NAS aansluiten en benaderen vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triplecrown
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-01-2022
Hey mannen en vrouwen, :)

Ik zal beginnen met dat wat ik probeer te bereiken, als dit uberhaupt mogelijk is.

Ik wil files (video- mp4/mkv en fotos) kunnen downloaden via mijn laptop, direct naar een NAS (?).
Vandaaruit wil ik graag die fotos en videos kunnen bekijken op mijn tv.

Hier is wat ik heb

Meterkast glasvezel, Draytek modem (t-mobile). Daar hangt een GB switch aan.
Ik heb bij renovatie van mn huis in elke kamer Lan bekabeling laten aanleggen, dus de tv's zijn allemaal bekabeld. Vanuit de switch in mn meterkast gaan zo/n 10 netwerkkabels het huis in.

Kan ik nu in mijn meterkast een NAS plaatsen, daarna vanaf mn laptop (soms bekabeld, soms via wifi) bestanden downloaden direkt naar de NAS en de NAS dan vanaf mn TV benaderen en de videos en fotos bekijken?

Ik zal de vraag en het plaatje vast ingewikkelder stellen dan het is. Is er meer info nodig voor een goed antwoord?
Is er een bepaald type NAS die prima genoeg is voor wat ik wil?
Moet ik nog aan portforwarding ect doen/instellingen in de t-mobile Draytek modem aanpassen?

Complete leek hier, dus leg t uit alsof ik 5 jaar ben, please!

Nu heb ik de bestanden op mn laptop, zet ze op een stick, stop de stick achterin de tv en kan dan kijken. Daar wil ik dus vanaf, dat stickie gedoe, bestanden kopiëren van/naar ect.

Ik hoop dat wat ik wil, kan. En dan het HOE?

Alvast heel erg bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:54
Een nas van Synology heeft een mooie interface waarin je alles kan regelen.
Ook hebben die vaak de optie om een torrent of nzb app te installeren waaruit je alles kan downloaden.

Zo hoeft je laptop niet aan te staan en hoef je daarna ook niet alles te kopieren naar de nas.

Andere fabrikanten hebben die optie waarschijnlijk ook maar van synology ben ik het vrijwel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 22:48
Afhankelijk van welk OS je tv(s) draaien zou je kunnen kijken maar Plex. Je draait dan de Plex server op de NAS en en Plex client op de tv (of media player). Vanuit de plex client kan je videos en fotos afspelen/tonen.

Downloaden naar de NAS kan door de NAS schijf te “mounten” in je OS op je laptop. Maar er is ook automatiserings software voor natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Porten forwarden doe je alleen om diensten op je lokale netwerk publiek beschikbaar te stellen. En dat wil je niet, tenzij je echt weet wat je doet.

Eerst het probleem, dan de oplossing