KPN Glas Internet Only + EdgeRouter X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ServicePartner
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-10-2022
Hi tweakers,

Heb al meerder forums hierover moeten raadplegen, echter krijg ik het niet duidelijk.

Vanaf morgen krijg ik de beschikking over mijn kpn glasvezel verbinding. Mijn huidige verbinding is van Ziggo. Heb een EdgeRouter X in gebruik die op het moment prima mijn netwerk verzorgd, Ziggo modem in bridge naar de EdgeRouter. De KPN glas abbo die morgen actief wordt heb ik afgenomen met alleen internet, dus geen telefonie en tv. Ik wil morgen alles ‘’omprikken’’ van Ziggo naar KPN, nadat ik de Experiabox (eenmalig) heb moeten aansluiten zodat de lijn actief wordt. Hierna gaat de ExperiaBox weer in de doos en wil ik rechtsteeks van de NTU via ethernet naar wan poort op de Edgerouter. Ik heb begrepen dat ik alleen VLAN ID 6 moet taggen op mijn WAN poort en dat ik hierna internet zal moeten hebben. Is dit correct? Moet ik een Ppoe verbinding instellen en zo ja, welke gegevens moet ik hier invullen?

Ik zie namelijk in veel topics dat er complete scripts gedraaid moeten worden en dat sommige mensen met alleen internet van KPN alleen VLAN id 6 taggen op de WAN en klaar.

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de genomen moeite!

Beste antwoord (via ServicePartner op 24-06-2021 12:15)

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:20
De WAN interface gaat van DHCP (Ziggo) naar PPPoE (KPN). Op dit moment heb je als het goed is WAN_IN firewall rules op de WAN interface voor Ziggo. Die moeten dus op de nieuwe WAN interface terecht komen. Vrij simpel te doen in de GUI maar ook vrij belangrijk om niet per ongeluk te vergeten :-)

https://help.ui.com/hc/en...reate-a-WAN-Firewall-Rule

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Volgens mij zou je deze meeste informatie op de website van KPN zelf moeten kunnen vinden:
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Maar ik zou even het form doorzoeken, je bent absoluut niet de eerste die een EdgeRouterX wil gebruiken hiervoor :) Of anders dit topic op het form van KPN:
https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Voor internet heb je alleen VLAN 6 nodig. Volgens mij kan je voor pppoe willekeurige dingen invullen zolang je maar *iets* invult. Dus kpn/kpn zou al moeten werken bijvoorbeeld.

Als je geen uitgebreide confoguratie hebt staan in de edgerouter kan je gewoon de wizard volgen. Dus reset naar fabrieks instellingen en volg de wizard in de GUI. Die zet namelijk ook automatisch een firewall op wat wel zo veilig is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ServicePartner
Kasper1985 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:36:
Voor internet heb je alleen VLAN 6 nodig. Volgens mij kan je voor pppoe willekeurige dingen invullen zolang je maar *iets* invult. Dus kpn/kpn zou al moeten werken bijvoorbeeld.

Als je geen uitgebreide confoguratie hebt staan in de edgerouter kan je gewoon de wizard volgen. Dus reset naar fabrieks instellingen en volg de wizard in de GUI. Die zet namelijk ook automatisch een firewall op wat wel zo veilig is :-)
Is de reset fabrieksinstellingen nodig? Dit wou ik namelijk voorkomen omdat ik dan al mijn ip en portforwarding opnieuw moet instellen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Nee hoor is niet nodig perse. Dan moet je het alleen handmatig aanpassen en dus goed opletten dat je de firewall ook aanmaakt.

Zelf zou ik kiezen om met een "schone lei" te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ServicePartner
Kasper1985 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:55:
Nee hoor is niet nodig perse. Dan moet je het alleen handmatig aanpassen en dus goed opletten dat je de firewall ook aanmaakt.

Zelf zou ik kiezen om met een "schone lei" te beginnen.
Thx voor je antwoorden @Kasper1985

Het beginnen met een ''schone lei'' gaat mij enorm veel tijd kosten en wil ik echt voorkomen. De VLAN ID 6 taggen op de WAN poort is natuurlijke en koud kunstje, maar welke firewall rules heb je het dan over?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Kasper1985
De WAN interface gaat van DHCP (Ziggo) naar PPPoE (KPN). Op dit moment heb je als het goed is WAN_IN firewall rules op de WAN interface voor Ziggo. Die moeten dus op de nieuwe WAN interface terecht komen. Vrij simpel te doen in de GUI maar ook vrij belangrijk om niet per ongeluk te vergeten :-)

https://help.ui.com/hc/en...reate-a-WAN-Firewall-Rule

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robku78
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 12:14
Kleine tip om je huidige config makkelijk over te zetten. Als je met SSH inlogt op je router en het commando 'show configuration commands' uitvoert. Dan krijg je je config in platte tekst terug, zonder opmaak.

Deze kun je eventueel aanpassen en via copy / paste weer terug zetten. Scheelt je erorm veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ServicePartner
Robku78 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:45:
Kleine tip om je huidige config makkelijk over te zetten. Als je met SSH inlogt op je router en het commando 'show configuration commands' uitvoert. Dan krijg je je config in platte tekst terug, zonder opmaak.

Deze kun je eventueel aanpassen en via copy / paste weer terug zetten. Scheelt je erorm veel tijd.
Thx!

Ga ik vanavond zeker even naar kijken. Deze aanpassingen zijn in de EdgeRouter ook makkelijk aan te passen in de config three, toch? Ipv DHPC naar PPPoE, username/password mag willekeur zijn, op de WAN port VLAN 6 taggen en done toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robku78
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 12:14
Mijn ervaring is dat plain text aanpassen vele malen makkelijker en sneller is dan door een GUI heen manouvreren. Maar alleen als dit mogelijk is. Heb je andere instellingen nodig die er nog niet instaan (en je weet de syntax niet), kan het makkelijker zijn om dit via de GUI of config tree te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50
Vergeet naast het aanmaken van de vlan (vif 6) met pppoe ook niet om nog je NAT rule aan te passen qua outbound interface, en je wan interface onder Port-forwarding.

Zijn genoeg voorbeeldjes te vinden als je zoekt op edgerouter en KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-02-2023
Zijn inderdaad geneog voorbeelden te vinden. Mijn quick en dirty instelling voor naast mijn primaire WAN (DSLBridged) is de volgende:

set interfaces ethernet:
eth3 description 'WAN2 GPON Ethernet'
eth3 duplex auto
eth3 mtu 1512
eth3 speed auto
eth3 vif 6 description 'WAN2 Internet vlan 3.6'
eth3 vif 6 mtu 1508
eth3 vif 6 pppoe 0 default-route none
eth3 vif 6 pppoe 0 ipv6 address autoconf
eth3 vif 6 pppoe 0 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1
eth3 vif 6 pppoe 0 ipv6 enable
eth3 vif 6 pppoe 0 mtu 1500
eth3 vif 6 pppoe 0 name-server none
eth3 vif 6 pppoe 0 password ppp
eth3 vif 6 pppoe 0 user-id xyz@internet
eth3 vif 7 description KPN-VOICE
eth3 vif 7 mtu 1500
eth3 vif 4 description KPN-IPTV
eth3 vif 4 mtu 1500

Hierbij kan je handmatig route toevoegen, en activeren als je over de glasvezel wil gaan. Deactiveren als je over je gewone WAN wil gaan. Heb dit gebruikt om even snel up/down speed te meten.

N.B. heb de firewall instellingen weggelaten hier.
Pagina: 1