Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen Advies - Oost/West platdak met schoorstenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Graag zou ik het 5x8 dak van 9m hoog vol leggen. d.w.z ik verbruik het allemaal wel Op dit moment ligt er 2000kWh op het dakje van de aanbouw(niet te zien op de foto), pal zuid.

Locatie:Zuid is pal op de gevel, o/w is dus echt precies op de windrichtingen
verbuik:7000kWh (EV+WP)
Aansluiting: 25A 3fase

Het mooiste is dus een o/w opstelling op het hoge dak. ik probeer de linker schoorsteen nog te laten verwijderen, deze heeft geen functie. het pijpje in het midden kan ook weg, blijft alleen de voorste schoorsteen over...

Kan ik dan nu voor 14 gaan en later 2 bijleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfiPNIPq5uEsQ0HXVkLQe4LEmYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKc2REwsHfScDMYIcoucFhwD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogzoIkGqXeyodj8o3i_mxdRs1fU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LWrAAGEBKN9BbmbhtP1UaYR3.jpg?f=user_large

offfertes: Nu 4 binnen, 2 die op zuid zitten wat ik niet wil dus die vallen af mi.
2 op o/w met 14 panelen en SE 404+5k 3fasei beide prijzen zitten incl btw op 1,6€/W

[ Voor 18% gewijzigd door technopeuter op 24-06-2021 10:59 ]

diskeltische lurker

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
1.60 euro / Wp is geen serieuze prijs wat mij betreft.
Daarnaast is 14 a 16 panelen verdeeld over 2 richtingen icm 3 fase SolarEdge vragen om optimiser clipping.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Heb je de offerte al vergeleken met wat webshops die ook installeren rekenen?

Wat voor panelen worden er aangeboden? +/- 330 Wp of +/- 370 Wp? (die hebben een andere maat)
Daarnaast zijn niet alle panelen geschikt voor P404.

Ik zou een 3.6 kW enkelfase string omvormer aanraden en een offerte laten maken voor 14 panelen en een offerte voor 14 panelen plus 2 dezelfde toevoegen over een jaar.
Het liefst uiteraard die pijpjes meteen weg want die 2 extra panelen later toevoegen kost anders denk ik meer dan 2 euro / Wp excl BTW. (te lange tvt)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• technopeuter
  • Nu online
@busscherski bedankt voor je reactie! het is wel incl BTW, ik kan die nl niet aftrekken.
Dat clipping leek mij ook een probleem evenals de spanning die de 3fase omvormer nodig heeft.
Panelen zijn Longi 375 bij beide offertes

als ik alles bij elkaar klik op Winkelman kom ik op ca 6300 (incl.installatie) goedkoopste offerte is 6700
een stringomvormer kost dan (incl installatie) 5000

helaas kom ik niet van de schaduw van de onderste schoorsteen af...

diskeltische lurker

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Op zich verwacht ik geen clipping zelfs bij een 14 optimizer 3 fase SolarEdge systeem (Dat is met p404 en p505 binnen de ontwerprichtlijn). Je hebt er uiteindelijk net geen 10 nodig die maximaal gaan om de string spanning te halen, en de beide schoorstenen gaan niet tegelijk schaduw werpen. Die ene weg: nog mooier.

Designregels van 3 fase SE zijn een tikje ruimer dan die voor 1 fase systemen.

Maar... Dit is heel waarschijnlijk geen situatie waar je genoeg winst gaat halen uit een SolarEdge systeem.

Bijna alle panelen van meer dan 330-350W kunnen niet op p404 vanwege te hoge Isc. SolarEdge designer is daar voldoende scherp op, dus de diverse installateurs zijn wel erg lui bezig geweest. Allemaal overboord dus 8)7

Als je nou 14 van deze joekels https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-455-wp-perc.html in portrait dakjes aan een 5kW SMA tripower hangt, dan ben je er ook met een hele mooie 6kWp

Je kunt nog iets minder uitgeven door Goodwe of Growatt te pakken; maar het prijsverschil is mij te klein voor de 3 fase omvormers. 5kW als 1 fase kan soort van... maar is niet selectief op 25A, niet ideaal voor de netstabiliteit/spanning en zeker Solar Bouwmarkt wil dat niet installeren (terecht dus wat mij betreft)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
Inderdaad zoals @Ronald schrijft, die P404's zijn niet compatibel met die Longi panelen.
Je moet dan P505 hebben en die zijn duurder.

Installateurs die incompatibel panelen/optimisers aanbieden zou ik liever niet kiezen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je ze nou eens zo legt?

Dan heb je minder last van de schoorsteen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dZvnmGM6XAIXUxJg1eKa8nptmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile

https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• technopeuter
  • Nu online
@AUijtdehaag precies! dankjewel, zo zat het in mijn hoofd tot de eerst verkoper het eruitpraatte.. te hoog en gevaarlijk

diskeltische lurker

• AUijtdehaag
  • Niet online
50 kg betonvoet waait zo maar niet van het dak af hoor ;)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik blijf het zeggen... Ondanks dat het bij 3-fase minder snel een probleem is zal je nu wel moeten kijken of je meterkast dit extra vermogen nog aan kan. Immers voer je nu al 2kW in. Doe je dit 3-fase of 1-fase? En wat zou je voor de nieuwe set willen doen?

• technopeuter
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:01:
Ik blijf het zeggen... Ondanks dat het bij 3-fase minder snel een probleem is zal je nu wel moeten kijken of je meterkast dit extra vermogen nog aan kan. Immers voer je nu al 2kW in. Doe je dit 3-fase of 1-fase? En wat zou je voor de nieuwe set willen doen?
ik zou dan 2x8 panelen van bijv 375 en dan op iedere helling een Growatt MIC 3000TL-X 1 fase Omvormer
Dus op iedere fase een eigen omvormer. is dat een idee? iig goedkoper als een 3 fase omvormer

Maakt voor de balans geen bal uit hoor, slimme meters hoef je niks te balanceren, dus 200W verbruik tussen L1 en N en 500W opwek tussen L3 en N is voor de meter gewoon -300W

diskeltische lurker

• busscherski
Het laatste voorstel van @technopeuter wil ik wel even in Sunnydesign zien en dan vergeleken met een 3.68 kW enkelfase model die gewoon alle 16 panelen heeft. Vergeleken met een 3 fase model van 4 kW.
(gereageerd vanaf mijn telefoon)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:37

Gerco-M

mijn tornado res.

technopeuter schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:24:
[...]

ik zou dan 2x8 panelen van bijv 375 en dan op iedere helling een Growatt MIC 3000TL-X 1 fase Omvormer
Dus op iedere fase een eigen omvormer. is dat een idee? iig goedkoper als een 3 fase omvormer

Maakt voor de balans geen bal uit hoor, slimme meters hoef je niks te balanceren, dus 200W verbruik tussen L1 en N en 500W opwek tussen L3 en N is voor de meter gewoon -300W
Nee voor de balans boeit het niet, maar het is wel een heel stuk verstandiger en meer "future proof" om het gewoon netjes op 3 fase te doen als dat ook probleemloos kan. Zelfs als het iets duurder is dan nog is het zeker wel aan te bevelen vanwege stabiliteit op de fasen en eventuele te hoge net spanning in de toekomst. Als er in je regio / straat dan problemen komen zijn de 1 fase omvormers het eerst in de problemen en kan jij gewoon blijven opwekken ;)

En natuurlijk als je in de toekomst zelf iets met 3 fase gaat doen kwa laadpaal / inductie koken / warmtepomp of anders dan is het ook wel handiger voor jezelf. Dan ben je er gelijk gewoon helemaal klaar mee en klaar voor en klopt het gewoon :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMKFqit2szj2v8qyIRAPmOITBq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ywiFk2eBFClMCBI87aaXuYJ.png?f=fotoalbum_large

Stiekem is het niet zo'n gek idee om er 2x2.5kW Growatt bij te hangen.

Dan zijn de 3 fasen van @technopeuter vrij netjes in balans (Samen met de 2kW die er al is)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
Dankje @Ronald

Ook die 3.6 kW enkelfase omvormer vind ik niet slecht. Tenminste indien je die laatste 100 kWh per jaar niet hoeft.

Je netspanning moet wel erg rampzalig zijn als je niet 1 van de fasen laag genoeg hebt daarvoor.

• Ronald
@busscherski Ik ken iemand waar het vrij rampzalig is O-)

• technopeuter
  • Nu online
Dus met betonnen schans, 2 omvormers en 16 panelen ben ik 4400 kwijt.
Hou ik 2300 als reserve...
Bedankt mensen, ik had meer verwacht van de offertes, laatst zag ik een strandtent (0% kans op schaduw) met SE-systeem, kennelijk zijn die zo groot dat ze de hele markt overnemen.

zorg 1: moet ik de achterkant van de schans niet dichtmaken?
zorg 2: mooiste zou zijn een extra 3fase groep in de meterkst met 100mA aardlek ervoor en de 3 systemen er achter, mag dat ivm de totale belasting van de nul-leiding?

diskeltische lurker

• Ronald
1) Ik denk van niet door het nogal brute gewicht van de schansen. Maar Sun Solar zou je moeten kunnen adviseren.
2) Waarom niet 3 van deze? https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
30mA zou met moderne omvormers gewoon okay moeten zijn.

Enkelfasige groepen achter een 3 fase automaat/alamat mocht geloof ik een tijdje niet van NEN1010, maar geloof dat het weer afgezwakt is... (Ik verwijs je door naar het Electratopic)...

• Septillion

Septillion

Je hebt zeg maar 16A op elke fase qua invoer beschikbaar voor het een issue
technopeuter schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:24:
Daarmee bedoel je natuurlijk wel alleen de financiële balans. ;) Voor de balans van het net zou het veel fijner zijn als dit soort vermogens alleen 3-fase ingevoerd zouden worden.

Qua groepen, de losse fases van een 3-fase groep als losse fases verspreiden lijkt me erg onwenselijk. En ja, schijnbaar mag het weer om 1-fase groepen achter een 3-fase aardlek te plaatsen maar mijn inziens erg onwenselijk wegens het wegstrepen van de lekstromen. Voor een semi-vaste installatie zoals PV misschien iets minder relevant maar ik zou gewoon een 16A B-kar 30mA alamat per omvormer pakken.

• technopeuter
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:43:
Je hebt zeg maar 16A op elke fase qua invoer beschikbaar voor het een issue

[...]

Daarmee bedoel je natuurlijk wel alleen de financiële balans. ;) Voor de balans van het net zou het veel fijner zijn als dit soort vermogens alleen 3-fase ingevoerd zouden worden.

Qua groepen, de losse fases van een 3-fase groep als losse fases verspreiden lijkt me erg onwenselijk. En ja, schijnbaar mag het weer om 1-fase groepen achter een 3-fase aardlek te plaatsen maar mijn inziens erg onwenselijk wegens het wegstrepen van de lekstromen. Voor een semi-vaste installatie zoals PV misschien iets minder relevant maar ik zou gewoon een 16A B-kar 30mA alamat per omvormer pakken.
huidig i mijn MK zitten alle groepen achter 2 3f AL...
Als ik elke string zijn eigen fase geef zit ik best mooi te belasten op de 3f lijkt mj.

diskeltische lurker

• Septillion

Septillion

Dan zal de belasting inderdaad al een heet stuk mooier zijn ja :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

technopeuter schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:17:
Dus met betonnen schans, 2 omvormers en 16 panelen ben ik 4400 kwijt.
Hou ik 2300 als reserve...
Bedankt mensen, ik had meer verwacht van de offertes, laatst zag ik een strandtent (0% kans op schaduw) met SE-systeem, kennelijk zijn die zo groot dat ze de hele markt overnemen.
heeft niets met grote te maken, maar met angst zaaien. -O-

overdreven gedoe over brandrisico's overdreven gedoe over gemiste opbrengst. overdreven gedoe over een mogelijk kappot paneel :N

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb hier trouwens nog de gegevens van de oost west uit eerder plaatje
https://pvoutput.org/list.jsp?id=89950&sid=79680

SMA 5.0 1-fase op 3-fase aansluiting :z

Nadat de installatie aangesloten was en 1-fase aansluiting bleek de hoofd meter niet geschikt en is er een 3-fase aansluiting van gemaakt.
Kan ikke niks aan doen. :D

• Ronald
twain4me schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:39:
[...]

heeft niets met grote te maken, maar met angst zaaien. -O-

overdreven gedoe over brandrisico's overdreven gedoe over gemiste opbrengst. overdreven gedoe over een mogelijk kappot paneel :N
Meer componenten, meer geld, meer marge, betaald worden door SE bij vervangen onder garantie...

Installateurs hebben meestal niet het beste voor met de klant... En dan heb ik inmiddels ergere voorbeelden dan de zonnestroom branch... Solaredge is tenminste (bijna altijd) niet een foute oplossing, alleen onnodig duurder.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Ronald schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:04:
[...]

Meer componenten, meer geld, meer marge, betaald worden door SE bij vervangen onder garantie...

Installateurs hebben meestal niet het beste voor met de klant... En dan heb ik inmiddels ergere voorbeelden dan de zonnestroom branch... Solaredge is tenminste (bijna altijd) niet een foute oplossing, alleen onnodig duurder.
ze weten het wel te verkopen ja.

Ik heb weinig problemen met de hardware, met de 2ehands autoverkoper/verzekerings verkoop technieken heb ik wel problemen. ik heb er hier 2 over de vloer gehad die beide (verschillende bedrijven) niet alleen de boel ietsje mooier voorspiegelen of de concurentie een beetje zwart maken, wat min of meer normaal is, je probeerd immers iets te verkopen, maar gewoon keihard zitten te liegen en dat is toch wel iets anders, je hebt ook gewoon een zorgplicht.

Ooit SE erop aangesproken, nooit antwoord gehad, dat 2 verkopers exact dezelfde onzin vertelde en dezelfde verkoop techniek hanteren en dat SE niet netjes wil reageren geeft mij het vermoeden dat ze deze verkoop techniek niet alleen gedogen maar zelfs ondersteunen danwel aanleren en dan ben je bij mij volledig af als bedrijf.
Ik zal er in iedergeval nooit iets van kopen, jammer want het product heeft een toepassingsgebied. (het is alleen een stuk meer niche dan ze zelf beweren.)

• Ronald
@twain4me ik ken de details natuurlijk niet... Maar ik heb voor de vraag vloerisolatie van een vloer met vloerverwarming offertes gehad.... Die geeneens vloerisolatie waren, en op zijn slechtst zelfs een negatief effect kon hebben (volgens TNO). Hoezo zorgplicht...

• technopeuter
  • Nu online
enige waar ik me zorgen over maak is of het dak (hout) dat gaat houden.
10x 50kg + 16x 20kg is toch 820 kg aan belasting

Inmiddels uitgezocht: er eeft ooit grind opgelegen en dat doet al minimaal 75kg/m2 dus deze installatie moet ook kunnen

imiddels is het gelegd:
16x400Wp en een Goodwe DNS5000 met schaduwmanagement achter een 25A automaat.
bedankt allen voor de adviesen

[ Voor 12% gewijzigd door technopeuter op 01-10-2021 19:27 ]

diskeltische lurker

• technopeuter
  • Nu online
resultaat na 1 jaar: 6098kWh opbrengst

diskeltische lurker

Pagina: 1