Zelfde Query tegelijk over meerdere databases op server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsql
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-06-2021
Goedendag,

Ik heb een vrij lange Query maar wil nu ook de data uit 12 exact dezelfde databases op dezelfde server ophalen (andere administraties).

Is hier een handige manier voor?

Ik heb wat zitten proberen met een Join maar het lukt mij alleen maar als ik dan alle velden 12 keer opneem met een verwijzing naar de juiste database. Zo is het wel een hele lang Query en niet erg handig als er iets moet worden aangepast.

Is er een mogelijkheid dat ik een code opneem om de Query op alle vermelde databases te laten draaien. Zoiets als USE Database1, Database2 enz.

from Database1.dbo.absenses a
join Database2.dbo.absenses b on a.HID = b.HID

B.v.d. voor jullie hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricom
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:54
Als het dezelfde query is met dezelfde velden, gaat het dan niet lukken met een Union ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Maak een view over die 12 databases en "schuif het onder de mat"? (Met, zoals @ricom, zegt, gebruik van een union)

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 23-06-2021 18:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Technisch kan dit, bijvoorbeeld met behulp van een database link.
In de DB van waaruit je de zaak aanroept maak je DB links aan naar de respectievelijke bron DB's, en dan kun je idd iets doen als je in je voorbeeld zelf aangeeft. Exacte syntax onder SQL server is mij even onbekend :)

Dat gezegd hebbend:
- Als jij een select over een DB link doet kan je explain plan van je query vrij onvoorspelbaar zijn. De bron DB kan namelijk niks anders doen als een full table scan, omdat de query optimizers van de DB's los van elkaar draaien. Dat kan op iedere losse DB een piekbelasting veroorzaken

- Als jij uit meerdere DB's data nodig hebt dan ben je vermoedelijk met iets BI achtigs bezig en niet met een operationele rapportage. gebruik daar dan ook een BI tool voor, of iig iets dat de data los heeft.

Mocht het zo zijn dat je alleen maar losse DB's hebt en geen BI tool, dan zou ik er altijd voor kiezen om de data uit die bron DB's over te halen naar je execute DB, en dan de query pas te draaien. Maar ook daar geldt dat je goed moet kijken of je DB wel voor dat soort doeleinden geschikt of bedoeld is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
The Eagle schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:09:
Technisch kan dit, bijvoorbeeld met behulp van een database link.
In de DB van waaruit je de zaak aanroept maak je DB links aan naar de respectievelijke bron DB's, en dan kun je idd iets doen als je in je voorbeeld zelf aangeeft. Exacte syntax onder SQL server is mij even onbekend :)
Volgens mij is 't OP wel duidelijk dat het kan (en ook de syntax), zie de topicstart, maar OP wil weten of de query kan zonder 12 keer een database te moeten noemen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:26
Zoiets al veelvuldig gedaan. Let erop dat deze sp meerdere result sets teruggeeft; dus vooral handig in SSMS, daarbuiten niet echt.
[code=sql]
sp_msforeachdb 'IF ISNUMERIC(''?'') = 1 AND LEN(''?'') = 3
SELECT ID, Description
FROM [?]..Absences
WHERE Type = 0'
[/code]

Anders lees ik de vraag even goed.. nee joinen tussen db's gaat je zo niet lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door nescafe op 25-06-2021 14:26 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RobIII schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Volgens mij is 't OP wel duidelijk dat het kan (en ook de syntax), zie de topicstart, maar OP wil weten of de query kan zonder 12 keer een database te moeten noemen.
In verband met aanpassingen enzo, nou zie ik het ja.
Kan technisch ook. Meest ranzige oplossing: een view bouwen die alle data uit die tabellen bij elkaar veegt (simpele union is het makkelijkste) en de query op die view loslaten.
Als je de view aanspreekt haalt ie alle data uit die diverse absense tabellen op, leest in memory / temp tablespace en doet daar de de select op. En als je iets anders moet selecteren: query op de view aanpasen.

Als er geen real time criterium aan zit zou ik voor een materialized view gaan met een refresh in de nacht. Staat het er dagelijks :)

Laat onverlet dat je nog steeds die DB links zult moeten gebruiken voro een verbinding van DB naar DB.
Enige DBMS waarvan ik weet dat ie het ook zonder DB links kan is Snowflake. maar dat zal hier vast niet gebruikt worden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
The Eagle schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:40:
[...]

In verband met aanpassingen enzo, nou zie ik het ja.
Kan technisch ook. Meest ranzige oplossing: een view bouwen die alle data uit die tabellen bij elkaar veegt (simpele union is het makkelijkste) en de query op die view loslaten.
Als je de view aanspreekt haalt ie alle data uit die diverse absense tabellen op, leest in memory / temp tablespace en doet daar de de select op. En als je iets anders moet selecteren: query op de view aanpasen.
Je bent nog niet helemaal wakker, wel? :P :>

Maar je hebt gelijk; efficiënt is 't niet, en vrij ranzig inderdaad.
[...]
Als er geen real time criterium aan zit zou ik voor een materialized view gaan met een refresh in de nacht. Staat het er dagelijks :)
Waarom dan nog een view en niet gewoon een table?
Laat onverlet dat je nog steeds die DB links zult moeten gebruiken voro een verbinding van DB naar DB.
Dat lijkt me niet echt een probleem noch de vraag?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]
...
Enige DBMS waarvan ik weet dat ie het ook zonder DB links kan is Snowflake. maar dat zal hier vast niet gebruikt worden ;)
MS SQL kan dat ook prima (ik vermoed dat het hier om gaat, gezien de voorbeeld query)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
RobIII schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Maar je hebt gelijk; efficiënt is 't niet, en vrij ranzig inderdaad.
Ranzig, ja misschien wel een beetje. Maar inefficiënt? Elke query op elke database zal z'n eigen plan wel trekken. Dat is echt het probleem niet.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
sig69 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 00:29:
Elke query op elke database zal z'n eigen plan wel trekken.
Ik vind 't een vrij gevaarlijke aanname, maar meten == weten. Dus dan heeft OP iets te doen :)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Wij/ik/ons bedrijf deed (doet, nog een beetje) dat vaak genoeg. In MS SQL geen enkel probleem in ieder geval. Voor realtime inzichten kan je soms niet anders.

[ Voor 19% gewijzigd door sig69 op 26-06-2021 00:37 ]

Roomba E5 te koop

Pagina: 1