Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solaredge HD SE4000 HD WAVE verhogen vermogen output

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30
Wellicht een domme vraag, maar ik stel hem toch.

Sinds afgelopen maandag heb ik hier liggen:
- 12x Suntech 360wp panelen met poweroptimizers (Totaal 4320wp)
- Solaredge SE4000 HD WAVE

Ik heb nog nog monitoring of admin account, maar kan wel rechtstreeks de omvormer uitlezen.
Het valt mij op dat met een beetje zon de omvormer zijn maximale vermogen al van 4kWh al haalt.
Met andere woorden er wordt een heel klein beetje afgetopt.

In het kader van het onderste uit de kan, vroeg ik mij af of de omvormer geen setting dat hij net iets meer output kan leveren binnen de toegestane waarden zodat ik bv ook die 100watt (speculatief) die nu wordt afgetopt ook kan meepakken.

Beste antwoord (via Lumics op 23-06-2021 16:07)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Met een beetje zon bedoel je waarschijnlijk het fenomeen in de afgelopen dagen dat de zon even achter de wolken vandaan komt. Dan krijg je inderdaad een piekvermogen, omdat de zon op koude panelen valt en ze dus optimaal werken. Dat zegt echter niets over het continue vermogen dat de panelen opwekken op een dag waarbij de zon volop schijnt. Dan ligt het waarschijnlijk een stukje lager en vermoedelijk blijft het dan onder de 4Kw steken.

Dat aftoppen met korte piekjes ga je helemaal niets van merken qua opbrengst. Lekker zo houden dus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Met een beetje zon bedoel je waarschijnlijk het fenomeen in de afgelopen dagen dat de zon even achter de wolken vandaan komt. Dan krijg je inderdaad een piekvermogen, omdat de zon op koude panelen valt en ze dus optimaal werken. Dat zegt echter niets over het continue vermogen dat de panelen opwekken op een dag waarbij de zon volop schijnt. Dan ligt het waarschijnlijk een stukje lager en vermoedelijk blijft het dan onder de 4Kw steken.

Dat aftoppen met korte piekjes ga je helemaal niets van merken qua opbrengst. Lekker zo houden dus.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30
Dank voor de snelle toelichting!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11 21:29
Bij mij is het nog erger. Ik heb 5,12 kWp aan panelen liggen en ook de hiergenoemde omvormer van 4 kW. Het aftoppen komt best vaak voor maar toch schijnt dit over het jaar meer op te leveren dan als er een zwaardere omvormer geplaatst zou worden: SolarEdge beweert nl dat een zwaardere omvormer meer licht nodig heeft om te starten, dus later op de dag begint met leveren en 's avonds eerder stopt.

Of het klopt? Vertel het maar.

Kijk hier eens (https://mastersinsolar.nl/kennisbank/omvormers/aftoppen-omvormer/).