inductiekookplaat 7400W vs 3 fasen 400V 16A in de meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Topicstarter
Ik heb in de meterkast een 3 fasen 400V 16A groep, en ik heb een inductieplaat 7.4 kW, voor 2 fasen 240V.

Ik heb geen ruimte voor een aparte kookgroep in de meterkast. Nou kan ik volgens mij 2 dingen doen:

1) een perilex stopcontact aanleggen en dat voeden vanuit de 3F 16A groep in de meterkast, en een snoer+perilex aan de kookplaat (laten zitten)

2) een krachtstroom stopcontact aanleggen en een krachtstroomstekker aansluiten op het snoer van de inductiekookplaat.

Functioneel maakt het volgens mij niet uit, maar is er een voorkeursvariant? Nadeel van 1 is dat er een 2 fasen perilex stopcontact aan een 3 fasen automaat zit, denk ik. Is er iemand die, bijvoorbeeld op grond van de NEN regels, kan zeggen wat het beste is?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-06 13:09
een perilex stopcontact is ook een 3-fase stopcontact. bij een 2 fase kookgroep worden er niet 3 maar 2 fasen aangesloten en in je inductiekookplaat zit van het binnenkomend snoer daarvan 1 fase op 2 klemmen.

dus doen:
1) boekje inductiekookplaat checken hoe de 3 fase aangesloten moet worden
2) snoer ook zo aansluiten
3) 3 fase plus nul plus aarde van de meterkast naar je aansluitpunt trekken. dit moet allemaal 2,5mm2 zijn en moet in minimaal een 19mm2 buis (3/4) dus net wat dikker dan de dunste. sinds het bouwbesluit van x jaar terug zit dit als het goed is het aansluitpunt al in je keuken met een 19mm buis erheen maar zit er nog geen draad in waarschijnlijk. 5 x 2,5 door een buis trekken kan een k-klus zijn als er ribbelbuis inzit en heb je een goede trekveer (staal) en trekzeep (of wd40) voor nodig. en een tweede stel handjes is heel fijn. en haal vd draad van een merk (tkf, draka, donne, nexans) ipv rommel van de bouwmarkt. zowel gamma als de praxis hebben trouwens nexans op 100m ring. die draden trekken 2 keer makkelijker
4) perilex correct voor 3 fase aansluiten dat in ieder geval de l1,2,3 volgorde klopt vanaf de meterkast tot de aansluitstrip in je inductiefornuis. staat op doosje van je perilex. draden van de fasen (vd draad in zwart grijs 2,5 mm2 is wat lastig te vinden) is allemaal bruin dus even doorpiepen vanaf je perilex naar de meterkast en aan beide kanten even markeren met plakbandje of dymo oid zodat je ze goed aansluit

als het draadtrekken soepel gaat heb je het voor de koffie gepiept. als
dat tegenvalt kan het een dagtaak worden met zijn tweeen.

materiaal van een merk even van tevoren bestellen scheelt een boel gevloek tov de koppe chinese rommel uit de bouwmarkt waarvan de aansluitechroefjes ed doldraaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
thunder7 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:19:
Ik heb geen ruimte voor een aparte kookgroep in de meterkast. Nou kan ik volgens mij 2 dingen doen:
In een 3-fase installatie (3x25A) hoort ook helemaal geen kookgroep ;)

Maar welkom in de wondere wereld van Perilex. Daar doen we in Nederland ook gewoon 3-fase overheen of 2x1-fase. Ja, super onhandig dat je dan niet kan zien wat je hebt (dus zou het zelf labelen). In bijvoorbeeld Duitsland pakken ze er wel een 3-fase CEE voor.

Dus zou gewoon een Perilex gebruiken. Wel even controleren of de Perilex aan de plaat goed is aangesloten. Ook hoort er natuurlijk een aardlek op die groep te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Topicstarter
Maar als een perilex onduidelijk is (want het kan zowel een 2 fasen kookgroep als een 3 fasen stopcontact zijn), zou een gewoon krachtstroom stopcontact dan niet de voorkeur hebben?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-06 20:46
Perilex is vlakker, en beter achter de keuken te verwerken. Dat zal wel de reden zijn dat het bijna overal gebruikt wordt.

Is ook geen stekker die vaak losgehaald wordt.

Heel veel lurken, heel weinig posten..