Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 14:38
Ik heb een HP ZBook G6 laptop met een Intel Xeon E2286M processor, die volgens de specificaties maximaal 5 GHz zou moeten kunnen halen. In de praktijk komt deze echter niet boven de 4,5 GHz uit. Ik vind dat vreemd.

Zou kunnen liggen aan het koelen maar tijdens het voorjaar legde ik mijn computer nog wel eens de nacht van tevoren in de kofferbak en als ik dan 's ochtends op werk kwam, was de computer goed koud. Ook dan haalt hij maximaal 4,5 GHz, dus aan alleen de koeling ligt het volgens mij niet.

Turbo etc. staat gewoon allemaal aan in de BIOS, zoals standaard.

Weet iemand hoe ik toch het maximale uit de processor kan halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:37
Deze cpu heeft de optie om de TDP terug te schroeven, mogelijk is daar bij jouw laptop gebruik van gemaakt en haal je daarom de hoogste snelheden niet?

CPU Specifications

# of Cores 			8
    # of Threads 		16
    Processor Base Frequency 	2.40 GHz
    Max Turbo Frequency 	5.00 GHz
    Cache 			16 MB Intel® Smart Cache
    Bus Speed 			8 GT/s
    TDP 			45 W
    Configurable TDP-down 	35 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Kan je een stresstest doen? Zowel op 1 core als op meerdere cores?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

Heb je het ook getest met de laptop aan een lader? En dan specifiek aan de lader die bij de laptop hoort (150W voor de 15" G6 en 200W voor de 17" G6)
Veel laptops schakelen terug naar een lagere frequentie als ze niet aan de lader hangen om zo de accu te sparen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Die 5GHz wordt alleen op 1 core gehaald, niet op allemaal. Houdt dat ook in het achterhoofd.

Het is feitelijk alleen marketing. Ze zouden er beter aan doen om de all-core frequentie ook te vermelden, maar dat doen ze tegenwoordig niet meer.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:46

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad wat @nelizmastr aangeeft, geadverteerde turbospeeds (bij CPU's) zijn meestal maar voor 1 core.

En eerlijk gezegd, heb ik een CPU sinds de introductie van turbo eigenlijk nooit zo'n maximale singlecore zien halen, omdat er altijd wel een andere core ook actief bezig is en meestal de CPU wel blijft steken op z'n maximale all-core turbo.

Bij sommige PC's/laptops staat turbo ook default op 'uit' (vorige PC die ik had met MSI bordje stond turbo standaard uit in de BIOS). Meeste hebben het wel aanstaan, maar je kan altijd even controleren (al verwacht ik dat de BIOS van zo'n OEM laptop wel helemaal gestript is van opties om in te stellen...maar wie weet staat er wel iets over de turbo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Probeer de tool: Intel Extreme Tuning Utility eens, zo heb je snel meer inzicht en kun je met het wattage spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 14:38
Dank voor alle reacties! Wordt erg gewaardeerd.

Ik ben werkzaam in de engineering en ik bekijk mijn frequentie vaak bij intensieve “single core” taken, zoals het openen van een tekening in ons tekenpakket. Daarbij komt de frequentie dus niet boven de 4.5 GHz. Na het lezen van de reacties denk ik dat het komt door of de TDP of dat een van de andere cores een beetje van de frequentie “afsnoept”. Ik zal eens kijken of ik een single core stresstest kan draaien die dit voorkomt. (Iemand tips voor een representatieve test?) Weet iemand waar ik de TDP van deze laptop kan vinden?

Wat betreft de lader: de laptop hangt aan de meegeleverde 150W lader (voor 15”). Ik weet dat de 17 inch Zbooks geleverd worden met een 200W lader maar ik denk dat de 150W ook voldoende moet zijn voor dit 15” model.

De 150W lader werkt overigens ook op de 17”, alleen werkt de 150W lader niet op de HP Thunderbolt 3 dock in combinatie met deze 17”. Wellicht dat HP bij de 17” de 200W lader levert, zodat je deze kunt omwisselen met de 150W adapter van de docking wanneer je deze gebruikt.

Ik geloof dat de Intel Extreme Utility niet werkt met Xeon processors. In de bios staat de Turbo overigens gewoon aan (zoals inderdaad standaard).
Pagina: 1