TIG lassen / Argon wat extreem snel op is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:40
Goedemorgen,

Ik heb een oude Kemppi overgenomen en een 10 liter argon fles eraan hangen, maar nu wil het zo zijn dat de vorige fles in 3 zaterdagen lassen er doorheen is gegaan en gisteren ben ik ook van 160 naar 140 gegaan op de meter met in totaal 15min lassen (3 bar op de meter). Je last namelijk elke keer maar een minuutje of zo om en las te zetten, dan weer voorbereidend werk en weer een minuutje.

Volgens de berekening zou ik aan een stuk met 5 liter p/m zo'n 400min aan 1 stuk moeten kunnen lassen met 1 fles. (10liter * 200 bar / 5).

Wat heb ik nu gedaan:
- Relatief oude slang van de meter naar de kemppi ingesmeerd met zeepsop om te kijken of ik een lek had, geen resultaat. Maar heb niet het volste vertrouwen dat het met zeepsop goed werkt
- Kemppi open gemaakt en gekeken hoe dat gas erdoorheen loopt, maar dat is niets meer dan een kort slangetje waar volgens mij niet veel mis kan zijn.
- Elke keer als ik langer dan een minuutje niet mijn volgende las zet even de gaskraan dicht, alleen dit lijkt geen verschil te maken
- Van 5 naar 3 bar gegaan en voor het lassen lijkt dit gelukkig geen verschil te maken. Alhoewel ik volgens mij cup 5 erop heb zitten. Dit is alleen geen oplossing natuurlijk.

Waar twijfel ik over
- Ik heb niet veel verstand van bar en liters per minuut, maar als ik op de meter rechts op 5 bar zet betekent dat toch 5 liter/minuut? Ik twijfel of ik dit wel correct heb en/of dan de juiste meter op de fles zit. Google geeft mij niet echt sluitend en geruststellend antwoord.
- De slang naar de toorts is heel lang en in een beschermhoes, zou het eventueel hier ook kunnen zitten?

Wat denk ik nog te kunnen doen
- Van die lekkage zoek spray kopen en op de gehele route van het gas insprayen

Jullie enig verstand van dit soort zaken? Ik doe het voor de hobby en mij kennis is beperkt wat gas/lassen betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_Fu1AgzD99Zs4RF7xOvsnkkPaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0limizaKfLDcHsZozlZudypM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Furion2000 op 24-06-2021 08:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De rechter manometer geeft de druk na de reduceer aan, 5 bar. Dat is iets anders dan 5 L/min en waarschijnlijk kun je die nog ergens anders instellen. Je zou de rechter eens op 2 bar kunnen zetten en kijken hoe het dan last, wss is je verbruik dan een stuk lager.

[ Voor 27% gewijzigd door deWit op 24-06-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
deWit schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:34:
De rechter manometer geeft de druk na de reduceer aan, 5 bar. Dat is iets anders dan 5 L/min en waarschijnlijk kun je die nog ergens anders instellen. Je zou de rechter eens op 2 bar kunnen zetten en kijken hoe het dan last, wss is je verbruik dan een stuk lager.
Dus toch! L/m niet op het reduceerventiel, maar waar dan wel vraag ik mij dan af.

Vind dat een beetje raar want want als je ergens anders L/m moet instellen, op hoeveel bar zet je dan het reduceerventiel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 20:53

mark-k

AKA markkNL

Bij mijn mig/mag apparaat heb ik een reduceer ventiel zitten met een balletje dat gaat zweven zodra er gas gevraagd wordt, die laat dan de liter per minuut zien. Bij jou is het 5bar op de uitgang, dan hangt je debiet af van je slang, maar dat zal sowieso stukken hoger liggen dan je gewenste 5L/min.

Edit: zoiets dus : https://www.allesvoorlass...rventielen?prod_id=169173

[ Voor 20% gewijzigd door mark-k op 24-06-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 15:00
Welke kemmpi heb je? Je hebt van die flowmeters die met een balletje werken ipv naald voor l/m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
@Rmanen HF 150 dc Super kempak

Bestaan er ook flowmeters (dat is volgens mij het balletje wat jullie bedoelen) die je er tussen zet? Het reduceerventiel wat ik nu heb was al vrij prijzig. Zo niet, dan is het een wat duurder leermomentje :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 11:38
Furion2000 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:38:
[...]

Dus toch! L/m niet op het reduceerventiel, maar waar dan wel vraag ik mij dan af.

Vind dat een beetje raar want want als je ergens anders L/m moet instellen, op hoeveel bar zet je dan het reduceerventiel?
Voor 50 euro kan je een reduceerventiel bij HBM krijgen. Ik denk dat je nu ergens in de range van 20 - 25 l/min zit.

Je kan het omrekenen met de diameter en lengte van je slang en toorts, maar dat is de kosten van het gas niet waard.
Furion2000 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:47:
@Rmanen
Bestaan er ook flowmeters (dat is volgens mij het balletje wat jullie bedoelen) die je er tussen zet? Het reduceerventiel wat ik nu heb was al vrij prijzig. Zo niet, dan is het een wat duurder leermomentje :D
Zeker! Maar die zijn ook niet echt goedkoop...

[ Voor 49% gewijzigd door EJonk op 24-06-2021 08:52 ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@EJonk Dat ventiel heeft toch ook geen flowmeter of ben ik nou gek? Ik zie alleen bar en restwaarde op de meter. Dus ook geen L/m indicator

Ik kreeg van de verkoper te horen dat ik absoluut voor kwaliteit moest gaan bij een ventiel en heb er nu een die bijna 3x kost van die. Niet erg als het verkeerd is maar ik zou er dan liever een flowmeter tussen zetten als dat mogelijk is.

HBM is een prijsvechter en dat wil soms iets zeggen over de kwaliteit of schieten mensen dan stijl achterover als ik dat zeg? :D

Wat je zegt van de 25 l/m klinkt logischer als ik naar de meter kijk!

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 24-06-2021 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJonk
Furion2000 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:56:
@EJonk Dat ventiel heeft toch ook geen flowmeter of ben ik nou gek? Ik zie alleen bar en restwaarde op de meter. Dus ook geen L/m indicator

Ik kreeg van de verkoper te horen dat ik absoluut voor kwaliteit moest gaan bij een ventiel en heb er nu een die bijna 3x kost van die. Niet erg als het verkeerd is maar ik zou er dan liever een flowmeter tussen zetten als dat mogelijk is.

HBM is een prijsvechter en dat wil soms iets zeggen over de kwaliteit of schieten mensen dan stijl achterover als ik dat zeg? :D
Check de linker manometer. Rechts is de restdruk van de cilinder, en links de flow.

HBM zit een beetje in het midden. Het is geen supercheapy chinesium spul, maar het is geen duitse tank. Hun lasmachines zijn duidelijk het product van goed ontwerp + goedkopere fabricage. Ik heb deze manometer en een overgenomen manometer van een 'goed' merk, en zie weinig verschil.

Is het een showstopper, of het meest kritische stuk gereedschap wat je hebt, ga dan niet voor HBM. Ben je net als mij een 'af en toe' lasser, is HBM prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@EJonk verdomd ik zie het. Dan ga ik eens kijken of ik deze kan terugbrengen zonder garantie bij de gasboer en gewoon op zoek naar het juiste ventiel.

Dank voor de bevestiging allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-05 19:06
Je zou ook nog de flow terug kunnen schroeven op dit reduceerventiel totdat je las vies/poreus wordt (En daar dan een beetje bij doen). Alleen je weet nooit echt hoeveel liter / minuut je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
Furion2000 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:07:
@EJonk verdomd ik zie het. Dan ga ik eens kijken of ik deze kan terugbrengen zonder garantie bij de gasboer en gewoon op zoek naar het juiste ventiel.

Dank voor de bevestiging allen!
Je kan ook voor de versie van Weldkar gaan, of Kayser, als je geen vriendjes bent/wilt worden met HBM.

Belangrijkste is dat je er geen pakt voor CO2. Het past niet, en volgens mij is zo'n ventiel met een maand klaar ivm aantasting van de gebruikte metalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Of een losse flowmeter voor op je gascup kopen.

https://www.rustbuster.nl...den-28/flowmeter-argonco2

[ Voor 48% gewijzigd door blitzkrieg op 24-06-2021 09:21 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je in 15 minuten 20 bar uit een 10 liter tank hebt verbruikt, dan komt dat neer op 200 liter in 15 minuten. Dat is 13,3 liter per minuut.

Als dat met 3 bar op de meter was, dan zou 1,1 bar op 5 liter per minuut uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 21:49
Wat je nu hebt lijkt niet een reduceerventiel gemaakt om te lassen.
Zelf heb ik op mijn lasapparaat dit ventiel zitten. Ik gebruik mijn lasapparaat ook alleen voor de hobby en ben tevreden over dit reduceerventiel.

[ Voor 6% gewijzigd door Meloenen op 24-06-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@simson0606 @eLScha , ja daar was ik nu eigenlijk al mee bezig, voor de time being een goede oplossing.

@blitzkrieg Zo te zien ook weer 4-5 tientjes dat voelt voor mij voortborduren op een eerdere fout. Wel goed om te weten dat die dingen bestaan. Die flowmeter ertussen zou dat trouwens ook zijn bedenk ik mij net :D

@EJonk Haha zo wil ik het niet noemen, HBM koop ik genoeg dingen alleen als ik voor een reduceerventiel op pad word gestuurd met kwaliteit dan is het niet de winkel waar ik aan denk.

Ik ga even een dagje bedenken wat de kwaliteit moet zijn van de juiste en wie weet koop ik die van HBM wel. Als jullie en anderen daar ook tevreden over zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, tevreden, ik heb ook las spulletjes van hbm.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Furion2000 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:24:
@blitzkrieg Zo te zien ook weer 4-5 tientjes dat voelt voor mij voortborduren op een eerdere fout. Wel goed om te weten dat die dingen bestaan. Die flowmeter ertussen zou dat trouwens ook zijn bedenk ik mij net :D
Zie link die ik net toegevoegd heb, €12.
Als je het goed wilt doen heb je ze natuurlijk allebei, 1 op de gasfles en 1 voor de gascup om te controleren of die op je gasfles nog goed is. Anders krijg je een minor nonconformity bij je EN ISO 3834-2 audit. Weet ik uit ervaring. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Ietwat offtopic: ik ben benieuwd waar jullie je argon vandaan halen want ik overweeg te gaan TIG lassen. Er is een supergas netwerk waar je je eigen lege eigendomsfles omruilt voor een volle. Is dat voor incidenteel gebruik de beste optie? En als je kleine werkstukken last, is een kleine gasfles dan ook genoeg? Wat is klein haha.

Ik vraag dat omdat ik een 3d geprinte lineaire motor van 20cm lang heb ontworpen die ik nu wil maken van staal ivm stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
wouter6022 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:57:
Ietwat offtopic: ik ben benieuwd waar jullie je argon vandaan halen want ik overweeg te gaan TIG lassen. Er is een supergas netwerk waar je je eigen lege eigendomsfles omruilt voor een volle. Is dat voor incidenteel gebruik de beste optie? En als je kleine werkstukken last, is een kleine gasfles dan ook genoeg? Wat is klein haha.

Ik vraag dat omdat ik een 3d geprinte lineaire motor van 20cm lang heb ontworpen die ik nu wil maken van staal ivm stevigheid.
Ik heb inderdaad ook een ruilfles van Supergas, thuis heb ik een fles van 10 liter staan.
Alleen durf ik zo niet te zeggen of ze ook bijvoorbeeld flessen van 5 liter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
blitzkrieg schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:33:
[...]

Zie link die ik net toegevoegd heb, €12.
Als je het goed wilt doen heb je ze natuurlijk allebei, 1 op de gasfles en 1 voor de gascup om te controleren of die op je gasfles nog goed is. Anders krijg je een minor nonconformity bij je EN ISO 3834-2 audit. Weet ik uit ervaring. :P
Haha mijn ISO is de gasfles die sneller leeg is dan verwacht. Denk dat ik er die dan voor de lol wel even bij bestel inderdaad.

@wouter6022 beste manier is om het uit te rekenen is mij verteld. Hoeveel minuten per jaar denk je te gaan lassen en als dit binnen is heb je aan 5-10 (cupmaat) liter per minuut genoeg. Afijn dat kan internet of de ervaren mannen hier je beter vertellen.

Je verdient een grotere fles snel terug als je de prijzen even onder de loep neemt. Overigens hier ook kopen en dan de fles omruilen voor een gevulde fles.

Ik heb voor TIG gekozen om schoon te kunnen lassen, wat kleiner materiaal en omdat het mij enorm leuk leek. Ik wist al dat ik lassen leuk vond omdat ik jaarlijks met bier op elektrode lastte voor een bepaald evenement :+ . Het is alleen wel veel duurder in aanschaf dan bijv. elektroden en met MIG/MAG kun je weer wat makkelijker grotere project te lijf gaan merk ik. Ik oefen nu bijv. met wat fitness materiaal voor mijzelf en het voelt soms als een vierkante meter hout met een verfpenseel te lijf gaan

Let wel op, ik heb nu deze fouten begaan door blind op het advies van de gasboer af te gaan. Dus dit ventiel daar aangeschaft, maar hij gaf mij in eerste instantie ook menggas mee in plaats van pure argon terwijl ik nadrukkelijk over TIG staal/rvs sprak. Ene kant moet je ze kunnen vertrouwen op hun expertise, maar in mijn geval werkte dat dus niet. Hopen dat ze dus met mij mee willen werken als ik terugga met dat ventiel

[ Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 24-06-2021 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
Furion2000 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:55:
[...]

Let wel op, ik heb nu deze fouten begaan door blind op het advies van de gasboer af te gaan. Dus dit ventiel daar aangeschaft, maar hij gaf mij in eerste instantie ook menggas mee in plaats van pure argon terwijl ik nadrukkelijk over TIG staal/rvs sprak. Ene kant moet je ze kunnen vertrouwen op hun expertise, maar in mijn geval werkte dat dus niet. Hopen dat ze dus met mij mee willen werken als ik terugga met dat ventiel
Tja das jammer. Zou ook niet te diep er op in gaan waarom je deze terug komt brengen. Ik heb juist weer een hele goede ervaring met m'n gasboer. Ik heb voor een heel klein bedrag de eerste fles - 2l variant, ik heb weinig ruimte - kunnen aanschaffen en zo in het leenstelsel komen rommelen. Een CO2 fles - ander project - vulling kreeg ik daar praktisch gratis bij.

Check ook Harry the Ferryman op Youtube. Heeft leuke filmpjes over lassen op 'verkeerd' gas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-05 13:26
Ik denk dat de gasboer je juist wel goed heeft geadviseerd om menggas te gebruiken, als jij aangegeven hebt staal en rvs te willen lassen. Staal lassen met puur argon gaat niet echt lekker (uit eigen ervaring). Ik las zelf nu staal en rvs (hobby) met een menggas (argon/co2 85/15 geloof ik) en dat gaat best prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Furion2000 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:55:
[...]
Heb je de VM bladen van FME al gevonden? Wel wat theoretisch, maar geeft wel goede kennis:
https://www.nil.nl/voorlichtingspublicaties/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 12:29
_Hades_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:17:
Ik denk dat de gasboer je juist wel goed heeft geadviseerd om menggas te gebruiken, als jij aangegeven hebt staal en rvs te willen lassen. Staal lassen met puur argon gaat niet echt lekker (uit eigen ervaring). Ik las zelf nu staal en rvs (hobby) met een menggas (argon/co2 85/15 geloof ik) en dat gaat best prima.
Dan las je waarschijnlijk MAG en geen TIG.
TIG doe je echt met pure argon en niet met menggas.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
Harry the ferryman is inderdaad een leuk en leerzaam kanaal, dacht alleen dat hij door zijn gruwelijk accent alleen in een bepaalde regio te verstaan was. Gelukkig kom ik uit die regio.

@_Hades_ Expliciet TIG vernoemt bij de gasboer en ik heb het daarna bij de verkoper, die las leraar is, nagevraagd en die zei pure argon. Harry heeft daar zelfs een filmpje over gemaakt. Maar ik begrijp dat de fout snel gemaakt is, ik las ook veel verkeerde adviezen op het net. De gasboer gelooft het nu nog steeds niet :D

@blitzkrieg thanks, daar heb ik zeker wat aan!

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 24-06-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:01
Furion2000 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:56:
@EJonk
HBM verkoopt meer spul wat andere handelaren ook aanbieden, alleen dan vaak met hun eigen logo, ze verkopen meuk en verkopen goed spul, regelmatig iets niet op voorraad.

Rede dat ze competitief kunnen zijn met de prijs is dat zij geen verkoopmedewerkers hebben en al die overhead. Klachten/retour word enkel digitaal afgehandeld. Dit drukt de kosten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:25
genoeg antwoorden zijn er al gegeven dus dat is mooi

neem aan dat je nu alles alleen maar standaard heb maar als je er een gaslens er op zet kan je het met wat minder gas doen en voordeel met een gaslens is dat je soms je tungsten wat verder uit kan laten steken dat je dan soms net wat beter bij kan ( alleen doen wanneer nodig is )

maar geen groter cups dan 5 ? las voor me werk wat ik aan hou is
5 tot echt max 7 gebruik ik alleen voor alu ( en ja met alu gebruik ik een ook gaslens veel andere niet )

van 8 tot liefst een Jazzy 10 voor staal en rvs vooral bij rvs blijft allemaal veel schoner en veel mindere verkleuring wel weer iets meer gas verbruik 8 a 12 liter

maar ps snap dat je best lang met je gas wilt doen maar zorg wel dat je genoeg na flow heb
als je tungsten verkleurd na het lassen heb niet genoeg na flow
heb het zelf 0.5 voor start en na op 8sec staan

en anders later grotere fles nemen hehe zou zeggen LASSEN ! :D

[ Voor 16% gewijzigd door NLMarcel194 op 24-06-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@NLMarcel194

Goede tips, die ik zeker ga uitproberen wanneer ik die liters/m op orde heb. Eerst vertrouwen in de machine krijgen, want na een paar weekendjes weer wachten tot de volgende week om verder te kunnen vind ik drama. Hobby mag geld kosten, maar niet ongecontroleerd :D

Merk dat ik in de hoeken nog wel eens wat zit te kloten met mijn houding en dat daar vooral winst te behalen is. Gebruik daarom cup 5 omdat ik dacht dat ik met een bredere cup niet beter in de hoekjes kwam. Twijfel daar wel over want een grotere cup betekent dan wel weer een tungsten die verder uit de cups steekt. Maar als ik jou verhaal begrijp is zo'n gaslens daar ideaal voor of zou ik gewoon meer moeten oefenen met houding als ik let's say 2 stalen kokertjes gekruist op elkaar wil lassen (je krijgt dan die bolling van de koker plat op de andere koker)

Heb 0,5 om 5 en verkleurd niet. Kan er nu iig wel op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
Heb zelf altijd liever grotere cups is gewoon betere gas dekking en verder uitstellen gewoon mogelijk
En de door dat zie je gewoon beter wat je doet
Maar gewoon wat kopen wanneer je het uit komt of werk er voor heb

En oefen blijf je doen uitgeleerd raak je nooit echt :D

Maar snap niet helemaal over het koker misschien foto van ?

Hier al weer blij dat het bijna las vrije weekend is snap jouw kant wel heel goed blijft altijd wel leuk dingen voor je zelf maken of kleine reparatie werk wat je anders nieuw moet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@NLMarcel194 Geld besparen heb ik al uit mijn hoofd gezet, dingen zelf maken doe je voor de lol niet voor het geld in de meeste gevallen haha. Dingen ff fixen dan weer wel ja.

Voorbeeld van gekruist kokers over elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p01FZCS-nBvbciwsVf6zOK6avcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bK4QD2xrmHZTtxlXAnjA5m9n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Furion2000 op 25-06-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
@Furion2000 o zo ja dat moet geen probleem zijn toch amp hoog genoeg zetten dat je op een goede tempo door kan zetten met toevoeg

sommige zetten het soms te laag en dan breng je vaak te veel warmte in maar ja je moet ergens beginnen
en dan kan je het steeds meer opbouwen maar er is wel een grens want alles heeft ze tijd nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-05 13:26
Jorn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:30:
[...]

Dan las je waarschijnlijk MAG en geen TIG.
TIG doe je echt met pure argon en niet met menggas.
Je hebt gelijk, ik heb inderdaad een MAG machine :) . Geen idee dat daar ook weer verschil tussen zit. Achja, met puur argon werkte het ook wel min of meer, maar met menggas ziet de las er wel beter uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meloenen
_Hades_ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:31:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb inderdaad een MAG machine :) . Geen idee dat daar ook weer verschil tussen zit. Achja, met puur argon werkte het ook wel min of meer, maar met menggas ziet de las er wel beter uit.
Je kan ook met Argon lassen, maar dan is het weer MIG lassen! MIG staat voor Metal Inert Gas (argon is een inert gas), en MAG staat voor Metal Active Gas (Dan heb je dus een actief (meng) gas)

TIG is een andere manier van lassen (thungsten inert gas) waar je de vlamboog via een wolfraam naar je werkstuk hebt. Bij MIG/MAG gaat de vlamboog via het toevoegmateriaal.

Dit was mijn spreekbeurt over lassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 15:31
Meloenen schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:44:
[...]

Je kan ook met Argon lassen, maar dan is het weer MIG lassen! MIG staat voor Metal Inert Gas (argon is een inert gas), en MAG staat voor Metal Active Gas (Dan heb je dus een actief (meng) gas)

TIG is een andere manier van lassen (thungsten inert gas) waar je de vlamboog via een wolfraam naar je werkstuk hebt. Bij MIG/MAG gaat de vlamboog via het toevoegmateriaal.

Dit was mijn spreekbeurt over lassen!
Heel mooi! Een 5! :)

Ik heb nog nooit zo'n jazzy cup gebruikt. Is het echt een wereld van verschil?

@Furion2000 Kan je hem niet gewoon omwisselen? Kayser heeft gewoon de goede reduceer ventielen.
https://www.hatek.nl/auto...er-reduceerventielen.html
Bijvoorbeeld 17-1003. Let wel op dat je mij liter per minuut Argon hebt staan (en niet alleen co2 ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMarcel194
DoeEensGek schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:51:
[...]

Ik heb nog nooit zo'n jazzy cup gebruikt. Is het echt een wereld van verschil?
lassen blijft lassen groter is alleen voor grotere dekking voor alu en staal heb je niet zo veel dekking nodig

maar ga je rvs of titanium lassen dan wil je eigenlijk geen verkleuring hebben ( of weinig bij rvs dan ) of bij nog exotische materialen
ligt er ook maar beetje aan bij wat voor bedrijf je zit waar ze het echt om geven
want bij titanium moet je gewoon geen verkleuring hebben anders is het gewoon afkeur maar goed

veel vinden het wel heel mooi de verkleuring maar ligt er dan dus ook gewoon aan waar het voor is
wat je zeg maar veel bij uit uitlaten ziet

en die jazzy cups zijn wat duurder zijn wel nice maar cupje 8 a 10 voldoet gewoon voor ruim 95%
en zijn gewoon vele male goedkoper en als die valt tja dan heb je meestal genoeg in voorraad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 15:31
NLMarcel194 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:47:
[...]
en die jazzy cups zijn wat duurder zijn wel nice maar cupje 8 a 10 voldoet gewoon voor ruim 95%
en zijn gewoon vele male goedkoper en als die valt tja dan heb je meestal genoeg in voorraad :D
Ah, ik gebruik nu een gaslens met keramische cup, een jazzy cup heeft niet veel toegevoegde waarde dus voor een thuis lasser. Het wordt niet opeens een stuk beter? Youtube staat er vol mee, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die het in praktijk gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
DoeEensGek schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Ah, ik gebruik nu een gaslens met keramische cup, een jazzy cup heeft niet veel toegevoegde waarde dus voor een thuis lasser. Het wordt niet opeens een stuk beter? Youtube staat er vol mee, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die het in praktijk gebruikte.
Klopt ja en vergeet insta niet jammer genoeg is dat van Facebook anders had ik er ook wel hier en daar gepost

Weet dat nu veel het nu onder #real welds gooien want niemand kan het 100% het beste lassen dag in dag uit
wat de juiste # weet niet maar als je zoekt vind je het wel zit er niet op maar weet er van

Het moet gewoon tussen goed en perfect zijn en het laatste moet je gewoon steeds proberen te doen

En is het slecht dan kan het meestal altijd wel herstellen hoort er bij

[ Voor 5% gewijzigd door NLMarcel194 op 26-06-2021 19:44 ]

Pagina: 1