Afvoer loopt slecht door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 15:11
Sinds enige tijd heb ik last van een keukenafvoer die slecht doorloopt. Het water blijft in eerste instantie staan in de gootsteen maar na enige tijd loopt het toch door. Als ik een plopper gebruik loopt het water na een paar keer ploppen door, maar het lost het probleem niet structureel op.

Chemische ontstopper heeft tot nu toe geen enkel effect gehad.

Ik heb de siphon losgehaald en daar zit geen verstopping in.

Ter illustratie een foto. Wat ik raar vind is het volgende:

Ik heb twee keer kokend water in de gootsteen gegoten. De eerste keer:
  • Werd het rood en oranje aangegeven deel echt heet
  • Bleef het blauw aangegeven deel koud
  • Was het geel aangegeven deel warm
Bij de tweede keer werd alleen het rode deel heet, de rest bleef koud.

Bij de eerste keer heb ik vooraf chemische ontstopper erin gegoten en enige tijd laten inwerken.

Toen ik de siphon los had, liep het water zonder problemen uit het oranje / rode deel.

Mijn volgende stap is een ontstoppingsveer proberen, maar ik snap even niet waarom het water in dat rode deel blijft staan terwijl daar geen verstopping zit. Kan dat komen door lucht in de afvoer? En zo ja, waar zou dat door kunnen komen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Is je ontluchting in orde? Standleiding in huis wellicht verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
Rukapul schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:49:
Is je ontluchting in orde? Standleiding in huis wellicht verstopt?
Goede vraag, hou zou ik dit kunnen controleren?

Alleen de keukenafvoer heeft hier last van (gootsteen + aangesloten vaatwasser). De rest in huis loopt gewoon goed door. Ook geen problemen met de toiletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Geel zoveel mogelijk demonteren en daar met een ontstoppingsveer in gaan.

Heb je een idee hoe het leidingwerk verder is opgebouwd? In mijn keuken lag de leiding bijna horizontaal op de vloer met in de hoek een 90° bocht :F Die bocht slibte helemaal dicht. Toen ik de keuken heb verbouwd heb ik dat gelijk anders opgelost: meer afschot en 45° bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
ThinkPadd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:55:
Geel zoveel mogelijk demonteren en daar met een ontstoppingsveer in gaan.

Heb je een idee hoe het leidingwerk verder is opgebouwd? In mijn keuken lag de leiding bijna horizontaal op de vloer met in de hoek een 90° bocht :F Die bocht slibte helemaal dicht. Toen ik de keuken heb verbouwd heb ik dat gelijk anders opgelost: meer afschot en 45° bochten.
Geen idee hoe het verder is opgebouwd. Het is een nieuwbouwwoning van een paar jaar oud dus je zou verwachten dat het wel goed zit...maar ja, helaas niet altijd het geval bij nieuwbouw.

En thx, onstoppingsveer was inderdaad ook de volgende stap die ik in gedachte had. Alleen snap ik dus niet dat die siphon altijd koud blijft als je er heet water in gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 10:29
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/37421/files/16200649/gootsteen-wc-ontstopper-houten-steel.jpg

Had laatst ook een verstopte gootsteen. Kokend water etc hielp niet, maar een simpele ontstopper hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 10:55

lasharor

7 december 2004

Stinkt het als er geen water in zit?

Wat gebeurt er als je direct water in het gele deel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
MuVo schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:03:
[Afbeelding]

Had laatst ook een verstopte gootstee. Kokend water etc hielp niet, maar een simpele ontstopper hielp.
Yep, heb ik geprobeerd maar helaas ;)
Blauwschaap schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:43:
Als ik een plopper gebruik loopt het water na een paar keer ploppen door, maar het lost het probleem niet structureel op.
lasharor schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:04:
Stinkt het als er geen water in zit?

Wat gebeurt er als je direct water in het gele deel doet?
Het stinkt niet. Ik heb nog niet geprobeerd direct water in het gele deel te doen. Goed punt, ga ik nog proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 15:30
Ik heb het ook gehad in mijn keuken. Water liep slecht weg, en het sifonnetje was gewoon schoon. Zelf geprobeerd met chemische ontstopper en ook met een veer. Hielp allemaal niet.

Uiteindelijk een professioneel ontstoppingsbedrijf laten komen. Die komen met een gemotoriseerde veer. Binnen een half uur was de verstopping, die ongeveer 5-6 meter verderop in mijn afvoer zat, verholpen. Had ik zelf nooit kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wel even opletten (vooraf vragen wat het gaat kosten) als je besluit een ontstoppingsbedrijf te laten komen. Heb in huurwoning ook eens zo'n bedrijf over de vloer gehad. Kwartier werk en €120 af mogen rekenen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwschaap
ThinkPadd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:17:
Wel even opletten (vooraf vragen wat het gaat kosten) als je besluit een ontstoppingsbedrijf te laten komen. Heb in huurwoning ook eens zo'n bedrijf over de vloer gehad. Kwartier werk en €120 af mogen rekenen :/
De ellende is dat dit nog niet eens een absurd bedrag is...van wat ik online ben tegen gekomen is dit redelijk normaal (starttarief voor de eerste 45 minuten). :/

De echte oplichters rekenen 800 - 2000 euro en dan lossen ze het probleem niet eens op.

Mocht het zover komen, dan ben ik van plan om gewoon een lokale loodgieter te bellen. Heb al een paar bedrijven in het vizier die volgens mij wel betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Ja, het is misschien niet de goedkoopste oplossing. Het tarief was geloof ik inderdaad € 100 voor het eerste uur (ook als ze minder lang bezig zijn), en dan € 50 per uur dat ze langer bezig zijn.

Maar ja, het alternatief was een gootsteen in de keuken die praktisch onbruikbaar is. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt, zeker als mijn eigen tijd en middelen een beetje uitgeput raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 15:39
Ik zou geel zoveel mogelijk demonteren en daar met een ontstoppingsveer in gaan.
Karcher heeft ook riool-ontstoppers welke op een hogedrukspuit kunnen worden aangesloten. Als je een goede hebt met voldoende druk, werkt dit fantastisch. Wel uiteraard bij geel erin doen dan.
Of Caustic Soda zo laag mogelijk bij geel erin doen en dan met de waterkoker erin gieten. Krijg je wel een zooitje van maar werkt beter dan het HG-spul bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:55
Dat is geen gekke prijs toch? Veel goedkoper ga je het niet krijgen. Je bent in ieder geval niet genaaid.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 09:10
Mijn tandarts vraagt hetzelfde voor een kwartiertje "werk" en dan moet ik er ook nog eens zelf naar toe rijden.
Enfin, alle meegerekend vind ik 120 euro een prima bedrag om zo'n probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Bij mij was het een huurwoning. Nu ik in een koopwoning woon los ik het voortaan zelf wel op. Voor €120 kan ik heel wat nieuwe buizen/onstopveren e.d. kopen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 01:38

Spinez0r

At your service.

ThinkPadd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:26:
Bij mij was het een huurwoning. Nu ik in een koopwoning woon los ik het voortaan zelf wel op. Voor €120 kan ik heel wat nieuwe buizen/onstopveren e.d. kopen :P
Nieuwe buizen en een ontstoppingsveer zijn niet per definitie de oplossing voor je probleem.

Zo heb ik in mijn woning (BJ 2007) een structureel probleem dat de leiding van de keuken bijna horizontaal loopt en er gewoon zooi in blijft staan.

Heb 4 ontstoppingsbedrijven in 1 jaar laten komen á 120€ per keer, maar helaas, na een paar weken was het probleem terug. :o

Tot ik op een gegeven moment met de buren sprak, die gaven aan dat ze goede ervaring hadden met loodgieter X.

Deze man heeft op mijn afvoer een Y-stuk gezet met een schroefdrop.
Hij gaf aan dat je de leiding door moet spoelen terwijl je ontstopt, anders wordt de losgekomen drab niet afgevoerd naar het riool verderop.

Deze meneer heeft toen met een electrische veer en de kraan open de boel "schoongevreesd" en het probleem is nu al 2 jaar weg!

Het is dus ook een beetje geluk hebben met wie je treft, en hoe hard ze willen werken voor die 120 piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
ThinkPadd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:26:
Het is niet alleen het materiaal. Als ik een verstopping heb wil ik dat het binnen 48 uur opgelost is. Als ik daar vrij voor moet nemen kost dat ook geld.

En als ik het laat doen ben ik verzekerd tegen schade en heb ik garantie op het geleverde werk. Dat is me ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06-2024
slow whoop schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:12:
Ik heb het ook gehad in mijn keuken. Water liep slecht weg, en het sifonnetje was gewoon schoon. Zelf geprobeerd met chemische ontstopper en ook met een veer. Hielp allemaal niet.

Uiteindelijk een professioneel ontstoppingsbedrijf laten komen. Die komen met een gemotoriseerde veer. Binnen een half uur was de verstopping, die ongeveer 5-6 meter verderop in mijn afvoer zat, verholpen. Had ik zelf nooit kunnen oplossen.
Ik heb exact hetzelfde gehad. Zelf chemische ontstopper uit de supermarkt geprobeerd en een veer die ik zelf had. Geen succes, water liep nog steeds niet goed weg. Toen ontstoppingsbedrijf laten komen. Met een mechanische veer hebben ze de ontstopping op kunnen lossen.

Maar ben wel een probleem rijker: Ik vroeg voordat ze met de mechanische veer begonnen of er vuiligheid vandaan zou komen. We hadden namelijk net de muren in de keuken geschilderd en zou beetje zonde zijn als daar allemaal spetters op zouden komen. De werknemer gaf aan daar "niks over te kunnen zeggen". Wat? Ok nou dan dekken we de muren wel af. Vervolgens kwamen er wel degelijk spetters vanaf maar die vielen allemaal rondom het apparaat op de houten vloer. Maar deze spetters gingen er niet meer af. Werknemer ging vervolgens met de baas op kantoor bellen om te vragen wat er zou kunnen zijn. Baas: "hebben jullie ontstoppingsmiddel geprobeerd want dan heb je nu brandplekken in je vloer". Ja, natuurlijk heb ik dat geprobeerd, dat is zo'n beetje het eerste wat je probeert voordat je een bedrijf langs laat komen. Nou toen kreeg ik te horen dat dat niet had gemogen en dat als ze wisten dat ik onstoppingsmiddel had geprobeerd dat ze dan uberhaupt niet eens langs waren gekomen. Waarop ik kwaad reageerde dat ze, als dat zo belangrijk is, dat dan wel even hadden mogen vragen als zijnde de experts. En dat als je regelmatig met zo'n mechanische veer werkt en weet dat er spetters vanaf komen dat het - ongeacht wat voor vloer - misschien wel netjes is om de boel af te dekken met een paar handdoeken.

Dus, ontstopping opgelost, maar mag wel de vloer gaan schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

aljd3k schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb exact hetzelfde gehad. Zelf chemische ontstopper uit de supermarkt geprobeerd en een veer die ik zelf had. Geen succes, water liep nog steeds niet goed weg. Toen ontstoppingsbedrijf laten komen. Met een mechanische veer hebben ze de ontstopping op kunnen lossen.

Maar ben wel een probleem rijker: Ik vroeg voordat ze met de mechanische veer begonnen of er vuiligheid vandaan zou komen. We hadden namelijk net de muren in de keuken geschilderd en zou beetje zonde zijn als daar allemaal spetters op zouden komen. De werknemer gaf aan daar "niks over te kunnen zeggen". Wat? Ok nou dan dekken we de muren wel af. Vervolgens kwamen er wel degelijk spetters vanaf maar die vielen allemaal rondom het apparaat op de houten vloer. Maar deze spetters gingen er niet meer af. Werknemer ging vervolgens met de baas op kantoor bellen om te vragen wat er zou kunnen zijn. Baas: "hebben jullie ontstoppingsmiddel geprobeerd want dan heb je nu brandplekken in je vloer". Ja, natuurlijk heb ik dat geprobeerd, dat is zo'n beetje het eerste wat je probeert voordat je een bedrijf langs laat komen. Nou toen kreeg ik te horen dat dat niet had gemogen en dat als ze wisten dat ik onstoppingsmiddel had geprobeerd dat ze dan uberhaupt niet eens langs waren gekomen. Waarop ik kwaad reageerde dat ze, als dat zo belangrijk is, dat dan wel even hadden mogen vragen als zijnde de experts. En dat als je regelmatig met zo'n mechanische veer werkt en weet dat er spetters vanaf komen dat het - ongeacht wat voor vloer - misschien wel netjes is om de boel af te dekken met een paar handdoeken.

offtopic:
Zoiets kun je toch gewoon claimen bij je inboedelverzekering?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
aljd3k schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Da's balen. In mijn geval hadden ze een soort vloeistof-stofzuiger waarmee ze eerst mijn gootsteen en een deel van de afvoer mee leegslobberde. Geen last van spetters gehad. Natuurlijk wordt het altijd wel een beetje vies als ze aan het werk zijn en de veer weer uit de afvoer halen. Maar dat was zo schoongemaakt, en kan mijn (PVC) vloer wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voordat ik in mijn huis aller leidingen vervangen heb had ik erg veel verstopping problemen in zowel riool als afvoeren. Ik heb nooit ontstoppingsbedrijf gebeld aangezien ik het toch allemaal ging vervangen. (Meeste leidingen waren 40-70 jaar oud en verkeerd aangelegd). Ik heb toen een Kärcher K2 gekocht samen met de https://www.kaercher.com/...inigingsset-26377670.html en dat werkt echt geweldig.
ik was toentertijd ongeveer 160 euro totaal aan kwijt. (goedkoper dan een ontstopping bedrijf) En zolang je goed op het rode streepje op de leiding let heb je ook niet echt spetters in huis. Met als bijkomend voordeel dat je altijd zelf kan ontstoppen mocht dat nodig zijn. Gelukkig niet meer nodig gehad sinds ik 2 jaar geleden de leidingen fatsoenlijk heb aangelegd.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larsb8
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 12:00
Wellicht een idee om een camera door de leiding te laten voeren...

Inmiddels 6 maanden terug mijn eerste Apt. gekocht, na 5 maanden overstroomde me keuken tot 2 keer toe met Urine & Poep...

Na dat 4x een loodgieter is geweest om met een veer 5 meter diep elke keer te boren was het ook elke keer weer even weg.

Totdat het weer terug kwam na 2 dagen zijn ze met een camera in de stamleiding gegaan, uiteindelijk bleek in een bocht van de stamleiding een verstopping te zitten. mijn keuken was helaas het dichtstbijzijnde gaatje... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RevXTND
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
Voor een tientje de smalle ontstoppingsveer bij Bauhaus oid halen, die is 5 meter lang en waarschijnlijk voldoende. Hoef je ook niet te demonteren. Als je de handbediening eraf knipt en met wat ducktape er een oud boortje aan monteert past hij zo op je schroefboor en ben je 10 minuten later waarschijnlijk van je verstopping af. Wel met beleid gas geven, full power op je Makita kan slecht aflopen weet ik inmiddels uit ervaring 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 16:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tip: Kijk even in de kruipruimte of je afvoerpijp niet is doorgezakt. Dit was vorig jaar bij mij namelijk het geval.
Mijn afvoer loopt onder het huis nog een meter of 4 naar de rioolpijp. En deze was door gaan zakken en zat vol met verhard vet. En hier kan geen ontstopper tegenop, dus werd de pijp vervangen.

Nog een tip: Als je vet of jus door de gootsteen spoelt, doe dit dan met heet water er bij en flink wat er achteraan.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Harrie_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:57:
[...]

offtopic:
Zoiets kun je toch gewoon claimen bij je inboedelverzekering?
offtopic:
Opstalverzekering verwacht ik dan, aangezien het om de vloer gaat 8)7
Maar die zullen dan weer ongetwijfeld zitten te mokken dat het op de aansprakelijkheidsverzekering van de aannemer verhaald dient te worden o.i.d.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:26:
Nog een tip: Als je vet of jus door de gootsteen spoelt, doe dit dan met heet water er bij en flink wat er achteraan.
Je kunt ook gewoon geen vet of jus door je gootsteen spoelen en het bij het restafval doen. Als het vet doormiddel van heet water niet aan je eigen leidingen koekt, koekt het dan namelijk alsnog ergens verderop in de keten wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 16:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

scartissue schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Je kunt ook gewoon geen vet of jus door je gootsteen spoelen en het bij het restafval doen. Als het vet doormiddel van heet water niet aan je eigen leidingen koekt, koekt het dan namelijk alsnog ergens verderop in de keten wel aan.
Nee, want de dikke pijpen in de straat zouden niet door mogen hangen. En als dat wel het geval is, zullen ze op den duur sowieso dichtslibben.
En bij ons in de gemeente wordt het gehele riool om zo zoveel tijd onder hoge druk schoongespoten.

Overigens gooi ik geen liters vet door het putje. Alleen hetgeen aan mijn bord zit. Grote hoeveelheden belanden bij mij ook bij het restafval :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Hier een analoog geval. Altijd verstopping, ook loodgieter is geweest met elektrische trekveer... matig weglopen. liters ontstopper..idem. Maar...... toen kwam een nieuwe keuken. Niet schokkend, net iets andere hoeken in de afvoer, geen dubbele maar een enkele spoelbak, en presto... sindsdien loopt het weg als een malle. Dus de aansluitingen eens herzien kan soms werken, blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 16:39
Precies hetzelfde probleem hier, eerste keer ontstoppingsbedrijf niet verholpen (tot 12 meter erin). Leuk is dat het zelfs die avond erna slechter wegliep dan ervoor. En door de leuke constructie bij ons komt de leiding van de buren uit de tuin bij ons de keuken in. Ook top, want daardoor kan ik niet makkelijker op afschot werken.

Ik wacht even de offerte van het rioolbedrijf af, die overigens al 3 dagen op zich laat wachten, anders ga ik misschien zelf gewoon een aftakking maken die wel fors afloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Nyarlathotep schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Nee, want de dikke pijpen in de straat zouden niet door mogen hangen. En als dat wel het geval is, zullen ze op den duur sowieso dichtslibben.
Niet helemaal mee eens.
Je hebt gelijk dat ze niet door Zouden moeten hangen.
Maar theorie is niet altijd gelijk aan de praktijk.

Daarnaast zonder dorzakken is het niet een recht continue met afschot aflopende buis, en dan nog
Water spoelt veel sneler weg, vet (maar ook zeepresten) gaat aankoeken/klonteren, dus als het langs de erfscheidingsput komt kan het in het gemeentelijk riool zeker problemen veroorzaken.

bv in de uk
https://nos.nl/artikel/21...ange-vetberg-in-het-riool

In het riool hoort alleen pis, poep, water, wcpapier.
Het is niet gemaakt om dienst te doen als asbak, vuilnisbak, gftbak, vet & olie inzamelpunt (dat kleine beetje op je vaat daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 11:11
Nyarlathotep schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:26:
Tip: Kijk even in de kruipruimte of je afvoerpijp niet is doorgezakt. Dit was vorig jaar bij mij namelijk het geval.
Mijn afvoer loopt onder het huis nog een meter of 4 naar de rioolpijp. En deze was door gaan zakken en zat vol met verhard vet. En hier kan geen ontstopper tegenop, dus werd de pijp vervangen.

Nee, dat is verkeerd advies.. Nooit vet of jus door de gootsteen want dat is vragen om problemen. Vet en jus laten stollen. Hard geworden vet in de groene kliko. Overgebleven vloeibare jus kan wel door de gootsteen want dat stolt niet meer.
Pagina: 1