Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJMvD
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 17:44
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar wat advies over mijn loopbaan. Momenteel werk ik bij een bedrijf dat zich richt op domotica en beveiliging. "Werk" is een groot woord, want ik heb een tijd thuisgezeten door een depressie, en dit is een proefplaatsing vanuit het UWV. Dit bedrijf wil meer doen met IT. Tot nu toe was het voor hun niet meer dan Unifi AP's plaatsen met een zelfgehoste Unifi Controller.

Tot nu toe heb ik dus wat IT dingetjes opgepakt zoals een server inrichten voor Syntess Atirum, een Synology NAS geplaatst, Unifi Dream Machine Pro :r geplaatst achter een bridged Ziggo router, VPN opgezet voor wat medewerkers. En nog wat dingetjes wat de vorige externe IT partij heel slecht heeft gedaan. Ik heb het gevoel dat de hele IT nu op mij rust, desondanks dit een proefplaatsing is, maar dat is een ander verhaal. :/

Hiervoor heb ik bij verschillende helpdesks/callcenters gewerkt. Bij oa. een ISP en een ICT bedrijf, maar de laatste was iets heel anders, namelijk systeembeheer. Deze partij had een eigen cloud omgeving, en dat leek mij wel leuk. De praktijk was anders.

Ik ben een paar jaar geleden weer naar school gegaan voor een BBL-opleiding MBO4 Netwerkbeheer. Tijdens deze opleiding (1 dag school, 4 dagen werken) ben ik begonnen met VoIP projecten op te leveren. Dit was heel simpel een aparte 10/1 koper verbinding op een Cisco router, een PoE switch, wat Yealink telefoons en een Broadsoft PBX gehost bij RoutIT.

Waarom werk ik nu bij een elektro/domotica/beveiligings-bedrijf?

Ik was helpdesks zat. Ik kan er niet tegen, ik krijg er hoofdpijn van, en mensen zijn gewoon ontzettend onbeschoft aan de telefoon als er iets niet werkt.

Ik dacht dat ik hier meer rust zou vinden in mijn werk, en dat is ook wel zo, echter is het helaas op een heel laag niveau. Niet dat ik bijzonder hooggeschoold ben, maar ik heb wel enorme interesse in networking, security, cloud en linux. Ik heb 't idee dat ik nu niet op mijn niveau werk.

Helaas nog niet super veel met linux gedaan, behalve soft/hard-ware gebruikt wat erop draait. Zoals bijvoorbeeld pfSense en Sophos firewalls

Thuis heb ik een PC Engines Apu bordje draaien met pfSense waar ik regelmatig mee aan het knutselen ben. En een Raspberry Pi met Kali en Pi-hole erop.

Ik zoek meer diepgang, en ik wil ook nog steeds in de IT blijven werken, alleen niet op een helpdesk!

Promox bijvoorbeeld vind ik heel leuk om mee te knutselen, alleen heb ik persoonlijk de hardware er niet echt voor. Dat gaat dus nog niet zo goed, en heb ik niet zoveel ervaring mee.

Mijn network/security skills zijn van CCNA niveau. Ik heb helaas de officiele nooit gehaald, wel de MBO4 Rijn IJssel variant. Het verschil is dat deze wat makkelijker is.

Verder ben ik met al aardig wat dingen in aanraking gekomen qua hardware, software en technieken. (Ik heb evt. een kort lijstje) Alleen hoe nu verder?

Ik heb een aantal certificaten van RoutIT en van Sophos, maar verder niet echt veel noemenswaardig. Geen CCNA, geen MCSA, geen Linux certs, helemaal noffing. Mijn kennis is dan ook veel theoretisch. Zo zat er toen nog geen BGP in CCNA, maar ik heb wel veel zelf uitgezocht. Ook op GNS3Vault.com een paar MPLS labs gedaan. Wat ik bedoel is dat ik heel veel uitgezocht heb hoe het dan wel werkt, desondanks ik er niks aan heb in de praktijk. Bijvoorbeeld DNS ofzo. Ook probeer ik wat Python te leren als ik tijd over heb.

De wil is er echt wel. Maar wat kan ik nu het beste doen om voor een baan in aanmerking te komen met meer diepgang. Ik lees heel veel "Minimaal HBO" bij een vacature. Ik ben 32, dat gaat 'm niet meer worden.

Wat zou ik zelf nog kunnen leren? Ik heb namelijk wel wat meer vrije tijd door de proefplaatsing. Dit om ervaring op te doen om in de toekomst in aamerking te komen voor een baan bij bedrijven als Bit, Vancis of Tuxis? Deze bedrijven zijn een voorbeeld voor waar ik naar op zoek ben.

Mijn interesses zijn dus networking, security, cloud en linux. Is er misschien een certificaat dat hierop aansluit? Bijvoorbeeld cloud hosting met focus op security? Dit zodat het voor dit soort bedrijven aantrekkelijker is om mij aan te nemen.

Sorry for the wall of text.

Alvast bedankt!

Groeten,

Rob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kun je niet blijven werken bij het bedrijf van de proefplaatsing

Met wat jaren werkervaring op je cv wordt solliciteren makkelijker en kun je kijken naar de volgende stap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJMvD
Ik wil dat ook nog wel even blijven doen, ook om weer in het werkritme te komen, maar inderdaad wil ik kijken naar de toekomst. Ik werk er nu ongeveer 3 maanden, maar de proefplaatsing is nu pas begonnen. Heel verhaal. K*t UWV.

Waar zou ik mijzelf in kunnen verdiepen dmv. projecten thuis? Zodat ik over een jaar wel bij een groot bedrijf serieus genomen wordt. Ik wil mijzelf graag meer ontwikkelen. Helaas zie ik alleen maar support functies op MBO niveau. Terwijl ik graag zoveel meer wil doen..

Ik zou het heel mooi vinden om ooit bij een cloud hosting partij te werken waar ik verantwoordelijk ben voor bijvoorbeeld de hardware op de achtergrond.

Maar hoe kom ik daar?

Ik kan een HP ProLiant DL360e Gen8 overnemen via via, maar wat zou ik daar dan mee doen? Promox installeren. En dan? Ik wil geen LAMP server inrichten, want ik heb niets met website hosting. Ik heb interesse in hardware, niet in wat mensen/klanten erop hosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:13
Ha @RJMvD ,

Je wordt op je wenken bediend, zie dit persbericht ;)

Er wordt verwezen naar de site Hoe werkt Nederland, daar kan je ook een gratis(??) gesprek met een adviseur aanvragen en er worden allerlei cursussen aangeboden, deels betaald(?) maar ook een aantal gratis.

Ik laat 't je verder zelf uitzoeken, veel succes en laat je even weten hoe 't gaat?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik lees in je vraag vooral een short-term oplossing om aan een uitdagendere baan te komen, en ik weet oprecht niet of het halen van certificaten jou dat gaat brengen. Ik heb nog nooit een certificaat ergens voor gehaald (behalve een vage DSP cursus waar de leraar iedere les twee uur achter elkaar integralen van het bord op aan het lezen was) en ik ben op ervaring op veel plekken binnen gerold.

Lange termijn heb je, zoals ik lees, de juiste mindset door wel de diepgang/theorie in te duiken en op te pikken en je abstracte kennis toe te passen op andere technologieen. Alleen de tooling/merknamen/smaakjes blijven iedere paar jaar veranderen, maar in principe zijn de meeste dingen als "oude wijn in nieuwe kruiken" (e.g. "The cloud is just someone else's computer"). En ik denk te lezen dat je liever een oplossing neerzet voor een klant/bedrijf/team, dan dat je ingezet wordt om op het juiste vinkje te klikken. Een certificaat kan korte termijn je brengen wat je zoekt, maar op de langere termijn moet je uitkijken dat je geen one-trick-pony wordt.

Maar concreet op je vraag, er zijn wat dingen die in ieder geval in de software wereld, maar ook in deployment/cloud-land raking hebben met je interesses en redelijk "hot" zijn, en waar je praktisch mee aan de gang kunt:
- Docker (=praktisch) (ook leuk in combinatie met je Python. Docker+Python wordt o.a. toegepast in data science context)
- AWS (free tier) in combinatie met docker, virtual private networks (=praktisch)
- het netwerk aspect bij micro services (=theorie)
- Federated Learning (=theorie) (algoritmes voor gedistribueerde datasets, maar hier zit ook een deployment/netwerk aspect aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 12:06
Ik zou me niet zo stuk staren op 'minimaal hbo' vaak wordt er dan gewoon bedoelt werk/denk niveau.
De hoek waar je in zit is werk genoeg in te vinden, heb je überhaupt wel al geprobeerd te solliciteren?

Om je vraag wat concreter te beantwoorden: AWS heeft een berg certificeren en via a cloud guru kan je best leuke reeks trainingen doen (https://acloudguru.com) maar, praktijk kennis gecombineerd met ervaring is vaak veel waardevoller.

Ik ben er zelf zonder hbo diploma (of certificering) ingerold en heb er nog nooit beperkingen door gemerkt maar goed, dan had ik dus wel een berg toepasbare praktijk ervaring.

"There is no compression algorithm for experience"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJMvD
Sorry voor de late reactie. Ik heb een beetje een onstuimig weekend achter de rug.

Hartstikke bedankt voor de reacties!

Toen ik 't had gepost dacht ik ook bij mijzelf; maar wacht even, er is helemaal geen one-size-fits-all certificaat.

Ik ga gewoon even contact opnemen en ik hoor wel of zij interesse hebben in wat ik te bieden heb. :)

En ik laat zeker even weten hoe het gaat. Nogmaals dank!
Pagina: 1