Wirelesscontroller heb je niet echt nodig. Je hebt alleen een controller nodig om die Unifi devices in te stellen, maar dat kan gewoon het desktoptooltje zijn dat ze hebben, heb je geen apart stuk hardware voor nodig. Als het eenmaal is ingesteld werkt het zonder die controller.

Afhankelijk van de grootte van je huis heb je aan 1 accesspoint extra zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24

lier

MikroTik nerd

Nee (je hebt toch nu een probleem en/of behoefte?
- indien niet wachten: is 1 LR AP beter dan 2 Lite of Pro's? En de 5 of Wifi 6 dan?
Hangt af van de eisen en wensen, persoonlijk zou ik altijd voor meerdere accesspoints gaan (maar dat is op basis van mijn behoefte).
Nee

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Neen, de frequenties zijn nog maar net goedgekeurd en het zal nog even wachten worden tot mainstream clients wifi6e ondersteunen. De eerste jaren zie ik dit ook enkel toegepast worden bij bedrijven.
kazzzdafke schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:58:

Wifi is een 2-weg systeem, je AP kan dan misschien wel ver zenden maar de antenne van je client moet het signaal terug kunnen sturen.. Verwacht dus geen zotte dingen van een LR. Maar in sommige gevallen heeft het nut, de LR is aangepast om gevoeliger te zijn voor terugkerend signaal dus hij presteert effectief beter op langere afstanden dan een lite of pro (zelf getest hier thuis en nog steeds in gebruik) maar zoals gezegd, verwacht er geen wonderen van, zeker niet als er veel muren en plafonds tussen zitten, dan stopt het bereik net zoals bij een lite of pro. Dus, liever 2x lite dan 1x LR, tenzij je echt niet anders kan. PS: voor thuis zou ik voor de lite's gaan ipv de pro's, meer dan voldoende. En om het proper af te werken, zet de wifi op je telenet modem uit en zet er een lite naast.. Wifi6 -> ja als je budget het toelaat en je veel clients hebt, anders is het geen ramp om met wifi5 te werken.
kazzzdafke schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:58:

Het roamen door clients is een client beslissing en elke client hanteert dan nog eens verschillende parameters. Apple is daar heel transparant in: https://support.apple.com/nl-be/HT203068

M.a.w. de controller heeft niets te maken met roaming maar dient puur voor management, je mag de controller zelfs uitschakelen eens je AP's ingesteld zijn, gaat geen verschil geven in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Bedankt, allemaal helder..
Ik ben aan het wachten tot de AP PRO 6 terug beschikbaar is.
Ik ga met 1 extra beginnen boven in het huis, dan 1 onder in de living (huidige) en de TN modem voorlopig nog aan laten staan.

Als ik van bovenaf het zou bekijken ziet het er dan zo uit:

Groen = gelijkvloers
Blauw = 1e verdiep

Op dit moment red ik het dus niet met een TN wifi en AP PRO wifi in het groen in dezelfde ruimte (overal wel inet, maar soms dus minder dan 4Mbit)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P3Jpn87Z83JrQeoOXeB4BJ4GLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sGFbIUe2dcytGfrygXFP9JW7.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door kazzzdafke op 24-06-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 19:32

Beyond

Dussssss.......

Waarom niet de Lite 6? Er zijn vergelijkingen op YouTube met de NanoHD en komt deze goed uit de bus.

Controller 24/7 is wel nodig voor statistieken (als je dat interessant) vindt.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ondertussen heb ik de Lite 6 vandaag ingestoken.

Is er iemand die me nu kan vertellen wat nu eigenlijk zo een beetje de beste/betere instellingen zijn voor de Unifi settings?

Op dit moment heb ik nog maar een "dom netwerk", dit wil zeggen gewoon 1 netwerk voor zowel LAN/WLAN als ioT etc..
Dit zal op termijn wel aangepast worden, maar eerst de huidige setup maar eens "juist" krijgen.

Dus dit zijn zo een beetje mijn settings, maar moet ik voor stabiliteit/performance/coverage nog aanpassingen maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZcwvG_yUi6lhowi-N6_vfu1klM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THenSPIy8YHAZQWMHcndpj7H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/120tcjLyG4AgURJXo9pcX1Ih0Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qsdhEIPCpMFvjYvjaEY5bua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gs8noMYWeyJ1mwjFtJsH2eBdUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6O429OuOyB2TGNOgC0LNBFtD.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1