Raspberry pi 4 onbereikbaar via ssh na aasnluiten zigbee usb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46
Mijn vraag
Voor mijn home domotica heb ik een Raspberry pi 4 8 GB gekocht, als vervanging van mijn oude Raspberry pi 3. De raspberry pi 4 draait al een paar weken zonder problemen een aantal docker containers. Vandaag wilde ik mijn zigbee2mqtt installatie overzetten, dat ging allemaal zonder problemen tot dat ik de zigbee usb adapter uit mijn oude pi 3 haalde en in de nieuwe pi 4 stopte. vanaf dat moment ben ik niet meer in staat om via ssh bij mijn raspberry pi 4 te komen. Ook niet na het loskoppelen van de zigbee adapter en de pi opnieuw op te starten. De pi stond aan op het moment dat ik de zigbee adapter aansloot, is hij nou kapot? De zigbee adapter werkt nog gewoon zoals verwacht eenmaal weer aangesloten op mijn pi 3.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Raspberry pi 4 8 GB
- Kingston ssd SA400s37/240G
- Startech USB 3.0 to 2,5" SATA 2 adapter
- Originele Raspberry pi USB-C 3A voeding
- Texas Instruments LAUNCHXL-CC26X2R1 zigbee adapter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- HD gecontroleerd op andere machine, niet corrupt
- Verschillende malen uit en aan gezet, met en zonder zigbee adapter aangesloten
- LED`s gecontrolleerd, rode gaat branden, groene knippert af en toe geen vast patroon
- DHCP tabel via de webinterface van mijn experiabox v10 bekeken, de raspberry pi 4 lijkt hier geen ip adres te krijgen.
- log bekeken router, daar komt elke keer deze melding voorbij, is dit mijn pi?

Jun 23 19:57:12 VRV9517 daemon.info dhcpd: Solicit message from fe80::6aa4:eff:fe27:f45d port 546, transaction ID 0x5CAB9400
Jun 23 19:57:12 VRV9517 daemon.debug dhcpd: Unable to pick client address: no IPv6 pools on this shared network
Jun 23 19:57:12 VRV9517 daemon.info dhcpd: Sending Advertise to fe80::6aa4:eff:fe27:f45d port 546

Beste antwoord (via rorie op 28-06-2021 10:13)

Anoniem: 1302638

thunder7 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 06:22:
monitor en toetsenbord aansluiten en op de pi zelf kijken geen optie?
Ja wilde net zeggen laten we hier eens mee beginnen. Dikke kans dat de foutmelding gewoon op het scherm staat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-05 17:40

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

thunder7 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 06:22:
Ja wilde net zeggen laten we hier eens mee beginnen. Dikke kans dat de foutmelding gewoon op het scherm staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Originele micro HDMI naar HDMI adapter is besteld, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

als je een windows computer hebt, kun je via
code:
1
 netsh int ipv6 show neighbors
alle ipv6 apparaten in je thuisnetwerk zien

via linux:
code:
1
 ip -6 neighbor show

op een Mac:
code:
1
 ndp -a

credits voor de mac versie:
https://www.cellstream.co...-in-ipv6-windows-machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben er wel eens tegenaangelopen dat een Raspberry Pi 4 (4GB) + USB 3.0 -> 2.5" SATA SSD met official power supply prima werkte, tot het moment dat ik een extra USB device aansloot. In mijn geval een USB stick.

Dit zorgde ervoor dat de Pi dusdanig veel stroom moest leveren dat deze stopte met werken, data op de OS schijf corrupt raakte en de Pi niet meer opstartte.

Herinstallatie van het OS loste het probleem op, dus de Pi was niet defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

en mocht je willen weten of je raspberry pi het nog doet, met een multimeter kun je de stroomwaarden uitlezen (gewoon goedkope van de action krijg je al betrouwbare meetresultaten van)

https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=28&t=84874

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Vandaag direct na ontvangst van de micro HDMI kabel de raspberry pi aangesloten op een monitor. Na enkele seconden verscheen de UI en leek er niets aan de hand te zijn. Maar al snel bleek dat ik geen verbinding had met mijn WiFi netwerk. Via de UI kreeg ik de WiFi niet aan de gang, het enige dat er verscheen was, no WiFi adapters found. Daarna via de command prompt een sudo dhcpcd -4 uitgevoerd, direct daarna had ik weer verbinding. Dit probleem zou met ipv6 te maken te hebben, dit heb ik nu ook uitgeschakeld op de wlan interface. Na een reboot werkte deze oplossing nog steeds.

Toch blijft het een raar verhaal, mijn raspberry pi heeft weken goed gedraaid en nu bij het aansluiten van een zigbee USB adapter is hij ineens onbereikbaar. Het enige wat ik nu nog moet testen is of hij blijft werken met de zigbee adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

rorie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:31:
... Via de UI kreeg ik de WiFi niet aan de gang, het enige dat er verscheen was, no WiFi adapters found. Daarna via de command prompt een sudo dhcpcd -4 uitgevoerd, direct daarna had ik weer verbinding...
Vooral vreemd dat de UI beweert geen wifi adapter te hebben en plots, na een dhcp opdracht, is-ie er wel.
... Dit probleem zou met ipv6 te maken te hebben, dit heb ik nu ook uitgeschakeld op de wlan interface. Na een reboot werkte deze oplossing nog steeds...
Mweeh, ipv6 uitzetten is een knullige workaround.
Niet toevallig wat software geïnstalleerd ter voorbereiding van de installatie van de zigbee adapter? Zodat je nu op één of andere antieke versie van WLAN Manager draait?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:56:
[...]

Vooral vreemd dat de UI beweert geen wifi adapter te hebben en plots, na een dhcp opdracht, is-ie er wel.

Hier snap ik ook helemaal niks van maar er zijn blijkbaar meer mensen die dit probleem hebben kwam ik achter.

[...]
Mweeh, ipv6 uitzetten is een knullige workaround.
Niet toevallig wat software geïnstalleerd ter voorbereiding van de installatie van de zigbee adapter? Zodat je nu op één of andere antieke versie van WLAN Manager draait?
Ik heb gewoon de laatste image van Buster gebruikt dus dit zou geen antieke versie moeten zijn.

Het draait nu al een paar dagen weer probleemloos, kijken het nog even aan.
Bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Na een verplichte reboot vanmorgen lijkt het probleem terug, mijn pi is niet meer bereikbaar via ssh. Mijn raspberry pi kan om wat voor reden dan ook geen verbinding maken met mijn router. Alles werkt voor de rest maar geen verbinding, terwijl voor de reboor alles perfect werkte. Ben bang dat ik hem weer moet aansluiten op mijn monitor en een dhcp (dhcpcd -4 ) moet uitvoeren net als de vorige keer. Maar dit is geen werkbare situatie zo, iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

oorzaal vinden is in dat geval wel wenselijk, met de vermoedelijke boosdoener de zibgee usb stick. Zonder verdere conslusies te trekken is het denk ik handig eerdere quick fix te herhalen en de raspberry pi op te starten zonder de zigbee stick. Vervolgens testen onder andere door nog eens te rebooten.

Via dmesg kun je overigens de logfiles zien van het opstarten van de raspberry pi. Geheid dat daar bij netwerkproblemen een aanwijzing te vinden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53
Ik had ook verdacht gedrag met mijn pi4 en originele voeding. Uitvallend netwerk als ik teveel usb devices aan de pi hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rorie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:31:
Toch blijft het een raar verhaal, mijn raspberry pi heeft weken goed gedraaid en nu bij het aansluiten van een zigbee USB adapter is hij ineens onbereikbaar. Het enige wat ik nu nog moet testen is of hij blijft werken met de zigbee adapter.
Ik vind het niet raar :P , heb eens een Pi2 weten te slopen door terwijl deze aanstond een smartcard reader aan te sluiten. In eerste instantie was er niks aan de hand, na uit en aanzetten Pi was het enige teken van leven de powerled en that's it. Wat ik ook deed, de Pi was niet meer aan de gang te krijgen.

Ik was niet de enige die tegen dat probleem is aangelopen, dat de Pi na aansluiten USB-apparaat en uit/aan ineens dood was. Of de oorzaak ooit nog gevonden is weet ik niet, had 't ding op verzoek naar de fabrikant gestuurd, nieuwe Pi2 + 3 teruggekregen en later nog wel achteraan geweest, maar ze hadden er wegens drukte niet naar gekeken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

htca schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:55:
Ik had ook verdacht gedrag met mijn pi4 en originele voeding. Uitvallend netwerk als ik teveel usb devices aan de pi hing.
Da's heel normaal: De originele voeding levert maar 2A. Hang voldoende USB apparaten aan je rpi en als de voeding meer dan 2A moet leveren, stort de spanning in en vallen er onderdelen uit. Een mechanische harddisk trek bijvoorbeeld makkelijk 1 tot 1,5A en een SSD is niet veel zuiniger

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Brahiewahiewa schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:56:
[...]

Da's heel normaal: De originele voeding levert maar 2A. Hang voldoende USB apparaten aan je rpi en als de voeding meer dan 2A moet leveren, stort de spanning in en vallen er onderdelen uit. Een mechanische harddisk trek bijvoorbeeld makkelijk 1 tot 1,5A en een SSD is niet veel zuiniger
Orginele USB-C adapter is 3 A en geen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53
rorie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:07:
[...]

Orginele USB-C adapter is 3 A en geen 2.
Jep en die hangt eraan (inmiddels dienstdoend als retropie en de ssd is spare). Mijn home assistant over gezet op een tweedehands NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Vanavond de Pi 4 opnieuw opgestart zonder Zigbee USB module, nog steeds onbereikbaar via SSH. Daarna weer opnieuw opgestart en verbonden aan een monitor, nog steeds niet bereikbaar via SSH. De Pi is dus helemaal niet verbonden met mijn WiFi, in de UI een rood kruis door het WiFi logo en de melding "nodhcpcd".
Direct na het uitvoeren van het commando dhcpcd -4 heb ik weer verbinding en is de Pi bereikbaar via SSH.
Daarna een apt update en apt full-upgrade uitgevoerd met als resultaat 46 updates. Volgens mij zag ik zelfs tijdens de update een firmware update voorbij komen. Daarna de Pi zonder monitor en met SSD en Zigbee usb module weer opgestart. Alles werkte zoals verwacht en de pi was via SSH bereikbaar. Hopelijk is het nu opgelost door de geinstallerde updates, maar nog steeds geen echte oorzaak gevonden.
Pagina: 1